Annons:
Etikettgud
Läst 877 ggr
Woodland
2019-05-04 10:20

Stilla oron

Kristen har du bekymmer som väger tungt just nu? 

Det finns ett häpnadsväckande uttalande av Jesus i Johannes 17 gällande de som Gud har utvalt ur världen (vers 9) med Jesus som sin Frälsare. Genom att meditera över dessa ord  bör våra tankar och känslor lugnas. 

Jesus sade i sin bön "Fader  . . Du . . .har älskat dem så som du har älskat mig."   

Han sade inte "Du har älskat dem nästan så som du har älskat mig." 

Han sade inte "Du håller på att utveckla en kärlek för dem så som du har älskat mig."

Han sade inte  "Vänta tills de kommer till himlen och älska dem så som du har älskat mig." 

Nej, nu, idag i denna stund älskar Fadern sina barn med samma kärlek   som han alltid har älskat sin enfödde Son: med samma karaktär, kvalitet och omåttlighet. Den är lika djup för den troende oavsett hur svag denne är.  

Och har man inte barnaskapets relation till Gud är det bara att vända sig till Jesus och be om den. Han förlåter och frälsar.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
NiklasTyreso
2019-05-07 13:24
#1

Prisa Herren alla folk. Lova honom alla länder! Väldig är hans godhet mot oss! Herrens trofasthet är evig! Halleluja! Psalm 117 Gud är god och trofast. Kristna tror att genom tro på Jesus försoningsdöd kan man gång på gång få komma inför Gud och återuppta kontakten med Gud, som bryts varje gång vi syndar. Judar tror på samma sätt att vi får förlåtelse när vi gång på gång gör omvändelse och ber Gud om förlåtelse, men de blandar inte in Jesus i sin tro. Vi kan alltså återfå Gudskontakten eller vårt band till gud. Det som för oss bort från Gud, det är våra synder. Synd är att bryta mot guds bud, särskilt det dubbla kärleksbudet. Vill man som människa leva med ett nära band till Gud får man efter bästa förmåga försöka leva enligt guds bud (ex de 10) och när man gör fel (det gör alla) då ber man om förlåtelse och försöker låta bli att upprepa synden. Huvudbudskapet i gamla testamentet är att människan fått goda bud att leva efter. Psalm 119 beskriver det bra och slutar med den väldigt mänskliga bönen till Gud att han ska leda den som gått fel in på rätt väg igen. Vissa tror att de tappat gudskontakten eller välsignelse när de utsätts för prövningar och svårigheter, men så är det inte. Prövningar är till för att vi ska ännu mer vända oss till Gud och utveckla mer förtröstan och gemenskap med Gud. Guds godhet märks i att för den som lever i guds gemenskap samverkar saker och ting ofta till det bästa. Efter jobbiga prövningar (i mitt liv är ett par narcissistiska släktingar prövningar) ser man ofta med tacksamhet till Gud för att han hjälpte igenom. Tacksägelsebön ger också bättre gudskontakt. Om en god vänn är generös gång på gång, men man aldrig tackar sin vänn, då försämras kontakten. Guds trofasta godhet mot oss är evig, så vi har mycket att tacka Gud för.

Upp till toppen
Annons: