Annons:
Etikettövrigt
Läst 1275 ggr
Maria
3/28/19, 7:48 AM

Varför är de flesta trådar låsta ?

Precis som frågan luder i rubriken😉

Varför är de flesta trådar låsta  för kommentarer?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Lussan20
3/28/19, 7:51 AM
#1

Undrar om det beror på troll eller elaka kommentarer, eller bara i undervisningssyfte? Ibland kanske man inte vill bli kommenterad utan bara föra fram budskap eller tankar? Mvh/WL🌺

Woodland
3/28/19, 7:57 AM
#2

Bra fråga! 🙂

Läs om vår policy här

Det finns absolut inget hinder för att starta en diskussion rörande det som skrevs i en artikel - alla är välkomna att  diskutera eller ställa frågor   genom att starta en ny tråd om ämnet.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Maria
3/28/19, 7:57 AM
#3

Fast här handlar det ju inte bara om ibland.

Har det trollats så mycket på sajten att det behövs?

Jag läser ofta trådar och ofta har man ju någon följdfråga eller tanke men nu har jag tappat hoppet.😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Maria
3/28/19, 8:01 AM
#4

#2 För mig blir det krångligt. Jag tappar tråden helt enkelt.

Jag får väl tacka för förklaringen i alla fall.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Woodland
3/28/19, 8:32 AM
#5

Vi förhindrar inte diskussion på sajten. Men artiklarna är i undervisningssyfte och jag vill gärna hålla dem rena från direkta kommentarer så att varje läsare kan ta med sig det som talar till dem.

Det är naturligt att ha följdfrågor och tankar runt artiklarna för de handlar ofta om djupa teologiska saker liksom artikelserien om Guds Attribut. Ord för dagen är låst för att det är en ny  inspirationstext varje dag och jag vill inte ta bort en tråd med kommentarer.

Ett knep för mig är att skriva ner ett ord eller fras medan jag läser en text för att komma ihåg  och sedan ställer jag en fråga eller synpunkt efter jag har reflekterat över det jag har skrivit ner.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

LBB
3/28/19, 9:08 AM
#6

Låsta trådar = monolog

Ex på monolog : Ståuppkomiker, Predikan eller ett politiskt tal från en talarstol.

Avslutas eller kompletteras ofta med att frågor och diskussioner kan tas i efterhand.

Här i detta forumet så svarar som oftast trådstartaren (släpper inte in andra på tråden) själv, Utvecklar sina teorier och bekräftar därmed att det handlar om en monolog  😉

Annons:
Woodland
3/28/19, 9:27 AM
#7

#6

Inga fel på monologer i sig men.  

Artiklarna  är oftast översättningar av predikningar och teologiska verk och inte trådskaparens egna ideér. Någon antydan till att jag (vi) hindrar utbyte motbevisas av alla diskussioner som har förts här på sajten genom åren och också vår uppmuntran till dessa.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Maria
3/28/19, 10:13 AM
#8

#5 Jag förstår inte vitsen.

Menar du att man ska anteckna, grunna och sedan ställa en fråga i en ny tråd? 

Jag tror de är få människor som fungerar så. Enklast blir väl att ta funderingarna direkt och framförallt i den tråd som frågorna berör.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lona
3/28/19, 10:53 AM
#9

Jag håller helt klart med Maria här. iFokus är väl ändå ett diskussionsforum, det här känns mest som en enstaka persons informationssajt. Lite trist, det får mig att hoppa över ev trådar som kunde lett till intressanta diskussioner. Face it, människor är bekväma av sig och att starta en ny diskussionstråd om en befintlig tråd blir lite konstigt. Om det nu är översatt/kopierat från någon annan text kan man väl skriva "Så här tolkar NN det här, vad tycker ni?" eller liknande? Det är klart att sajtvärden bestämmer hur sajten ska funka, men det är ett rätt knepigt upplägg.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lussan20
3/28/19, 11:00 AM
#10

Är iFokus bara ett debattforum? Jag har aldrig uppfattat det så. Man kan berätta saker, göra undersökningar, visa upp vad man tillverkat osv. Men visst vore det bättre med öppna trådar. Skulle kännas som man var inbjuden till att kommentera. Men jag vet från andra forum där religion finns hur mycket kränkande kommentarer det kan bli. Jag har själv inte känt det nödvändigt att kommentera utan bara läst och begrundat ibland…Mvh/WL🌺

Woodland
3/28/19, 1:06 PM
#11

# 8

Artiklarnas ämne är djupa och "tunga" på det teologiska planet. Genom åren har det fungerat så att folk har läst och sedan ställt frågor eller gjort kommentarer genom att skapa en annan tråd. Och ibland har ämnet i en artikel framfött helt andra frågor. Det kanske inte passar alla men det är så artiklarna  är upplagda.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
3/28/19, 1:06 PM
#12

# 9

"Så här tolkar NN det här, vad tycker ni?"

Det är en självklarhet att när en teolog som talar  7 olika antika språk, är utbildad i historia,  och undervisar på universitetsnivå  delar med sig av undervisning finns det inte mycket att tillägga, eller hur? Inte för mig i alla fall.  Jag tror JiF är rätt så unik i att presentera kunskap på den nivån. 

Det är inte en fråga om tolkning utan om den kunskapsnivå dessa människor är på. Detta är min förhoppning att läsarna kan få ut något av denna kunskap och min förhoppning är precis som vad Wonnalesan upplever det. Det ligger mycket arbete bakom alla artiklar.  

Jag har läst många ämnen som var "spin-offs" av andra artiklar och inlägg på iFokus. Inget nytt med det. Och på JiF  har vi inga dolda grupper. (Om man skall trycka på att allt skall vara öppet så borde det inte finnas sådana eller.) Om man läser någonting som man verkligen inte håller med om eller brinner för startar man lätt en ny tråd det är inte svårt att åstadkomma. 🤔

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Maria
3/28/19, 1:43 PM
#13

Oj då. Här står vi inte bara långt ifrån varandra utan snarare miltals.

"Det är en självklarhet att när en teolog som talar  7 olika antika språk, är utbildad i historia,  och undervisar på universitetsnivå  delar med sig av undervisning finns det inte mycket att tillägga, eller hur? Inte för mig i alla fall.  Jag tror JiF är rätt så unik i att presentera kunskap på den nivån."

Personligen så blir jag inte så impad av vad du beskriver. Som en klok människa sa till mig en gång. Det är skillnad på utbildning och bildning.😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Lona
3/28/19, 1:44 PM
#14

#12, Vi får nog enas om att vi har olika åsikter där, men tack för dina förklaringar! 🙂 #10, Jag uttryckte mig lite klantigt. Jag menade egentligen inte "diskussionsforum" i betydelsen att man "måste diskutera" utan mer som att det sker ett "utbyte" av medlemmarnas olika inlägg vad de än handlar om (frågor, små berättelser, uppdateringar osv, precis som du skriver). JiF känns mer ensidigt med låsta trådar men sajtvärden har ju förklarat tanken bakom det. 🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Lussan20
3/28/19, 2:27 PM
#15

Man kanske måste inse att religion, religionskunskap, tro , vetenskap och forskning kommer från olika källor. Att vara nära Gud kan en analfabet vara genom Ande och sanning, det andra är mer teorier om tex Bibeltolkningar mm. Men genom det kommer inte människan nödvändigtvis närmare Gud, utan mer om hur texter tex kan tolkas.

Hur var det nu i Bibelsn texter-ve er skriftlärde och fariséer)ta emot Gud som ett barn, annars kommer du inte in i himmelriket)

Bara en tanke.

Källan Gud kan alla få lika starkt uppenbarad. Mvh/WL🌺

Woodland
3/28/19, 6:56 PM
#16

# 15

Mina funderingar är att Gud är total suverän i hur och när han uppenbarar sig för en person. Samtidigt har han  givit riktlinjer i bibeln, i vilken Han har berättat om sig själv. Det har varit en gradvis uppenbarelse som blev ett helt avslöjande genom Jesus Kristus. 

Så sant du skrev också att kunskap inte nödvändigt för att föra en människa närmare Gud men om man älskar någon vill man lära känna denna djupare.

Jag står över ingen och är endast en fattig syndare frälst av nåd och medan jag översätter och skriver (särskilt i serien om Guds Attribut) känner jag den tveeggade Andens svärd och är själv djupt berörd.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Pyttelite
3/31/19, 4:43 PM
#17

Jag tycker tvärtom att det är ett föredömligt sätt att hantera inlägg på och jag tycker att andra sajter borde ta efter.

Många sajter med varierat budskap lurar sina läsare till diskussion. En debatt som inte är önskvärd av vare sig sajtvärdar eller Medarbetare.

Oftast inleds en tråd med ett pressmeddelande eller länk till ngn artikel som inbjuder till diskussion. 

Egentligen menar dessa sajter oavsett åsiktsinriktning att man bara bjuder in till samtycke. 

Värst är det om någon verkligen tar till sig innehållet och försöker sig på en kritisk analys som inte är i linje med sajtens åsikter.

I dessa fall blir oftast trådarna låsta, inläggen bortröstade eller användaren spärrad från sajten.

Då är metoden att låsa tråden direkt ett mycket mer ärligare förhållningssätt som i alla fall jag högaktar.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Woodland
4/27/19, 9:24 AM
#18

Jag har nu låst upp färdiga artiklarna i Guds Attribut serien för eventuella kommentarer. Om man är ny till sajten läs gärna skrivregler för Jesus iFokus som finns i tredje paragrafen på den länkade sidan.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: