Annons:
Etikettinspiration
Läst 1432 ggr
Woodland
2018-06-24 12:49

Gud använder vanliga människor

Jag hittade detta på internet och det är intressant att bli påmind om hur Gud använder vanliga människor för sina syften oavsett deras tillkortakommande. Ingenting är för svårt för honom. Jag länkar  till deras berättelser.

Tror du på allvar att Gud inte kan använda dig?

Noah var en alkoholist.

Abraham var för gammal

Isak var en dagdrömmare

Jakob var en lögnare

 Lea var ful,

Joseph blev misshandlad

Moses stammade

Rahab var en prostituerad

Gideon var rädd

Samson var en kvinnojägare

Naomi var en änka

Jeremia och Timoteus var för unga

David hade en affär och var en mördare

Elia var självmordsbelägen

Job förlorade allt

Jona flydde från Gud

Johannes Döparen bodde i öknen och åt gräshoppor

Den samaritiska kvinnan var frånskild

Marta oroade sig för allt

Sackeus var för kortväxt

Lärljungarna somnade medan de bad 

Peter förnekade Kristus

Paulus var för religiös

Timoteus hade  magproblem 

Lasarus var död!

🙂

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[NeferNefer]
2018-06-24 13:00
#1

Jag tycker det känns oschysst att säga "tillkortakommanden" om en person som är ful, änka, frånskild, kortväxt, för ung, för gammal, har magproblem eller är orolig. På vilket sätt har de misslyckats? Det är ju knappast deras fel. Inte heller den prostituerade tycker jag borde vara med, för det är knappast någon kvinna som frivilligt väljer att prostituera sig. Vad vet du om vilka omständigheter som har tvingat henne att ta det valet?

Woodland
2018-06-24 15:48
#2

# 1

Valet av ordet "tillkortakommanden" kan diskuteras men poängen är  egentligen inte ordvalet. Det är hur de själva och deras omgivningen såg på personerna på den tiden då de levde. Och Gud använde dem ibland för väldigt stora uppgifter. Det är det som är en tröst för varje troende att Gud förmår.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[NeferNefer]
2018-06-24 17:29
#3

Inte vet jag, jag är inte troende, men jag håller fast vid min åsikt. Enligt rubriken handlar inlägget om att din gud använder vanliga människor, men sen i själva inlägget står det om folk med "tillkortakommanden" av vilka en del av dem känns väldigt orättvist att lista. Du skulle nog bli ledsen om det utseende du fötts med eller omständigheterna runt dig skulle kallas för dina misslyckanden.

Nu såg jag en till, Joseph som blev misshandlad. På vilket sätt är det hans misslyckande att han blev misshandlad? Och gäller det bara honom, eller alla som blir misshandlade?

För att citera en bok du möjligen kan ha läst:

"Döm inte, så blir ni inte dömda. Ty med den dom ni dömer med, skall ni bli dömda, och med det mått ni mäter med, skall det mätas upp åt er. Varför ser du flisan i din broders öga men märker inte bjälken i ditt eget öga? Eller hur kan du säga till din broder: Låt mig ta bort flisan ur ditt öga, du som har en bjälke i ditt eget öga? Du hycklare, ta först bort bjälken ur ditt eget öga! Då kommer du att se så klart att du kan ta ut flisan ur din broders öga."

Woodland
2018-06-24 18:17
#4

#3

Du är välkommen att ha din åsikt. 

Nu såg jag en till, Joseph som blev misshandlad. På vilket sätt är det hans misslyckande att han blev misshandlad? Och gäller det bara honom, eller alla som blir misshandlade?

Josef blev misshandlad av sina bröder och sedan sålde de  honom till resande affärsmän. De trodde de var kvitt den lilla nollan som trodde han var något.  Senare i Egypten blev slaven Josef anklagad för en sak han inte hade gjort och tillbringade 7 år i fängelse. Så jag tror att hans omgivning tyckte han var en riktig nolla under den tiden. Berättelsen slutade inte där: sedan ordnade Gud så han blev näst högst i Egyptien efter farao. I Israel blev han  stamfader till två stammar och har en renommé att avundas.

Versen du citerade angående dömande har inget med ämnet att göra men det är bra om du läser skriften. 🙂 Inför Gud har vi alla tillkortakommanden; rätt sagt ingenting att tillföra honom.

Och mitt svar kvarstår:  Det är hur de själva och deras omgivningen såg på personerna på den tiden då de levde. Och Gud använde dem ibland för väldigt stora uppgifter. Det är det som är en tröst för varje troende att Gud förmår.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[NeferNefer]
2018-06-24 18:23
#5

Var och en blir salig på sin tro. Bara du är nöjd med det där själv så är det bra, medan jag håller fast vid min åsikt att det är väl fräckt av nutida människor att lista folk som fula etc och kalla det för deras tillkortakommanden. 

Och hur folk såg på varandra på den tiden yttrar jag mig inte om, men jag tror knappast att de som här kallas fula etc tyckte att det var deras eget misslyckande ens då.

Men det är som det är, jag tror inte jag kommer längre här. Jag har sagt mitt så nu får det vara bra från min sida.

Woodland
2018-06-24 18:29
#6

OK. Välkommen åter. 🙂

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: