Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 1686 ggr
BlåPastell
11/25/18, 7:29 PM

Homosexualitet

Hej!

Jag har stött på många olika argument och åsikter om homosexualitet. Och jag skulle vilja veta eran syn på ämnet och gärna få en förklaring av hur ni tänker angående homosexualitet då jag ser väldigt skilda åsikter i kyrkan och undrar hur olika argument ser ut.

Tack på förhand :)

https://www.youtube.com/channel/UClGM27x5NbIO8ODd7aW5I9Q?view_as=subscriber

Annons:
[moratjejen]
11/25/18, 7:44 PM
#1

Alltså, homosexuell är inte något man "kunnat vara", det är något man föds som och är en del av personens identitet. Man ska älska alla inklusive sig själv.

Och behövs det ens ställa den frågan? Vi lever på 2000-talet och vi har kommit längre än så.

BlåPastell
11/25/18, 7:50 PM
#2

#1 Jag håller med dig helt, men har på sistone träffat på så sjukt många som är emot homosexualitet och vill se hur utbrett detta faktiskt är inom kyrkan/de som kommer in hit och tittar. När jag skriver att man "kunnat" vara det är det en syftning på att man inte ser ner på homosexuella som "annorlunda" utan att man själv skulle kunnat födas till det, varav att det inte står "kan". Borde formulerat fråga lite annorlunda men kom inte på en bättre formulering just när jag skrev frågan.

https://www.youtube.com/channel/UClGM27x5NbIO8ODd7aW5I9Q?view_as=subscriber

NiklasTyreso
12/22/18, 10:09 AM
#3

Alla människor ska bemötas med kärlek och respekt så man älskar sin nästa som sig själv. Gt säger att det är synd för en man att ligga med en man som man ligger med en kvinna. I nt skriver paulus om homosexuella i samma mening som han talar om tjuvar, drinkare och avgudadyrkare (1 Kor 6:9-10). Sådana bibelställen underblåser homofobernas hat och har ibland givit kärleksfulla människor svårt att hitta alternativa tolkningar. Den vanligaste tolkningen är nog att Gud menar att om människor älskar sin nästa, kärleksbudet, då uppfyller de Guds bud, även om det är två homosexuella som älskar varandra även fysiskt.

Denna kommentar har tagits bort.
Lona
12/22/18, 12:38 PM
#5

Bibeln har många texter som kan tolkas på olika sätt, för att inte tala om att många av dem går stick i stäv med andra.
Jag tänker som #3, att ett av kristendomens största budskap är kärlek och att man skall älska andra så som sig själv. Nu är jag själv rätt kritisk mot både bibeln och många av kristendomens ståndpunkter, jag finner mycket otroligt förlegat. Det gör definitivt inte kyrkan någon nytta att inte utvecklas i samma takt som övriga samhället.
Att vara kvar i tankesätt och synsätt som för flera tusen år sedan, tja, det är inte konstigt att det skär sig rätt rejält med våra nutida liv och tankar.
En ökad öppenhet och generositet för alla människor borde vara självklart!
Själv är jag stolt över den församling jag tillhör rent tekniskt (jag är inte medlem i Svenska kyrkan), de har en homosexuell präst och hans make är diakon i samma kyrka. Bra där, även om det varit tjafs i församlingen om både detta och vår kyrkas ställning när det gäller tex pridefestivalen.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

wildfire
12/22/18, 4:38 PM
#6

Jag är inte kyrklig men även där jag bor finns en präst som är homosexuell och han är oerhört omtyckt av både gamla och unga,han jobbar i Svenska kyrkan och har vart öppen med sin läggning i många många år.

Några har så klart synpunkter en präst och vara homosexuell men hela hans person vinner för han bemöter alla precis där dom är i livet och med sin fina värme och öppenhet mot människor så är han accepterad som den han är. Visst han möter motstånd men ganska snart så ser folk vilken härlig person och snabbt är alla fördomar borta.

Visst finns olika syn inom kyrkor på det här och det lär det fortsätta göra men det viktigaste är hur man är som människa inte vilken läggning en person har. Jag har också förstått att det är nåt man föds med och det måste vi acceptera,vi måste få låta människor vara som dom är och inte döma dom sen kan alla ha olika synpunkter på saker och ting men acceptans och lika värde för alla så långt borde vi ha kommit idag och kunna lämna trångsyntheten bakom oss och bara vara människor med varandra.

Jag har även en gammal kollega som är präst  i Liberala Katolska kyrkan en helt fantastiskt fin människa på alla plan så visst finner vi det inom kyrkan på flera håll och det tycker jag är bra för det här är människor som måste få vara som dom är och leva ut sin tro  oavsett vilken kyrklig väg dom valt. Dom som oss alla är Guds barn och älskade svårare än så ska det inte vara. Vi är alla ett och alla får vi plats både på jorden och i Guds rike 🙂

Annons:
Woodland
12/22/18, 9:36 PM
#7

Vi har flera tråder här på JiF om homosexuell livsföring (med mera) utifrån ett bibliskt perspektiv.

De kristna bör inte urskiljningslöst anamma samhällsutvecklingen för   den kan vara anti-kristlig och till slut dör det kristna vittnesbördet ut på den geografiska platsen.  

Alla är Guds avbild i den bemärkelse att de är människor men alla är inte Guds barn. Kärleksbudskapet gäller först Gud och därefter människan.  

Det finns ännu inga fastställda  belägg för att homosexualitet är biologiskt betingad fast många söker efter orsaken på det området.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

NiklasTyreso
12/23/18, 9:58 AM
#8

Kristendomen gör gott när den håller fast vid att kärleksbudet att älska sin nästa går före allt annat. Det är bra att kyrkan bryter sina egna ondskesinta traditioner oavsett om det är 1300-talets bortgifta Svenska 13-åriga barnbrudar, 1600-talets folktroende kvinnor som brändes på bål eller 1900-talets homosexuella. Man behåller det som är gott i kristendomen, att älska sin nästa som sig själv.

Woodland
12/23/18, 10:07 AM
#9

#9

Du har rätt till att uttrycka dina tankar om saker och ting men det finns ett problem med din kommentar. Du har tackat nej till kristendomen och är därmed anti-kristlig. Hur kan du bedöma vad som är "gott" eller "bra" i någonting som du avfärdar?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Lona
12/23/18, 2:44 PM
#10

#9, Vilket inlägg är det du kommenterar?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Woodland
12/23/18, 5:51 PM
#11

#8 Jag borde har skrivit det. (Niklas alltså)

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

NiklasTyreso
12/23/18, 5:54 PM
#12

#9 Woodland kommenterar nog mitt inlägg, för jag har lämnat den dogmatiska kristendomen och jesustron och är endast kulturellt kristen. Det står inte i bibeln att icke troende är förbjudna att ha åsikter om bibeln och kristendomen. Som medmänniskan ska jag åsikter om mycket! Människor har empati, intellekt att avgöra vad som är gott, även om ingen alltid är perfekt. Människor har vanligen samvete, oavsett tro eller otro. Men dogmatiskt kristna säger att de bara är de som förstår vad som är rätt. Dogmatisk/fundamentalistisk kristendom idag väljer förbudstolkning av bibelns verser för homosexuellt sex för par som älskar varandra. Fundamentalisterna har dock redan, för en generation sedan, lämnat den dogmatiska tolkningen av Paulus åsikt att kvinnan ska tiga i församlingen och säger att det skrev han specifikt för den församlingen i den situationen (vilket inte går att bevisa), trots att en bokstavlig tolkning medför att kvinnor inte har någon talan. Varför väljer fundamentalisterna bokstavstolkning kring homosexualitet istället för att sägs att de bibelpassagerna gällde bara specifikt i de sammanhang då de skrevs, precis som passagen om att kvinnor ska tiga i församlingen bara gäller i det sammanhanget där det skrevs?

Woodland
12/23/18, 6:35 PM
#13

#12

Naturligtvis kan du ha åsikter om mycket men samtidigt är du på utsidan och "tittar endast in." Som troende har jag andra kriteria som förpliktar mig för att bedöma det som är rätt och gott. Det gör mig inte dogmatisk. Jag kan knappast förvänta mig att en hindu eller muslim skulle ta åt sig min bedömning av vad som  om var rätt eller fel i deras religion.

Texten att kvinnan skall tiga i församlingen har jag redan skrivit mycket om här genom åren. Det var inte kvinnoförtryck som åsyftades eftersom kristendomen lyfte kvinnorna i antiken. Detta var en ordningsfråga.  Kvinnorna i de hedniska samhällena var obildade och efter omvändelsen var de med på gudstjänsterna och behövde förklaringar av vad som lästes och undervisades av församlingspastorn eller de äldste. Men de ropade ut mitt under gudstjänsten och frågade sina män som satt på andra sidan lokalen vad som menades. Därför sa Paulus att de ska tiga och ställa frågor till sina män när de kommer hem.

Jesus sade att Gud skapade man och kvinna. Resten av Nya testamentet bekräftar Gamla testamentets synsätt på utövade samkönade relationer. Det är bindande för mig som Bibeltroende. Denna position är väldigt väl genomforskad och i detta inlägg gav jag en länk till en utav de stora experterna i ämnet (Robert Gagnon).

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

  • Redigerat 9/11/20, 10:34 AM av Woodland
Annons:
NiklasTyreso
12/23/18, 8:05 PM
#14

Vilka historiska bevis finns för att det var en ordningsfråga som ansågs i just det specifika fallet? Jag tror "ordningsfråga" är ett påhitt av 1900-tals kristna som insåg att bokstavstolkning av att kvinnan tiger i församlingen är kvinnoförtryckande? Vad ska vi hitta på för förklaringar som hjälper folk inse att de anti-homo bibelverserna oxå bara gäller i just de specifika situationer då de skrevs?

Woodland
12/23/18, 11:06 PM
#15

Vi vet att män och kvinnor satt åtskiljda i dessa gudstjänster och detta var en tradition som höll i sig länge (ännu idag i vissa länder följer de kristna dessa placeringar).

Vidare kan man läsa i självaste texten att det är en ordningsfråga. 1 Korinthierbrevet 14:33-35: Liksom kvinnorna tiger i de heligas alla församlingar skall de tiga i era församlingar. De får inte tala utan skall underordna sig, som också lagen säger. Vill de veta något, skall de fråga sina män där hemma. Ty det är en skam för en kvinna att tala i församlingen.

Församlingen hade många problem som aposteln tog itu med i sina brev, däribland detta med oordningen under gudstjänster. Korinth var en mycket korrupt stad och några drog med sig de gamla vanorna in i församlingen. 

Vad ska vi hitta på för förklaringar som hjälper folk inse att de anti-homo bibelverserna oxå bara gäller i just de specifika situationer då de skrevs?

Det finns de som vill utesluta dessa verser men då har man redigerat skriften till oigenkännlighet och då kan man förkasta det hela. Det finns de som förespråkar samkönade relationer inom vissa kyrkor som har kommit till den slutsatsen att grundtexten är så klar att de blir tvungna att vända Bibeln ryggen och förkasta alltihop.

Det blir nog svårt att ändra grundtexten, cirka 7000 år av skriftens vittnesbörd, och de otaliga lärde män i kristendomen som höll denna tolkningen genom tiderna, utan att helt förkasta Bibeln.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

NiklasTyreso
12/26/18, 11:42 PM
#16

Jag tror inte på att ändra några grundtexter, inte ens på att ändra översättningar som ska ligga nära grundtexten. Jag tror att man kan ändra hur man tolkar betydelsen i det som står, som kristna omvärderat Paulus bud om att kvinnor ska tiga i alla församlingar överallt, till att det var specifika problem med nyomvända på den tiden i vissa församlingar. Den nya tolkningen har gjort att kvinnor kan predika lovsjunga och komma till uttryck i gudstjänsten, trots att Paulus inte specificerar några undantag. Man ska inte ändra grundtexter eller översättningar, men kan vara öppen för olika eller till och med nya sätt att tolka verserna om homosexuella.

Woodland
12/27/18, 11:03 AM
#17

# 16

Jag tror att man kan ändra hur man tolkar betydelsen i det som står..

Jag håller helt med dig. Det finns mycket som har omtolkats, förvrängts, uteslutets och infogats i det som angår bibeltexterna. Det är en delförklaring till alla avarter bland de som påstår sig vara kristna. Jesus, Apostlarna och kyrkan efter dem har fått kämpa mot detta i alla tider.

Den "nya tolkningen" av versen vi diskuterar här har ingenting att göra med en kvinnas status som ledare i en församling. Skriften är rätt klar i att män bör leda på grund av skapelseordningen, samtidigt är kvinnors medverkan på annat sätt noterade i ordet.  

#16 -Man ska inte ändra grundtexter eller översättningar, men kan vara öppen för olika eller till och med nya sätt att tolka verserna om homosexuella.

Verserna angående en homosexuell livsstil är väldig klara och om man vill vara rättvis mot texten är försök till omtolkning lönlöst. De som försöker omtolka är tvungna att bortse från texten och lägga en "Gud älskar alla och allt de gör" etikett över det hela. Utövande homosexuella manas till omvändelse precis som alla andra. Vi föds alla med en natur som är i konflikt med vår skapare och den gör att vi älskar det förbjudna, att tillfredsställa oss själva på bekostnad av andra med mera, med mera.  Bibelns uppmaning är annorlunda.  

Detta ser vi i Paulus ord som i  1 Korintierbrevet 6 - Vet ni inte att inga orättfärdiga skall få ärva Guds rike? Bedra inte er själva! Varken otuktiga eller avgudadyrkare, varken äktenskapsbrytare eller de som utövar homosexualitet eller de som låter sig utnyttjas för sådant,  varken tjuvar eller giriga, varken drinkare, förtalare eller utsugare skall ärva Guds rike.  Sådana var en del av er. Men ni har tvättats rena, ni har blivit helgade, ni har förklarats rättfärdiga i Herren Jesu Kristi namn och i vår Guds Ande. 

Vers 6 ovan är en skrämmande påminnelse för oss alla. Troslivet beskrivs som en kamp och kyrkan är/har varit  medveten om de olika svagheter och laster som finns hos oss alla. Men de listade beteendena  i stycket    skall inte omtolkas till dygder eller förebilder om man vill hålla sig något så när till skriften.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

FataMorgana
12/28/18, 5:13 PM
#18

#2  

Nu ser ju inte alla troende kristna människor homosexualitet som en synd, men för dem som gör det tänker jag att de åtminstone  inte  ska vara mer emot homosexualitet än vad de  är emot andra människors laster som t.e.x girighet och avundsjuka och det minsta en homosexuall kan förvänta sig av en troende krist är att bli lika kärleksfullt och vänligt bemött som vilken annan människa som helst. Annars går dom ju emot Jesus uppmaningar på att vara fullkomliga så som herren i himlen är fullkomlig. 

Matt 5: "3Ni har hört att det blev sagt: Du skall älska din nästa och hata din fiende. 44Men jag säger er: älska era fiender och be för dem som förföljer er; 45då blir ni er himmelske faders söner. Ty han låter sin sol gå upp över onda och goda och låter det regna över rättfärdiga och orättfärdiga. 46Om ni älskar dem som älskar er, skall ni då ha lön för det? Gör inte tullindrivarna likadant? 47Och om ni hälsar vänligt på era bröder och bara på dem, gör ni då något märkvärdigt? Gör inte hedningarna likadant? 48Var fullkomliga, så som er fader i himlen är fullkomlig."

http://www.bibeln.se/las/2k/matt

Jag är själv inte en troende  krist (och ser därför inte homosexualitet som en synd), men det är så som jag förväntar mig att en troende krist bemöter sina medmänniskor, vare sig man är homosexuell eller inte, dvs med kärlek och värme.

setfree
1/3/19, 9:15 PM
#19

#18 Varför skulle vi inte bemöta homosexuella med respekt?

Jag håller med Woodland i allt som hon skriver. Det betyder inte att jag inte skulle kunna bemöta de med en annan åsikt eller livsstil med respekt, värme och kärlek.

Girighet, avundsjuka och högmod är lika mycket en synd som homosexuell livsstil. Jag rannsakar mig varje dag angående detta. Jag blir lite less på att andra förutsätter att vi ser ner på andra eller tror oss vara bättre på något sätt. Men bibelns innehåll tror vi på. Kvinnor ska naturligtvis inte tiga i församlingen, det är endast en kulturell fråga som är överspelad sedan mycket länge. 

Det förekommer att unga grabbar har en grov attityd mot HBTQ-personer i skolan och jag står alltid upp mot dem angående detta. De har naturligtvis inte en kristen grundsyn, utan är mer färgade av attityder på nätet och kompisar. Detta förvånade mig lite. Jag trodde inte detta förekommer men det gör det.

FataMorgana
1/4/19, 11:21 AM
#20

#19 

Du måste ha missförstått mig, eller sen var det jag som var otydlig. Ber om ursäkt i såfall. Jag förutsätter INTE att ni ser ner på homosexuella, utan vad jag förutsätter av en troene krist är att hon eller han bemöter alla sina medmänniskor med kärlek och värme oavsett om man är homosexuell eller inte. 

Men  alltid från och till läser man i tidningarna om hur homosexuella utesluts ur sin församling och hur en homosexuell  förnekas att jobba som präst pga sin lägggning och många präster vägrar t.o.m att viga homosexualla par. Men ett heterosexuellt par går nog bra att viga, trots att de helt säkert inte är utan det som kristna människor kallar för synd och  känner både avund och högmod. För många kristna verkar homosexualitet vara en värre synd än de sju dödssynderna. Alla människor känner någon gång i livet saker som avund och ilska och på så vis är ingen människa utan synd och t.o.m präster själva syndar. 

Förnekar man alltså  ett homosexuellt par att vigas i kykan  borde faktiskt alla heterosexuella människor också förnekas det och kastar man ut en homsexuell ur församlingen borde alla människor kastas ut och bara vem som är utan synd skulle få bli präst, annars bemöter man faktiskt inte alla människor lika utan då särskiljer man homosexuella från andra och är enligt mig inte det minsta kristen. Bibelversen är för mig liksom bara ett måttstock på hur kristen än människa verkligen är.

Annons:
BlåPastell
1/11/19, 6:23 PM
#21

#17

Jag ifrågasätter det här med skapelse ordningen. I bibeln står det först att gud skapade mannen och kvinnan, men senare är mannen av någon anledning själv och kvinnan skapas. Det är inte för att mannen är "bättre" eller har privilegier utan för att han var för svag att vara utan kvinnan och att han behövde henne. Synsättet att mannen ska få tala först på grund av skapelseordningen ser jag som väldigt kvinnofientligt i mån av att det skulle göra kvinnan näst bäst och inte jämlik mannen. Jag ser även skapelsen som ett bildspråk för vetenskapens skapelse då väldigt mycket stämmer överens i ordning och att det även nämns i GT att en dag för Gud är många fler för människor.

Något jag även vill tillägga är att många av de texter i bibeln som skriv inte är skrivna av Gud. Man säger inte att Bibeln är Guds ord rakt av såsom med Koranen utan Bibeln är en samling av texter. Uppenbarelseboken är från Gud. Men Paulus breven är influerad av en man med den tidens idéer, det var inte Gud som skrev varje ord till dem. Det som jag värdesätter högst är vad som står i evangelierna om Jesus. För det Jesus säger är Guds ord. Men att blint lyssna till varje ord som sägs är inte att lyssna till endast Gud utan även tolkningar och egna idéer.

https://www.youtube.com/channel/UClGM27x5NbIO8ODd7aW5I9Q?view_as=subscriber

Woodland
1/12/19, 10:33 AM
#22

# 21

Bra att du delar med dig av dina synpunkter. Fastän det kan bli lite OT med det du tog upp går det ändå att återknyta till #0 så jag fortsätter i denna tråd. 

Kvinnan är på samma gång jämlik, underlägsen och överlägsen mannen. Allt på en gång. Män och kvinnor kompletterar varandra. Det som kritikerna ofta förbiser är att mannen har den svåraste uppgiften! Ni män, älska era hustrur, så som Kristus har älskat församlingen och offrat sig för den. . .På samma sätt är mannen skyldig att älska sin hustru som sin egen kropp. Den som älskar sin hustru älskar sig själv. Kvinnan skall underordna sig mannen men mannen skall älska sin fru som Kristus älskat kyrkan - till döden.  

Samtidigt har underordning inte att göra med någon acceptans av misshandel mellan parterna. Det går stick i stäv med resten av kärleksbudet. 

Detta med att "underordna sig" har sin förebild i Jesus underordning av sig själv till Fadern. Den helige Anden har också antagit uppgiften att tala om Jesus och inte sig själv. I relationen mellan Fadern-Sonen och Anden är den brinnande kärleken kännetecknad av ödmjukhet.  Detta står i stark kontrast till världens egoistiska synsätt i relationer.  Den som vill vara först skall vara alla andras tjänare med mera. Ödmjukhet är det som kännetecknar Jesus. Det är bland annat detta som är en dårskap för världen men Guds visdom. 

Ja, bibeln är en samling av texter skrivna av människor i sina kulturella sammanhang men dess budskap gäller i evighet. Om inte hela bibeln är Guds ord till mänskligheten kan man inte heller litar på Jesus ord. Man kan inte avskilja Jesus ord från resten av bibeln för han höll själv Gamla testamentet som heligt. Han refererade till det som Guds ord och skriften och därmed giltig. 

Man kan lätt missuppfatta hur Gud förmedlar sin kunskap till människorna. Om du menar att Gud skrev bibeln genom att pränta  en skrift på papyrus kan man konstatera  att ingenting i bibeln är skrivet direkt av Gud förutom de tio Guds bud på stentavlorna. Stentavlorna är borta. Jesus skrev i sanden men vi vet inte vad det var han skrev. Gud använde människor (även för att pränta ner Jesus ord) och han har bevarat sitt ord på ett mirakulöst sätt genom historien.  Vi har fullt upp med att tolka och förstå det som står skrivet.

Och då kan man foga in detta med synsättet på man och kvinna. Jesus sade att Gud skapade dem man och kvinna. Det är den mänskliga skapelsens grundordning. Dessutom är äktenskap mellan man och kvinna en bild på Jesus Kristus och hans brud, kyrkan. Det är därför som äktenskapet är heligt (avskilt av Gud) och orsaken till varför bibelns text inte ger utrymme för en annan könssammansättning i äktenskapet än man och kvinna.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Lussan20
1/13/19, 8:49 AM
#23

Det är inte upp till någon människa att döma andra människor för vi har ingen full kunskap om hela sanningen. -Guds egen sanning-. Jag blev kristen då jag var 42 år och gick runt i församlingarna för att se om jag passade in någonstans. Aldrig har jag mött så mycket dömande, illasinnat prat om andra, tjuvar och de som suttit där i alla år utan att reflektera över vad de talar.

Kan någon på fullt allvar säga att homosexualitet inte är medfött? Vi vet att fostret får sitt kön i en viss månad men precis som andra saker som kan ske ett foster så kan det bli förändringar i utvecklingen.

Föds man som homosexuell ska man dessutom bli förföljd, förlöjligad och straffad, inte få älska någon?

Som någon skrev så får andra gifta sig i Kyrkan fast de inte ens är Kristna och har många synder på sin lyra? Ingen hindrade alla pedofilpräster att fortsätta sina tjänster i Guds namn.

Men om man erkänner sin egen synd, vilket vi har många, alla människor och arbetar på sin egen person så behöver man inte döma andra människor för det har vi inte mandat till- Döm inte, då blir du själv  dömd-.

Det finns ingen med full sanning, men vi kan lita på -att störst av allt är kärleken-. Jag kallar mig Kristen på den grunden…Mvh/WL🌺

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
copse
1/13/19, 2:27 PM
#28

På grund av att diskussion blivit Off Topic har jag flyttat inlägg #24-27 till en ny tråd för fortsatt diskussion och stänger därmed denna tråd.

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: