Annons:
Etikettjesus
Läst 1163 ggr
plinglan
2017-04-25 15:00

Ber vid motgångar bara

Tänkte höra om någon har samma problem som jag. Jag har en förmåga att glömma be till Gud när allt i mitt liv är bra. Sen när jag får mycket motgångar ber jag massor. Är det normalt? När jag mår dåligt så kommer jag ofta på det själv att det var evigheter sen jag bad till Gud innan när jag mådde bra. Då ber jag om förlåtelse. Men vad hjälper det att be Gud om förlåtelse om man sedan gör om samma misstag? Ett förlåt betyder ju att man inte gör om samma sak igen.

Är det någon som är som jag eller är ni duktiga att be även när ni inte har några problem?

Annons:
setfree
2017-04-25 15:11
#1

#0 Jag har som rutin att be vid vissa tillfällen. Jag kör mycket bil och då kan man be utan att det tar uppmärksamheten allt för mycket från körningen. (typ motorväg)

Man får inte glömma bort att tacka Gud för allt han har gjort. Det svåraste är att prisa och tillbe Gud när man mår dåligt. Gud förtjänar detta oberoende av hur jag mår. Inte lätt.

Vi är nog många som delar din erfarenhet, du är inte unik.

Woodland
2017-04-25 17:07
#2

# 0

Vad innebär bön för dig?  Jag menar vad klassificerar du som bön?

#1  🙂

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
2017-04-25 20:14
#3

Mitt tips är att försöka utveckla relationen till Gud på fler sätt än genom att be om hjälp. Be på andra sätt. Sjung lovsånger. Läs Bibeln. Läs högt ur Bibeln. Läs böcker om Gud. Lyssna på predikningar online. Gå till kyrkan. Umgås med kristna vänner / hitta kristna vänner. Be för andra.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

plinglan
2017-04-28 09:38
#4

Ursäkta sent svar.

#2 Bön är väl när man pratar med Gud? Och det glömmer jag tyvärr ofta i vardagen. Förutom när jag är sjuk, eller när någon varit taskig mot mig på något sätt så jag är ledsen. Då kommer jag att tänka på Gud.

#3 Ja jag har svårt att hitta nya vänner. Mina vänner springer på krogen och dricker alkohol. Jag gick till kyrkan ett tag men upplevde att jag var väldigt ensam där. Det kändes som att alla var där med någon annan och jag kände ingen gemenskap. Jag är blyg och vågar inte fråga någon helt okänd om den vill bli min vän. Så gör man ju knappt i Sverige.

Det är svårt när alla vänner, släkt, familj är helt ointresserad av att vara kristen

setfree
2017-04-28 10:26
#5

#4 Det gör mig så bedrövad att du inte hittar gemenskap i kyrkan.  Vi är väldigt noga med att nya känner sig sedda och blir en del i genskapen.

Vi får be om att du hittar rätt. Det är viktigt. Gud hör bön även om saker som detta. Fortsätt och tappa inte modet. Jag är säker på att det kommer att bli bra.

OlgaMaria
2017-04-28 10:53
#6

Be att du ska hitta kristna vänner, att Gud ska hjälpa dig med det. :-) Kolla på kyrkornas hemsidor om de har alpha-grupp eller andra typer av samlingar utöver gudstjänsterna. Maila kyrkan och fråga om du kan vara med i en hemgrupp. Jättetrist att det ska vara så svårt att komma in i gemenskapen, men ge inte upp än. :) Att ha kristna vänner är så viktigt för att växa som kristen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
plinglan
2017-04-28 14:08
#7

Tack snälla ni🌺

Upp till toppen
Annons: