Annons:
Etikettjesus
Läst 1002 ggr
Bella--donna
2018-11-05 20:32

Falska uppenbarelser?

Hej allihopa, Jag är genuint intresserad och konfunderad över vad ni i denna tråd menar med falska uppenbarelser/falsk jesus? Tråden: https://jesus.ifokus.se/discussions/53602b70ce12c461860006ac Hur ska man någonsin veta? Menar absolut inte att spinna vidare på diskussionen eller den upplevelsen som trådsakaparen beskriver. Den kan vi lämna kvar i den gamla tråden. :) Utan är det någon som kan ge konkreta exempel eller erfarenheter på dessa falska respektive sanna uppenbarelser? Jag förstår ju att det kan finnas uppenbara "kontakter" med Jesus eller Gud som är falska, till exempel kontaktsätt/utsagor/skepnader mm som inte är i enlighet med bibeln osv. Är detta det enda som skiljer en falsk uppenbarelse från en sann? Men det skulle väl samtidigt innebära att du inte kan vara riktigt säker på att du haft en sann uppenbarelse förrän du kan din bibel, och först då kan dra denna slutsats? -Många ateister får ju uppenbarelser och blir troende, dom bland många andra som blir frälsta kan ju många gånger inte bibeln när detta händer. Hur ska man förstå detta? Jag tänker att detta också skulle kunna leda till att man missar och bortförklarar sanna uppenbarelser, eller?

Annons:
Bella--donna
2018-11-05 21:56
#1

https://jesus.ifokus.se/discussions/511a2df388f472356e002769-visioner-upplevelser-sanna-eller-falska Fann denna mycket välskrivna och uttömmande tråd efter en stunds letande. Kanske kan länken även hjälpa andra som funderat på liknande.

Woodland
2018-11-05 22:04
#2

Det  var en diskussion från 2014. Bra att du kollar sajten. Vi har haft många sådana diskussioner genom åren. Jag hade inte svarat annorlunda idag. Av de som skrev i tråden är det endast jag, Juel och Lilla Stjärna som är kristna. Det fanns en skeptiker som skrev flera inlägg och alla de andra som ställde frågor och kommentarer är iFokus medlemmar som är inblandade i nyandlighet. Det var en bra diskussion och det var mycket som utkristalliserades och förklarades. Jag är rakt på sak för jag älskar dessa människor och vill inte undanhålla bibelns sanning för dem.

I denna diskussion förklarade jag  resultatet av en sann Jesus uppenbarelse. I detta inlägg gav jag en motivering  varför mörkrets makter ger sådana falska uppenbarelser. Vidare förklararde jag skillnaderna i nyandlighetens påstående  att alla är Jesus.

Biskop Ryle, en mycket from Anglikansk präst, sade för länge sedan att det är just urskiljandet som utmärker ett Gudsbarn och det skall inte undervärderas i någons liv oavsett hur högt utbildade eller lågt stående de är.

Utan är det någon som kan ge konkreta exempel eller erfarenheter på dessa falska respektive sanna uppenbarelser?

Det finns otaliga sådana upplevelser idag. De blir bara fler och fler i och med att de mörka krafterna ger en förfalskad eller förvrängd religion.  Den Jesus som de flesta "ser" är inte den som dog på korset.  

Om inte du finner svar i det jag skrev återkom gärna med frågor.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

setfree
2018-11-06 07:49
#3

Det finns inte mycket att tillägga då det är så välformulerat och jag kan bara instämma i det som Woodland och andra har skrivit.

När en andlig upplevelse blir något som tar uppmärksamhet från Jesus så är vi illa ute. Satan vet att vi tycker det är intressant med upplevelser som gör att vi får uppmärksamhet. Vi blir lite speciella som har blivit utvalda för något. Vi växer och blir lite viktiga.

Han ska bli större och jag mindre  (Joh 3:30)

Om motsatsen gäller så är något fel.  

Sedan tror jag absolut att det förekommer andliga upplevelser som verkligen är från rätt källa så man ska inte avfärda allt. Många muslimer har kommit till tro i stängda länder som ett resultat av visioner och syner. Det är verkligen helt fantastiskt.

Jag har inte läst boken men planerar att göra det: Tom Doyle

https://www.bokus.com/bok/9789188247209/syner-och-drommar/

Vi kan se här på iFokus hur ofta namnet Jesus finns med i de mest konstiga sammanhang. Det är intressant att konstatera att satan jobbar hårt med att skapa förvirring.  Om man lever nära Jesus och ber om beskydd från avarter så kommer man att förstå vad som är sant och vad som är villoläror. Att läsa bibeln är som sagt mycket viktigt för att förstå när den felciteras vilket händer hela tiden av falska lärare.

Bella--donna
2018-11-06 10:26
#4

Tack Woodland och setfree för era svar! Era svar är alltid lika innehållsrika och utvecklande. 

Woodland, jag ska läsa trådarna som du länkade i ditt svar. Då kommer säkert ännu mer falla på plats. 

Setfree, på tal om satan och falska uppenbarelser. Intressant ja!
Men har inte satan misslyckat totalt om han ger falska Jesus-uppenbarelser som människan tolkar som tecken ifrån Gud och på så vis blir mer hängiven i sin tro och övertgad om den kristna läran?  Det känns märkligt att satan skulle ge människan upplevelser av Jesus, även om dessa är falska. Det är förmodligen inte alltid människan uppfattar dessa som falska, utan istället gör människan mer övertygad i sin tro. Kanske förstår ni vad jag menar.

Det räcker med att jag går till mig själv, hur ska jag någonsin veta? Förstås genom att läsa bibeln, men vetskapen om att jag kanske inte kan tillräckligt och kan ha missat/missuppfattat detajler och sammanhang i bibeln gör att jag alltid kommer ifrågasätta mig själv och mina upplevelser. Knepigt.

Jag vilar i att ens tro mognar och att man blir visare med tiden. 😃
Jag har dessutom märkt att min tro blir starkare  genom allt reflekterande. För mig blir det ett kvitto på att jag inte blundar för faktum och att jag faktiskt kan vara rationell i min tro.

setfree
2018-11-06 10:59
#5

#4 Setfree, på tal om satan och falska uppenbarelser. Intressant ja! 

Men har inte satan misslyckat totalt om han ger falska Jesus-uppenbarelser som människan tolkar som tecken ifrån Gud och på så vis blir mer hängiven i sin tro och övertygad om den kristna läran? 

Jag skulle nog påstå att det är ett av satans smartaste drag att ge en nästan korrekt bild av Jesus för att sedan långsamt ändra lite här och där. Personen kan då passa in i vilken kyrka som helst. Med tiden så låter man sin tro förändras så att man till slut inte är ens nära ursprunget. 

Jag tror att satan har en långsiktig plan att infiltrera kyrkan för att orsaka splittring och förvirring.  Det finns flera vittnesbörd på nätet om detta.  

Johanna Michaelsen testimony (jag vet inte vilken som är bäst)

https://www.youtube.com/watch?v=h3MGJzRIfj0

Det finns säkert kortare versioner om man inte orkar lyssna på allt. Jag har läst hennes bok.  För de som befinner sig inom new age så är hennes vittnesbörd mycket träffande.

Men jag tror inte man behöver var för orolig. Jesus har all makt och hör bön. Jag påstår att om man ber om Guds beskydd och har ett ärligt hjärta så hör Gud oss.

Upp till toppen
Annons: