Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1501 ggr
landsbygdsbo
2017-10-31 19:07

Med tanke på jubilet kring Luther

Hur ställer sig anhängare av den evangeliska reformerta kyrkan till anklagelserna gällande Luthers Judehat?

Annons:
Woodland
2017-10-31 22:01
#1

Jag har inte läst eller hört någon som inte beklagar denna episod i Luthers liv men den är inte tongivande till Reformationens arv.

Egentligen firas Reformationens 500-årsjubileum. Luther är den man först och främst förknippar med Reformationen men det finns flera personer före, under och efter Reformationen som starkt bidrog till den.

När det gäller Luthers "judehat" minns du inte att vi har haft den diskussionen förut här?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

landsbygdsbo
2017-11-01 00:54
#2

Man måste skilja mellan nationalsocialismens Judehat och Luthers Judehat.

Luther var ju från början övertygad om att Judarna skulle ta till sig läran om Kristus efter det han reviderat och översatt den så att de kunde läsa skrifterna. Hatet och föraktet berodde nog mer på besvikelse. Men det visar också den respekt Luther visade mot dem som inte delade hans åsikter, något som de flesta djupt religiösa oberoende av trosinriktning har gemensamt.

Till skillnad från många som ngn gång i livet uppvisar antisemitism så blev ju Luther det som mogen vuxen man..så det handlar ju knappast om ungdomssynder.

Woodland
2017-11-01 08:10
#3

#2

Det mesta i ditt svar har jag skrivit förut i inlägget under Angående judarna. 

Men det visar också den respekt Luther visade mot dem som inte delade hans åsikter,

Nej, det visar bland annat en definitiv oönskad inställning som Luther hade mot judarna.   Om jag inte minns fel beklagade hans bundsförvant Filip Melanchthon Luthers koleriska utfall mot de som hade andra åsikter än honom, i sin predikan vid Luthers begravning. Dessutom var Luther en förföljd och mycket sjuk man under de sista åren. Han levde ständigt under bödelns skugga.  

 något som de flesta djupt religiösa oberoende av trosinriktning har gemensamt.

Detta svepande påstående och generalisering får varje läsare tolka.    Reformationens lära är att Gud frälsar endast av hans barmhärtighet - han visar människan nåd. Bortsett från det är ALLA människor utan hopp. Vi sitter alla  i samma båt och det är knappast en grund för att någon skall förakta sin nästa. Vi vet samtidigt att våra ögon har öppnats endast på grund av Guds nåd. Den som inte har detta klart för sig behöver lära sig mer om sin tro för en sådan attityd är inte en del av den. Hur det står till med folk i andra religioner tänker jag inte försöka analysera.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

JonasDuregard
2017-12-17 11:35
#4

#1 Varför sätter du citationstecken runt ordet judehat? Anser du att Luther inte uttryckte judehat?

JonasDuregard
2017-12-17 11:40
#5

#3 Det låter på det stora hela som att du har en väldigt ursäktande inställning till Luthers judehat. Tar du avstånd från det utan reservationer? (Utan reservationer betyder att du säga att det han skrev är förkastligt, utan att lägga till något "men tänk på att …" eller liknande)

Woodland
2017-12-17 12:39
#6

#4

Citationstecken användes som en hänvisningar till ämnet i en tidigare tråd.

# 5

Det är helt naturligt att jag på denna sidan andra världskriget tycker det han skrev om judarna var en skam. Samtidigt försöker jag nyansera genom att informera om de historiska sammanhangen i hans livstid och att hans retorik var allt annat än finkänslig när han debatterade. (skrev om detta i andra inlägg) 

Jag är lite försiktig i min dom över somliga som gått före och deras svagheter. De föddes i en viss tid med dess värderingar, kultur och stil. Vi   i 2000+ bedömer ofta äldre generationers agerande men vi hade kanske agerat likadant om vi hade  varit där och då. Den mänskliga naturen förnekar sig inte.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
landsbygdsbo
2017-12-17 14:35
#7

Om man läser vad Luther anser om Judar och Bönder så kan man ju börja undra vilken inställning till mänskligheten han hade egentligen

JonasDuregard
2017-12-17 21:35
#8

#6 "Citationstecken användes som en hänvisningar till ämnet i en tidigare tråd."

Så du håller med om att judehat är en bra beskrivning av Luthers åsikter?

"Samtidigt försöker jag nyansera genom att informera om de historiska sammanhangen i hans livstid och att hans retorik var allt annat än finkänslig när han debatterade."

Hitler levde också i ett historiskt sammanhang. Det kan vara en förklaring men knappast en ursäkt. 

"Vi   i 2000+ bedömer ofta äldre generationers agerande men vi hade kanske agerat likadant om vi hade  varit där och då. Den mänskliga naturen förnekar sig inte."

Det vi kan göra idag är ju att ta avstånd, så historien inte upprepar sig. 

Och vi kan välja vilka vi har som förebilder och hur vi talar om dem. Vi kan låta bli att hitta på ursäkter.

Woodland
2017-12-18 09:26
#9

#8

Luthers utfall och attityd mot judarna är ingenting vi vill hylla på något sätt.  Jag var klar med detta i #1. Jag gör inga ursäkter utan sätter in  Luther i ett historiskt sammanhang. (en kort diskussion) Är det inte det som sysselsätter så många forskare i våra tider: idéernas  sammanhang och hur de utvecklas?   

Jag håller med dig om att  vi måste ta avstånd men gör vi det därför att vidräkningen efter andra världskriget har satt sig i vår gemensamma medvetenhet?  En överlevare av förintelsen som var närvarande vid en demonstration som fördömde synagoga attacken i Göteborg sade nyligen i TV att hon trodde att efter andra världskriget skulle folk ha lärt sig. Jag önskar att det var så för det är lätt att vara klok i efterhand. Men det räcker inte, för den mänskliga naturen utan samhällets lagar, attityder och påverkan på samvetet  återgår till sina gamla synder. Det är därför hemskheter upprepas.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

setfree
2017-12-18 13:26
#10

#8 Det vi kan göra idag är ju att ta avstånd, så historien inte upprepar sig. 

Och vi kan välja vilka vi har som förebilder och hur vi talar om dem. Vi kan låta bli att hitta på ursäkter. 

Det finns ingen här som inte aktivt tar avstånd från antisemitism och Judehat. Det är självklart. Men Luther hade ändå rätt i sin åsikt om nåden. Jag kan nog beskyllas för att älska judarna lite för mycket. Att Luther tyckte som han gjorde är ingen nyhet.

Det finns väl människor som man har som förebild som har gjort fel. Vi är väl så intelligenta så att vi kan behålla det som är gott och förkasta resten. Det är ju inte Luther vi tror på utan Kristus.

Upp till toppen
Annons: