Annons:
Etikettjesus
Läst 838 ggr
Woodland
2016-12-15 10:39

Benämningar på Jesus - MÄNNISKOSONEN

Namn har betydelse i Bibeln. Gud Faders namn och titlar är många och avslöjar hans karaktär. Jesus är den mest benämnda av alla i människans historia. Det finns över 200 benämningar i Bibeln som avslöjar hans karaktär eller den gärning som han ägnade sig  åt.   

Jesus riktiga namn var/är "Jesus bar Joseph" eller "Jesus från Nasaret".

Jesus använde ofta ordet "Människosonen" när han talade om sig själv. 

Ordet används över 80 gånger i bibeln och alla gånger utom tre var det Jesus som brukade det. Men vad betyder titeln egentligen? 

Man kan tänka att det hade varit bättre om Jesus hade kallat sig kung eller något mer imponerande. Fastän namnet verkar lite konstigt för den moderna människan var Jesu landsmän helt införstådda med dess betydelse. 

När Jesus använde benämningen Människosonen förstod judarna att han syftade på en alldeles särskild figur. Första gången man finner ordet i skriften är i Daniels vision och det är i detta sammanhang man kan läsa om det överlägsna privilegium som benämningen innebar, för denna figur som Daniel fick se fördes fram inför "Den Gamle"  och fick motta makten, äran, rikedom och herravälde över alla. 

Benämningen Människosonen var en messiansk titel. Det judiska folket förväntade sig någon som skulle frigöra deras landområde, återsamla alla judar från hela världen, döma dem och återetablera deras förfäder Kung Davids rike.  Vissa av dem väntar ännu på denne person.

I de fyra evangelierna talar Jesus om sig själv som Människosonen. Samtidigt förklarade han att hans första uppgift vara  att rädda sitt folk men inte på det sättet de förväntade sig. Jesus  förklarade att Människosonen hade en tvådelad uppgift: "Människosonen kommer att överlämnas till översteprästerna och de skriftlärda, som skall döma honom till döden och utlämna honom åt hedningarna. Dessa skall håna honom, spotta på honom och gissla[d] och döda honom. Men efter tre dagar skall han uppstå."1 och  "Ty Människosonen har inte kommit för att bli betjänad utan för att tjäna och ge sitt liv till lösen för många."1 

Förutom den messianska titels syftar benämningen också till Jesu mänsklighet. Han var en man född av en kvinna – en sann människa. I sin inkarnation tog han på sig en mänsklig kropp och natur och blev som en av oss. Samtidigt är han den andra personen i Treenigheten och de kristna har officiellt betraktat honom som sann Gud och sann människa. Jesus är totalt unik och hans inkarnationsunder går inte att förstå. De tidiga kristna fick kämpa mot docetism, en irrlära som påstod att Jesus inte var en sann människa utan bara en ande. Det var därför Aposteln Johannes skrev:  "Det här är hur du kan känna igen Guds Ande. Varje ande som erkänner att Jesus Kristus har kommit i köttet är av Gud."2 

Sammanfattningsvis, frasen "Människosonen" indikerar att Jesus är Messias och att han verkligen är en människa.

Markusevangeliet 10:33b-34 och 45

1 Johannesbrevet 4:1-3

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
OlgaMaria
2016-12-16 10:44
#1

Frågan är om Människosonen är en synonym till, eller ett annat sätt att beskriva, "Herrens ängel" som förekommer väldigt mycket i GT!? :) Dvs, var det Jesus som mötte Abraham, Moses, Josua osv?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2016-12-16 11:48
#2

# 1

Ja! Det var Sonen som mötte Abraham, Moses, Joshua med flera.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: