Annons:
Läst 1276 ggr
OlgaMaria
2/19/17, 12:48 PM

Boktips - Heaven av Paula Gooder

Ok jag har bara läst första kapitlet än så länge men det här känns som en väldigt faktaspäckad och intressant bok om vad Bibeln egentligen säger om himlen. 1. Himlen är inte evig. Gud ska ju skapa en ny himmel och en ny jord (Upp 21:1). Gud är evig, hans ord och karaktär är evigt. 2. Gud ryms inte i himlen. ”Men kan verkligen Gud bo på jorden? Se, himlarna och himlarnas himmel rymmer dig inte. Hur mycket mindre då det hus som jag har byggt!” ‭‭Första Kungaboken‬ ‭8:27‬ ‭ 3. I Bibeln kan skyarna och himlen inte skiljas åt. Det är samma ord som används. Sen finns en solid utspänd skiljelinje mellan jorden och den plats där Gud är, ovanför oss, ovanför skiljelinjen, som kallas raqia. Detta märks av även i texter där Gud kommer ner på jorden. Se t ex: ”De fick se Israels Gud, och under hans fötter var som ett golv av safir, likt själva himlen i klarhet.” ‭‭Andra Moseboken‬ ‭24:10‬ ‭ När Hesekiel ser sin syn av Gud som kommer ner ser han något liknande: ”Över varelsernas huvuden syntes något som liknade ett himlavalv, likt underbar kristall, utspänt över deras huvuden. Ovanför valvet över deras huvuden syntes något som liknade en tron gjord av safirsten. På det som liknade en tron satt en gestalt som såg ut som en människa.” ‭‭Hesekiel‬ ‭1:22, 26‬ ‭ Jag kom också att tänka på denna text i Uppenbarelseboken ”Och jag såg liksom ett glashav blandat med eld, och på glashavet stod de som hade besegrat vilddjuret och dess bild och dess namns tal. De har Guds harpor i händerna” ‭‭Uppenbarelseboken‬ ‭15:2‬ ‭ Ja det var mina intryck från första kapitlet. 😊

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Woodland
2/19/17, 5:00 PM
#1

Intressant! Jag hoppas att du fortsätter dela med dig delar av boken allt eftersom du läser den.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
2/19/17, 5:41 PM
#2

Gärna det! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lilla Stjärna
2/19/17, 5:57 PM
#3

#0

Tack 👍 intressant!!

setfree
2/19/17, 8:47 PM
#4

#0 Bra fortsätt och ge lite sammanfattning. 🙂

OlgaMaria
2/19/17, 9:56 PM
#5

Ok, kapitel två handlade om Guds närvaro på jorden och olika texter kring det, hur han "tältade" med sitt folk i öknen, vilade över förbundsarken, och i det allra heligaste i templet. 

Det jag tar med mig från det här kapitlet är en anspelning Jesus gör på det här bibelordet:

Då hade han en dröm. Han såg en stege vara rest på jorden. Den nådde ända upp till himlen och Guds änglar steg upp och ner på den. Och se, Herren stod ovanför den och sade: "Jag är Herren , din fader Abrahams Gud och Isaks Gud. 

När Jakob vaknade upp ur sömnen, sade han: " Herren är verkligen på denna plats och jag visste det inte." Han greps av fruktan och sade: "Hur helig är inte denna plats! Det måste vara Guds boning, ja, här är himlens port." 1 Mos 28:12-13,16-17

Och sedan säger Jesus:

"Jag säger er sanningen : Ni ska få se himlen öppen och Guds änglar stiga upp och stiga ner över Människosonen."
 Joh 1:51

Nu säger Jesus att han själv är himlens port, att han är personen där himmel möter jord. Han säger också (Joh 10:7) - Jag är porten, för fåren. Och - den som går in genom mig ska bli frälst.

Vi kan också få tänka att överallt där Jesus får vara upphöjd och känd så kan denna port till himlen få vara mitt ibland oss.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2/20/17, 9:07 AM
#6

Författaren för också ett resonemang kring begränsningen vi har att beskriva Gud och himmelska ting med mänskligt språk, att vi måste använda liknelser och metaforer. Gud beskrivs t ex i Bibeln som en klippa, en borg och en björnmamma som skyddar sina ungar. Men han ÄR inget av det, men det förklarar för oss något om VEM han är. Författaren förklarade ganska detaljrikt den gamla judiska uppfattningen kring kosmos - en syn på universum som mer och mer tappat relevans i dagens syn på universum, och hur det också skiftat vår uppfattning av himlen - från något väldigt konkret och närvarande, tätt förknippat med jorden - till något abstrakt och ickefysiskt, som vi inte vet var vi ska placera i vår verklighet. Men om vi ska förstå vad Bibeln säger om himlen, om vi ska förstå poängerna och budskapen, så behöver vi förstå Bibelns språk och begreppsvärld. Här i början av boken tror jag författaren försöker förklara många olika saker för att läsaren senare ska kunna förstå olika budskap från Bibeln om himlen. Även om den judiska synen på kosmos verkar främmande, så visar den på en mycket närvarande Gud, och att himlen är nära. Gud skapade himlen tillsammans med jorden och himmel och jord kommer förgå tillsammans (Matt 24:35). Det är viktigt att komma ihåg att det det inte finns någon fysisk "himmel" som är skild från Guds himmel i Bibeln. Båda pekar på samma sak. Även om vi kan skilja det åt i vårt sätt att se, så är det inte så Bibeln undervisar om det. 

Förresten, jag brukar ibland tänka på hur annorlunda himlen (som vi kan se) är från jorden. Om man t ex tittar på några träd så ser de så "verkliga" ut men själva himlen kan se så annorlunda ut - som en fantastisk målning. Det är något som känns liksom så sagolikt, "overkligt" och annorlunda med himlen. När det är en vacker solnedgång så är det som att jag tänker "vad vackert du har målat på himlen ikväll Gud". Hehe… På något sätt känner jag ändå att vår himmel som vi kan se har med Gud att göra, och att jorden har mer med oss att göra, att det finns en skillnad.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
OlgaMaria
3/4/17, 11:59 AM
#7

Jag ska hämta ut glasögon på tisdag. Mina första! Så nu när jag insett att jag behöver glasögon tycker jag det är jättejobbigt att läsa utan. Så pausar läsningen tills dess. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
4/4/17, 7:56 PM
#8

Nu har jag läst ut boken (trots att det inte fungerar bra med glasögonen, hehe). Blev lite svårt att komma med några kommentarer då det är så mycket som tas upp i boken. Uppskattar den verkligen då det känns som ett uppfriskande perspektiv över dessa ämnen. Dock känns det som en introduktion till djupare studier. Boken väcker fler frågor än vad den svarar på. Men det är härligt att tänka på det himmelska. ”Tänk på det som är där ovan, inte på det som är på jorden.” ‭‭Kolosserbrevet‬ ‭3:2‬ ‭

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
4/5/17, 3:37 PM
#9

Det är förståeligt om du inte hinner med ett långt inlägg om bokens innehåll: vi är i påsktider och med småbarn blir det inte mycket tid. över. Men om du kommer på någonting som du erfar som en "aha" upplevelse tror jag att flera hade gärna läst om det. Känn ingen press nu! Se det mer som ett önskemål. Jag hoppas du har vant dig med de nya glasögonen vid detta laget.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: