Annons:
Etikettbibeln
Läst 1811 ggr
annia1
2017-10-11 03:14

Hur läser man bibeln

Korta frågan hur läser man bibeln.

Jag har då och då funderat på att läsa bibeln, men tyckt det verkar snurrigt så det har fått vara. 

Tittar jag i den bibel jag har så står det efter många verser/stycken hänvisning till andra ställen i bibeln och det är det som jag tycker är så snurrigt. Ska man läsa hänvisningarna direkt efter den vers man läst.  Eller kan man bara läsa från pärm till pärm som man gör med en vanlig bok.

Som tex i första moseboken står det efter första versen hänvisning till flera ställen i psaltaren plus några andra ställen.  Tittar jag på de ställena så på några av dom så hänvisar det till andra ställen. För min del så tappar jag bort mig och jag får inte ihop det jag läser om jag ska leta reda på och läsa hänvisningarna direkt efter de verser de står. 

Jag har letat på nätet för att hitta information om hur man ska/kan läsa. Men enda jag hittar är förslag på vart man ska/kan börja, tex att man ska börja med nya testamentet. Men jag vill börja från början. 

Så är det nån som kan svara på hur det är tänkt att man ska läsa bibeln. Ska man läsa hänvisningarna direkt eller.

.

Annons:
Woodland
2017-10-11 08:37
#1

Utmärkt fråga!

Bibeln är unik. Man kan lusläsa den i åratal och missa budskapet. Hela bibeln bildar en enhet och budskapet är Jesus. Det är därför man brukar föreslå att förstagångsläsare börjar med Nya testamentet.  

Nya testamentet  refererar till det gamla. Därför att det gamla var skriften för Jesus och på sin tid citerade han det. Nya testamentet var inte skrivet då. Och det gamla testamentet förutsäger Jesus tillkommelse och uppgift.  Så böckerna sammanflätas.  Det är därför som man har hänvisningar som refererar till de andra böckerna. 

Javisst,  du kan börja från början men jag tror att du kommer att finna   Nya testamentet mest intressant.  Jesus presenteras av fyra olika skribenter i evangelium med olika nyanser av hans uppdrag som frälsare, profet och kung.  Men vill du börja från början så gör det.  Finner du  det för tungläst kan du alltid ta upp Johannesevangeliet och läsa där.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
2017-10-11 13:29
#2

Du kan strunta i hänvisningarna! De är inte en del av den ursprungliga skriften utan visar bara på ställen där ett tema återkommer t ex. För att förstå budskapet i texten är det enklast att läsa en bok i taget från början till slut. Men om det blir långtråkigt efter ett tag att läsa i Moseböckerna kan du växla och t ex läsa Matteusevangeliet och sen fortsätta i Moseböckerna, eller läsa en bit i Psaltaren. Det går utmärkt att läsa lite här och där i Bibeln eftersom det inte är en bok utan många. Använd dig av några olika bokmärken om du vill läsa någon annanstans men komma ihåg vart du slutade sist i en annan bok. Lycka till!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

annia1
2017-10-11 22:10
#3

Tack för svaren.
Bra att jag kan strunta i hänvisningarna.

Risken är ju om man börjar läsa det som är lätt/trevligt så hoppar man sen över det som är/blir tråkigt/tungläst.
Och det är ju bra om jag finner det tråkigt/tungläst i början så är det ju bra att veta att det blir lättare/trevligare längre fram.

.

OlgaMaria
2017-10-12 07:59
#4

#3 Många partier är nästan omöjliga att förstå något av som nybörjarläsare. Det tar många, många år att läsa Bibeln och förstå den, och alla som läst Bibeln i årtionden tycker att den fortfarande kräver mer studier och öppnar mer och mer djup. Det är absolut inte fel att läsa det som verkar mer lättläst. Man bara ger sig själv en ärlig chans. :) Du kan ju skriva ner vad du läst så du håller koll ifall du vill ha som mål att läsa hela Bibeln. Men gör som du vill. Jag bara tänker att du kanske kommer vilja ändra strategi längre fram - och det är helt ok. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

annia1
2017-10-14 02:30
#5

Jag vet inte vilka ord jag ska använda för att det ska bli rätt, så kanske låter lite konstigt.

Jag har inte satt nån ambitionsnivå vad jag vill få ut med att läsa bibeln. Så åtminstone till en början så ser jag den bara som en bok jag vill läsa. Sen får jag se om det leder till att jag vill fördjupa mig och lära mig förstå det som står bättre.

.

Ramiraz
2017-10-21 14:18
#6

Håller med dig, det är svårt med bibeln, men börja läs evangelierna och lär skillnaderna dom emellan och sen resten av nya testamentet och sedan, gå in djupare och lär känna personerna som skrivit böckerna i nya testamentet. Speciellt Paulus, för han har ju en utmärkande roll i bibeln.

Ta gamla testamentet i låg fart och försök hitta korshänvisningar till NT

. GT kan vara svår att förstå, men läs om det viktigaste först,  Guds skapelse, Mose, Elia, Uttåget från Egypten,  profeterna…  så du förstår GT lite.  Senare  man förstått NT kan man gå in lite mer i djupare studie av GT och gärna personerna i detalj.

Läs gärna även En handbok för livet, för där står mycket om författarna, tidpunkt, plats, och vad boken menar och handlar om.

Titta på filmer också, så att man "bildligt" förstår och kan ta till sig.  Finns bra videos på youtube.. sök på bible movies.

Annons:
ksand
2017-10-22 08:20
#7

Man läser inte bibeln som en bok eftersom det är en helig bok med Jesus kraft! Du säger att : jag har inte satt nån ambitionsnivå vad jag vill få ut med att läsa bibeln. Jesus säger att alla vägar leder till honom -    Du låna/köpa  en undervisnings bibel. Den kommer att hjälpa dig i enkel läsning och även i djupläsning och kommer leda till eftertänksamhet som är bibelns syfte, en GÅVA till dig för nå högre upplysning. När du läser undervisnings bibeln ska det inte ske som vanlig bok ; framsida  till slut utan börjar från Slutet av bibeln där finns det Bibel guide som du börjar med (väldigt enkel vägledning) och därefter läser du om PERSONER som nämns och förklaringar kring olika ord som står i bibeln. Du kommer att se det är mycket enkel läsning. Därefter läser du om Bibelns olika böcker och sedan BIBEL LÄSNING PLANEN SOM VÄGLEDER DIG VAD du ska läsa och Jesus vill att du även läser i gemenskap med andra människor :) 

Upp till toppen
Annons: