Annons:
Etikettbibeln
Läst 1262 ggr
liljana
2019-01-24 20:11

Tolka ett bibelord

Kan ni hjälpa mig att tolka ett bibelord. Om någon säger åt en att man ska tänka på det bibelordet vad egentligen menar personen? Det var följande bibelord:

"Herren vill öppna för dig sitt rika förrådshus himmelen, för att ge regn i rätt tid till ditt land, och välsigna dina händers värk. Du skall låna ut till många, men själv skall du inte behöva låna."

Vad betyder det och om man säger det till en annan människa, hur tolkar man det? Jag tror det var Moseboken? (Jag är tyvärr inte kristen)

Annons:
Woodland
2019-01-25 09:05
#1

Hej!

Det är svårt att veta vad personen som sade detta menade. Men när det gäller en generell tolkning av skriften finns principerna listade här.  Svaret på din fråga finns under den Första: Känn till sammanhanget. Låt Skriften tolka Skriften. Varje biblisk text är infattad i ett bibliskt sammanhang. Ta tid att definiera svåra ord, finna okända platser och summera huvudpoängen i stycket

Versen finns på två ställen i 5 Mosebok, 15:6 och 28:12. Det är ett löfte till Israel som ett folk och nation. Och det gavs när de skulle in i det förlovade landet.  I kapitel 28 finns löften om välsignelser och förbannelser! Gud villkorade välstånd och välsignelse till lydnad av hans lag.  Allt skulle gå väl med Israel om de lydde Herren.

Det finns de som rycker versen och andra liknande verser ur sitt sammanhang  och vill påstå  att det är ett allmänt löfte till kristna idag.  Det finns många kristna som inte lever i överflöd och de flesta väldigt rika lever utanför Guds rike. Vi bör vara tacksamma för allt vi har fått eller fått förmågan att arbeta ihop.  Materiellt välstånd är inte ett mått på Guds gunst. Varken Jesus eller apostlarna antydde detta för de själva levde fattiga och varnade för att förlita sig på rikedom.   

Jag hoppas att detta klargör, annars är det bara att återkomma! 🙂

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

  • Redigerat 2020-09-11 10:24 av Woodland
NiklasTyreso
2019-02-09 00:55
#2

Många kristna ger varandra bibelverserna eller skriver en vers på grattulationkort etc. Jag uppfattar den sedvänjan att ge verser som ett försök att uppmuntra medtroende. I detta fallet var det en vers på temat välsignelse från Gud. Specifikt var det en vers om att Gud välsignar Israels folk när de håller Guds bud. Gud kan välsigna även oss andra icke Judar. Att Gud välsignar alla folk kan man ex läsa i Psaltaren 67.

Upp till toppen
Annons: