Annons:
Etikettgud
Läst 644 ggr
Woodland
2019-09-23 09:38

Allt samverkar till det bästa . . .

"Vi vet att för dem som älskar Gud samverkar allt till det bästa.."

Romarbrevet 8:28

av C.H. Spurgeon

På vissa punkter är en troende absolut säker. Han vet till exempel att Gud sitter i aktern av livets fartyg när den gungar som mest. Han tror att en osynlig hand alltid ligger på världens rorkult och att varhelst försyn kan glida Herren styr den. Denna lugnande kunskap förbereder den troende för allt. Han ser ut över de rasande vattenmassorna och ser Jesu ande vandrande på vågorna och han hör en röst som säger "Det är jag, var inte rädd."1

Han vet också att Gud alltid är klok, och vetande detta är han övertygad om att det inte finns några olyckor, några misstag; att inget kan inträffa som inte borde uppstå.2 Han kan säga "Om jag skulle förlora allt jag har, är det bättre att jag förlorar det än att jag behåller det, om Gud så viljes. Den värsta katastrofen är det klokaste och snällaste som kunde hända mig om Gud förordnar det. Vi vet att allt samverkar till det bästa för dem som älskar Gud."  Den kristne håller inte bara detta som en teori; han vet det som ett faktum. Allt har hittills samverkat för gott. Giftiga läkemedel blandas i lämpliga proportioner och arbetar som botemedel. Kirurgens djupa knivskärningar i såret har skurit bort högmodets kött och underlättat läkningen. Varje händelse hittills har gett de gudomliga välsignade resultaten; och genom tron att Gud regerar allt, att han styr klokt, att han bringar gott ur ont3, är den troendes sinne säkrat och han förmår bemöta varje prövning som den kommer.4 Den troende kan i en ande av sann överlåtelse be "Skicka mig det du vill, min Gud, så länge det kommer från dig. Aldrig kom det en dålig rätt från ditt bord till någon av dina barn. Gud är aldrig före sin tid och aldrig efter." 

Matteusevangeliet 14:22-27

2  Jesaja 46:10Jesaja 14:2726:443:13

Jesaja 45:23-24,  Romarbrevet 8:18

2 Korinthierbrevet 12:9Hebreerbrevet 13:5

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: