Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1111 ggr
Bella--donna
10/29/18, 9:30 AM

Equmeniakyrkan

Hej! Vad skulle ni säga kännetecknar Equmeniakyrkan, skiljer kyrkan/församlingen från andra församlingar? Jag tycker det är riktigt intressant med dom olika frikyrkliga inriktningarna, speciellt då jag känner att Svenska kyrkans atmosfär och upplägg inte riktigt fångar mig, och jag fortfarande söker en församling att "landa i". Detta är en djungel för en relativt nyfrälst en. Jag kan inte hitta någon tidigare på forumet om just Equmeniakyrkan! Vad har ni för personliga erfarenheter, eller generella uppfattningar om församlingen? Är det fel uppfattat när jag upplever dem som rätt så "liberala"? Är Equmeniakyrkan och Baptistsamfundet samma sak, eller vad är skillnaden? Jag har som plan att besöka kyrkan i staden där jag bor. :) Tack på förhand!

Annons:
setfree
10/29/18, 12:32 PM
#1

Jag tillhör själv Equmeniakyrkan. Den är en sammanslagning av det som tidigare hette Missionskyrkan och baptistkyrkan i vårt fall.

Jag är mycket kritisk mot ledningen på högre nivå. 

https://www.dagen.se/synen-pa-forsoning-het-inom-equmeniakyrkan-1.103565

Vår församling är liten och präglas av ett tydligt Kristusbudskap.  Det finns säkert lokala variationer mellan församlingar så det är svårt att säga hur det är på ett övergripande sätt. 

Det är en allmän trend att vi blir mer liberala och jag är oerhört less på detta. Vi ska vara toleranta och öppna men budskapet får inte vattnas ur. Jag har som sagt varit med i styrelsen under en längre tid och min åsikt är att vi så väldigt gärna vill att folk ska trivas och må bra. Vi lyssnar på musik  som håller en mycket hög kvalitet och vi har ofta fika etc. Visst mår folk bra och trivs men jag undrar ibland om det leder någon vart. Jag är inte med i en församling för att mysa lite. 

Jag tror inte vi någonsin har hört ett budskap som skakar om lite.  Många kommer och lyssnar på musiken och sedan är det inte mycket mer med det. 

Det är viktigt att alla som kommer in i vår lokal ska känna sig välkomna och bemötas av vänlighet och det tror jag vi är bra på.

Vi har en bra gemenskap och bra organisation och allt fungerar. Många tar ansvar och gör ett bra arbete. Man får helt enkelt acceptera att vi är olika. Många behöver lite mys och trivsel och jag får nog leta på andra ställen efter kunskap.  

Jag personligen passar inte alls in i Svenska kyrkan, men det är bara min egen personliga åsikt. Jag har idag mer respekt för att vi är olika och det är inget fel i det.

Jag bor på en liten ort och vi har inget att välja på. Om man har det så tycker jag att det är värt att prova lite olika samfund.

Bella--donna
10/29/18, 1:28 PM
#2

#1 Vilket intressant svar. På sistone har jag ju läst mycket om att framför allt Svenska kyrkan är väldigt "drabbad" av dessa moderna tider. Dvs högliberalt inom vissa områden, och kanske mer i vissa städer. Till exempel behöver du inte längre vara kristen eller tro på en gud för att få predika i kyrkan osv, även om det kanske inte tillhör det vanliga, så avslöjar tankarna en hel del. Även mycket annat nytänkande kring sakfrågor som man tidigare haft en mer bestämd uppfattning om inom kyrkan/kristendomen. Tänker dock inte gå in på specifika frågor. Men du kanske känner igen detta. Iallafall, det verkar som att även Equmeniakyrkan är lite drabbad? Jag tycker det är synd att det blir allt mer liberalt. Motsatsen föredrar jag ju inte heller, om det nu är sekt. Men vart tar det traditionella och mer bestående vägen? Vad roligt det lät med en liten mysförsamling.. ;) Det är självfallet att alla ska känna sig välkomna och att besöka församlingen ska innebära en trevlig stund, men att det ska vara mys, lite musik och sedan är det bra, är nog lite priset av de moderna influenserna (men visst finns det även bra saker med modernisering i övrigt). Jag tänker att en församling som strävar efter att hela tiden möta varje enskild individ riskerar att kanske bli en vilsen församling. Generellt, sett ur ett större perspektiv, behöver människan tydliga värderingar och något att luta sig emot, -oavsett vad som händer inom den större eller mindre gruppen, -tankar och förhållningssätt som mer eller mindre inte är förhandlingsbara. Då kan det av naturliga skäl bli svårt att se till individens trivsel i vartenda situation. Men jag är som sagt inte insatt i Equmeniakyrkan, jag bara ryktes med i dina tankar. :) Och kanske var det inte riktigt såhär du menade. Tack för din kommentar iallafall. Fyll gärna på med mer erfarenheter.

Woodland
10/31/18, 8:07 AM
#3

Equmeniakyrkan bekänner alla de läror som kännetecknar en kristen kyrka. Metodisterna är också ett av samfunden som är med. 

Be och lita på Herren. Paulus övertygelse gäller alla Guds folk - Jag är övertygad om att han som har börjat ett gott verk i er också skall fullborda det intill Kristi Jesu dag. Du kommer att ledas till där du bör vara. Herren har haft sin hand över våra liv hela vägen hittills och löftena gäller tills vi bryter upp från jordelivet. 

Ibland är kritik mot ledningen i ett samfund befogad; särskilt om de tvivlar på mycket viktiga läror. Det är en sådan grundläggande lära som är ämnet i setfrees artikellänk. Samtidigt bör vi alltid be innerligt för de som bär fram evangeliet som pastorer, präster och övriga Medarbetare i Guds rike. 

Igår fick jag länken till en predikan av Mark Devers från Pastor Joel. Den är på engelska men det finns en svensk översättning  så man kan följa med eller endast läsa texten om man vill. Devers predikar för pastorer. Väldigt uppmuntrande och han påminner bland annat om Guds timing. Som Jesus sade i sitt avskedstal -  Det är inte er sak att veta vilka tider eller stunder som Fadern i sin makt har fastställt.  Som vi väl känner till "Mina tankar är inte era tankar,  och era vägar är inte mina vägar, säger Herren." Jag måste ständigt påminna mig själv om detta.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
10/31/18, 11:53 AM
#4

Besök och lyssna på Gud framför allt. Känns fel att ha några förutfattade meningar om en församling. Alla församlingar är unika oavsett samfund. Gå dit och ha hjärtat öppet och lyssna framför allt på vad Gud säger. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: