Annons:
Etikettgud
Läst 704 ggr
Woodland
2019-10-22 10:07

Guds elohim och familj

Guds plan var att utöka familjen genom människans skapelse. Bibelns berättelse är berättelsen om dessa två sfärer, osynliga och synliga, och deras korrelation. Aktiviteten i den osynliga sfären återspeglas i det som händer på jorden. Kampen för Guds rike pågår alltid.

Barnaskap hos Gud är en viktig del av bibelns budskap. Varje söndagsskolbarn har hört sången “Tryggare kan ingen var än Guds lilla barnaskara. . .” Denna psalm ger ett starkt budskap om trygghet och bevarande kraft som får fäste i alla barn som sjunger den. Det är en av många sånger, körer och musikaliska verk som hyllar detta med barnaskap hos Gud, och begreppet "Guds familj" är välbekant. 

Människor, både stora och små, är inte de enda medlemmarna i denna familj. Andliga varelser (elohim) tillhör också Guds familj.  Då ordet elohim används i skriften kan det handla om olika varelser men alla utan kropp.  De är inte mänskliga. De var skapade av Gud för gemenskap med honom. I detta stycke begränsar vi oss till de som nämns som Guds söner. De beskrevs som serafer, cheruber, änglar med mera.  

Bibeln säger klart och tydligt  att Gud är unik och inte en bland flera. Fastän det finns endast en Yahweh är han också elohim men är skaparen och allsmäktig. Bland de andra elohim i hans råd som är en del av hans familj finns en hierarki eller rangordning och de har olika uppgifter. Guds söner (beney elohim) beskrivs som andliga varelser med en högre nivå av ansvar eller rättslig befogenhet än änglarna. Serafer och keruber vaktar Guds tron från all orenhet och är av högre rangordning.  “Guds söner” beney elohim som också är av högre rangordning tituleras av Petrus och Judas som “höga makter. ”  

Ärkeängeln Mikael aktade sig för att ge sig direkt på Satan. Vi kan dra slutsatsen att denne var av högre rang än Mikael.  Detta står i Judasbrevet:   Men när ärkeängeln Mikael tvistade med djävulen om Moses kropp, vågade han inte uttala någon smädande dom över honom utan sade: "Må Herren straffa dig."  Ängel (mal’ak) är en arbetsbeskrivning - en viktig men mindre uppgift. OBS! De har inte vingar.

Artikeln fortsätter här . . .

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

  • Redigerat 2020-09-11 07:54 av Woodland
Annons:
fungi
2020-04-07 15:44
#1

Änglar ses som en "förlängning" av gud, de är hans budbärare och för ordet vidare. Att be till en ängel är att be indirekt till gud, ser inget problem med det över huvud taget. På samma sätt funkar om man ber till Heliga Maria eller ett av helgonen. Katolismen gör detta konstant och det går definitivt inte emot någon regel.

Woodland
2020-04-07 20:19
#2

Hej!

Tack för att du delade med dig av dina synpunkter. Som bibeltroende kristen ber man varken till änglar, Maria eller avlidna helgon. Det  är inte så att man nedvärderar dessa - tvärtom är man tacksamma för dem och den roll de hade/har i Guds plan.  Änglarna bland annat betjänar Guds folk.

Vi ber direkt till vår himmelske Fader i Jesus namn (eller på grund av hans förtjänst för oss). De bibeltroende kristna har detta oerhörda privilegium att komma nära Gud som ett barn och ropa "Pappa!"- Ett intimt umgänge som man vårdar ömt.  Man vill inte ta en andra väg när man kan komma direkt till Gud. Han känner oss bättre än vi känner oss själva.🙂

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

fungi
2020-04-09 14:14
#3

Vad menas med "bibeltroende" kristen? Skulle säga att de flesta kristna är bibeltroende. Menar du då hos protestanter kanske? Isåfall är det korrekt.

Jag kan säga att så funkar det hos t.ex Katoliker eller Orthodoxer, där har både helgon och änglar en stor roll och man ber till dessa kontinuerligt, samt ber till Gud, och där är det inget konstigt alls. 

Visste inte att detta forumet var strikt protestantiskt, ber om ursäkt om jag trampade på några tår :)

Woodland
2020-04-09 14:31
#4

Du behöver inte be om ursäkt.  Vi har under årens lopp haft rätt häftiga diskussioner här inne på JiF och så länge man håller sig till sajtreglerna är det ingen fara med en avvikande mening. Det är helt Okay. 

Enligt sajtens beskrivning- "Forumets grundläggande värderingar är baserade på den klassiska kristna tron med protestantisk inriktning. Forumet utgår inte från någon specifik kyrka och gör inte anspråk på att ersätta någon sådan gemenskap."

Ja, de katolska och flera ortodoxa kyrkor ber kontinuerligt till helgon och änglar. I detta inlägg (#2 och #3) har jag kort gått över dessa olika ståndpunkter som skiljer oss åt.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: