Annons:
Etikettjesus
Läst 1692 ggr
copse
2017-01-19 22:28

Guds ljus, del 2

Fortsättning på Guds ljus.

---

#165 av: Woodland

# 158 
Ja, det du skrev om oss stämmer. 
Vill du berätta hur du vet att det är Jesus, Gud du har att göra med och hur kommunicerar denne med dig? Talar denne till dig? Hör du en röst eller får du mentala bilder? (Mina frågor är allvarligt menade)

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

Annons:
copse
2017-01-19 22:28
#1

#183 av: Woodland

retep, 
Jag ställde några frågor till dig i # 165. Har du lust att svara på dem? Jag skulle uppskatta det. Och även om diskussionen är passionerad fortsätt du att skriva här på JiF.

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

copse
2017-01-19 22:28
#2

#184 av: Lilla Stjärna

……….Långt ifrån alla har varit oberörda av mina upplevelser. Ibland har jag blivit trakasserad i PM t o m, med otäcksheter som ; " Du är en d****a lögnhals….och en massa kränkningar.

…så jag har vanan inne, så att säja. Men, jag kommer alltid att stå upp för allt och framför allt för vad Jesus Kristus är!

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

copse
2017-01-19 22:28
#3

#185 av: retep

Du säger att du inte blir minsta berörd och likväl berättar du så mycket om att du blivit personligt påhoppad. 
Jag erkänner gärna att jag uttryckt mig osmidigt i tråden, mot dig och kanske andra också. Vet att jag blivit provocerad vid flera tillfällen och det började nog med det som jag upplevde som ett påhopp i #86 då du skrev "Dessutom vill jag varna från djupet av min själ för all form av meditation. " 
Känner nu att jag tog det personligt. Har man som jag mediterat i mer än 40 år med bara positiva erfarenheter så kan man ha svårt att undvika att känna det som ett personligt påhopp. Lilla Stjärna, jag har inte menat eller haft avsikten att angripa dig personligt men jag har uttryckt mig klumpigt och ofint.

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

copse
2017-01-19 22:28
#4

#186 av: retep

#183 Woodland 
Den har jag visst missat!

Hur vet jag att det är Jesus? 
Som jag skrivit så började jag tänka på Jesus när jag var 13. Upplevde ganska meddetsamma att han fanns där och kände mig upplyft och kärleksfullt omfamnad. Kärleksupplevelsen och närheten blev efterhand tydligare. 
Inte så att jag såg honom, i vart fall inte mer än inför min inre blick. Subtilt och Intuitivt, (på nåt vis), förnam jag Gud ljus, väsen och kraft vid varje nära möte med Jesus. Kan inte säga att Jesus talade med mig eller att jag hörde hans röst. 
Det var mer intuitivt och mentala bilder, eller tankeinpulser, vägledningar… 
Senare när jag började med TM tekniken förstärktes mina upplevelser och närhet. 
Under själva meditationstekniken, i stillheten då jag erfor, erfar transcendens, då vet jag bara med all säkerhet att jag befinner mig i Guds rike. 

Jag kan ev. utveckla och förklara mer ingående…och endå inte med tanke på att transcendens är rent erfarande, bortom ord, tanke och känsla.

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

copse
2017-01-19 22:28
#5

#187 av: Lilla Stjärna

#185

Du säger att du inte blir minsta berörd och likväl berättar du så mycket om att du blivit personligt påhoppad. "

Att jag nämner här om personpåhopp betyder inte att jag blev illa berörd eller ledsen av dem! Utan bara en visning av hur jag brukar bli bemött av de som är kvar i det trossystem som jag själv var i innan jag blev omvänd, och att jag känner igen mig själv där -hur irriterad jag blev på dem som inte köpte mina predikningar om att jag hade hittat "det sanna ljuset".

#108 skrev jag; " Där finns även en hel del smakprov på hur de aggressiva attackerna från New Age klassiskt brukar se ut"  Det var alltså bara att jag ville uppmärksamma de som läste i länkarna på reaktionerna på det jag skriver -inget annat!

Hoppas att jag kan förklara, annars får du fråga vidare om det!

Vet att jag blivit provocerad vid flera tillfällen och det började nog med det som jag upplevde som ett påhopp i #86 då du skrev "Dessutom vill jag varna från djupet av min själ för all form av meditation. " 

Exakt! Huvudet på spiken! Där har du fångat precis det jag skrev ovan. Jag visste alltså att minst 1 attack skulle dyka upp. Men visste inte varifrån. Jag trodde nog att flera skulle dyka upp från andra andliga forum, men det blev visst bara du då………Därför skrev jag att det kommer alltid som ett brev på posten! Du ska veta att jag kommer väl ihåg mina känslor när jag inte själv fick medhåll Arg…Så det var bara en demonstration från mig…igen så att jag kanske skulle bli bättre betrodd SkämtarOskyldigOberörd

Känner nu att jag tog det personligt. "

Det var tråkigt! Det ska du absolut inte göra! Hade jag menat till dig personligen, hade jag också skrivit det!

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

copse
2017-01-19 22:29
#6

#188 av: Lilla Stjärna

#186

Tummen upp Där fick jag svar på några frågor som jag skulle vilja ställt till dig Skrattar Hade samma frågor som Woodland!    StjärnorStjärnor  Intressant……

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

Annons:
copse
2017-01-19 22:29
#7

#189 av: retep

Tänk kanske är det så jag blir irriterad på dig för att du inte köper mina predikningar om att också jag funnit det sanna ljuset.

Om jag förstår dig rätt, menar du då att du har rätt att testa mig?

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

copse
2017-01-19 22:29
#8

#190 av: Lilla Stjärna

#189

Nu hade jag ju inte funnit det Sanna Guds Ljus, men jag var då helt säker!

Nej. Jag har absolut ingen rätt att personligen testa någon. Jag kom på direkt att jag borde skrivit "en demonstration" istället. Jag ville ju bara försöka visa (bevisa?) allmänt hur det alltid funkar!

(Ändrade till "demonstration" istället!)  Cool Oj då, vilket spännande ord förresten;    "demon-stration"  så passande egentligen..vad jag menar då tänker jag behålla för mig själv så ingen får nattsömnen förstörd Regnbåge

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

Woodland
2017-01-20 06:44
#9

#186 

Tack för din förklaring om hur du erfar att du upplever Jesus. Jag tror helt och fullt att du är ärlig i det du berättar och att du upplever detta. 

Men jag tror också att de troende här inne kan håller med mig om att det inte är så vi först upplever Jesus. Det finns en fundamental skillnad i dina upplevelser och de kristnas enligt bibeln.

När Petrus (senare Apostel) upplevde ett mirakel ropade han att Jesus skulle lämna honom för att han, Petrus, var en syndare. Utan en syndamedvetenhet har man inget behov av en frälsare. Det är det Jesus menade när han sade att han inte kom för att kalla de rättfärdiga men för syndare. Syndakonceptet är grunden för vår relation med Jesus. Det är därför vi inte kan acceptera eller godkänna, om man så vill säga, dina erfarenheter som äkta enligt kristen tro. Vi har kriterier vi måste hålla oss till som spänner tiden av hela Gamla till Nya testamentet.

Om du vill finns det ett sätt för dig att testa och se om du har med den verklige bibliska Jesus att göra. Det är att fråga denna "förnimmelse" att berätta om hur det var för honom på korset, att fråga efter spikmärkena.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

retep
2017-01-20 09:11
#10

#9

Det är okey för mig att ni håller er till era kriterier. Om Jesus enbart finns som "den verklige bibliska Jesus "?

Då får jag hålla tillgodo med den Jesus jag lärt känna.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Woodland
2017-01-20 09:24
#11

#10 Det är endast i Bibeln som Jesus presenteras öppet för mänskligheten.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

retep
2017-01-20 10:01
#12

Känns litet som om att han skulle vara inlåst där, att man inte kan möta Jesus på annat sätt.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

retep
2017-01-20 14:09
#13

# 11

Du triggade fram en fråga till, kanske flera.

Hur vet du, ni att det "är endast i Bibeln som Jesus presenteras öppet för mänskligheten."?

Tänk om det är så att han visar sig anonymt för vissa.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
Woodland
2017-01-20 14:19
#14

# 12

Nej, inte på det sättet. 😉

# 13

Hur vet du, ni att det "är endast i Bibeln som Jesus presenteras öppet för mänskligheten."?

Svar på din fråga finns i denna artikel Vilken Jesus?.  

Tänk om det är så att han visar sig anonymt för vissa.

Ja, det har hänt och händer.   Vissa muslimer, tillika andra, har fått en uppenbarelse om Jesus som har slutat i  omvändelse. Därefter blir bibeln viktig.  För varje kristen blir bibeln oerhört viktig livet ut eftersom vad Gud tänker endast finns däri.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

retep
2017-01-20 14:22
#15

Vad Gud nu tänker, finns inte det hos Gud först, innan det finns i en bok?!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

FataMorgana
2017-01-20 14:29
#16

#15 Amen! 😉

retep
2017-01-20 14:32
#17

Woodland

Artikeln gav mig inte svar, svaret fanns inte där. Kändes mest som åsikter och teorier och konstigt inåtvända frågor, ställda till vem?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Woodland
2017-01-20 15:34
#18

# 15

Det finns oändliga tankar hos Gud som han inte har uppenbarat för människor i sitt ord.  Vi skulle inte kunna handskas med mer än han har gett oss. Judarna kände till detta.  Mose sade till Israel Det fördolda hör Herren, vår Gud, till. Men det uppenbarade gäller för oss och våra barn till evig tid, för att vi skall följa alla ord i denna lag.  

Det som finns i bibelordet är hans tilltal till oss. Vi har inte lov att lägga till eller dra ifrån det. Vi är också förbjudna att försöka komma in i någon sorts "djupare" kunskap bakom 'kulisserna' så att säga. Det är det som många vill påstå att de har att ge. Människan vill vara "speciell" och egot spelar in i detta. Satan vet detta för han sade till Eva i lustgården att hon skulle bli lika vis som Gud om hon var olydig mot Herren. Det är en gammal frestelse.  Guds visdom är Jesus Kristus och honom som korsfäst. Kristus är Guds kraft och Guds vishet.  Vi människor har svårt att förhålla oss till denna begränsning.

Sökande efter "mer" än det som redan är uppenbarat har resulterat i ohygglig  och evig förlust för de som söker.  

Enligt bibeln kände alla till Gud från början.  Människor har genom tiderna visat en ökande andlig blindhet.  Naturen i dess skönhet och komplexitet vittnar om Gud. De började med att de först dyrkade solen, månen och stjärnorna och sedan olika djur och avbilder av dessa. Så småningom tillkom människooffer och det blandat med olika filosofier för att legitimera det hela.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

retep
2017-01-20 16:18
#19

Min fråga var om det inte först fanns hos Gud innan det blev en bok. Du svarade med en lång förklaring. Men jag uppfattade det som ja. Så det ord som står i Bibeln det finns då också hos Gud, tillsammans med allt det oändliga vi inte har lov till. Det vi har lov till är guds ord Bibeln. Men om vi nu skulle få det till oss muntligt, så som förr innan folk kunde läsa, eller rentav intuitivt, eller som en direkt uppenbarelse, är det okej då?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Woodland
2017-01-20 17:01
#20

# 19 Svaret var långt det erkänner jag. Jag försöker täcka eventuella följdfrågor som kan komma upp hos de som läser diskussionen utan att själv skriva. För mycket länge sedan innan det var nedskrivet var Guds kommunikation direkt tilltal. Visioner och drömmar förekom också och även idag. Skillnaden är att om vi kristna "får" någonting till oss måste det stämma med det som är skrivet, bibeln alltså. Och allt testas emot den klara meningen av skriften. Till exempel om någon kommer med att de har en annan väg till Gud som kringgår det som Gud gjorde i sin Son måste vi förkasta det. Denna urskiljning finns genom hela bibeln och har fortsatt efter bibelns färdigställts genom de lärda som Gud har givit sin kyrka. Det är därför att vi inte kan godkänna det som gurun säger. Det går emot ordet. Jag hoppas att detta klargör vår ståndpunkt,

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Lilla Stjärna
2017-01-20 18:40
#21

Först vill jag tacka Copse för att du fixade del 2,  jag har jättesvårt med för långa trådar! 👍🌺 Du håller samma ordning här som förr ser jag 🙂.

#9

" Utan en syndamedvetenhet har man inget behov av en frälsare. Det är det Jesus menade när han sade att han inte kom för att kalla de rättfärdiga men för syndare. Syndakonceptet är grunden för vår relation med Jesus. "

Amen!

Det var bland det bästa jag har läst som skrivits av en människa! Där fick du in allt i ett nötskal, med tre korta meningar!  🥳🎁✨

Det stämmer helt med min frälsningsupplevelse.

Som jag tidigare skrivit så har jag alltid trott att Gud & Jesus finns, men inte alls varför Jesus skulle behöva spikas upp på ett kors och lida så för min skull osv…och när jag sent i livet blev vilseledd till att hålla i Satans hand istället, fick jag ju höra att något sådant som synd inte existerade  " -Det finns inget rätt eller fel!! "  🤦‍♂️

Direkt efter att jag fått mitt oväntade besök, där den Helige Anden upplyste mig om att jag hade blivit grundlurad, blev visad mina andliga vägledares rätta skepnader, samt att jag i min tur hade lurat med mig en hel del andra människor, föll jag till golvet i förtvivlan.  Jag blev ju förstås livrädd att bli kastad ner i Helvetet för resten av min arma syndiga tillvaro. Jag var säker på det.

Men! Det blev ju helt tvärt om.  först förstod jag varför Gud sände en Frälsare till oss.  Varför skulle han annars bara sända en vanlig människa för att informera oss -och sedan när personen slutfört sitt uppdrag -se till att han skulle hånas och lida på ett kors, som tack för det????……totalt meningslöst då med korsfästelsen. 🤦‍♂️

"Oändlig nåd mig Herren gav…"

retep
2017-01-20 19:51
#22

Woodland Det känns faktiskt som om du nu mest skriver och pratar till dina egna, för att bekräfta varandra i tron. "Det är därför att vi inte kan godkänna det som gurun säger. Det går emot ordet. Jag hoppas att detta klargör vår ståndpunkt" Vilken guru ? Jag har inte nämnt nån guru nu, Min fråga gällde kommunikation med Gud inte nån guru.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Woodland
2017-01-20 20:35
#23

Det känns faktiskt som om du nu mest skriver och pratar till dina egna, för att bekräfta varandra i tron.

Men retep är det inte hela din poäng att du dela den tron - eller åtminstone en som har tillgång till samma Gud? Känner du inte igen dig?    

Vilken guru ? Jag har inte nämnt nån guru nu, Min fråga gällde kommunikation med Gud inte nån guru.

Guds ljus började med ett citat från Maharishi Mahesh Yogi. Det är citatet jag återknyter till som du ville diskutera. Men jag överlämnar till dig och LS. Du svarade snällt på mina frågor. Jag tackar!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

retep
2017-01-24 20:45
#24

Ni kanske inte tycker jag förtjänar det, men med min nyfikenhet vill jag fråga om någon eller några här vill berätta om och beskriva sin upplevelse av Den Helige Ande? Jag lovar att inte kommentera eller ifrågasätta, vill bara gärna veta, tack!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

OlgaMaria
2017-01-24 21:45
#25

#24 Det känns nästan övermäktigt att svara på, för det finns så mycket att säga, och jag tror också det finns väldigt olika upplevelser. Han är inte en opersonlig kraft som kan beskrivas med enkelhet. Hos var och en uppenbarar sig anden så att det blir till nytta, säger Bibeln. Och att vi är förvaltare av Guds mångfaldiga nåd. Men jag tror Anden är den kraften som känns på insidan. Det där som flyttade in i mitt hjärta då jag tog emot Jesus. Det där som får mig att känna som att jag inte är ensam. Det som får mig att känna som om det finns en källa på insidan. Samtidigt är det som om när jag kopplar upp mot den kraften så känner jag bara - Jesus - min uppmärksamhet och beundran går till Jesus och mitt inre sträcker sig mot honom som inte är på min insida, utan i himlen. Anden, i mig, är min möjlighet att ha kontakt med Gud, som är bortom mig. Gud är både på insidan, och bortom, och det känns som att båda de sanningarna är så påtagliga samtidigt. Ofta när jag ber så känns det som att mitt fokus går från Anden, till Jesus, till Fadern. Som att Anden pekar på Jesus och Jesus pekar på Fadern. Finns också så mycket mer att skriva om, som olika upplevelser, men nöjer mig såhär nu.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

retep
2017-01-24 21:52
#26

Tack OlgaMaria! Det betyder mycket för mig.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

retep
2017-01-25 08:47
#27

#25

Vill också fråga om det blir stillhet och är en stillsam behaglig upplevelse när anden uppenbarar sig, om det är en lyckokänsla, en salighetsupplevelse?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
OlgaMaria
2017-01-25 09:37
#28

#27 För det första så är Anden alltid där, men ibland känner man sig mer andlig och ibland mindre såklart. Sen så är det just det, man kan inte beskriva Anden enkelt, så som man beskriver en apelsin t ex. Många gånger är det glädje eller frid som är påtagligt när man känner Anden extra starkt, men det kan vara helt andra känslor också. Anden vill kommunicera, styrka, bygga upp, ge vägledning, urskiljning mm. Tänk på din mamma - vilka känslor får du när du är/var med henne? Jag gissar att det är väldigt många olika känslor, och förhoppningsvis många positiva. Med Anden är det också väldigt mångfacetterat, för han är faktiskt personlig, och Gud själv. Ibland känner jag att Anden manar mig till något, t ex att gå fram till en person och säga något eller be för den, och då känner jag ofta som att hjärtat nästan rusar och brinner, ibland kan det nästan kännas som att det gör ont. Det är en väldigt stark känsla av att bli manad till något. Om någon runt mig mår dåligt så kan jag känna en andlig ofrid och ett tryck, och det är som att jag måste försöka göra något åt detta. Så fungerar jag i bönesamlingar t ex, Anden pekar på personer och situationer som jag kan be för. Sen om man får känslan av att något löst sig eller blivit lättare så brukar det kännas som en enorm frid, som att man bara får vara med Gud och njuta av honom, och dit vill jag dra med mig människor. DET är det bästa som finns och jag älskar när jag kan få hjälpa att lossa några knutar som hindrar människor att komma in i den friden. Saken är väl den att Anden är inte bara ett mål eller en upplevelse. Han är alltid aktiv och arbetar med att låta Guds vilja ske på vår jord - och det betyder att det är mycket som händer, en historia skulle man kunna säga. Sen, som sagt, Anden arbetar i oss på olika sätt. Andra skulle säkert beskriva det annorlunda efter sina egna erfarenheter.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

setfree
2017-01-25 10:08
#29

#27 Ursäkta får jag skriva lite kort även om frågan inte var till mig. OlgaMaria du skriver så bra att jag inte kan lägga till så mycket.

Det händer att jag är lite orolig över något och ber för det. Då känner jag ett svagt tilltal att bli lugn och att det kommer att lösa sig. Man får en inre frid. Han påminner om alla tillfällen när jag har fått bönesvar. Jag behöver lite uppmuntran ibland.

Det kan hända att man kommer in i en samling och upplever Guds speciella närvaro. Ofta får jag torka bort tårar som kommer.

Ibland manar han mig att försonas med någon som jag har sårat. Eller hjälpa någon som behöver hjälp.

OlgaMaria
2017-01-25 10:25
#30

#29 Tycker också att du skriver bra och det var bra tillägg, som jag också känner igen mig i. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2017-01-25 11:01
#31

#24

 några här vill berätta om och beskriva sin upplevelse av Den Helige Ande? 

Det som OlgaMaria och setfree skrev är väldigt fint och stämmer för en som är i ett förhållande med Gud genom Jesus Kristus - en intim och nära relation. Jesus kallade honom Sanningens Ande och det är hans uppgift  att leda hela vägen in i sanningen.

Innan man träder in i ett sådant barnaskapsförhållande är Andens verk av ett helt annan art! Man kan inte ta emot honom utan frälsning för han uppenbarar sig inte för den som inte är i förhållande med Fadern  genom Frälsaren.   

Enligt Jesus  överbevisar Anden om 1. synd - individens otro. 2. rättfärdighet - som finns endast hos Jesus och 3. dom - Satan  (världens furste) är dömd och endast två väg finns. Den helige Ande  talar inte om sig själv. Han berättar om Jesus och endast när man är i ett rätt förhållande med Gud genom tron får man del av det hemliga livet i Anden.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

retep
2017-01-25 12:28
#32

Tack setfree och tack Woodland.

Eftersom du känner att du måste tala om hur och endast hur det kan gå till, kommer jag ändå med en kommentar, även att jag inte skulle.

Jag var nyfiken på på upplevelsen för att se hur den matchar min egen. Och allt det ni beskriver och är berikade med genom anden. Allt detta har jag också i mitt liv och mer därtill. Men som jag förstår av din redogörelse Woodland, så är det i mitt fall alls  inte Den Helige Ande, inte Jesus, inte Gud. 

Så synd, så sorgligt.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

OlgaMaria
2017-01-26 08:03
#33

#32 Vad i Woodlands beskrivning skiljer sig från din egen upplevelse? :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

retep
2017-01-26 11:28
#34

#33

Det som skiljer sig…är att jag inte tagit emot Anden genom "frälsning för han uppenbarar sig inte för den som inte är i förhållande med Fadern  genom Frälsaren." på det sätt ni menar.

Sen är det också detta..."Enligt Jesus  överbevisar Anden om 1. synd - individens otro. 2. rättfärdighet - som finns endast hos Jesus och 3. dom - Satan  (världens furste) är dömd och endast två väg finns. Den helige Ande  talar inte om sig själv. Han berättar om Jesus och endast när man är i ett rätt förhållande med Gud genom tron får man del av det hemliga livet i Anden."

I min värld finns inte begreppen synd, rättfärdighet och dom på de sätt som jag fått beskrivit  här och på andra ställen.

Och så skiljer sig min upplevelse också i det att "rätt förhållande med Gud genom tron får man del av det hemliga livet i Anden." det förhållandet var och är rätt på ett annorlunda sätt för mig.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
OlgaMaria
2017-01-26 11:30
#35

#34 Ok, det vore intressant om du ville svara på frågan om Jesus på korset i den andra tråden, myter och missuppfattningar. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lilla Stjärna
2017-02-06 02:06
#36

retep

#189 skrev du;

" Tänk kanske är det så jag blir irriterad på dig för att du inte köper mina predikningar om att också jag funnit det sanna ljuset. "

? ?  Varför tror du inte att jag tror dig?  Det stämmer inte alls. Jag tycker snarare att du verkar minst sagt övertygad om att du funnit det rätta!

Att du inte tror på mig vet jag ju, men det innebär inte att jag anser att du far med osanning för det! Önskar jag fick veta vad det är hos mig som gör dig så irriterad. Jag är seriöst intresserad av ditt trossystem och vill så gärna ställa frågor.  Såna här diskussioner är de mest intressanta och allvarliga jag kan tänka mig!

retep
2017-02-06 13:13
#37

#36

Nu minns jag nog inte längre att jag varit irriterad på dig.

Antagligen var det eller att det började med att jag tog det personligt när du så kraftfullt  och, som jag upplevde det, aggressivt varnade för meditation.

Jag har ju lång erfarenhet av Meditation genom TM tekniken och vet vad meditation är! Så det blev ett personligt påhopp, även om du inte menade det.

Blir jag någon gång irriterad så är det hur som helst kortvarigt.

Du är klart välkommen att ställa frågor…

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Lilla Stjärna
2017-02-10 17:14
#38

#37

Ja, det var så din irritation på mig började. Sedan varningslänkarna. Aggressiv kände jag mig absolut inte, utan det var väl din upplevelse av mig som person eftersom jag postade länkar om följderna av såna övningar.

Men, du förstår att jag blev ju personligen upplyst av självaste Gud om vad det ledde till och inte minst -uppmanad av densamme att gå ut med varningar till mina med människor så länge jag lever! Inga aggressiva attacker i världen kommer att stoppa mig! Det har jag lovat. Jesus varnade om och om igen för villolärare. Eftersom jag valde att försöka följa honom till 100%, så gott jag förmår, så kan jag inte kalla mig kristen om jag bryter det Gud har bett mig om.

Lilla Stjärna
2017-02-10 17:37
#39

Forts. #37

Vad härligt att din irritation oftast går över snabbt! Själv har jag varit långsint av mig så länge jag minns…🤢…dock inte för sånt som vi diskuterar i detta ämne. Då skulle jag inte orka med att fortsätta vittna. Däremot har jag svårt att släppa "världsliga" saker från folk. Men, den Helige Anden undervisar och korrigerar mig säkert 10 gånger / dygn i den saken….men jag är tyvärr fortfarande en bångstyrig elev 😕.

Jag skulle gärna vilja få svar på mina frågor från tråden "Guds ljus" del 1;

" Jag undrar hur du anser att vi andra borde tolka Bibeln?

" Anser du att allt i Bibeln är fel/omskrivet? "

" Vilka skrifter eller böcker tycker du vi borde läsa istället för Bibeln, för att få reda på Sanningen? "

 " " Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn " "

" Vilka är de vise? "

retep
2017-02-11 20:48
#40

#39 Tack för frågorna! Jag börjar med den senare. De vise är de upplysta mästare eller Yogier som historiskt genom 5-6 tusen år bidragit med den sanning som ligger till grund för Vedaskrifterna. Det är de personer, också nu levande, som i sitt upplysta medvetandetillstånd känner och förmedlar sanning. Du själv anser dig vara upplyst av Gud och har fått i uppgift att förmedla sanningen. Kan inte se att att du skulle vara upplyst i den mening att du förstår Guds sanning och vet att det är den och det du skall förmedla med dina varningar. Enligt mig är Guds sanning och Veda en och samma sanning och där finns inte den typen av dömande inskränkta varningar. Sanningen finns inte i en bok, inte i någon bok! Jag menar inte att ni borde läsa några andra skrifter istället, menar endast att det finns värdefull kunskap om Gud att finna i andra skrifter också. Jag anser inte att Bibeln är fel, inte heller att den är så väldigt omskriven. Det jag har synpunkter kring handlar mer om tolkning och förståelse av Bibelns egentliga budskap. Jag menar att ni borde, har möjlighet att läsa och tolka Bibeln mer fritt och framför allt med och utifrån egna erfarenheter av intryck och kunskaper från andra källor… Sanningen är en, de vise nämner den vid olika namn. Betyder framför allt att vägen till sanningen, till Gud är olika. Det betyder inte att jag förnekar att Jesus är vägen, utan tvärtom att det är det upphöjda medvetande, den upplysning Jesus har, som är vägen. Först när vi själv har del av den upplysningen, den medvetenheten förstår vi, vet vi vad och vem Jesus och Gud är.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Lilla Stjärna
2017-02-14 19:34
#41

#40

Tack snälla retep för dina svar! 🌺 Nu har mycket klarnat för mig, särskilt  funderingarna kring "de vise" -väldigt bra förklarat.

" Du själv anser dig vara upplyst av Gud och har fått i uppgift att förmedla sanningen. Kan inte se att att du skulle vara upplyst i den mening att du förstår Guds sanning och vet att det är den och det du skall förmedla med dina varningar. "

Att jag blev personligen upplyst av Gud stämmer. Men jag tror att du menar HELA Sanningen om Gud. Så var det absolut inte, utan Han upplyste mig då om sanningen  kring alla de villoläror och villolärare jag hade lyssnat till och levt efter. Samt visade mig visuellt mina "andliga guiders" verkliga skepnader och vad deras syfte med allt detta var.  Jag fick veta att det enda målet var att leda oss människor så långt bort från Gud som bara är möjligt, att detta var det centrala. Jag blev ett medel för att i min tur förleda så många som möjligt.

" Sanningen finns inte i en bok, inte i någon bok! "

Sannerligen! Instämmer. Jag för min del anser att Sanningen kan man enbart få av Gud själv. Kom ihåg att jag var fullständigt hatisk mot det mesta i Bibeln, och inte hade öppnat en Bibel på evigheter när jag fick besöket, som en blixt från en klar himmel! Jag ansåg att det mesta var påhittat av människor, och -om inte annat helt feltolkat. Men, för alla de som vill veta vad Gud vill oss tycker jag det är utmärkt att läsa Bibeln. När jag sen stämde av mina upplevelser där visade sig allt stämma…långt ifrån alla blir ju omvända "live", som jag blev…….Jag har ännu inte kunnat hitta en enda text som stämmer med det som Gud berättade för mig (plus Bibeln).

" Det jag har synpunkter kring handlar mer om tolkning och förståelse av Bibelns egentliga budskap. "

Sedan det ögonblicket har jag aldrig behövt tolka något i Bibeln. Innan diskuterade jag alla möjliga tolkningar och personliga idéer med dem jag delade trossystem med.  Allt framträder helt kristallklart för mig! Det är därför som jag försöker med en liknelse;  jag fick den Helige Andens "glasögon".

" Det betyder inte att jag förnekar att Jesus är vägen, utan tvärtom att det är det upphöjda medvetande, den upplysning Jesus har, som är vägen. "

Det måste jag få fundera på ett tag, just nu har jag inte förstått dig riktigt. Hoppas jag får återkomma framöver med ytterligare frågor!

Annons:
retep
2017-02-14 20:26
#42

#41 Du får självklart komma med fler frågor. Kanske kan jag klargöra…eller förvirra något mer kring det med medvetandet och upplyst tillstånd.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Lilla Stjärna
2017-02-14 20:45
#43

#42

Toppen!

Ja, vi får se hur det går! Missförstånd blir vanligt såhär.

Lilla Stjärna
2017-02-14 21:30
#44

Rättelse till min #41;

" Jag har ännu inte kunnat hitta någon annan text som stämmer med det som Gud berättade för mig (plus Bibeln).  "

-Skulle det stå!

Lilla Stjärna
2017-03-08 18:23
#45

#40 ;

" ….den sanning som ligger till grund för Vedaskrifterna. Det är de personer, också nu levande, som i sitt upplysta medvetandetillstånd känner och förmedlar sanning. "

Då utgår jag från att du anser att den enda Sanningen finns i Vedaskrifterna?

Längre ner skriver du;

" Sanningen finns inte i en bok, inte i någon bok! "

" Jag menar inte att ni borde läsa några andra skrifter istället, menar endast att det finns värdefull kunskap om Gud att finna i andra skrifter också. "

🤔Det blev minst sagt förvirrande för mig!

**********************************************************************************************

" Jag anser inte att Bibeln är fel, inte heller att den är så väldigt omskriven. "

Vill du ge mig exempel på några avsnitt i Bibeln som du anser är fel & omskrivna?

" Det jag har synpunkter kring handlar mer om tolkning och förståelse av Bibelns egentliga budskap. "

Hur, på vilket sätt vill du att vi ska tolka Bibeln?

Hur ser den rätta förståelsen av Bibelns egentliga budskap ut?

Lilla Stjärna
2017-03-08 18:28
#46

#9

" Om du vill finns det ett sätt för dig att testa och se om du har med den verklige bibliska Jesus att göra. Det är att fråga denna "förnimmelse" att berätta om hur det var för honom på korset, att fråga efter spikmärkena. "

Utmärkt tips på test!!  🏆✨

retep
2017-03-08 19:03
#47

#45 Nej, jag vill inte ge exempel på något särskilt avsnitt som är fel och omskrivet i Bibeln. Det finns så mycket där som jag inte menar kommer från Gud, t.ex. allt om den onde och om synd och straff. Menar att det är upp till var och en att tolka Bibeln, så den rätta förståelsen för budskapet är utifrån den förståelse var och en har.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Lilla Stjärna
2017-03-08 21:58
#48

#47

Jag är ledsen, men det är en total omöjlighet att förstå vad du anser om Bibeln, eftersom du motsäger dig själv hela tiden!

Nu vill du inte ge mig exempel på avsnitt som är fel/omskrivet i Bibeln, sedan skriver du att allt om den onde samt synd och straff inte kommer från Gud. Tidigare skrev du att det inte är så mycket i Bibeln som är fel/oskrivet i Bibeln.

Det finns mängder av text om den onde, synd och straff i Bibeln, i alla fall där jag har läst. Då motsäger du dig själv där också -eftersom du ibland tycker att det inte finns så mycket fel där.

*********************************************************************************************

" Menar att det är upp till var och en att tolka Bibeln, så den rätta förståelsen för budskapet är utifrån den förståelse var och en har. "

I "Guds ljus" del 1 skrev du;

" #9 Bibeln är en strikt lagbok om man följer den till punkt och pricka, helt utan urskiljning. Bibeltrognas förnekelse att kyrkans män skrivit om och gjort ändringar i Bibeln efter eget tycke. Det resulterar i ett inskränkt, naivt förhållningssätt, som gör det omöjligt för mig och andra fria tänkare att diskutera med er. "

Jag vet ingen mer som anser att Bibeln är en strikt lagbok. Det enda jag får ut av det du skriver är att endast du har den rätta förståelsen för Bibeln, vi andra är inskränkta och naiva till vårt förhållningssätt och därför är vi omöjliga att diskutera med! Du är den enda som sitter inne med Den Enda Sanningen, helt enkelt.

Alltså; vi har rätt att tolka som vi vill -MEN -vi måste tolka exakt som du, med den rätta förståelsen?

*********************************************************************************************

" Jag menar att ni borde, har möjlighet att läsa och tolka Bibeln mer fritt och framför allt med och utifrån egna erfarenheter av intryck och kunskaper från andra källor… "

Varför duger då inte min personliga erfarenhet och intryck av Gud? Som jag skrivit många gånger; det finns inget för mig att tolka i Bibeln, allt är kristallklart! Jag har valt att inte lyssna på andra människor -jag litar ju självklart på Gud istället.

Vilka andra källor menar du att vi andra ska hämta kunskaper ifrån?

Annons:
retep
2017-03-08 22:30
#49

Som jag förstått, som du också säger, "det finns inget för mig att tolka i Bibeln, allt är kristallklart". Då är det ju inte mycket att diskutera och då har det väl ingen betydelse egentligen, vad jag tycker och tror…eller? Min uppfattning om att Bibeln är en strikt lagbok om man följer den till punkt och pricka är inte så konstig eftersom du själv säger att den är kristallklar. Med den slutsats jag dragit utifrån att du anser att " allt är kristallklart" finns det inte heller någon mening i att ge dig tips om andra kunskapskällor. Visst finns det mycket om den onde och synd och straff i Bibeln och det är det jag motsätter mig, eftersom jag inte tror att det kommer från Gud, utan helt enkelt att det handlar om människors föreställning.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Lilla Stjärna
2017-03-11 18:24
#50

#49

" Då är det ju inte mycket att diskutera och då har det väl ingen betydelse egentligen, vad jag tycker och tror…eller? "

Men det var just sånt du ville diskutera med oss övriga! Det svåra för mig är att få något som helst grepp om dina åsikter om Bibeln. I trådens 1:a del skriver du till och med i # 85;

" Tänker att okej då att det inte gjorts några ändringar i Bibeln… "

Olika bud från gång till gång. Synd att du inte vill ge exempel på text i Bibeln som du anser kommer från Gud ändå!

Som sagt var, så följer jag inte Bibeln till punkt och pricka -har inte ens läst hela på långa vägar!

*******************************************************************************************

" …finns det inte heller någon mening i att ge dig tips om andra kunskapskällor. "

Under en lång tid fram till mitt frälsningsögonblick, sökte jag kunskap i oräkneliga källor -böcker, Internet & samtal med likasinnade & andlig vägledning av olika "guider" -och det var Bibeln jag använde allra minst som kunskapskälla, jag hade samma synpunkter på den som du.  Du skulle ha sett mitt bibliotek! Dock har jag aldrig läst Vedaskrifterna.

Ok, tillbaka till de vise & Vedaskrifterna. Har de vise alltid skrivit "rätt" och aldrig skrivit om något "efter eget tycke och smak"? Skulle man kunna lita på de skrifterna till 100% ?  Varför berättade inte Gud för mig att Sanningen står skrivet där i stället för i Bibeln????  Inte ett "ord" om Vedaskrifterna…

Lilla Stjärna
2017-03-11 18:51
#51

retep,

I Guds ljus del 1 skrev du, att man kan inte bli frälst utan att ha läst Bibeln. Samtidigt dissar du det mesta som där står.

Hur hänger detta ihop?

**********************************************************************************************

I Guds ljus del 1 skrev du också till mig ung. att det finns inga tecken på att jag blev frälst. Jag frågade då varför. Jag skulle vara tacksam om du nu ville svara på hur du anser att man kan bekräfta att en människa har blivit frälst. Vad är tecknen? Din egen frälsning?

Lilla Stjärna
2017-03-11 19:20
#52

retep ;

" De vise är de upplysta mästare eller Yogier som historiskt genom 5-6 tusen år bidragit med den sanning som ligger till grund för Vedaskrifterna. "

Kan de vise ge mig frälsning, evigt liv samt se till att jag får komma till Gud i Himlen efter min död?

[Heistheone]
2017-03-11 19:22
#53

Har du syndat retep?

Denna kommentar har tagits bort.
retep
2017-03-11 19:54
#55

#53 Har jag syndat? Då får du först definiera vad det är att synda?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
[Heistheone]
2017-03-11 19:56
#56

Sårat någon, gjort någonting som du själv vet är fel t.ex!

[Heistheone]
2017-03-11 20:03
#57

Eller! Finns det kanske ingenting som är rätt eller fel?

retep
2017-03-11 20:53
#58

LillaStjärna #52 Nej, de vise kan inte ge dig frälsning, evigt liv samt se till att jag får komma till Gud i Himlen efter min död? För din del är det bara Jesus som kan det. Jag vet inte vad tecknen är att vara frälst, är inte frälst och i vart fall inte i kristen mening. Vet inte att jag skrev att man inte kan bli frälst utan att ha läst Bibeln. Men det stämmer säkert med tanke på att frälst är ett kristet uttryck. Vedaskrifterna är inte bara nerskrivna, de är också vidareförda från far till son som recitation. Det som är mest betydande är att de vise bevittnade Veda kunskapen direkt i Medvetandet, varmed kunskapen för dem blev ett vetande. Så visst om skrifterna är 100% iga eller inte har inte någon egentlig betydelse eftersom de flesta av oss inte är medvetna nog att förstå mer än en bråkdel av dem. Jag vet inte varför Gud inte berättade…

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Lilla Stjärna
2017-03-12 02:38
#59

#58

" För din del är det bara Jesus som kan det. "

Ok. Finns det någon som kan ge dig frälsning, evigt liv & lova dig att få komma till Gud i Himlen efter din död?

" Jag vet inte vad tecknen är att vara frälst, är inte frälst och i vart fall inte i kristen mening. "

Trodde att du visste, eftersom du var bestämd på att jag inte var det.

Vet inte att jag skrev att man inte kan bli frälst utan att ha läst Bibeln. "

Frälst = räddad.

Kolla "Guds ljus" del 1 i din kommentar # 66;

" Vad, vem menar du att den Helige Ande är? Vad betyder det för dig att bli född på nytt? Ser du någon möjlighet till detta utan att läsa Bibeln? Kan i så fall en analfabet, en döv och blind förstå vem Gud är och bli född på nytt? "

"Född på nytt" blir man i frälsningsögonblicket.

*********************************************************************************************

" Medvetandet "  -vems medvetande?

Men, om Vedaskrifterna är nerskrivna av människor och sedan vidareförda från far till son som recitation,  kan man ju bli precis lika misstänkt på deras äkthet då, som du är på Bibeln!

" Så visst om skrifterna är 100% iga eller inte har inte någon egentlig betydelse eftersom de flesta av oss inte är medvetna nog att förstå mer än en bråkdel av dem. "

Då har alltså alla vi andra ingen som helst nytta av Vedaskrifterna! Men det kanske inte var dem du ville tipsa oss om som annan kunskapskälla?

Enligt Wikipedia är Vedaskrifterna hinduismens äldsta "boksamling".   🤤

Varför skulle man någonsin komma på idén att läsa i dessa då, om man vill ha det minsta med Gud och Jesus att göra??? Gud sa och säjer till oss, att inte ha några andra "gudar" jämte Honom. Jesus varnade och varnar ständigt om att lyssna till villolärare. Han skyddar mig mot dessa varelser, vilka vill bli åkallade som gudar. Varför då bry oss om alla dessa gudomar som varje hindu tillber? De hittar till och med på egna husgudar/gudinnor! Hinduerna bryr sig inte ett smack om Gud & Jesus.

"Varje viktigare indiskt verk har undergått så många mer eller mindre genomgripande förändringar, innan det erhållit den form som vi i dag känner, att vi ännu inte kan särskilja de olika redaktionernas beståndsdelar. "

" Hur stor del av denna litteratur, som verkligen är författad under själva den fornindiska perioden är, av brist på historiska data, numera omöjligt att med visshet avgöra."

Då kan vi utgå ifrån också -som du hävdar angående Bibeln -att Vedaskrifternas män har lagt till och dragit ifrån efter eget tycke och smak även där. Eller hur?  Snacka om sagobok…

**********************************************************************************************

" Jag vet inte varför Gud inte berättade… "

Men jag vet…   🙂   ……..

Lilla Stjärna
2017-03-12 03:14
#60

retep,

Du skriver ofta i dessa trådar;

" Jag menar att ni borde, har möjlighet att läsa och tolka Bibeln mer fritt och framför allt med och utifrån egna erfarenheter av intryck och kunskaper från andra källor… "

Du ser ju ingen mening med att ge mig några tips angående andra kunskapskällor men jag är säker på att det skulle vara intressant för både mig och alla andra som du brukar uppmana till detta, plus för de som läser, att till slut få veta vilka källor du menar!

Tack på förhand!

Lilla Stjärna
2017-03-13 18:46
#61

retep

Ett par frågor till;

" _Bibeln är en strikt lagbok om man följer den till punkt och pricka, helt utan urskiljning. "
_

"…._den sanning som ligger till grund för Vedaskrifterna.
Det är de personer, också nu levande, som i sitt upplysta medvetandetillstånd känner och förmedlar sanning. "
_

Läser du själv Vedaskrifterna, Maharishi Mahesh Yogis skrifter etc. med urskillning? Eller köper du allt rakt av?

*******************************************************************************************

" Det resulterar i ett inskränkt, naivt förhållningssätt, som gör det omöjligt för mig och andra fria tänkare att diskutera med er. "

Hur kan du veta detta om oss andra?

*********************************************************************************** **

" Bibeltrognas förnekelse att kyrkans män skrivit om och gjort ändringar i Bibeln efter eget tycke. Det resulterar i ett inskränkt, naivt förhållningssätt, som gör det omöjligt för mig och andra fria tänkare att diskutera med er. "

Hur vet du att kyrkans män skrivit om och gjort ändringar i Bibeln efter eget tycke?

Vem är det man förnekar? Vem är källan till det påståendet?

Upp till toppen
Annons: