Annons:
Etikettoff-topic
Läst 994 ggr
Condor
6/23/19, 10:34 AM

@Woodland

Bästa Woodland! Eftersom du lät stänga tråden och radera inlägg, där andra har gjort sig möda att skriva och argumentera, bland annat mina, will jag be dig att radera alla mina inlägg i den tråden. Tråden heter ju "andras frälsningsväg", men det verkar att betraktas som respektlöshet att ha en annan åsikt eller "frälsningsväg".  Jag uppfattar det som respektlöst att radera andras inlägg.

I den tråden har jag försökt att diskutera med dig, från människa till människa, från hjärta till hjärta och berättade om mina erfarenheter med gud, eftersom du frågade mig, men man kommer varken fram till människan eller hjärtat hos dig. Svaren som jag fick liknar mer ett band som är inspelat på en bandspelare, som har ett standardsvar inspelat för alla sorts eventualiteter. Man vet i förväg vilka svar man får pga din tro. Därför förtjänar du egentligen inte mer respekt än den respekten som man ger en bandspelare. Jag skulle aldrig mer ge dig svar på någonting personligt som du frågar mig, vare sig yrke eller andliga erfarenheter.

Jag kommer aldrig mer att skriva i ditt forum, men jag vill tala om för dig att intrycket som du gav mig är att det inte finns en människa bakom dina inlägg och heller inget hjärta. Det gör mig ledsen att se hur en tro förstör människor och berövar dem deras personlighet, deras hjärta, deras sunda förnunft, deras förmåga till självreflektion och deras mänsklighet. Det är det som Paulus menade med att "vara död". Du har inte förstått ett ord av Jesus budskap, men du kan ju inte bilda dig en egen åsikt, utan bara upprepa det som andra har talat om för dig hur du ska tolka bibeln. Eftersom andra tolkningar inte är tillåtna här, har det heller ingen mening att skriva här.  Jag önskar dig det bästa, dvs. att du en dag vaknar upp.

Annons:
Lussan20
6/23/19, 11:51 AM
#1

Ja det var sorgligt att se att inlägg raderats för att vi inte tycker exakt lika som Woodland! För mig med stor synskada tar ett inlägg lång tid att få ner.

Det var väldigt lågt att göra så, då man startar en tråd som heter andras frälsningsväg. Undrar var denna ångest kommer ifrån, känns som ofrihet. Men vi kan ju fortsätta i denna tråd med våra upplevelser av det jordiska, heliga och annat som vi tänker om vägen. Mvh/WL🌺

Condor
6/23/19, 12:05 PM
#2

#1

Ja, det känns som att bli kastad i soptunnan, inklusive mödan som man har gjort sig.

Vi kan ju välja ett annat forum, för jag vill inte skriva här längre. Jag har också skrivit inlägg på tro i fokus där jag inte höll med och hade andra åsikter, men de fick stå kvar. Aldrig har där någonting blivit raderat. På andlig utveckling finns det heller ingen "åsiktsplikt". Det är också ett alternativ. Här finns det ändå inte många som skriver och det har en tydlig orsak.

Lussan20
6/23/19, 12:25 PM
#3

Jag kan skriva där våra tankar bemöts med respekt! Spelar ingen roll var!

Men jag har mött detta censurerande på andra forum också där någon har monopol på att -tro rätt-. Men det följer alltid en släng på -dagens ord-, kolla idag får du se. Jag har mött detta i levande livet och tror många gjort det också i vissa församlingar. Små sköra människor kan gå under. Man ska vara rädd om människor deras tankar och ord. Gud kan försvara sig själv, ingen har getts mandat att döma andras sätt att se på honom. Kärleken är störst! MvhWL🌺

Condor
6/23/19, 12:57 PM
#4

#3

Du har helt rätt! Inom Kristendomen verkar det att vara avgudardyrka om man inte gör sig en föreställning av gud, utan är öppen för gud att visa sig som gud är. Man måste tro på Jahve, en grym krigsgud, som egentligen bara var en av gudarna som delade upp folket på jorden mellan sig. Jahve fick Israeliterna.  Det kan inte vara guden som Jesus talade om, skaparen av hela universumet.

Condor
6/23/19, 2:31 PM
#5

Lite kärlek från gamla testamentets gud:

2Herren rasar mot alla folk,

hans vrede flammar mot hela skaran.

Han viger dem åt förintelse,

lämnar dem att slaktas.

3De som stupat skall bli liggande

och stanken stiga från liken,

bergen skall dränkas i blod.

4Himlens stjärnor skall falna,

himlen rullas ihop som en bokrulle,

alla dess stjärnor vissnar och faller

som vissna löv från vinrankan,

som skrumpna fikon från trädet.

5”På himlen syns mitt svärd,

nu far det ner över Edom

för att straffa det folk jag vigt åt förintelse.”

6Herrens svärd dryper av blod,

det dryper av fett,

av blod från lamm och bockar,

fett från baggars njurar.

Ty Herren håller offerfest i Bosra,

en stor slakt i Edoms land.

7Även vildoxar faller,

unga tjurar och väldiga bestar.

Landet mättas med blod

och marken göds av fett.

8Det är en hämndens dag för Herren,

ett vedergällningens år för Sions försvarare.

9Edoms bäckar förvandlas till tjära

och myllan till svavel,

hela landet blir brinnande tjära.

10Natt och dag skall det brinna,

oupphörligt skall röken stiga.

Från släkte till släkte skall landet ligga öde,

aldrig i evighet skall någon sätta sin fot där.

11Pelikaner och rördrommar skall överta det,

Är det den kärleksfulla fadern som Jesus talar om?

FataMorgana
6/23/19, 2:55 PM
#6

Ja det är ju det som jag sagt enda sedan jag skrev mina första inlägg här på Jesus iFokus, hur  meningslöst och fruktlöst det är att diskutera här. Snarare får det mig att backa ännu längre bort från kristendomen än att närma mig den. Som det står i bibeln, på frukten känner man trädet och här finns ingen god frukt att hämta. 

Alla mina erfarenheter med Gud som jag berättar om kastas i soptunnan som påstådda värdelösa upplevelser och andliga illusioner. Allt vad jag berättar om hur Gud förvandlade mig till en ny människa kastas i soptunnan som inga verk av Gud. Sen sätter Woodland sig på höga hästar och  talar om för mig hur jag klart och tydligt förklarar för dem som läser här att jag är min egen frälsare,  fast det är hur Gud förvandlade mig som jag förklarar!!!

Även Wonnalesen vill hon sätta sig över med att delge sina farhågor över hennes position. Som om inte Wonnalesan känner sin egen relation till Gud bättre än någon annan.

Annons:
Condor
6/23/19, 2:58 PM
#7

#6

Hon känner ju också min relation till gud bättre än jag själv, precis som mitt bruk av Reiki. Använder hon sig av spådom eller trolldom, som förbjuds i bibeln? 😂

Lussan20
6/23/19, 3:43 PM
#8

Jag såg en film igår som hette något liknande- himlen finns- den handlade om en liten 4 årig pojke som var i himlen, baserad på en sann historia. Han återgav saker som han omöjligt kunde veta, bla att mamman fött ett döfött barn som han mötte i himlen. Pappan var Pastor och församlingen blev galna då de hörde om detta, de avsatte pappan och hotade dom att inte berätta. De var fast i sina religiösa föreställningar.

Så letade pappan på nätet och fann Akiane Kramarik som haft nästan samma upplevelse, han måste då fråga sin lilla pojke-såg Jesus ut så här? -Ja det är han- svarade pojken. De fick senare komma tillbaka och de öppnade upp för kärleken i församlingen och något nytt blev en ny början.

Allt är inte spikat i sten och alla i Bibeln återger sin syn på Gud. Hot är vanligt, jag minns de som inte blev helade på ett möte, bla var en mamma där med ett förståndshandikappat barn. Det stampades i golv och man kommenderade satan bort. Jag var nog lite naiv och blåst för jag frågade , men många har ju glasögon här, då fick de ont i huvudet för det var nog satan som talade-ooooh så ont i huvudet vi fick-? sade de. Sådana förtäckta medel används för att kväsa folk….Nej jag tar inte in detta maktspråk, jag gör som tjuren Ferdinand sitter under min hägg och doftar på blommorna,änglarna dansar runt och fåglarna sjunger…Mvh/WL🌺

Woodland
6/23/19, 4:45 PM
#9

Nu skall jag göra någonting som jag inte har gjort förut. Jag kommer att låsa denna tråd och svara er en och en. Efteråt öppnar jag den igen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
6/23/19, 6:14 PM
#10

Varning - långt inlägg Glad

Condor, du kanske inte känner till hur iFokus är upplagt. Det är så att varje sajt har en värd/värdinna som står som juridiskt ansvarig. Sajtvärdarna är inte betalda av iFokus för sina 'tjänster' och det är värden/värdinnan (med assistens från sina medarbetare) som bestämmer över sin  sajt.  De arbetar upp sina sajter från ingenting med text, bildmaterial, med mera, oavsett intressesfären. Varje diskussionssajt betraktas som sajtvärdens "vardagsrum".  Detta innebär att en Sajtvärd kan med all rätt portförbjuda någon totalt  - skrivförbud.   

Det finns sajtvärdar som skulle porta dig från sina sajter om de fick erfara de personangrepp som du har levererat mot mig i de senaste inläggen och i inlägg ännu längre tillbaka i tiden, men jag har låtit dig hållas. Vi på JiF har relativt sett rätt högt i taket och tillåter en hel del. Men måttet blev rågat när du och Niklas angrep den kristna tron på Jesus vilket är temat på sajten. Inte för att det påverkar Jesus, för som Gud påverkas han inte av förolämpningar eller otro, utan för att det var totalt respektlöst i mitt "vardagsrum."

Dina erfarenheter har du fått dela med oss i de senaste inläggen (och ännu längre tillbaka i tiden) där du i detalj har berättat om denna sjuka släktings helande med Reki, din bild på gud, med mera. Du har till och med kunnat berätta om din syn på big bang i ett av de borttagna inläggen. Så du har fått mycket spaltutrymme här och mycket av min tid. Och så skriver du om mitt "hjärta" och hur du inte kommer "fram till människan". Det är din upplevelse och det kan jag inte göra någonting åt. Men en sak är jag väldigt glad för att du skrev och det var detta:  

 Man vet i förväg vilka svar man får pga din tro

Detta gjorde mig mycket nöjd för det visar att jag håller mig till det som är allmänt känt om den kristna tron. Du är intelligent. Jag vet inte om någon annan har sagt till dig i en diskussion, men att lyssna på någon annan i ett ämne som de kan så mycket mera om kan vara berikande för din del.  

När du börjar tillrättavisa mig om textkritik och överföring, muntlig tradition, med mera, baserat på dina erfarenheter och antaganden. . . tja, vad skall jag egentligen svara? Jag läser det du skriver och sedan ser jag på de referenspunkter jag har. Det blir på ena sida ett par tusen år av den kristna trons historia, forskning som har pågått och pågår än idag på mycket hög nivå,  dokumentation med skrifterna i grundspråken, det gemensamma vittnesbördet av alla vi enkla kristna  i världen som tillber samma Gud (Fader, Sonen och Helig Ande). Sammansatt  blir detta ett enormt Guds bygge med en gemensam fastställd grundteologi mot dina egna subjektiva erfarenheter och alternativa idéer. Det är detta som är den svagaste punkten i din position gentemot vår/min.

Dessutom, när du rycker fras och begrepp ur bibeln för att ge ett sken av att det kan finnas ett samband med, till exempel, vad Paulus sade (inlägg #0) och ditt sätt att se på ting, rycker du undan all grund för att jag skall ta dina åsikter på allvar.  

Det gör mig ledsen att se hur en tro förstör människor och berövar dem deras personlighet, deras hjärta, deras sunda förnunft, deras förmåga till självreflektion och deras mänsklighet.  

Ledsen? Knappast. Du  vill avleda svagheten i din egen filosofi genom att angripa mig. Jag attackerar inte dig personligen utan det är din position jag bemöter.

När du i #2  berättar att sajten "Tro" och "Andlig utveckling" inte har portat dig -duh. De är en del av den alternativa andlighet som det finns så gott om på iFokus. Och ja, kristendomen erkänner inga andra gudar. Den är exklusiv. Detta har vi varit klara med ifrån första början.  Sedan rycker du verser ur Gamla testamentet utanför ett sammanhang. Men det är så det brukar gå till.

Och till sist, ditt löfte. . . 

Jag kommer aldrig mer att skriva i ditt forum . . 

Den smällen få jag ta.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
6/23/19, 6:43 PM
#11

# 1

Wonnalesan,

Kommer du inte ihåg att jag startade tråden "Andras frälsningsväg" för din skull?  Det var ditt inlägg. Kolla #0

Orsaken till att tråden kortades av finns i mitt svar ovanför till Condor. Medarbetaren copse  gjorde det med all rätt. Hon har mycket stor erfarenhet av olika forum som administratör och rådgivare, professionellt och på fritiden.

Din reaktion till "Dagens ord" är intressant. Dessa ordstäv tas från flera olika listor jag har och jag tar av dem allt eftersom. Och som med bibelordet tar jag till mig det som har sagts av de mycket visa människorna som representeras.

Din medverkan här är frivillig. 

Försök inte analysera mig. Jag har ingen ångest. For true.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
6/23/19, 6:49 PM
#12

#6

FataMorgana,

Ja det är ju det som jag sagt enda sedan jag skrev mina första inlägg här på Jesus iFokus, hur  meningslöst och fruktlöst det är att diskutera här. Snarare får det mig att backa ännu längre bort från kristendomen än att närma mig den. Som det står i bibeln, på frukten känner man trädet och här finns ingen god frukt att hämta.. 

Räcker inte den stora kärlek du säger dig fått erfara till för de som inte håller med dig?  För min del  hyser jag bara goda tankar om er som personer. Vi diskuterar från olika utgångspunkter. Jag håller inte med er position. Så är det. Men ni har alla behandlats med respekt härinne.  Så du backar från kristendoms  bibel och sedan citerar du den. Funderar 

Detta uttryck med "att kasta i soptunna" är lite barnsligt tycker jag.  Är det ni har upplevt så 100% äkta finns det ingen orsak att bry  er om vad jag tycker. Och ingen orsak för att  vara här inne överhuvudtaget när ni vet att jag  inte godkänner det ni framför som vägen till salighet (eller en utav vägarna).  Dessutom när jag inte håller med er och bemöter era påståenden är jag helt plötsligt på "höga hästar".  

Och ja, enligt den position vi har här på JiF, får man utan Jesus som Frälsare försöka frälsa sig själv. Så om du har mött gud och redan är på rätta stigar finns det ingen orsak att göra en stor sak om min position.  Medverkan här inne är helt frivillig men också villkorat i sajtens regler.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

copse
6/23/19, 7:14 PM
#13

Efter att jag har tagit upp denna tråd med Woodland har vi beslutat att den inte kommer att återöppnas för vidare diskussion.

Som tidigare nämnt är det upp till varje sajtvärd/medarbetare att bestämma hur de vill moderera sitt iFokus; som Medarbetare på JiF är det min åsikt att denna tråd inte kommer att främja god diskussion eller leda någonstans, så den är härmed stängd.

Ni får gärna starta nya trådar om andra ämnen, men denna diskussion är nu avslutad och eventuella nya trådar kommer att stängas/raderas.

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

Annons:
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: