Annons:
Etikettbibeln
Läst 2396 ggr
[A-lagaren]
2018-03-09 14:22

Jehovas Vittnen

Jehovas Vittnen är de enda sanna kristna

Annons:
Woodland
2018-03-09 14:25
#1

Vad baserar du ditt påstående på?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[A-lagaren]
2018-03-09 14:38
#2

De är de enda som är bibeltrogna och de håller inte heller på med avgudadyrkan. Jesus sade aldrig att han var Gud.

I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var en gud

Johannesevangeliet 1:1

[HundochKatt]
2018-03-09 14:42
#3

Alla blir saliga på sin tro, men min erfarenhet av Jehovas är väldigt uselt. De tigger pengar och utnyttjar min sjuka syster (paranoid schizofreni). Till slut var hennes gode man tvungen att ge ett kreditkort till min syster, istället för kontanter som bara försvann efter Jehovas vittnen besök.

Det är inte kristet att utnyttja sjuka människor!

Woodland
2018-03-09 14:43
#4

#2

Detta bibelstycke har vi haft uppe förut här på iFokus och vi har grundligt tillbakavisat Nya Världens översättning vilken vi anser vara behäftad med många fel.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2018-03-09 14:44
#5

# 3

Det var ledsamt att läsa att din syster utnyttjades på detta viset.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[A-lagaren]
2018-03-09 14:50
#6

Woodland, vad är det som är så fel med den översättningen? Det är ingen större skillnad på den eller Bibel 2000. Varför ska man dessutom inte kalla Jehova för Jehova när det är det han vill bli kallad?

Annons:
[HundochKatt]
2018-03-09 14:51
#7

#5 Ja, jag blev mycket ledsen när jag hörde det av hennes gode man. 

Jag är inte troende och min syster var inte heller det förrän hennes sjukdom bröt ut. Periodvis mår hon bättre och tar avstånd från Jehovas, men de är tillbaka så fort hon har en dålig period och försöker utnyttja henne. 

Det är tragiskt att så kallade troende utnyttjar människor på detta vis, ännu värre att de uppsöker sjukhem där det finns psykiskt sjuka människor som de kan lura av pengar. 

Det är ingen kristen handling utan väldigt, väldigt fult!

Woodland
2018-03-09 15:00
#8

#6

Det är brister i hur de har översatt somliga verser och utelämnat andra. Dessutom har inte organisationen i New York någon som kan stå för deras översättning. De är anonyma jämfört med alla akademiker och bibelkunniga inom den kristna sfären som försvarar sina verk och står till svars för dem.

Judarna tillbad  Adonai. Vet du hur namnet Jehova uppkom?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Farwuq
2018-03-30 15:12
#9

Adonai? Är det denne som jag funnit i ett uppslag verk:_
"Ett hebreiskt ord som betyder "Herren". Eftersom judarna av vördnad inte uttalade Guds heliga namn Jahve/Jehova, läste man, där det stod skrivet, "Adonai" i stället."_

Jehovas vittnen är en sekt som är till för att manipulera, genom skam och sjuka regler och vilseleda människor. Uteslutna blir trakasserade och de som är med de skinnas på sina pengar och är inte fria i sitt umgänge med andra.

Jag kan inte se hur detta stämmer överens med Kristus ideologi.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Woodland
2018-03-30 18:20
#10

#9

Jag håller med dig om att sektens sätt att behandla de som lämnar är under all kritik. Sektens ledarskap i huvudkontoret i New York har granskats och exponerats i alla år för sina förvrängningar av bibeln och den kristna läran. Men för de som är fast i detta är det svårt att bryta sig loss även om man vill på grund av uteslutningen och risken att förlora hela sin sociala bas. 

Det fanns inga vokaler i det hebreiska alfabetet innan Masoreterna lade till "vokal punkter" niqqud mellan 600- 1100 e.Kr. Guds personliga namn skrevs som YHWH såsom det gavs till Mose på berget. Akademiker tror att dessa konsonanter uttalas Yahweh. 

På grund av dess helighet använde judarna i stället namnet Adonai i synagogorna. Adonai betyder "Herre" och Elohim "Gud". Namnet Jehovah är ett artificiellt namn som formades genom att kombinera konsonanterna YHWH med vokalerna i Adonai. Det tidigaste kända exemplet av denna kombination hittades i Raymond Martinis verk ca. 1270 e.Kr.  Jehovah används i den engelska King James översättning men är ett tyskt uttal av den latinska transskriberingen av den hebreiska YHWH. 

Fram till 1954 tillbad sekten Jesus som Gud! Mera fakta här på engelska.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Farwuq
2018-05-03 12:06
#12

Kallade sig inte Jehovas Vittnen för "Russelianer" ända fram till 1931?

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Woodland
2018-05-03 18:48
#13

Det är mycket möjligt. Russell och Rutherford är namn som kommer upp i informationen som finns ute på internet.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Moonwing
2018-05-15 20:52
#14

"In this episode of Hebrew Voices, A Disastrous Misunderstanding of the Name Yehovah, I explain the meaning of Yehovah, the mistake people make thinking it has to do with “destruction”, and how Yahweh in Gnostic sources is the God of chaos."

Nehemia Gordon

(Denna video förklarar (Bibeln´s) Guds namn, och varför det varken rätt eller fel att uttala det på ett "modernt", sätt)

J finns inte i Hebreiskan, men många av våra namn i väst har ju inte samma uttal som i andra länder-dock tycker jag nog att om använder guds egennamn-skall man vara noga med att det är så lika ursprunget som möjligt. Man får även tänka på att människor för mycket länge sedan oftast inte var skrivkunniga, utan lärde sig endast hur man uttalade namnet och att det inte förväxlades med andra "Gudar`s" namn.

https://youtu.be/24Y7h3VCrDM?t=5s

Inlägg redigerat för att ta bort inbäddat YouTube-klipp. — copse

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Woodland
2018-05-16 20:23
#15

# 14 Trevligt att du skrev ett inlägg i diskussionen. Många som läser här vill gärna gå lite djupare in i de olika ämnen som kommer upp. Du kan vara väl insatt i ämnet men mitt svar kommer från ett kristet perspektiv. Först vill jag bemöta det du skrev därför att detta synsätt om muntlig vidarebefordran av skriften faktiskt inte är så ovanligt. Mose skrev ner lagen på Herrens befallning. Den muntliga traditionen anses gälla rabbinernas tolkningar av lagen vilka utvecklades med tiden. Det var dessa tillägg som de judiska ledarna skapade eller resonerade sig fram till som Jesus ofta vände sig emot. Med det sagt, även om de kunde läsa eller inte så lärde sig judarna lagen utantill. (Samma tradition finns även idag inom den muslimska världen. Muslimer kan recitera koranen på arabiska även om de inte förstår det de säger.) N. Gordon var uppfostrad som ortodox jude. På grund av vördnad skriver eller uttalar dessa judar inte Guds namn. De skriver G-d. Gordon är en Karaite jude och har därmed lämnat det ortodoxa lägret. Han har tydligen inget problem med att lägga tonvikt på Namnet och dess uttal. Samtidigt finns det inga inom den kristna världen eller JV kulten som förknippar namnet med begreppet förstörelse. Det kan hända att han refererar till olika judiska grupper.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Farwuq
2018-05-21 10:22
#16

Jag förstår inte denna fixering vid "Guds" namn. Som jag upptattar som att det gäller "egennamnet" d.v.s. personnamnet.
För mig är Guds namn helt oväsentligt, Gud har man i sitt hjärta och då är namnet och könet oväsentligt. 

Det räcker mer att säga ordet Gud som en "tjänstetitel", precis som man säger Far eller Mor.  

Vem vet, Gud är kanske en entitet som saknar våra "jordiska" namn.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

unbreakable8
2018-05-21 14:32
#17

Du har fel, för Jesus antydde faktiskt att han är Gud i NT, men det står tydligare i GT.  Jag kan ta fram bibelorden senare.  Men JV tror ju inte på Guds helige ande… och dom håller på med mycket gärningar och Jesus sade att gärningar inte kan frälsa dig..utan din tro på Guds son.

unbreakable8
2018-05-21 14:34
#18

#7 Tråkigt att höra 😕 JV är en sekt.  Även kristna människor av olika inriktningar kan falla i synd.  Man ska aldrig lita på människor utan på Gud.

unbreakable8
2018-05-21 14:37
#19

#16 Gud vill att vi kallar honom Far, Abba.  Jesus är även vår bror och Guds son.  Jag tänker på bibelordet som Jesus uttalade när hans mor sökte Honom: 

Matt 12:46-50

Me­dan han ännu ta­la­de till fol­ket kom hans mor och hans bröder. De stod ut­anför och vil­le ta­la med ho­nom, och någon sa­de till ho­nom: ”Din mor och di­na bröder står där ute och vill ta­la med dig.” Han sva­ra­de ho­nom: ”Vem är min mor, och vil­ka är mi­na bröder?” Och han vi­sa­de med han­den på si­na lärjung­ar och sa­de: ”Det här är min mor och mi­na bröder. Den som gör min him­mels­ke fa­ders vil­ja är min bror och sys­ter och mor.”

Woodland
2018-05-21 19:32
#20

# 16 Det är sant att det finns enstaka grupperingar som fokuserar för mycket på ”namnet” och tror man på en Gud som en ”någon” och diffus varelse kan man dra de slutsatserna som du gör. Gud som han har uppenbarat sig i bibeln är väldigt mån om sitt namn. Han har valt att identifiera sig genom namn inte för sin skull utan för vår. Endast Gud känner sig själv helt. Vi människor måste utgå från den uppenbarelse vi har fått. Det är genom namnet Jesus som människor blir frälsta därför att det är bland annat ett åberopande av hans merit, det vill säga det han gjorde för att försona människor. Endast de som är ”i honom” kan titulera Gud som Fader.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Moonwing
2018-05-23 00:43
#21

#15  Trevligt att du tyckte det var trevligt!😃

-det var ett bra tag sedan jag var härinne, då mycket beroende på att eftersom religiös övertygelse engagerar människor så mycket, blir ofta samtalen inom allt som engagerar oss ibland till slut, istället en fråga om att någon skall få rätt och kärnan i ämnet kan inte vidareutvecklas i tråden.

Ni har fått en mycket mjukare samtalston härinne-och det inbjuder naturligtvis till inlägg! En stjärna för det ✨ !

Nu åter till, Guds namn (egentligen är väl det en liten avstickare då tråden handlar om JV)-men då de är så förknippade med vad en del är övertygade är Guds namn, så förstår jag varför ämnet dök upp).

Naturligtvis, är  Skaparen, Ursprunget,  etc  (för mig iaf) så svår att greppa för en ändlig hjärna-så jag tror inte ens det närmaste i uttal vi kan komma idag är nära det som tex Moses själv fick höra av Gud när han fick sig, sin uppgift sig tilldelad angående Israeliternas uttåg ur  när han frågade Gud vem som sände honom att befria dem ifrån slaveriet (och det vet vi ju faktiskt inte om -hur Gud uttalade det).Men naturligtvis skulle det vara konstigt om inte Gud hade ett namn, annars vet man ju inte vilken Gud man pratar om. I Kina tex har man ju mängder med Gudar, även i Indien. Att Namnet skulle användas fel, har nog med andra  ("mörka") åskådningssätt att göra, -(men det är även det en det ett "sidospår").

"2 Mos 3;

 15 Och Gud sade ytterligare till Mose: ”Så skall du säga till Israels barn: HERREN, edra fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt mig till eder. Detta skall vara mitt namn evinnerligen, och så skall man nämna mig från släkte till släkte."

"2Mos 6;

1Men HERREN sade till Mose: ”Nu skall du få se vad jag skall göra med Farao; ty genom min starka hand skall han nödgas släppa dem, ja, han skall genom min starka hand nödgas driva dem ut ur sitt land.” 2 Och Gud talade till Mose och sade till honom: ”Jag är HERREN. 3 För Abraham, Isak och Jakob uppenbarade jag mig såsom ’Gud den Allsmäktige’, men under mitt namn ’HERREN’ var jag icke känd av dem."

Källa;  Bibeln Online (Svenska Bibelsällskapet)*

Kollar man i hänvisningarna vad "HERREN" eller  "Herren"-har för betydelse , kommer "Jahve´" eller "Jehova" fram i ovan nämnda referens* "Gud" är ju inget namn-så här måste Han ha menat något speciellt egennamn..

När det gäller uttalet så håller jag nog på  Nehemia, hans teori om uttalet , även om han mycket riktigt som du säger inte är "kristen", i den bemärkelsen att han inte erkänner Jesus Kristus som Messias och sin Frälsare. Dock uppfattar jag honom som en sann sökare..

#9 Har rätt i att namnet inte användes, mycket pga av rädsla för missbruk  av healing/handpåläggning av judarna-en intressant sak som jag själv inte hade en aning om, N.G har fler intressanta videor som tar upp just judarnas livsstil och om hur de utövade sin tro och hur de senare förgrenade sig (om man nu är intresserad). Det sägs vara ett faktum att det inte är många av de "sanna judar" som vi läser om i Bibeln, som bor i  Israel idag (är dock en annan historia).

#0 av: [A-lagaren]

"Jehovas Vittnen är de enda sanna kristna"

Ja, tyvärr finns riktiga rötägg inom alla trosåskådningar, många urartar tom och oskyldiga får oftast sitta emellan,.

De försöker ju hålla sig till mycket i Bibeln som inte många trosåskådningar gjort (innan?)..men som fler och fler avstår ifrån nu, tex Jul .Det är allmänt känt att  man försökte förkristna "hedningar"-genom att slå "ihop högtider" inom stadsreligionerna. Gillar man Jul skall man stå för det, tycker nog jag och inte kalla det en kristen högtid-som ett exempel.🤐👍 

Sedan har man ju "uppdaterat sig" , enligt vad man säger sig ha ändrat på felaktiga"förståelser", etc-som #10 skriver. JV firade även jul, förut de med.

Men är det fel att ändra på ett dåligt beteende som inte rimmar med Guds Ord, ja det är upp till var och en-vad säger Bibeln om det, tex?  Det får ju inte skada någon medmänniska, "få någon att snubbla"-som det står i Bibeln..

Tex har fler och fler trosåskådningar runt om i världen börjat skilja på "Hedendomen som smugit sig in i Kristendomen", och på vad Guds ord egentligen vill man skall göra-svår avvägning , det där om man vill kalla sig kristen med rent samvete…😇

Att söka efter Sanningen är enligt mig själv en mycket personlig sak, som är en svår väg att gå, men söker man så finner man-det är jag övertygad om!

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Woodland
2018-05-23 19:50
#22

#21 Vi har haft flera diskussioner om detta med högtider här på sajten. Det finns många myter om dessa som florerar. Jul firades inte bland alla kristna genom tiderna så som vi tänker oss den idag. Ännu idag finns det dem bland de kristna som inte firar den som en särskild helgdag. Julfirandet är ingen avgörande sak när det gäller den kristna tron. Påsk och pingst är rent judiska/kristna högtider. Jag kan inte hålla med dig om att de som tillhör JV vill leva närmare bibeln än de kristna som bekänner Treenigheten. När #0 påstår att JV är de enda sanna kristna upprepar hon den grova missuppfattning som de själva bär på. Det är i själva verket en oförenlig trosats för att de förnekar Kristus medan de vill bli upfattade som kristna. Det finns högt moraliska människor inom JV. Detta kan man inte förneka men de är inte frälsta mer än en högt moralisk ateist för att de har ingen frälsare. Enligt Jesus är det han som söker människan och inte tvärtom. Och endast de som söks av honom finner honom och som han själv har deklarerat: Han är sanningen, vägen och livet.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Moonwing
2018-05-24 00:57
#23

#22 "Julfirandet är ingen avgörande sak när det gäller den kristna tron. " -Jag tror inte att Julen är en sk. Kristen högtid, precis som jag beskrev ovan, men det är min åsikt som jag faktiskt inte vill tvinga på någon-utan bara göra uttryck för i tråden. Jag förstår ju att alla inte firar Jul övht, även om de inte har de minsta anknytning till JV, och har valt bort vissa saker. Jag pratade rent allmänt om både JV och de olika stadsreligionerna. Påsk och pingst har sin grund i den kristna traditionen och då enligt många med mig inte, med påskharen eller kycklingar. På Påsken firade judarna tex något helt annat, även Pingst har ju med den Helige Andens Utgjutande över de "den första församlade kristna församlingen", att göra för att kunna underlätta för Evangeliet att spridas. "Jag kan inte hålla med dig om att de som tillhör JV vill leva närmare bibeln än de kristna som bekänner Treenigheten" -Det har jag aldrig skrivit heller, det finns många, även enskilda personer som inte hör till någon grupp eller religion som kanske har ett bättre (närmare) förhållande till både den ende sanne Skaparen och även Hans Ord.Jag bara svarade trådskaparen om vad min egen åsikt var i frågan om just JV. "Det är i själva verket en oförenlig trossats för att de förnekar Kristus medan de vill bli upfattade som kristna" "är inte frälsta mer än en högt moralisk ateist för att de har ingen frälsare." -Nu blev jag faktiskt lite nyfiken, hur menar du där? När började JV förneka Jesus?, intressant.. Och hur är din personliga uppfattning om hur man blir frälst? Jag trodde det räckte att typ erkänna Jesus Kristus som sin personliga och alla andra människors förlösare och bli döpt..även naturligtvis dela med sig av den erfarenheten.

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Woodland
2018-05-24 01:27
#24

# 23 Ok. Tack för förtydligandet. Den enklaste förklaringen för min jämförelse mellan JV och atiester lyder så här; ingen kan bli frälst eller räddad till evigt liv utan att ta sin tillflykt till Jesus. Det är avgörande vilken ”bild” man har av honom. JV definierar honom bland annat som Ärkeängeln Mikael. De förnekar att Jesus liv, död och uppståndelse sonar deras synder inför Gud. De förnekar att han tar del av gudomligheten med Fadern och att den heliga Anden är en person. Det betyder att de tillber en annan gud än kristna. Så om man gör det är man i samma båt som en som inte tror att Gud finns och därmed blir Jesus försoning meningslös, de har ingen väg till Gud.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Moonwing
2018-05-24 18:03
#25

#24 "ingen kan bli frälst eller räddad till evigt liv utan att ta sin tillflykt till Jesus. Det är avgörande vilken ”bild” man har av honom"

-Jupp, det håller jag själv med om, sant…även om jag inte direkt förstår vad du menar med "tillflykt" (är det ett erkännande av  Honom , typ?) Kanske en lite dum fråga..(ber om ursäkt isf).

"JV definierar honom bland annat som Ärkeängeln Mikael. De förnekar att Jesus liv, död och uppståndelse sonar deras synder inför Gud."

-Hum..jag trodde att de godtog  honom som ett ultimat försoningsoffer, eftersom  judarna (som var/är kristna sas) just offrade  djur  (enligt Honom själv) tills han dog-för att han inte hunnit komma in i världen för att ta på allas synder på sina axlar-tror de inte samma sak?

..det här med Mikael, undrar jag över..har för mig att det står någonstans i Bibeln att Jesus Kristus ej är en "vanlig" Ängel-han var den förste skapelsen (får läsa på mer om det-Mikael- och återkomma-du är kanske mer påläst än mig..)

 ; Ordspråksb 8:22,23

HERREN skapade mig såsom sitt förstlingsverk,

i urminnes tid, innan han gjorde något annat.

23 Från evighet är jag insatt, från begynnelsen,

ända ifrån jordens urtidsdagar.

Källa; Bibeln Online

Frågan är ju om Gud skapade Jesus, hur det  funkar med treenigheten?

"De förnekar att han tar del av gudomligheten med Fadern och att den heliga Anden är en person."

-Det kan stämma att de  gör, faktum är att jag själv inte kan få ihop det där med treenigheten, eftersom Jesus på så många ställen tex säger ;"Min Fader" etc..tittade själv på JW;s webbsida (sökte på google)-se nedan

https://wol.jw.org/sv/wol/d/r14/lp-z/1101989304

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Woodland
2018-05-25 12:49
#26

…även om jag inte direkt förstår vad du menar med "tillflykt" (är det ett erkännande av  Honom , typ?) Kanske en lite dum fråga..(ber om ursäkt isf).

Det var en utmärkt fråga som täcker kärnan i den kristna tron. Med tillflykt menar jag att man överlämnar sig själv oförbehållet till Gud genom Jesus Kristus och endast honom. Det innebär att ingen åberopar sina egna goda gärningar, motiv med mera. Man lägger hela sin förhoppning och tillit på de löften Jesus gav att den som kommer till honom skall han ta emot och aldrig kasta ut. (Reformatorerna använde det latinska uttrycket sola Kristus eller endast Kristus.) Gärningar frälser inte men är bevis för att detta under har ägt rum. 

För att kunna åberopa Jesus på det sättet måste man tro att han kan rädda och att hans verk räddade oss från någonting det vill säga Guds vrede. Han ställde allt rätt mellan människan och Gud.  Det är hädelse om man tror att en lägre varelse kan tillfredsställa Gud för han är så helig (avskild) och totalt självtillräcklig. Han kan endast godkänna sig själv till 100%.  

HERREN skapade mig såsom sitt förstlingsverk, i urminnes tid, innan han gjorde något annat. Ordspråksb 8:22,23

Denna vers gäller visdom som "talar" och det är inte ovanligt i     litteraturen.  Johannes skriver att "I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud*.   Han var i begynnelsen hos Gud." * JV påstår att det bör står "en gud". 

Jag kollade länken. Vakttornet utelämnar saker som vanligt.

Jesus uppfattades absolut som Gud av de tidiga kristna men de tillbad honom inte såsom Fadern eller Anden. Jesus bad sin Fader i himlen att sända den heliga Ande till jorden (vilken han refererade till som "han") till sina lärjungar och detta skedde på Pingstdagen. Det finns en irrlära som kallas modalism som inte särskiljer mellan Fadern, Sonen och Anden utan vidhåller att det finns en Gud som uppenbarar sig i tre olika skepnader. Faktum är att den kristna kyrkan har bekämpat irrläror gällande Guds person i ett par tusen år. 

Jesus som enfödde (v. 14) är ett uttryck om hans relation till Fadern och hans natur och inte en tid där han skapades. JV är inte de enda som har detta fel.  Mormonerna påstår att Jesus var den ende som föddes av en jordisk mor avlad av Gud Fader själv.  

**Det kan stämma att de  gör, faktum är att jag själv inte kan få ihop det där med treenigheten, eftersom Jesus på så många ställen tex säger ;"Min Fader"
**

Gud är ett till väsen och har uppenbarat sig i tre personer. Vi kan inte begripa Treenigheten. Den är ett heligt mysterium på det viset att om vi skulle förstå den helt ut skulle vi vara Gud själva. Endast Herren känner helt sig själv. Men vi kan läsa hur Guds ord ger oss  uppenbarelsen av honom. Emellan de tre personerna i Gud finns en förtärande eld och brinnande kärlek. 

I länken står det: Jesus, den enfödde Sonen, hade alltså en början på sitt liv. Den andra personen lade ifrån sig sin härlighet och blev människa. Han blev därmed känd för mänskligheten som Jesus.   Ängeln Gabriel sade att Maria skulle ge honom namnet Jesus (Hebr. "Jeschua" (Josua). Det betyder "Herrens frälsning".) Det han gjorde innan finns till exempel i denna artikel. Fadern var/är endast tillfredställd av Sonen. Jesus underordnade sig Fadern. Hans relation med Fadern är unik och i sin mänsklighet blev han frestad, led och upplevde all svaghet som människor har.  Det är bland annat därför vi ser honom som en broder och vän. Lite mer om det här

Han blev människan utan någon förändring av sin gudomliga natur för Gud ändras inte. Han gav sitt liv frivilligt. Endast Gud själv kan bestämma över liv på det viset. Han hade alla tecken som  judarna förväntade sig av Messias. Han kallade sig för Människosonen. 

Detta blev ett långt inlägg men är det något mer du undrar över är det bara att fråga och jag skall svara så gott jag kan.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Moonwing
2018-05-25 16:15
#27

#26 Först och främst stort tack till den omsorg du visat i ditt inlägg, jag hoppades du skulle ta det som en uppriktig frågeställning och inte ett försök till att,"övertrumfa", på något vis..(vilket du gjorde!)

" Med tillflykt menar jag att man överlämnar sig själv oförbehållet till Gud genom Jesus Kristus och endast honom. Det innebär att ingen åberopar sina egna goda gärningar, motiv med mera. Man lägger hela sin förhoppning och tillit på de löften Jesus gav att den som kommer till honom skall han ta emot och aldrig kasta ut."

-Det kan jag ta in direkt (i hjärtat sas), eller skall man kalla det ; "ande"?-som skulle kunna greppa det, pga det finns mycket ,både inom Teosofin och Kristendomen som refererar till hur "andelivet är uppbyggt" (tex att andevärlden är uppbyggd på ett helt annat vis än det som vi ser som "kött o blod")

Det svåra är det som du beskriver som "ett mysterium", hur man förklarar det på ett mänskligt sätt, gör det "begripligt"-för den mänskliga hjärnan?.

Kanske det är för mycket begärt….Kol 2:2 (som fanns i länken).. sa något djupt ; 

2 Ty jag önskar, att deras hjärtan skola få hugnad, därigenom att de slutas tillsammans i kärlek och komma till en full förståndsvisshets hela rikedom, till en rätt kunskap om Guds hemlighet, vilken är Kristus; 3 ty i honom finnas visdomens och kunskapens alla skatter fördolda.

FINT!

Jag har försökt greppa det hela och tycker  Luthers egna ord i länken du gav mig passar in på min egen syn på det;

" Efter att Eck ännu en gång framställt den katolska kyrkans lära, avfordrade han Luther ett sista, definitivt svar. Då sa Luther: ”Om jag… inte blir överbevisad genom Skriftens vittnesbörd eller klara förnuftsskäl – ty jag litar varken på påven eller konsilierna ensamma, eftersom det är uppenbart att de inte så sällan har tagit miste eller sagt emot sig själva – är jag bunden av de skriftställen jag anfört. Och så länge mitt samvete är fångat av Guds ord, varken kan eller vill jag återkalla något, eftersom det hotar saligheten och inte är rätt och riktigt att handla emot samvetet. Må Gud hjälpa mig.Amen (Brecht s. 438f)

Mycket fint och modigt sagt!

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Annons:
cookie18
2018-06-12 21:21
#28

Jerusalem föll 587 f.kr och inte 607 Som JV tror så hela tolkning med 1914 och sånt faller.

Finns en svensk före detta JV vid namn Carl olof Jonson som skrivit en 500+ sidor bok om varför man kan va säker på det.

Boken heter "The gentile Times Reconsidered" och den finns på nätet, bland annat Scribd.com

Woodland
2018-06-13 08:40
#29

# 28

Tack för att du nämnde boken. Den finns i pdf format här. Jag skall kolla lite på det senare. 

Jag läste att du har varit medlem av JV i detta inlägg.  Vad fick dig att lämna? Berätta gärna.

Gullig🙂 avatar förresten!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

cookie18
2018-06-13 15:27
#30

#29

Tack!

Jag undersökte  "avfällingars" verk vilket man inte får göra som JV.. bland annat Raymond Franz som var i den styrande kretsen, (högsta hönsen inom jv) och så undersökte jag några hemsidor som jwfacts.com och även olika youtubers, och så kom ja fram till att de inte var sant. 

Jag gick till kristenheten först men numer ser jag mig som en agnostiskt ateist. Men jag tycker fortfarande kristendomen är intressant.

Woodland
2018-06-13 20:39
#31

# 30

Det finns härliga vittnesbörd att läsa från de som har blivit friade från JV-sekten och fått "se" den sanne Jesus och innebörden i den kristna tron. Det går inte att ta miste på deras glädje fastän det kan ha kostat dem hela deras sociala ramverk med familj och vänner. Men Jesus lovade de som genomgår detta en ny familj. Ibland räddar han andra ur samma familj men det är inget givet.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Lussan20
2018-07-08 16:31
#32

Undrar om inte Jv skriver V med liten bokstav för att inte upphöja sig själva?

Vem kan veta vilka som är sanna Kristna? Har Gud gett mandat att döma världen?Vilka som tillhör Gud vet endast Fadern. Hans namn är många, Evig Fader, fridsfurste, Adonai,  Jag ÄR- El, Eloah. Elohim. 

Jv dömer andra troende och har monopol på sanning. Det finns säkert fina människor bland Jv, men det gör det bland alla människor. Att vara Kristen kommer från namnet Jesus Kristus. Ingen kommer till Fader utom genom mig, säger Jesus själv. Högmod går före fall står det också i Bibeln. DHA ska vara enligt Jv Guds verksamma kraft. Också ett skiljemärke då Kristna ser DHA som en del av treenigheten.

Man ser dessa olika uppfattningar i mycket där Jv sätter sig till doms över andra troende. Korset är en sådan sak bla. Frågan från dom lyder.-Hur kan man bära ett avrättningsredskap om sin hals?- En Kristen bär det som ett stort Tack och för att Jesus gav sitt liv till lösen för många på Korset.

Julen, Korset, kläder, midsommaren, julgranar, lussebullar, julbocken, kvinnans roll i församlingen, Harmageddon, domen mm är saker som man ägnar mycket tid och hårklyverier. Enbart för att ha rätt. Men störst av allt är Kärleken! Större än tron, större än hoppet lyser Guds Kärlek över människan i Jesu gestalt! Mvh/WL

Woodland
2018-07-08 18:53
#33

# 32

Så sant du skrev!

Vem kan veta vilka som är sanna Kristna? Har Gud gett mandat att döma världen?Vilka som tillhör Gud vet endast Fadern. Hans namn är många, Evig Fader, fridsfurste, Adonai,  Jag ÄR- El, Eloah. Elohim. 

Om man tillber en Gud som skiljer sig från den kristna Guden kan man inte vara en kristen. 

Nej, Gud har inte givit människan mandat att döma världen men samtidigt gett riktlinjer i sitt ord för att bedöma sanningshalten i en lära, en lärare eller utövare av ett trossystem.

Det är inte så att Herren har tänkt vi skall flyta på livets hav i en farkost utan roder. Han hade spelat människan ett fult spratt.  Hans kärlek är större än så. Och även de som är fast i JVs villfarelse kan befrias, finna frid och trygghet i den sanne Kristus. Jag känner djup sorg för alla dessa som sliter i denna rörelsen och tror att de tjänar Gud. Jag brukar tala med dem när de besöker mig men de återkommer aldrig igen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Lussan20
2018-07-08 19:19
#34

 Jag har också genom åren talat med dom. men de ser oss ju som falska eller skenkristna som de säger så jag har inget att tillföra dom med min tro. Jag lyssnar lite och så skiljs vi åt. De går inte i tjänsten så ofta nu, det är tidens tecken att världen är på väg att gå under i det de kallar Harmageddon. De har sina pamfletter med skrämmande bilder på undergången, mammor som springer med vidöppna munnar med sina små på armen mot avgrunden. Det som stör är ju att de ser med glädje och befrielse att vi alla andra ska gå under och för evigt

vara borta från Gud.Medans de får leva i ett evigt paradis? Ja så kan man tro på sin egen räddning också. De är så glada då de talar om då deras eget lidande är slut och vi borta. Är det kärlek? Undrar WL

Annons:
Woodland
2018-07-08 19:39
#35

Bibeln ger belägg för att de rättfärdiga får evig salighet och det kan vara det de tar fäste på. Jag kan förstå att de finner tröst i det om de upplever ett mått av "förföljelse" från avfällingar som inte längre delar deras tro. Även sådana som vi som ifrågasätter deras påståenden kan räknas som förföljare i deras mentala bild. Jag tror jag bör be mera för dem.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Lussan20
2018-07-09 07:14
#36

De är förföljda i Ryssland nu och att de ska bli förföljda för Guds namn ingår i deras sett att se saken. Blir vi inte alla förföljda eller hånade för Jesus namn? Hela folk blir utrotade för att de är Kristna? Men de ser det som namnet Jehova att bli förföljda för Guds namn! Om de nu äger den enda sanningen så behöver de ju inte vara rädda för något annat utan våga leva sina liv fulla av kärlek till andra som ska räddas? De hjälper bara sina egna. Andra Kristna hjälper oavsett tro! Också en skillnad. Jag vill dom inget ont, men har blivit sårad av att de är så hårda mot andra.Visst kan man be för dom, men det vill dom inte heller, så må Gud välsigna dom alla! Mvh/WL

Farwuq
2018-07-09 08:21
#37

Jag tycker det är tråkigt att de tror sig ha monopol på Guds kärlek.
Ingen riktigt kristen ser ner på sina "syskon" i Kristus och Guds "familj"; eller någon annan människa överhuvud taget.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Woodland
2018-07-09 08:52
#38

# 36

Jag vill dom inget ont, men har blivit sårad av att de är så hårda mot andra.

Jag får inte intrycket från dina inlägg att du vill dem något ont. Har du närstående som är medlemmar i denna sekt eller kommer du i kontakt med dem ofta?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Lussan20
2018-07-09 09:42
#39

Både ock! Jag hade en god vän som var Jv, hon var en riktigt god människa. Men hon försökte att ge mig sin lära, det blev plågsamt att värja sig.

Men som barn gick jag i Söndagsskolan och fick höra om Jesus barnavännen och det gav kärlek i mitt bröst till honom redan då.

En släkting till min mamma var Jv men hon blev så besviken då de inte fanns för henne då sjukdomen kom. Jag minns hur jag höjde mina ögonbryn då hennes dödsannons kom ut.  Då fanns Korset och en vers ur en Psalm ur Svenska psalmboken där. Det kändes bra.

Min farmor som var psykiskt sjuk blev så skrämd av deras besök att hon vägrade gå upp till julen pga deras skrämsel om Harmageddon. Det är över 50 år sedan.

Själv blev jag bekännande kristen vid 42 år efter en NDU där Herdepsalmen spelade en stor roll och dess underbara ord.

Men tyvärr stötte vi på kriminella Kristna och fick utstå en mycket svår period. Vi lärde oss skilja på Kristna och Kristus och vis av den dyrköpta erfarenheten så är jag idag försiktig så som Jesus uppmanade oss att vara, för det finns många ulvar i fårakläder. Man får arbeta på sin egen tro och försöka bli sitt bästa jag, alltid! tack för frågan.Mvh/WL

Woodland
2018-07-09 18:57
#40

Tack WL!

Dina erfarenheter med sektmedlemmar var sorglig läsning. Håller med dig om att varg i fårakläder finns bland Herrens får: människor som "använder" andra personer eller grupper istället för att tjäna dem. En fara för nyfrälsta är att man är för naiv och inte vill tro on om andra. Men bibeln ger oss klara varningar för dessa maktmänniskor. Försiktighet behövs.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Lussan20
2018-07-09 21:40
#41

Ja , precis!

Vi gick rakt in i den fällan. Vi trodde att Kristna var ett speciellt gott folk som var Kristuslika. Därför blev fallet för vår familj större, vi var oskyddade. De äldste visste om missförhållandena och trots fällande domar gjordes inget åt detta.

Men vi har ändå växt i vår tro och klarat oss bra. Vi berättar gärna om vårt möte med Jesus och vår väg. Vår familj blev alla troende och det är större gåva än gods och guld. Vi är rika i tro och det är gott nog. Mycket har vi fått uppleva som stärker oss, kärleken håller!  Mvh/WL

Annons:
Upp till toppen
Annons: