Annons:
Etikettbibeln
Läst 1109 ggr
setfree
3/7/17, 10:12 AM

Prövningar

Hur ska se på prövningar?

Skatta er bara lyckliga, mina bröder, när ni utsätts för prövningar av olika slag     (Jak 1:2)

Är det något som vi kan räkna med som kristna?

Att Jesus blev frestad i öknen var väl ingen tillfällighet och det borde gälla oss också väl?

Annons:
Woodland
3/7/17, 3:32 PM
#1

Prövningar/lidande i många former är att väntas i det kristna livet. Detta står klart i båda delar av bibeln som här :

Se, jag har luttrat dig, men silver har jag inte fått. Jag har prövat dig i lidandets ugn. Jesaja 48:10  

De sade att vi måste gå genom många lidanden för att komma in i Guds rike. Apostlagärningar 14:22

John Calvin skrev - Alla som Herren har valt och tagit emot i de heligas gemenskap borde förbereda sig på ett liv som är svårt, besvärligt, arbetskrävande och fullt av otaliga sorger. 

Det var förnekelse av detta som bland annat motiverade motståndet till  framgångsteologin och varför denna anses som irrlära och helt i strid med bibeln, den kristna traditionen och dess historia. Det går att se kontrasten när man jämför det kristna synsättet på prövningar/lidande med gängse synsätt där man vill kontrollera sin omgivning, skörda endast efter sina egna önskningar och leva gott här på jorden.  Jan Malmsjö sjunger "Din bästa tid är nu."  Enligt John MacArthur kan endast de som är på väg till förtappelse ärligt sjunga det. Så uppskjuten belöning i evighet mot belöning här och nu. 

Jesus frestelser var någonting för sig även om vi fick värdefull information om hur vi bör övervinna den ondes anklagelser och lögner med "Så står det skrivet. . ." Men som jag hörde i söndagens predikan var Jesus den sanna Sonen, som i motsats till sonen Israel, övervann alla frestelserna i öknen. Israel efter sitt dop i Röda Havet misslyckades rejält men Jesus efter sitt dop kom ur öknen starkare än förut.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
3/8/17, 9:56 AM
#2

#0 Tycker du att detta med prövningar får den uppmärksamhet den borde har bland oss?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

setfree
3/8/17, 10:18 AM
#3

#2 Nej verkligen inte. Det är roligare att prata om Guds kärlek och omsorg.

Vi behöver presentera hela Guds ord inte bara lösryckta bibelord som passar oss. Vägen är smal och krävande och många blir besvikna när det blir jobbigt.

Predikningar om prövningar och lidande är sällsynta.

OlgaMaria
3/8/17, 1:47 PM
#4

Mina älskade, var inte förvånade över den eld som ni måste gå igenom för att prövas, som om det var något oväntat som hände er. Nej, gläd er ju mer ni delar Kristi lidanden. Då ska ni också få jubla och vara glada när han uppenbarar sig i sin härlighet.
 1 Petr 4:12-13

Var och en ska saltas med eld . Salt är bra, men om saltet förlorar sin sälta, hur ska ni då få det salt igen? Ha salt i er och håll fred med varandra! Mark 9:49-50

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
3/8/17, 3:20 PM
#5

#3

Konstigt att vi har tappat en hel del av lidandets förstående nu för tiden. Det är där vi växer. Generationerna förre oss var införstådda med detta. Den som är glad behöver inte vägledning i hur man skall njuta av glädjen utan det är de som är i prövningstider som behöver stöd. 

Jag tänker ofta på att man i lovsångens hänryckning sjunger att man vill "bli som Jesus" eller "lära känna honom" med mera. Jag tror att Gud svarar en sådan bön men det blir inte som vi har tänkt oss. Vi glömmer att han var välbekant med sorger, hånad, kom till sina egna och de tog inte emot honom, hans egen mor och hans bröder ansåg han var "tokig" och klarade inte inte av att följa honom. Det finns flera förmaningar i ordet att beräkna kostnaden för att följa Herren. 

#4

Underbara verser.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

NiklasTyreso
3/10/17, 8:36 PM
#6

Det står i bibeln varför Gud utsätter människor för prövningar ex i 2 Mosebok 16:4 som handlar om hur Israels folk får vaktlar och manna av Gud: "Då sade Herren till Mose: ”Jag skall låta det regna mat till er från himlen, så att folket varje dag kan gå ut och samla så mycket de behöver. Då kan jag sätta dem på prov och se om de rättar sig efter mina anvisningar eller inte." Prövningar får vi för att Gud ska se om vi trots dem troget följer Guds anvisningar och bud.

Annons:
Upp till toppen
Annons: