Annons:
Etikettövrigt
Läst 1124 ggr
landsbygdsbo
3/11/18, 9:13 AM

Svar: FÖRVALTERSKAP, TIOENDET OCH GIVANDE

Vi ger väl överlag betydligt mer än tionde….Skattetrycket i Sverige pendlar väl mellan 50 och 70% beroende på vem man frågar och hur man räknar.

Det är väl den största orsaken till att frivillig-hjälpen lever en tynande tillvaro här. Ser man istället till USA, där skattetrycket är lägre, maskorna si skyddsnätet större, så är villigheten att hjälpa och engagera sig betydligt större.

Annons:
Pyttelite
3/11/18, 9:56 AM
#1

Nu är det väl så att de flesta samfund har krav på tionde. Svenska kyrkan har sin kyrkoskatt och frikyrkorna har sina system och de är inte kopplat till våra kommunala skattesatser.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Woodland
3/11/18, 3:18 PM
#2

Fastän skattetrycket är högt är svenskarna givmilda. Kan skillnaden med inställning till frivillighjälpen har mer att göra med synen att staten skall ta hand om dessa saker?

Men som # 1 skrev är "frikyrkorna" beroende av sina medlemmars bidrag på ett helt annat sätt än till exempel svenska kyrkan. Kollekt i gudstjänster i svenska kyrkan går för det mesta till andra organisationer och verksamheter och inte till församlingen som samlar in. De andra kyrkorna har inte råd med att endast samla till andra.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

landsbygdsbo
3/11/18, 4:16 PM
#3

Men det samhälls/grann engagemang man ser i bla USA beror , som jag ser det på ett lågt skattetryck och stora maskor i skyddsnätet. Plocka upp 10 slumpvis utvalda personer på gatan i Jönköping och 10 slumpvis utvalda i mellanvästern så kan jag slå vad om att fler Amerikaner än Svenskar engagerar sig för att hjälpa grannar och andra i sina kvarter.

Woodland
3/11/18, 4:31 PM
#4

Jag tenderar att hålla med. Det är inte ovanligt att till exempel föräldrar flyttar in hos sina barn den dagen de inte längre klarar sig själva hemma. Finns för- och nackdelar med det naturligtvis men det anses inte främmande att göra så.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Pyttelite
3/11/18, 4:50 PM
#5

Fast tiondet brukar väl gå till den egna verksamheten inte specifikt till dom fattiga. Tithing är väl vanligt i USA även om man kanske inte betalar 10% av sin lön så betalar man ändå till församlingen. Sen har man välgörenhetsaktiviteter men det är väl ngt annat.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Woodland
3/11/18, 8:03 PM
#6

Ja, det är sant att begreppet tionde är för det mesta förknippat med församling/kyrka verksamhet. Välgörenhet sker i många olika skepnader och skatter, tja, de är plikten till staten. 

De är många i församlingarna (om de håller sig till att ge tionde) som är  av uppfattningen att hela tiondet  skall absolut gå till den egna församlingen. Detta har predikats så i många år i de gamla frikyrkoförsamlingarna särskilt i de som är fristående och inte en del av en större organisation. Sedan har många församlingar ytterligare kostnader för hjälpverksamheter och annat stöd som ska täckas av tiondet. Jag tycker att det som var intressant  med Sproul's  undervisning i artikeln var att i nya Testamentet  finns inga krav/bud att begränsa tiondet endast till den egna församlingen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Pyttelite
3/11/18, 8:09 PM
#7

Tolkningen kan ju variera beroende på statsskick precis som de övriga tolkat det. Vi betalar bara på olika vis och vi delar med oss mer centraliserat i t ex Sverige i jämförelse med USA  på gott och ont. Vi är trots skattetrycket ändå givmilda när det samlas in till välgörande ändamål.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


landsbygdsbo
3/12/18, 11:11 PM
#8

Men besöker man ett museum på landsbygden i USA…frivilligarbetande, bibliotek, likaså, här i Sverige har ju idrottsklubbarna svårt att få folk att hjälpa till. Beredskapen till oavlönat arbete verkar vara större där än här,

Pyttelite
3/12/18, 11:21 PM
#9

#8 Det finns andra stora skillnader mellan länderna. Sverige har till antal en mycket liten befolkning jämfört med USA. Det ä r fler som kan hjälpa till där.

Kolla hur många som jobbar och hur många som tittar på. 😃


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


setfree
3/21/18, 8:51 PM
#10

#1 Nu är det väl så att de flesta samfund har krav på tionde.

Nej absolut inte. Det finns inga som  helst krav. Tionde predikas inte alls. Det förvånar mig att man så sällan predikar om pengar. Kanske det är tabu. 

I min församling kommer det in pengar ändå.  Jag har total koll på detta då jag sitter i styrelsen och ekonomin kommer upp varje möte. Min mor är kassör i en annan församling, så jag vet hur det är där också. 

Att man ger mer i USA stämmer säkert. Vi är inte bäst på allt. 

Pyttelite och landsbygdsbo: Vad tycker ni själva om detta med att dela med sig?

alicia lind
4/3/18, 7:55 AM
#11

Landsbygdsbo Var vill du komma? Varför skulle någon jobba gratis på bibliotek och museum ?  Jobbar du själv gratis? 

Delar du själv med dig av dina slantar eller köper du hellre "fint dyrt vin" till dig själv?  Det finns många i Sverige som jobbar ideellt både i kyrkan och föreningar.

landsbygdsbo
4/3/18, 9:03 AM
#12

#11 jag bara påpeka det faktumet att det är betydligt vanligare med obetalt arbete i samhällsnyttans tjänst i USA än i Sverige.  Lita av den beredskapen ser man fortfarande på landsbygden ibland, där grannar fortfarande kan ställa upp och utan ersättning hjälpa . USA har ett betydligt glesare skyddsnät än vad vi har, därför anser jag att förekomsten av den här formen av samhällstjänst är betydligt vanligare där.

Sedan har du en skillnad till…avundsjukan är inte lika utbredd, den som lyckats, lyckönskar man, den som misslyckas önskar man bättre lycka nästa gång..så jag dricker nog min självvalda och självbetalda dryck i fortsättningen med oavsett vad du anser 😃

Upp till toppen
Annons: