Annons:
Etikettjesus
Läst 1289 ggr
Nasat
2019-01-07 13:57

Yttersta tiden , Jesus kommer snart

Tror att vi lever i den yttersta tiden. Det är så mycket som händer. Mycket som Jesus talar om i Matteus: 24. "Människor ska stå rådlösa vid havets och vågornas dån". Krig, krigsrykten, jordbävningar m.m. Vad säger du ?

Annons:
Zanath
2019-01-07 14:46
#1

Intet nytt under solen. Yttersta tiden har i så fall pågått sedan mänskligheten såg sin första soluppgång, och kommer så att förbli tills släktet dött ut.

Lussan20
2019-01-07 15:14
#2

Ja om den tiden vet inte ens änglarna i himlen, men till tecken ska vara…Jag förhåller mig ödmjuk till frågan och ser det förmätet att just jag skulle kunna veta något i frågan. Men svåra tider är det , det ser man runt i världen…Mvh/WL🌺

Nasat
2019-01-07 16:09
#3

#2 Tror att vi får se till tecknen för Jesu återkomst. Det känns som om vi nu ser mycket " födslovåndor" och att något är på gång. Vi kan veta en hel del genom att läsa Bibeln.

Woodland
2019-01-07 18:18
#4

#0 + 3

Finns det någon särskilt kännetecken som gör dig fundersam?

Det som ofta missas är att Guds folk har levt i de yttersta tiderna sedan Jesus kom! 

Heb 1:1-2 Sedan Gud fordom många gånger och på många sätt hade talat till fäderna genom profeterna,  har han nu, på det yttersta av denna tid, talat till oss genom sin Son, som han har insatt till arvinge av allt, genom vilken han ock har skapat världen.  

Den förnimmelse du bär på delar du med de flesta av Guds folk genom tiderna. Jesus ankomst är alltid närstående - detta lägger den Helige Ande ner i vår ande för att sporra oss till att hålla oss till  rätta värden, det vill säga att föra oss fram till en avskildhet för Gud (helgelse). 

Att vi skall möta honom "snart" är utan tvivel: Antingen genom hans ankomst till jorden eller vår död vilken kan ske när som helst. Därför skall vi alltid vara redo. 🙂

Du kanske finner dessa inlägg intressanta: Liknelsen #2 Som det var i Noas dagar, Profeten Jesus.eller kanske inlägg #2 i JESUS SVÅRA ORD.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Nasat
2019-01-09 18:31
#5

#4 Är inte det minsta fundersam om att vi lever i de yttersta tiderna utan snarare jag vet att det är så. Det är bara att slå upp en dagstidning eller se nyheterna på TV så förstår man att läget är att tidens avrundning står för dörren. Läser man dessutom uppenbarelseboken får man ännu mer kött på benen i sin övertygelse.

Vi vet också att "sommaren är nära" när vi följer vad som händer Guds egendoms- folk och deras land Israel. Det är visarna på Guds urtavla. Se på fikonträdet !

Woodland
2019-01-10 10:16
#6

#5 

Syftet med det jag skriver på forumet är inte att påtvinga någon en tolkning eller ett synsätt utan för att informera om att det finns andra tolkningar och synsätt  därute. Jag tycker det är en del  av det spännande med bibeln. Men det kan man vänta sig med denna från Gud givna övernaturliga bok som täcker alla tider och innehåller evig visdom. Den är ständigt aktuell.

Som ung var jag väldig säker i "min" position gällande den dispensationalisma tolkningen på framtiden enligt bibeln. Det var en del av det som Gud använde för att föra mig till honom. I många år tyckte jag att det mesta var självklart men desto mer jag läste och studerade bibeln fann jag att det jag höll mig till inte var det enda sättet att till exempel "tolka" Daniel, Matteus 24 (med flera) och Uppenbarelseboken. De flesta vet inte om detta för de är (som jag var) med i sammanhang där inte mer än en tolkning råder. "Mitt" synsätt hade flera luckor och   tolkningssynsättet var relativt nytt och hade dessutom sin källa i en  av  Plymouth Bröderna's grundare J. N. Darby.

När det gäller Uppenbarelseboken finns fyra huvud tolkningar och underkategorier i varje tolkning. Jag studerade alla fyra och fann att var och en hade mycket att bidra med. När jag undervisade en grupp mycket intelligenta tonåringar delade jag upp dem i fyra lag och gav varje lag en av de fyra tolkningarna att studera och lägga fram den inför de tre andra. Varje grupp fann att det var mest belägg för just deras tilldelade tolkning - så svårt är det.    

Det finns också flera tolkningar när det gäller Israel, både som folk och stat, inte minst bland judarna själva. Det är inte många bland de kristna som vet så mycket om denna grupp djupt Tora-troende. Om man söker på  "ortodoxa judar" på JiF kommer det upp flera inlägg och länkar.  Vi har olika trådar på forumet som här.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Lussan20
2019-01-10 11:35
#7

Orden ger sin tolkning, men känslorna och Anden måste finnas med.

Hjärtats vishet ger sina uppenbarelser.

Jorden och allt som lever därpå ger sina tidstecken.

Människorna ger sin bild.

Nu lever vi och får göra det bästa av tiden, ge kärlek och hjälp till behövande. Inte frysa fast i domedagskänslor, det står att vi ska lyfta våra huvuden då vår förlossning nalkas. Fånga dagen, göra gott, älska vår nästa. Ett arbete som tar all tid om vi går ut och sår, själv sår jag med goda ord, gärningar och kärlek…….Mvh/WL🌺

Nasat
2019-01-11 20:14
#8

# 6 Tror inte att vi ska tolka t.ex Uppenbarelseboken så mycket för det ligger en fara i det. Det står i Uppenbarelseboken  22: 18  " För var och en som hör profetians ord i denna bok betygar jag: Om någon lägger något till dessa ord skall Gud på honom lägga de plågor som det är skrivet om i denna bok. Och om någon tar bort något från de ord som står i denna profetias bok ,skall Gud ta ifrån honom hans del i livets träd och i den heliga staden, som det står skrivet om i denna bok ".  Bäst är att tolka skrift med skrift dvs låta hela Bibeln lära oss förstå t.ex Uppenbarelseboken.

Nasat
2019-01-11 20:25
#9

Till de som tycker att det dröjer innan Jesus kommer tillbaka finns det ett bibelställe som förklarar följande: "Herren dröjer inte med att uppfylla sitt löfte, så som en del menar. Nej, han har tålamod med er, eftersom han inte vill att någon skall gå förlorad utan alla skall få tid att omvända sig. Men Herrens dag kommer som en tjuv, och då skall himlarna försvinna under våldsamt dån och himlakroppar upplösas av hetta och jorden och de verk som är på den inte mer finnas till. Då nu allt detta går mot sin upplösning, hur heligt och gudfruktigt skall ni då inte leva, medan ni väntar på Guds dag och påskyndar dess ankomst-den dag som får himlar att upplösas i eld och himlakroppar att smälta av hetta. Men nya himlar och en ny jord där rättfärdighet bor, väntar vi på efter hans löfte. " (2 Petr 3: 9-13)

Woodland
2019-01-12 09:08
#10

 # 7

En god gärning  är också att begrunda Guds ord i sin helhet. Vissa vill djupdyka i denna outtömliga källa och andra vill bara skumma dess yta. 🙂Alla är välkomna med sina frågor och synpunkter.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2019-01-12 09:09
#11

# 8

Jag håller med principen "tolka skriften med skriften." Olika bibellärare står bakom de fyra huvudtolkningarna jag skrev om. Uppenbarelseboken är en utmaning.  

# 9

Bra bibelstycke!   Nej, han har tålamod med er, eftersom han inte vill att någon skall gå förlorad utan alla skall få tid att omvända sig

Med tanke på att Guds barn var noterade hos Gud innan världens skapelse och att Han känner de sina anser jag att man kan räkna med att Jesus återkomst sker när de utkorades skara är fulltalig.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: