Annons:
Etikettjesus
Läst 775 ggr
Morphalum
9/20/19, 8:18 PM

En ny skapelse? Nja

Det sägs att frälsningen leder till att personen blir en 'ny' skapelse. 

Jag gick för några år sen igenom en väldigt mörk period med djup depression och tung medicinering. När döden kändes som en självklar väg ut under en lång period (jag försökte aldrig ta mitt liv gudskelov) så började jag väldigt oväntat att söka mig till kyrkan. En dag gick jag bara in och kände sån respekt och sån intimitet på något sätt. Ca ett år efter detta hade jag en slags 'uppenbarelse' oc h det skakade mig på djupet. 

Under en period gick jag alfakurs och gick regelbundet i kyrkan. Den första tiden var jag djupt uppfylld av det kristna budskapet och rejält sentimental. Jag kunde gå in i kyrkan och gråta framför altaret. Jag satte min tillit till att Jesus skulle vägleda mig och förändra mig på djupet. 

Jag kände mig dock inte som en ny skapelse. Det var som om all problem bublade upp till ytan. Jag var ofta arg och förvirrad, behandlade min sambo illa när jg blev arg. 

Det kändes hopplöst. Jag trodde på förändring men nu kände jag mig lika sketen fortfarande fast nu med en djup skuld tillagd. 

Jag vände om, jag är i kontroll av mitt liv och allt detta jag känner är bara mänskligt. Låt gud dömma mig, jag förlåter inte Gud för den hårda tillvaron han satt mig till oavsett. 

Jg tänker leva mitt liv utan skuld och vara nöjd med att göra mitt bästa fast jag brottas med mörka känslor ganska ofta. Jag tänker lev livet och inte oroa mig för vad som kommer efter.

Där är jag nu. 

Någon som känner igen sig?

Annons:
Woodland
9/21/19, 8:33 AM
#1

M,

Omvändelse är inte magi. Det kristna livet är inte en dans på rosor och det är inte byggt på känsloyttringar. Uppvaknandet från sådana inbillningar är smärtsamt.

 De predikade evangeliet i staden och vann många lärjungar. Sedan återvände de till Lystra och Ikonium och Antiokia,   och styrkte lärjungarna och uppmanade dem att förbli i tron. De sade att vi måste gå genom många lidanden för att komma in i Guds rike. Apg. 14:21-22

Vi förtjänar inget från Gud. Tänk nu -  Han kunde ha utplånat dig för länge sedan. Tänk tillbaka på det du har utsatt dig själv för: gångerna du nästan dog  eller kunde ha  blivit allvarligt skadad?  Ändå lät han dig leva och förlät dig. 

Du vände dig till Gud för att han drog dig till honom.. . . annars hade du inte gjort det.  Fienden vill gärna inbilla oss att vi kan leva utan efterräkningar men det är lika säker att vi ställs inför Gud som det är att vi dör.  Vet du varför du känner skuld? Därför att han låter dig komma nära. Han är så ren jämfört med oss. När du har sådana känslor ropa på Jesus för hjälp och skydd och läs din bibel för att förstå. Det du upplever är inte ovanligt. 

Läs gärna om  det jag skrev till dig förra gången. Hör gärna av dig genom att skriva här eller i ett PM. Jag kan garanterar att folk som tillhör Herren ber för dig när de läser detta. Du är inte ensam.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

  • Redigerat 9/11/20, 8:08 AM av Woodland
Upp till toppen
Annons: