Annons:
Etikettjesus
Läst 1169 ggr
Nasat
2019-03-07 20:50

Jesus är vägen

Det gäller att fokusera på Jesus ! Släpper vi taget om Honom kommer vi fel.  Det är många som pratar om gud i största allmänhet. Men det blir inget precist. Kanske vi tror att det finns flera olika vägar till himmel och salighet. Men det finns bara en väg och det är genom Jesus. Jesus säger själv att Han är : Vägen, Sanningen och Livet och ingen kommer till Fadern utom genom mig. Jesus är vår Frälsare och Han är densamme igår, idag och i evighet. Han har all makt i himmel och på jord. Han kommer snart tillbaka och då i egenskap av domare. Vi ska alla stå inför Hans domstol. Vad människan sår ska hon också få skörda. Det är livets allvar !

Annons:
Emptymoment
2019-03-07 22:11
#1

När han kommer tillbaka så ska jag vara redo för honom och betala tillbaka för varje oskyldig människas lidande. Varje våldtaget barn, varje misshandlad kvinna, alla hemlösa som fryser och svälter ihjäl. Våld, girighet, lidandet. Allt detta ska han få tillbaka tusen gånger om.

Han ska få känna all deras smärta :)

Någon som: "har all makt i himmel och på jord" och undviker att ingripa, är inte god

Om sajtvärden väljer att ta bort detta, må så vara. Men det bevisar endast feghet och en ovilja att se sanningen i vitögat.

Trevlig kväll!

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

Woodland
2019-03-08 08:24
#2

# 0

Amen!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Nasat
2019-03-08 08:29
#3

#1 Intressant synvinkel. Men du har alldeles glömt bort att det finns en djävul ! Den onde vet att hans tid är kort och vi ser hans härjningar i vårt samhälle och i världen. Tiden före Jesu återkomst som kallas födslovåndor kommer enligt Bibeln att präglas av dessa saker du nämner i ditt inlägg. Människan är myndig och har sågat av den gren hon sitter på . Vi ser verkligen att människan inte är god allt sedan syndafallets dagar. Men Gud har en frälsningsplan för den människa som vill omvända sig och bekänna sin synd. För så älskade Gud världen att Han sände sin son att var och en som tror på Honom ska få evigt liv. Läs Bibeln så får du se Guds underbara frälsningsplan. Jesus är vår räddare och Frälsare !

Woodland
2019-03-08 08:56
#4

# 1

Tack för ditt inlägg. Nej, vi räds inte för diskussion här på JiF. Inget tas bort på sajten utom de få undantag när någon har brutit mot skrivreglerna.

Det du skriver är anklagelsen mot Gud som människor har gett röst till i alla tidsåldrar.  Grunden för denna missuppfattning om Gud är inte unik.

Det finns ingen oskyldig inför Gud. Vi föds alla med ett upproriskt sinne.  

Nu till ditt inlägg - Så du  skall vara redo att dra den Allsmäktige Jesus inför din domstol? Är du utan synd? Har du aldrig haft en ondskefull önskan eller ett motiv inom dig som är inte 100% kärlek?  Är du så god att du allvarligt tror att du kan stå över resten av mänskligheten?  

Någon som: "har all makt i himmel och på jord" och undviker att ingripa, är inte god

Du begär att Gud skall ingripa. Vad innebär det? Gör han det som du begär skulle du vara den första att drabbas. Gud är inte som vi och vi står inte på jämn fot med honom.  På grund av att han inte ingriper anser du att du kan bedöma om han är god eller inte.

Gud ingriper och dömer dagligen men var säker på att Gud kommer att agera på ett definitivt sätt. En dag skall all mänsklig ondska och all andligt fientliga verk få sitt slut. Precis som Nasat skrev kommer Jesus tillbaka och de som står i uppror mot honom skall dömas. Och somliga skall gå in i härligheten och andra till ett evigt straff.  Det är därför de troende genom alla tider sprider kunskap om att Gud tar emot den som vänder sig till Jesus och ber om förlåtelse. Det är möjligt att få förlåtelse därför att Jesus, Gud och människa, dog på ett kors och blidkade människor med Gud.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Nasat
2019-03-08 09:03
#5

#4 Amen !

Nasat
2019-03-08 09:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Gud har en plan med dig och mig ! Läs Bibeln , börja gärna i Nya Testamentet med någon av evangelierna Matteus, Markus, Lukas eller Johannes.

Annons:
Emptymoment
2019-03-08 17:45
#7

#3 Nope. glömde inte djävulen. Men Jag valde att ta dina ord bokstavligen. "Jesus har ALL makt". Varför då inte para ta sitt pekfinger och kasta bort djävulen från all existens? Så slipper alla lida. Svårare än så är det inte. Men istället väljer han att sitta på sidan, med popcorn i handen och njuta av det han ser :)

#4 Tack för välkomnandet! Oh, jag är mycket väl medveten att jag är en av dem första som skulle stryka med om någon form av högre makt skulle ingripa. Jag har verkligen inte levt syndafritt(enligt bibeln i alla fall). Men jag skulle gladeligen lägga ned mitt liv om han/den valde att ingripa och stoppa alla andras lidande. Men frågan/hyckleriet kvarstår ju. Om han besitter ALL makt, varför ens tillåta allt lidande? Vi vuxna har gjort våra val, begått våra brott och gjort fel. Men alla de barn som föds in i ett helvete. Hur har dem syndat? På vilket sätt förtjänar dem att lida? (Tillägg, jag skulle inte dra honom inför domstol, jag skulle tortera honom för att sedan avrätta honom).

"Precis som Nasat skrev kommer Jesus tillbaka och de som står i uppror mot honom skall dömas. Och somliga skall gå in i härligheten och andra till ett evigt straff"

Varför skulle någon som är fullständigt god, och har allt makt vilja att någon ska drabbas av ett "evigt straff"?  Det låter som extremistisk propaganda. Och som jag förstått det så är det inte våldtäcktsmän, mördare, människor som går ut i krig i olika gudars namn och andra plågor som skall dömas till detta straff, utan det är dem som vägrar falla på knä och tillbe honom. Är han verkligen så beroende av vår uppmärksamhet och småaktig att han låter de som inte tror, lida i all evighet, medan de som begår ovan nämnda hemska handlingar kan förlåtas och välkomnas, bara de ändrar sig?

Jag vet att min text låter väldigt arg och offensiv, men den är inte riktad mot någon utav er. Endast det ni skriver eller citerar.

Trevlig kväll!

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

Woodland
2019-03-09 10:07
#8

# 7

Dina frågor är inte nya men jag skall gå igenom dem en och en. Jag uppfattar inte att du är arg på mig personligen och jag diskuterar gärna med dig.

Det kan hända att i en känslorörelse man kan tänka "Men jag skulle gladeligen lägga ned mitt liv om han/den valde att ingripa och stoppa alla andras lidande." Men det kan ingen egentligen tro på därför att du själv erkänner att du har inte levt ett syndfritt liv och precis som alla vi andra, älskar du dig själv först och främst.   (Det är inte hyckleri från Guds sida).   Gud hindrar ondskan, han begränsar den. Om han skulle låta mänsklig ondska blomma ut för fullt hade vi haft ett helvete på jorden och utplånat oss själva.

Om han besitter ALL makt, varför ens tillåta allt lidande? 

Gud tillät Adam att göra uppror mot honom. Men Guds plan var att visa sin stora kärlek genom att själv dö för att rädda sin skapelse. Det förklarade jag i #1. Lidande och i slutändan evig död  är ett resultat av synd. Och bibeln säger att alla har syndat. De troende har alltid ropat till Gud i sitt lidande och frågat "Hur länge till?" eller med ett annat ordval. Bibeln berättar att i sin plan har han bestämt att utplåna ondskan genom sitt folk och när den skaran är fulltalig kommer slutet. Men inte förrän det.  

Vi vuxna har gjort våra val, begått våra brott och gjort fel. Men alla de barn som föds in i ett helvete. Hur har dem syndat? På vilket sätt förtjänar dem att lida?

Alla vuxna har en gång varit barn, eller hur? Och när barnen blir vuxna  väljer de. De väljer att inte lyda Gud. De lyder inte Gud därför att den mänskliga naturen är i fiendskap med Gud. Problemet finns inom oss. Över hela skalan och till största delen lider oftast barnen på grund av vuxnas agerande och val. Och så fortgår det. De barn som inte lever länge finns hos Herren. Alla aborterade, missfall, dödfödda, små barn som dör, och så vidare är hos Gud.  

Varför skulle någon som är fullständigt god, och har allt makt vilja att någon ska drabbas av ett "evigt straff"? 

Därför att Gud är kärlek. Men inte den kärlek som moderna människor definierar det ordet; inte en "se mellan fingrarna" känsla. Han kan inte tolerera synd i någon, varken i änglar eller människor.  Han är vad som kallas "helig" det vill säga annorlunda och skild från oss. Det är därför att alla måste komma till Gud genom Jesus. Jesus som både som Gud och människa levde ett 100% perfekt liv och dog för att göra allt rätt mellan människor och Gud. Han led för oss på ett sätt vi inte kan föreställa oss. Jesus led i vår tidsdimension men också i andra dimensioner.  För första gången i evigheten vände Fadern sitt "ansikte" bort från honom när han hängde på korset.  Vi kan inte fatta vad det betyder därför att vi inte älskar med den kärlek som finns mellan Fadern och Jesus.  Vi kan ställa frågor men han kan inte ställas till svars av oss fastän vi kanske tro det.  

 Och som jag förstått det så är det inte våldtäcktsmän, mördare, människor som går ut i krig i olika gudars namn och andra plågor som skall dömas till detta straff, utan det är dem som vägrar falla på knä och tillbe honom.

Det är vanligt att vi graderar synd. Men ser du inte att de som "vägrar falla på knä och tillbe honom" begår en grov synd? Det är ett kosmiskt uppror mot en allsmäktig varelse. De andra synderna du skrev om är av olika grader och utlevda konsekvenser av det upproret. Det är Gud som håller tillbaka ondskan genom lagar och förordningar, människors samveten med mera. Jesus sade att det finns olika grader av plåga i helvetet och alla som finns där eller kommer att finnas där vet varför de är där. En troende vet att hon/han förtjänar evig död och de förundrar sig över Guds stora kärlek och nåd. Tänk att få vara ett Guds barn!

Är han verkligen så beroende av vår uppmärksamhet och småaktig att han låter de som inte tror, lida i all evighet, medan de som begår ovan nämnda hemska handlingar kan förlåtas och välkomnas, bara de ändrar sig? 

Nej, Gud behöver ingenting från oss. Vi tillför honom inte någonting. Han var fullständigt fullkomlig innan han ens skapade änglarna. Men han har en plan och som en tidsbunden dödlig varelse kan inte jag (vi) urskilja varför han gör si eller så eller tillåter si eller så. Och viljan att inse detta och att underordna sig detta är ett resultat av att han har förvandlat mig och en frukt av att vara hans barn. Jag är inte unik i detta. Så har det varit för de troende i alla tidsåldrar. Likaså är våra liv som troende en resa som kallas för "helgelse" där vi söker att lära känna Gud mer och mer och när vi gör det lär vi känna oss själva. Och resultatet är att vi förundrar oss över att han frälste oss överhuvudtaget.  

Artikelserien som börja med GUD SOM ENASTÅENDE  förklarar det jag skriver här. Välkommen åter med dina frågor.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Emptymoment
2019-03-09 21:40
#9

#7 Tack för en mycket intressant text att läsa, ett välformulerat svar. Jag uppskattar att du tog dig tid att svara på frågor, som du säkerligen svarat på om och om igen. Jag respekterar din/er tro och övertygelse. Jag ber om ursäkt om mitt ifrågasättande lät som hån. Det var aldrig min mening.

Och jag respekterar även att du/ni bemötte min ilska  och mina tvivel med sådan ödmjukhet.

Men trots det, så är jag för tjurskallig för att ändra åsikt. Jag är för arg. Arg på världen, arg på oss människor och på det som styr oss.

Så jag väljer att inte bemöta din text med fler frågor eller åsikter.  För ingen av oss kommer att ändra åsikt eller det vi tror på. Sannolikheten är att det endast uppstår en konflikt. Något som det redan finns i överflöd världen över.

Tack så mycket, och jag önskar er den bästa av framtider!

That body doesn´t have a Monado anymore, who knows how much life it´s got in it?

Woodland
2019-03-10 09:08
#10

Tack! Det var intressant att diskutera med dig. Du är inte rädd för att röra vid de stora frågorna. Känn full frihet att återkomma om du så vill med frågor eller synpunkter. 🙂

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Lussan20
2019-03-11 08:23
#11

Intressanta frågor från en ödmjuk person!

Jag ställde samma frågor innan jag kom till tro och blev frälst efter en NDU. Jag överbevisades om min synd och idag med genetiken inser man att vi ärver karaktärsdrag även  de dåliga. Det har jag sett i släkten bla.

Men som Jesus sade så tillhör barnen Guds rike. Det som inte tar emot Guds rike som ett barn kommer aldrig dit in.

Jag fick en tremånaders undervisning om alla fel jag gjort som överbevisade mig om min ofullkomlighet en gång för alla. Efter det har jag aldrig förhävt mig. Men en tro utan gärningar(goda) är en död tro.

Då Gud är kärlek så ska vi visa på hans kärlek i Jesus och vägen(porten) till Gud som går genom Jesus. All denna kärlek är bara en nåd, inget vi gjort oss förtjänta av oss. Men vi blir aldrig syndfria och det finns inga syndfria människor, därför behöver vi Jesus. Men det finns ett uttryck som heter-att synda på nåden- det ska vi se upp med, där man tror att för att man är frälst kan man ta sig friheter att göra onda gärningar. Gud genomlyser alla hjärtan och fagert tal med ett hjärta som är motsatsen det avslöjas med tiden.

Den som söker han finner! Mvh/WL🌺

Upp till toppen
Annons: