Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 971 ggr
juliette0000
2018-09-19 15:19

Är det nån vits att be till Gud?

Hej jag undrar en sak.

Som jag förstått det är varje människas öde redan bestämt av Gud. Vem som ska överleva sjukdom osv.

Är det då någon vits att be till Gud om man har en anhörig som är t.ex cancersjuk. Gud har väl antagligen redan bestämt om han tänker hela eller låta sjukdomen ta över. Eller finns det en chans att man med bön lyckas "övertala" Gud att ändra sig och ändå låta personen leva kvar på jorden? Eller varför ber man annars om helande om Gud redan bestämt?

Annons:
Woodland
2018-09-19 17:28
#1

# 0

Man ber därför att Gud och Jesus har sagt vi skall göra det. Vi skall komma till Gud med våra bekymmer, behov och så vidare. Han visar sig vara en god Fader och trofast. Det kan hända att det blir dina böner för den sjuke som Gud svarar.

Det är sant att Gud vet slutet från början men för den som ber är vägen alltid öppen. Vi vet inte det som Gud har bestämt för individen och ingen kan förlänga sitt liv utöver den bestämda tiden sade Jesus. Men vi vet att vi har en god Gud Fader och frälsare. 

Jag personligen har erfaret att vissa sjuka i min familj och släkt har blivit helbrägda, andra har blivit helade genom medicinsk behandling och även andra har Gud tagit hem. Ingen älskar som Gud och han vet det som är bäst för oss ur ett evighetsperspektiv. 

Be du! 🙂

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

juliette0000
2018-09-19 18:30
#2

Okej tack :)

setfree
2018-09-20 07:23
#3

#0 Jag har erfarenhet av att bönens makt är stor.  

Vissa blir helade andra inte. Jag själv kämpar med smärta som inte ger sig. trots bön och handpåläggning. Vissa blir helade direkt.

Min erfarenhet är att när jag ber för andras bästa så verkar det som att bönens makt är ännu större. Även människor som inte ens är frälsta får ibland direkta bönesvar. Jag har inget svar på varför vissa blir helade och andra inte men jag vet att något händer när vi ber.

I övrigt håller jag med Woodland i hennes svar.

Lussan20
2018-09-20 19:34
#4

Bed!

Det kan inte skada, bara välsigna. Jag som tror på Änglar tror att de kommer i arbete. Herrens Medarbetare genom Den Helige Ande.

Jag är på väg att mista en av mina mest älskade, jag ber och alltid då jag ber om hjälp så får jag små vita fjädrar på mina stigar.

Gud vet våra böner innan vi ber, men då vi ber blir de i samklang med Gud. Måste vi gå så går vi , men kan vi stanna efter Guds vilja så kanske våra böner besvaras. Man kan få hjälp i livet att klara sitt öde. Det har jag upplevt så många gånger.

En melodi, ett telefonsamtal, små vita fjädrar, någon som börjar prata ute och ger ett leende.

Änglar finns ibland oss. Det är fint att be, även om man inte blir hjälpt precis då, men just då vi ber så lämnar vi oss själva en stund, vilsamt för själen! Mvh/WL🌺

NiklasTyreso
2018-09-21 16:49
#5

Nu står jag närmare judendomen än kristendom så tolka utifrån det. Vid ett tillfälle under Israels ökenvandring bestämde Gud sig för att förgöra folket, men när Mose bad för dem ändrade sig Gud. Gud kan ändra på ödet om man ber. Psalm 50 och något ställe till i gamla testamentet antyder att Gud håller bön likvärdig med djuroffren som utfördes i templet. På andra tillfällen liknas bön med rökelse, som annars hörde till tempeltjänstens allra heliga. Att be är alltså lika kraftfullt som tempelgudstjänsten var och lika välbehagligt inför Gud. I judendomen sägs ibland att allt vilar i Guds händer utom människans fria vilja. Människan kan alltså välja att ändra sitt öde till något annat än det goda Gud vill. Alla gör fel ibland men man behöver inte välja att göra fel bara för att man kan. Den som försöker leva i omvändelse från synd förstör sitt goda gudagivna öde så lite som möjligt.

Woodland
2018-09-21 18:26
#6

#5 Profeten Samuel sade till Saul att lydnad var bättre än offer. Är det det uttrycket du har i tankarna? Alla löften gällde i första hand de som tillhörde förbundsfolket (judarna). I Jesus har även de som är icke-judar möjligheten att ta del i det nya förbundet.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
NiklasTyreso
2018-09-22 02:11
#7

#6 Jo, de flesta bud i gt gäller bara judar, men gt antyder att det finns bud som icke judar kan synda mot ex att Kain syndade när han mördade, långt innan buden var givna på Sinai och långt innan det judiska folket fanns. Det finns generella synder som gäller alla som mord, stöld, sexuell synd (incest/våldtäckt/otrohet), otrohet mot Gud dvs avgudadyrkan etc. Det är sådant som alltid lärts synagogorna och till viss det lägger Apg 15 några bud till för hednakristna. Alla människor kan öva att leva i omvändelse från synd och i Guds-gemenskap genom bön. Då faller man inte ur välsignelsen så ofta och får fler bönesvar och känner att kärleken till/från Gud växer.

Denna kommentar har tagits bort.
BlåPastell
2018-11-25 19:32
#9

Får jag fråga hur du tänker när du menar att allt redan är förutbestämt?

Jag säger att en bön skadar aldrig. Visst kanske allt är förutbestämt, men hur vet vi det? Och med tanke på hur många som säger att bönen fungerar (inte alltid, men många har haft sina upplevelser) så verkar det som att det kan vara lite lönt.

https://www.youtube.com/channel/UClGM27x5NbIO8ODd7aW5I9Q?view_as=subscriber

Upp till toppen
Annons: