Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1036 ggr
copse
2019-01-13 14:27

Brister

Inläggen är flyttade från denna tråd på grund av Off Topic.

---

#24 av: Woodland

# 23

Det är inte upp till någon människa att döma andra människor för vi har ingen full kunskap om hela sanningen. -Guds egen sanning-.

I så fall är Jesus Kristus en lögnare för han sade att han är sanningen. Gud har inte uppenbarat hela sin dolda kunskap för oss för vi skulle inte kunna handskas med mängden av information - och förresten kommer vi aldrig att kunna det. Det innebär inte att vi inte ska agera på det vi vet.    

Vi kan inte döma människors "hjärtan" med dess syften med mera för även den mest till ytan beundransvärda gärningen kan var motiverad av de hemskaste motiv.   Bedömande är däremot livsviktigt på alla fronter och nivåer i livet. Frågan för oss är egentligen -  Hur bedömer man omständigheter och företeelser i ljuset av det som Gud har uppenbarat? Det är vi ansvariga för och kommer att stå till svars för. 

Jag finner förresten absolut inga kommentarer i tråden skrivna av de kristna som förespråkar att någon människa skall behandlas illa.  Du upprepar mycket av det som den icke-kristna FataMorgana skrev i #20   och  jag redan bemött åsikterna i andra diskussioner med henne .

Ingen hindrade alla pedofilpräster att fortsätta sina tjänster i Guds namn.

Dessa präster var/är överlag homosexuella och förgrep sig på pojkar och yngre män. Ingenstans i bibeln finns stöd för sådant beteende.

Kan någon på fullt allvar säga att homosexualitet inte är medfött?

Ja.  Det finns ännu inga fastställda belägg för att homosexualitet är biologiskt betingad fast många söker efter orsaken på det området. 

Och en fråga - Dina åsikter om folk i församlingarna/kyrkorna du besökte är inte de dömande? Funderar

---

#25 av: Wonnalesan

Nej jag dömer dom inte, men aktar mig för dom. De ruinerade vår familj och förstörde vår tro! Men i dessa tider har jag lärt mig skilja på Jesus och Människor. Ingen kan slå sig för bröstet. Men kommer man som nykristen in i sammanhang där man tror moralen vara högre blir man ännu mer utsatt och lurad. 

I alla vatten finns enorma mängder hormoner efter P-Piller , plåster med hormon. Skulle det inte påverka utvecklingen hos foster?

Alla andra gifter påverkar ju vår utveckling.

Hur tunn man än gör en pannkaka så har den två sidor. Liksom alla mynt!

Jag aktar mig för religiositet, men lever i Gud. Det är nog för mig…Mvh/WLBlomma

---

#26 av: Woodland

#26

Men kommer man som nykristen in i sammanhang där man tror moralen vara högre blir man ännu mer utsatt och lurad. 

Det är mycket sorgligt när människor råkar ut för det som du och din familj har gjort. Rent generellt är man naiv som nyfrälst. Man vet inte att bibeln varnar mycket för medlemmar som kan infiltrera en församling med oärliga motiv. Det är också ett sätt som Herren testar oss på. Vi sviks och vi sviker i olika grader. Så medan vi bör vara försiktiga inför andra bör vi ge akt på oss själva. Den mänskliga naturen förnekar sig aldrig. 

Jesus varnade de sina: Akta er för människorna. Det var i ett sammanhang med förföljelse och förräderi även från de närstående. Han blev själv förråd av en av sina närmaste. Han varnade också för vargar i fåraklädsel: somliga som är i ledande ställning vill skada de troende. Historien visar att detta har varit och ännu är sant. 

Paulus varnade gråtande de äldste i Efesus:"Jag vet att när jag har lämnat er, skall rovlystna vargar komma in bland er, och de skall inte skona hjorden.  Ja, ur er egen krets skall män träda fram och förvränga sanningen för att dra lärjungarna över på sin sida.   Håll er därför vakna och kom ihåg att jag ständigt i tre års tid natt och dag har varnat var och en av er under tårar." 

Självaste aposteln Johannes kämpade mot Diotrefes som spred "elakt förtal om oss" och vägrade ta emot trossyskon och drev andra från församlingen.

Vi kan läsa allt detta men samtidigt tar bibeln för givet att man är med i en gemenskap av troende människor. Majoriteten av de som trodde och  är de som är bekännande idag är verkligen Herrens. Vi behöver varandra.

När det gäller forskningen som bedrivs på flera fronter får man vänta och se vad som framkommer. 

---

#27 av: Wonnalesan

Ja det har du rätt i, man vet inte vad som finns under ytan.

Guds folk finns i livets bok ända från början av skapelsen står det.

Mycket är styckverk, bländverk och förvillelse.

Katolikerna är 1,3 miljarder. de anser Påven som Guds ställföreträdare på jorden, riktigt fundamentalistiska Katoliker godkänner bara samlag för barnalstring.

150 miljoner är Protestanter och de tolkar annorlunda.

Pingstkyrkan har 1 miljon församlingar. Deras tecken på DHA är tungotalet. Vilket förkastas av andra troende, men vissa karismatiska Katoliker har tungotalet också.

Jehovas vittnen  8,5 miljoner förkastar andra Kristna- de är de enda sanna Kristna-, som har tillåtelse att använda Guds egen namn Jehova.

Så finns andra Kristna grupper som tolkar efter sin näbb.

Liksom med tex barnuppfostran så måste sunt förnuft finnas och ingen idag anser väl att man ska slå små barn för att de ska lyda?

-Den som älskar sin son agar sin son-. Så har det tolkats i många hundra år. Men ordet är fel översatt, det ska vara likt ordet- ansa-, vilket innebär att man fostrar bort dåligt beteende som förälder. Det är kärlek mot barnet.

Vi utvecklas hela tiden och i ljuset från Gud så lär vi oss mer av kärlekens innersta väsen. Att tro att för man kallar sig Kristen tillhör en elit som kan göra vad som helst och sedan få förlåtelse ser jag som utnyttjande av Guds kärlek.

Men alla dessa människor som är i olika samfund, har väl upplevt Gud på sitt sätt, monopol har ingen, varken på tolkningar eller Guds kärlek.

Intressant tråd att läsa…mvh/WLBlomma

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

  • Redigerat 2020-09-11 10:29 av Woodland
Annons:
Lussan20
2019-01-13 15:33
#1

Jag kanske också hamnade utanför ämnet och behöver förtydliga mig också. Jag är synskadad vilket gör att det är lättare för mig att skriva än att läsa. Ber om ursäkt om jag breddade ämnet för mycket. men ville belysa orsak i mitt fall ,samt mina tankar i vidare mått.

I frågan om homosexuella så menar jag i mitt inlägg att från yttersta frågan om sex där inget är tillåtet mer än för befruktning  och där all form av preventivmedel är förbjudet , så finns hela skalan till där man viger homosexuella och abort är tillåten så är ju spannet väldigt brett.

Men alla kallar sig kristna oavsett sin erfarenhet av tro och Guds kärlek.

Då homosexuella förföljs och slås ihjäl ibland under gräsliga förhållanden så kan jag inte se något av Guds kärlek i att döma eller lyfta den frågan mer än tex frosseri som ska vara en av dödssynderna.

Vem av oss frossar inte? Jag själv har minst 7kg i övervikt. Dessa pengar kunde gå till svältande.

Tänker på hur vi människor sorterar, just för att vi är människor.

På ett bröllop i Kristen anda sade den stort överviktiga damen då hon tog sin tredje tårtbit,- usch ska brudparet vara Kristna som skålar i Champagne-?

Så gör vi ,vi ser grandet i vår broders öga, men inte bjälken i vårt eget.

för att lyfta sargade, dömda, människor som känner sig oälskade, syndiga så behövs det läkedom. Själv vågar jag nog aldrig gå in i någon annan Kyrka är SK ibland. Någon hjälp fick vi aldrig.

Men då jag mötte Jesus var jag i mitt sovrum, när jag känner Gudsvinden är jag ofta i naturen. I min hund ser jag hans kärlek le mot mig i hennes ögon. Då jag leker med barnbarnen ser jag Jesu kärlek till barnen. Överallt kan man möta kärleken i världens ljus…Mvh/WL

Woodland
2019-01-14 13:55
#2

Jag skrev närmare sju olika svar till dig, några väldigt långa med försök till förklaringar för allt du tar upp i dina två sista inlägg men har till sist bestämt mig att inte lägga upp några av utkasten. Jag har inte sovit väl inatt för jag tänkt på hur bäst att svara dig.

Det jag skriver här nere är inte ifrån ett "titta ner på"-perspektiv utan en som räcker ut en hand för att hjälpa dig. Det är inte jag som har satt spelreglerna. Vi är alla usla syndare inför en evig, allsmäktig, ren och helig Gud. Ingen av oss förtjänar att älskas av honom. 

Jag tror att vägen framåt i det du skrev om dina erfarenheter och ställningstagande gällande andra troende kan sammanfattas i ett nötskal egentligen: Du måste förlåta. Förlåta de som har svikit, de som tittade åt andra hållet och de miljoner på miljoner oskyldiga som inte vet någonting om det hela men som du indirekt straffar i din tankevärld genom att kritisera och vägra att ansluta dig till dem. Det finns inget annat sätt.

Man måste förlåta för att bli förlåten. Och om man inte kan umgås med de kristna här på jorden kommer himlen att vara ett helvete i fall man skulle kommer in. Och utifrån det beslutet (OBS- inte känslor) måste du, som vi alla, resa dig/oss och fortsätter genom att finna en ny gemenskap - för det måste finnas flera som inte har någonting att göra med det du/ni har erfarit och aldrig, aldrig skulle behandla er illa! De skulle ta emot er med öppna famnen och stötta er i trosvandringen.

Annars riskerar man att skapa sin egen tro, hitta på sin egen gud och skörda frukten av det hela. Och alla de kristna (även den icke-kristna kulten JV) listade i #27 skulle hålla med mig i det jag skriver är Guds föreskrifter!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Lussan20
2019-01-14 17:25
#3

Klart jag har Kristna vänner, många sanna Kristna. Förlåtit har jag gjort sedan många år. Men glömmer gör man aldrig. Det går ej att påverka. Problemet ligger inte hos mig som jag ser det.

Men ett vanligt bemötande annars som jag upplever det. -Var inte bitter- var ett ofta påkallat tilltal vi fick. Jag var aldrig bitter, bara ledsen, fattig och lurad.

Inte ska du ligga sömnlös, du har inget gjort mig.

Jag vill vara klarsynt och inte hamna i liknande sammanhang, jag har en god relation med Gud och vi kan ses i våra hem för gemenskap. Gud finns överallt. Det är i honom vi lever och finns till.

Men vissa människor är mer sårbara än andra och de stora kollisionerna med hårdhudade människor som man annars aldrig skulle umgås med blev valet vi gjorde och de som kom till tro samtidigt att vi  skulle vara mer varsamma om oss. I samma veva som vi råkade illa ut var Knutbydramat i full gång och det gjorde vårt beslut lättare.

Tänk inte mer på mitt inlägg, men om jag tystnar ska stenarna tala. Därför talar jag…Mvh/WL

Upp till toppen
Annons: