Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 1008 ggr
Melonclementin
2019-08-04 21:24

Homosexuella vänner

Kort bakgrund till problemet: Jag har flyttat till en ny stad och vill gå gärna ha nya vänner. Jag laddade ner eb app för att träffa nya tjejkompisar där jag började skriva till kanske två tjejer. Ingen svarar. Jag skriver till fler. Ingen svarar. Ja börjar misstänka att folk inte är så aktiva på sidan. Jag kollar varje dag. Ingen svarar. Jag vill verkligen bara skriva med något, få nya tjejkompisar för livet. Sen en dag kommer jag in på en profil och märker att vi har några saker gemensamt och hon skriver på ett sätt som jag känner igen mig på. Tänker shit jag måste ju skriva till henne vi kanske kan ha superkul ihop om det klickar. Sen ser jag att hon har en flickvän till sambo. Jag börjar tvivla. Blir ängslig. Får dåligt samvete. Jag kan ju inte bli vän med en lesbisk. Alltså missförstå mig inte nu, jag värderar deras liv lika mycket som någon annan. Men jag har en bakgrund som är sekteristisk och har blivit ganska förstörd och vet nu varken ut eller in. Vill inte synda, vet att jag bara blir rättfärdig av guds nåd men det är ändå något som gör att jag blir tveksam, med tanke på att jag någonstans tror att homosexualitet och ett kristet liv intw går ihop. Eftersom det står i Bibeln och jag vill följa den. Iaf, jag har nu skrivit till 15(!) personer i hopp om att någon ska svara. INGEN svarar. Jag bestämmer mig för att skriva till henne, för någonstans vill jag faktiskt bara hitta en vän och om jag kan ha ateister till vänner varför kan jag inte ha henne som vän? Hon är ju ingen större syndare än någon annan tänker jag. Har jag fel? Ska jag bara hålla mig undan alla homosexuella personer resten av mitt liv? Hon svarade iaf och jag är livrädd för att svara tillbaka. Alltså detta låter kanske konstigt för många men ha i åtanke att jag har en bakgrund som varit väldigt hård och jag kan inte styra mitt samvete idag. Vad ska jag göra? Lyssna på lilla ungen i mig som bara vill ha en kompis och svara? Lyssna på rädda ungen i mig som är rädd att göra fel och inte svara tillbaka? Hjälp mig tänka rätt. Jag vill inte bli inbjuden på ett lesbiskt bröllop i framtiden och måste säga nej för att bibeln är emot homosexualitet. Va snälla tack, jag mår inte helt bra och är inte så stark just nu. Vad är era synpunkter?

Annons:
vendelay
2019-08-04 21:38
#1

Kärlek mellan människor som samtycker kan aldrig vara fel. Tror du inte att din gud vill sprida kärlek och glädje i världen? Jag kan inte relatera till det du skriver, men jag anser att kärlek är det finaste som finns och kanske kan det hjälpa dig att tänka mer sunt?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Codswallop
2019-08-05 02:11
#2

Du kan inte acceptera människans val i livet och jag tvivlar på att hon skulle vilja ha en vän som inte accepterar henne. För hennes skull avråder jag dig till att inte försöka bli vän med henne, faktiskt.

Woodland
2019-08-05 09:38
#3

 #0

Vad ska jag göra? Lyssna på lilla ungen i mig som bara vill ha en kompis och svara? Lyssna på rädda ungen i mig som är rädd att göra fel och inte svara tillbaka? Hjälp mig tänka rätt.

Du har rätt inställning att vara rädd för att hamna fel.  Detta gäller allt i livet och inte endast vissa människor på grund av deras livsstilar. 

Gud leder sina barn och om du känner så pass starkt tvivel bör du inte fortsätta med kontakten.  Lita på att Herren leder dig rätt även när det gäller vänner.  Det behöver inte vara på grund av denna människans livstil som du upplever sådan  inre kamp.   En sak är säker att Gud tillåter ingen att ta hans plats i våra liv. 

Jag antar att det finns församlingar där du bor nu och där bör du söka kontakt. Internet är en osäker plats att hitta vänner på för en människa kan utge sig till att vara någon/någonting som de inte är. (typ catfish?) 

Denna pågående artikel ger väldig bra vägledning och förklaringar för   hur vi upplever Herrens ledning i livet. Men var inte ängslig för att oavsett hur din fantasi målar upp en framtidsfara är det säkert att Herren  leder dig rätt.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Lussan20
2019-08-05 10:16
#4

Själv sorterar jag inte människor efter sexuell läggning eller politisk. Utan vilka människor de är.Ska berätta en belysande självupplevd historia.

Jag var på ett karismatiskt möte en sen höst. Det var förbön, tungotal och folk föll under anden. Jag var ny i tron och storögd tittade jag mig runt. Ansikten som lyste och rodnade. Timmarna gick och det var före mobilernas tid. Det blåste och stormade ute. Efter mötet frågade jag en av ledarna om jag kunde få låna en telefon att ringa min man som skulle hämta mig. Detta var i en mörk del av stan med bara en lång ale med mörka träd. Nej jag fick inte låna telefonen. Jag gick utanför där mötesdeltagarnas bilar stod. jag tänkte att kanske någon skulle fråga vart jag skulle  eller liknande. De såg bara förbi mig och jag började rädd gå mot city där jag visste att det fanns en mynttelefon på en biograf. Flaskor och ölburkar rullade på den öde gatan. Jag grät och bad till Gud inom mig -hjälp mig Fader- då kommer en liten röd bil och en tjej hoppade ur med en tvättkorg i famnen. Jag visste inte riktigt var jag var så jag frågade henne om det fanns en automat nära. Hennes svar var-följ med mig upp och låna min telefon- Va, tänkte jag en helt främmande kvinna erbjuder mig att få låna hennes telefon. Hon var så rar och snäll, en som var som -den barmhärtige Samariten- i Bibeln. Detta har hänt mig många fler gånger i vandringen med Gud.  Kärleken är inte samfundsbunden, inte människors hjärta heller. Jag skulle ändå vara lite försiktig med nätkontakter. För bakom varje alias finns människor vi inte vet något om oavsett läggning….Mvh/WL🌺

Upp till toppen
Annons: