Annons:
Etikettjesus
Läst 1269 ggr
setfree
2016-12-14 07:17

Vittnesbörd

Mycket viktigt vittnesbörd som berörde mig mycket djupt. Jag är mycket intresserad av att höra era åsikter. Vad tror ni?

Tyvärr är det på engelska och är inte översatt, men jag hoppas ni förstår ändå.

A Woman's Testimony of a Face to Face Encounter with the Lord Jesus Christ

https://www.youtube.com/watch?v=rhnX2Fkrdqg

Annons:
Woodland
2016-12-14 08:43
#1

Jämför denna berättelse med  Paulus erfarenhet på vägen till Damaskus, den siste som såg Jesus. 

1 Korinthierbrevet 15:3 Jag meddelade er det allra viktigaste, vad jag själv hade tagit emot, att Kristus dog för våra synder enligt Skrifterna, 4 att han blev begravd, att han uppstod på tredje dagen enligt Skrifterna, 5 och att han visade sig för Kefas och sedan för de tolv. 6 Därefter visade han sig för mer än femhundra bröder på en gång, av vilka de flesta ännu lever, medan några är insomnade. 7 Sedan visade han sig för Jakob och därefter för alla apostlarna. 8 Allra sist visade han sig också för mig, som är såsom ett ofullgånget foster.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2016-12-14 13:27
#2

Förresten, vad var det i detta vittnesbörd som gjorde starkaste intrycket på dig?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

setfree
2016-12-14 13:51
#3

#2

Det räcker inte med att räcka upp handen och bekänna sin tro vid ett tillfälle. Väldigt få kommer att bli frälsta enligt Jesus. Hur många är det då som är på väg åt fel håll?

Hon fick ge upp sin musik som hon älskade eftersom Jesus såg det som en avgud. Hur lätt är det då inte för oss att ha en avgud. Något vi älskar väldigt mycket. Det är klart jag funderar på om jag har en avgud.

Woodland
2016-12-14 16:26
#4

#3

Bra att du tar upp dessa saker för det är en djungel därute med olika påståenden. Jag håller med om att handuppräckning räcker inte. Paul Washer's predikan 2006 inför cirka 5000 baptist ungdomar är en klassiker.  Jämför gärna den med budskapet som ges i videon. 

Enligt Jesus bör vi inte ägna oss åt hur många som kommer att bli frälsta utan vi skall vända oss till Herren för att vi skall bli frälsta. Vi kan vara säkra på att alla de som Fadern har givit Jesus frälsas. 

Våra hjärtan är bedrägliga. Hela mänskligheten går åt fel håll för vi är alla födda i fiendeskap mot Gud och alla har syndat, det är därför de kristna arbetar för att sprida den goda nyheten. Helgelse är att förundras över sin egen kraftlöshet och lita helt på Jesus.

Tillbaka till videon: Den första frågan av många jag ställer är: Tror du att denne "Jesus" som denna kvinna talade med i väninnans vardagsrum är densamme som bibelns Jesus?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

setfree
2016-12-14 17:07
#5

#4 Den första frågan av många jag ställer är: Tror du att denne "Jesus" som denna kvinna talade med i väninnans vardagsrum är densamme som bibelns Jesus? 

Ja jag tror att det är bibeln Jesus som hon mötte. Jag tror inte det var en demon.

Woodland
2016-12-14 19:35
#6

#5 Tror du den är bibelns Jesus även om den förkunnar ett annat evangelium; det vill säga ett gärningens evangelium?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
setfree
2016-12-15 08:00
#7

#6 Resultatet i hennes fall blev ju att hon blev mer Jesus-centrerad och läste bibeln oftare etc. och det är väldigt sällan som demoner tycker om det.  Att vi inte ska ha avgudar betraktar inte jag som "gärningsteologi". Sedan säger ju Jesus själv i bibeln att få ska komma in i himlen, inte många och dessutom att porten är trång.

Jesus/demonen kände ju till hennes tankar, inte bara det hon hade gjort och om det var en demon så kan de höra våra tankar vilket jag inte tror på.

Jag kan inte påstå att detta är sant för jag vet för lite om henne, men jag kan inte avfärda det rakt av. Du vet tillräckligt mycket om mina åsikter för att veta att jag inte tror att vi kan komma till himlen på egna meriter. I detta fall gällde det ju inte att hålla en massa lagar utan att hon skulle ge upp saker som Jesus såg som avgudar.

Jag ville mest höra era åsikter inte propagera för mina egna.  Och det är möjligt att du har rätt.

Finns det fler som har åsikter? Skriv gärna.🙂

Woodland
2016-12-15 10:32
#8

# 7

Du har rätt - man skall inte avfärda detta direkt utan att pröva mot Guds ord. Det är precis det jag vill göra.  👍 Vi  måste alla jämföra hennes erfarenhet och budskapet hon fick mot Guds ord. Jag har faktiskt inte nämnt demoner men om andra  människor och även hundar kan "läsa av" människor så kan väl fienden. 

Satan är väldigt listig. En liten förvrängning av det sanna evangeliet räcker för honom. Om budskapet hon fick är rätt hade inte Jesus behövt dö!   Denna figur krävde att hon lovar någonting hon inte kan hålla: det vill säga att aldrig synda mer och hon påstår att hon lovade det! Skulle  Jesus kräva en lögn av oss med vetskapen om vad som finns i varje människa? Han gjorde det inte med Petrus.  Paulus skrev av nåd är vi frälsta genom tron.

Gud uppenbarar vår synd för oss undan för undan och ger oss kraft att försaka och övervinna den. Vi orkar inte bära hela uppenbarelsen på en gång. Så om man har "idoler" i sitt hjärta kommer Herren att överbevisa oss i vårt vardagliga liv. Så har han gjort med sina barn i alla tider.   

Jag bedömer att detta " jesus" besök  var inte alls likt den uppståndne och upphöjde Frälsaren Paulus mötte, utan mer lik det som han varnade för. Det jag lägger märke till  i alla de besök som folk påstås erfara fattas märken efter spikarna hos jesus-figuren. Som en sann troende är detta  det första man bör titta efter! När jag tänker att man skall falla ner för Jesus fötter är det såren vi kommer att se. 

Vi människor vill ofta vara speciella, förhäva oss och visa oss vara lite förmer än vår medmänniska och i sådana fall som detta den vanliga "vardagskristne". Det kan till ock med göras under anspelning av att vara mer ödmjuk än andra. Vanlig mänsklig svaghet. Dessa påstådda Jesus och himlens besök  som florerar på You Tube är ingenting att lägga vikt vid. Påståenden om visioner och besök kommer att öka. De kan vara hallucinationer som drivs av människors eget kött, rena lögner och ibland Sataniska villfarelser.

En fråga till - Vad gör man med Jesus klara befallningar här?

Matteus 24:23 Om någon då säger till er: Se här är Messias, eller: Där är han, så tro det inte. 24 Ty falska messiasgestalter och falska profeter skall träda fram och göra stora tecken och under för att om möjligt bedra även de utvalda. 25 Jag har nu sagt er detta i förväg. 26 Om de alltså säger till er: Han är i öknen, så gå inte dit, eller: Han är i de inre rummen, så tro det inte. 27 Ty liksom blixten går ut från öster och syns ända borta i väster, så skall Människosonens ankomst vara.

Jag håller med dig i detta - Finns det fler som har åsikter? Skriv gärna.🙂

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
2016-12-16 10:19
#9

Jag har inte lyssnat på vittnesbördet då det var ett väldigt långt klipp, men det är ju en intressant diskussion över huvud taget kring visioner av Jesus.

Jag tror absolut att Jesus ofta visar sig för oss människor på olika sätt.

Bibelordet du skrev här sist WL var ju något Jesus sa innan många av de besök han själv faktiskt gjorde. Han sa det innan han (efter sin död) visade sig för lärjungarna och Paulus. Och efter att Paulus skrev om att han var den siste Jesus visade sig för så kan vi läsa om Johannes vision av Jesus i Uppenbarelseboken. Jag tror det Paulus menar är helt enkelt att han var den siste som han kände till som Jesus visat sig för, och han trycker också på sin egen ovärdighet i sammanhanget och menar kanske på att eftersom Jesus mötte honom efter alla de andra så finns inget att skryta över i detta. Det var inte som att Jesus mötte honom först. Om Paulus verkligen hade menat att han var den siste som någonsin skulle få ett besök av Jesus så hade han framhävt sig själv, och det stämmer inte överens med andan i texten.

Jesus varning är absolut väldigt relevant för oss. Det har kommit, och finns, många sekter där människor följer olika sorters messiasgestalter. Såg härom veckan ett klipp på Facebook på en lovsång i en asiatisk kyrka. Verkade inte så konstigt men jag reagerade på ett plakat som hängde på väggen där det stod - Celebration of the 6th year of sonship. Det verkade konstigt så jag googlade lite på det och i den "kyrkan" lär man ut att eftersom judarna avvisade Jesus så har Gud nu i denna tid överlåtit riket åt en annan son (deras pastor), därav firar de årsdagen av detta "sonship". Liknande sekter har det funnits och finns massor av. 

Jag tänker att det Jesus talar om är situationer där någon hävdar att eftersom Jesus/messias är här eller där så ska ni gå dit, eller följa mig som har kontakt med honom. Men har man fått ett besök/vision av Jesus så kan man inte göra sådana anspråk. Man säger - jag såg Jesus i en dröm - eller liknande, och det finns inget att göra för varken den personen eller någon annan för att kunna upprepa den händelsen. Det går inte att kontrollera eller ta ägandeskap över. Men om någon gör sådana anspråk, att bli efterföljd pga deras speciella kontakt med Jesus, så ska vi minnas Jesu varning. Alla troende är redan tempel åt Gud. Är inte det det högsta!? Ingen kan vara förmer än någon annan. Men när det gäller att se Jesus i visioner och drömmar kan jag inte se att Bibeln motsäger att sådant kan ske, snarare tvärtom. Om det har hänt en gång kan det hända igen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

setfree
2016-12-16 10:43
#10

#9 Du utrycker dig mycket tydligt och korrekt. Jag instämmer med det du förmedlar fullt ut. Jesus visar sig för muslimer i form av syner och drömmar vilket leder till att de kommer till frälsning.

Vi ska vara försiktiga när något annat förkunnas som ett resultat av en syn eller dröm eller verkligt besök av Jesus. I detta fall hänvisar hon till bibeln och inte något annat.

Om hon inte fick besök av Jesus återstår bara demon som alternativ Vad annars?

Den svåra frågan i detta fall gällde att Jesus krävde att hon la ner vissa saker i sitt liv eftersom Jesus betraktade dem som avgudar.

Hon sökte en man i sitt liv och betraktade det som som så viktigt att Jesus såg det som en avgud.

Hon ville att Jesus skulle förklara varför vissa föds med handikapp och det var ett hinder för henne. Jesus svarade han inte behöver förklara sig för oss men att vi komer att får stå till svars för honom.

Musiken var så oerhört viktig för henne så att Jesus betraktade det som en avgud som han ville att hon skulle kunna avstå.

Jag har nog glömt något men Woodland betraktar detta som "prestationsteologi" eftersom Jesus krävde flera saker av henne.

Frågan gäller om det räcker med att räcka upp handen och säga att man bekänner Jesus utan vidare konsekvens eller förändring i livet för att bli frälst. Vi är tillbaka till frågan om endast genom tro blir vi frälsta eller om vi måste följa Jesus i livet dessutom.

Jag blev djupt berörd av hennes berättelse och klarar inte att bara avfärda detta som irrlära. Kanske du kan gå fram till den del där hon möter Jesus för att få en mer detaljerad bild av detta.

OlgaMaria
2016-12-16 13:01
#11

Okej, nu har jag lyssnat på hela. :)

För det första, så talar NT enormt mycket om helgelse, och dom utifrån våra gärningar, och det har vi ofta svårt att få ihop med läran om att vi är frälsta av nåd.

Några andra orimliga saker Jesus sagt var när han sa till äktenskapsbryterskan - gå nu och synda inte mer - och - var fullkomliga, så som er Far i himmelen är fullkomlig. Påminner en del om det som sas i videon, men jag uppfattade det aldrig som att hon skulle lova att aldrig synda mer utan det var specifika saker hon omvände sig ifrån. Det var när hon i sitt sinne funderade över hur hon skulle klara att leva upp till detta med sexuell renhet som Jesus sa att det är bara 100% som räcker. Vi kan ju diskutera vad som menas med det egentligen, men jag tolkade det som att det där och då syftade på att hon måste omvända sig till 100% från den specifika synden.

Jesus sa också i Matt 5:22

Jag säger er: Den som blir vred på sin broder är skyldig inför domstolen, och den som säger ’idiot ’ till sin broder är skyldig inför Rådet , och den som säger ’dåre’ är skyldig och döms till det brinnande Gehenna.

I slutet av inspelningen sa kvinnan att Gud kommer med dom över oss "för att vi ska omvända oss". De talade om det i sammanhanget att Gud kommer med vedermödor här och nu på jorden, men som ni kanske vet så tror jag att det är en universell sanning, bortom tid och rum och oavsett om vi är på jorden eller inte. Att Gud dömer oss för allt vi inte till fullo omvänt oss ifrån så att vi ska kunna omvända oss från allt som separerar oss från honom. Och om man, som jag, tror att Gud vill rädda alla och därmed rena alla så blir det ingen konflikt mellan nåd och gärningar. Allt är nåd. Det är Guds godhet som för oss till omvändelse. I slutändan är det Gud som renar sitt folk. Paulus skriver att vi har alla syndat och gått miste om härligheten från Gud. Och jag tror att det är en insikt varje sann "omvändare" vet med sig, att vi i oss själva var förlorade, och att det bara var Han som kunde hjälpa oss att helgas.

Angående att räcka upp handen i en frälsningserbjudan, så är det väl väldigt olika. Om det inte leder till ett förändrat liv så betyder det ju inget. Men jag vet att för många så har det lett till ett förändrat liv och varit startpunkten på en resa tillsammans med Jesus, och då är det så klart att det betyder något. Det handlar om ifall man verkligen söker Gud i den stunden. Vi har ju så många löften att stå på för den som vill räcka upp sin hand mot Gud. Jag har en vän som bad en frälsningsbön men det kristna livet började inte på riktigt synas förrän många, många år senare. MEN, han beskrev att när han bett bönen så kände han en känsla som han aldrig någonsin känt förut och det kunde han aldrig släppa. Pga det kunde han aldrig helt släppa taget om Gud och längtan att få möta honom, igen. Så jag är helt övertygad om att Gud mötte honom i den bönen och att det fick sås ett litet frö där och då. Vissa frön tar längre tid än andra innan de gror på allvar. :) Jag tänker också på kvinnan i inspelningen. Visst, alla gånger hon bad en frälsningsbön gav henne aldrig den där friden, men att hon gjorde det om och om igen var ändå ett uttryck för hennes längtan och sökande efter Gud. Men hon behövde mer insikt än så om vad som verkligen behövdes i hennes liv för att hon skulle hitta frid med Gud. Och allt hennes sökande visade sig väl ge resultat till slut.

Närma er Gud, så ska han närma sig er. Jak 4:8

Be så ska ni få. Sök så ska ni finna. Bulta så ska dörren öppnas. Matt 7:7

Se, jag står vid dörren och knackar. Om någon hör min röst och öppnar dörren, ska jag gå in till honom och hålla måltid med honom och han med mig.
 Upp 3:20

Woodland skriver i Fader Vår-tråden om det rätta barnaskapet som kännetecknas av lydnad och länkar denna bibeltext. Det är väl lika lätt att formulera prestationsteologi utifrån det? Det som kvinnan i inspelningen förmedlar är väl just att leva i lydnad?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

setfree
2016-12-16 13:37
#12

#11 tack för att du orkade lyssna. Det var lite långt. Jag kände att jag behövde era åsikter.

Jag tror verkligen att något mycket viktigt händer när vi ärligt bekänner vår tro. Som du skriver tar det ibland tid för fröet att gro. Vi kan behöva vända om när vi misslyckas. Det viktiga är att Gud ser till att vi är uppriktiga och ärliga och menar det vi säger. Det sker en förvandling i vår ande när vi kommer till tro.

Men den viktiga frågan kommer angående lydnad. Vad händer när vi väljer att inte lyda Guds tydliga tilltal. Vad hade hänt om hon inte hade klarat att ge upp sin musik? Lydnad är viktigare än offer. Jesus sa till henne att hon faktiskt var på väg till helvetet. Det är starka ord.

Det är väl så att Jesus begär olika saker av oss på grund av att vi är olika. Många som lyssnade på Jesus vände och gick hem för att de inte orkade med hans undervisning. Idag är det väldigt sällan någon slutar gå till kyrkan för att pastorn predikar ett så radikalt budskap.

Jag kan inte släppa tanken på att budkapet ofta är så urvattnat och slätstruket att få blir starkt påverkade. Jesus lämnade ingen oberörd.

OlgaMaria
2016-12-16 14:09
#13

Det är också väldigt starka ord i Matt 5:22. Och han säger också sedan - hur ska ni kunna undgå att dömas till Gehenna?

Gå in genom den trånga porten. Den port är vid och den väg är bred som leder till fördärvet, och det är många som går in genom den. Matt 7:13

Detta sista bibelord har jag alltid tolkat som att vissa människor går in genom den trånga porten men de flesta väljer den breda vägen. Och så kan det vara. Men jag tänker att det är så oerhört sant detta ord för oss alla. I alla olika val vi ställs inför dag efter dag är det så mycket lättare att ta den själviska, njutningsfulla vägen. Det finns en väg som är så lätt att gå på, och en annan väg som kostar något att välja. Att vara den förste som säger förlåt i en konflikt. Att svara en skymf med vänlighet. Att ge något när vi själva knappt har så vi klarar oss. Att låta bli att tala illa om en person som sårat oss. Att lämna in upphittade pengar till polisen. Att hejda sig och inte säga elaka saker när man är arg. Osv. Allt detta är att i det lilla välja den trånga porten. Att inte kalla någon för idiot eller dåre… Och är det inte så, att så länge vi fortsätter synda, så är vi på väg mot vår dom? 

Och om din högra hand förleder dig till synd, så hugg av den och kasta den ifrån dig! Det är bättre för dig att en del av din kropp går förlorad än att hela din kropp hamnar i Gehenna.
 Matt 5:30

Det är när vi har den synen att Gud skulle vara en Gud som gläds åt att döma och plåga oss för våra synder som det blir ohanterligt. Men om Gud dömer oss för att rena och föra oss till omvändelse så blir det rimligt och hanterligt. Jag tror Gud kommer att visa oss vart alla våra synder leder - till fördärvet, så att vi verkligen kan förstå och verkligen omvänder oss. Jag tror att vi har flera erfarenheter av att gå på den där vägen, mot fördärvet, och vid någon punkt kan se klart konsekvenserna av vår synd, så att vi omvänder oss och går in genom den trånga porten istället. Och när vi ändå inte klarar att omvända oss så ropar vi på hjälp, om nåd, att Jesus ska göra ett mirakel och friköpa oss genom sitt blod. Och kanske är också det precis vad Gud vill visa oss - att vi är så oerhört beroende av hans hjälp, att vi är maktlösa inför synden och inte klarar oss utan hans makt. Vi får inte glömma att vi inte kan berömma oss, att vi inte klarar detta själva.

Ja, jag säger er: det är lättare för en kamel att komma igenom ett nålsöga än för en rik att komma in i Guds rike." När lärjungarna hörde det, blev de djupt bestörta och sade: "Vem kan då bli frälst?" Jesus såg på dem och sade: "För människor är det omöjligt. Men för Gud är allting möjligt."
  Matt 19:24-26

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Woodland
2016-12-16 15:23
#14

 Samtalen här har grenat ut sig. Rättfärdiggörelse genom tro är en sak, gärningarnas plats i det kristna livet en annan. Dessa kräver egentligen en annan tråd  men jag vill återknyta till det viktigaste  med denna video.

Gud använder drömmar och visioner  idag  bland de som inte har en bibel eller öppna kristna runt sig. Men ni missar någonting väsentligt här. Det var ingen vision hon påstådde sig se.  Jesus lekamligen, som en man, stod i hennes väninnas vardagsrum och detta är helt emot Jesus klara befallning i Matteus 24.

Detta har att göra med Jesus ontologi eller kristologi om man så vill. Det är ingen lättviktig sak.  Jesus är i himlen på Faderns högra sida, i sin Gudomliga natur  är han över allt, men hans förhärligade kropp  är i himlen. Och när han kommer igen skall varje öga skåda honom. 

När min bror gick på bibelskola för att utbilda sig fanns det en lärare där som påstod att han fick särskilda kallelser av Jesus  till avskildhet. Han stannade på ett hotell och var i bön och "Jesus" kom in i rummet,  satt sig i en fåtölj och umgicks med honom. När "Jesus" lämnade kom Satan vars mantel fyllde rummet och anklagade denne man för att inte vara frälst.  Med det jag vet idag har jag kommit till slutsatsen att det var samma varelse i båda erfarenheterna. Samma mönster gick igen i denna kvinnas berättelse.

Sedan kunde jag gå in på hennes förvirring innan denna upplevelse: hennes påståenden att hon inte fick höra att hon behövde omvända sig, hur hon påstod att Guds Ande kom in i henne med mera men . .  . 

Som alltid måste man ta bibelorden i sina sammanhang. Jesus sade till de som hörde bergsprediken - Jag säger er att om er rättfärdighet inte går långt utöver de skriftlärdas och fariseernas, skall ni inte komma in i himmelriket. De som bröt det minsta budet var olydiga mot det hela med mera. Allt detta för att visa att ingen blir rättfärdig genom lagen. Jesus är min rättfärdighet. Jag lever för honom i hans kraft och nåd men även det är en gåva. Mina gärningar är beviset för att någonting hände, händer och skall förbli - allt i nåden. Kunde jag lova att aldrig synda mer och aldrig falla igen hade han inte behövt dö. Jag kunde klara det själv.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
2016-12-16 15:48
#15

#14 Paulus såg Jesus och hans kropp, men de som var med honom kunde inte se Jesus. Så även om man ser Jesus "precis som om han var där" betyder det inte att andra kan se honom, och alltså att han inte verkligen är där lekamligen. Men när han kommer tillbaka ska alla se, dvs då kommer han tillbaka i vår fysiska verklighet. I dessa visioner antar jag att han öppnar en glimt för oss men det är en skillnad mot om han var där i det fysiska fullt ut.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2016-12-16 20:09
#16

#15
Kan du visa mig var i skriften det står att Paulus såg Jesu kropp? Jag tror inte jag har läst det någonstans.

Det jag skrev är baserat på den kristologi som är gemensam för de kristna. Det definierar också  skillnaden mellan en vision eller dröm mot ett kroppsligt besök. Det är inte min visdom utan jag fogar mig efter den tidiga kyrkobekännelsen. 451 efter Kristus ägde det fjärde ekumeniska kyrkomötet i Chalcedon rum och där förklarades det att Jesus var både sann människa och sann Gud. Inkarnationen innebar att gudomligt och mänskligt hade förenats i Jesus utan förväxling och sammanblandning. När Gud blev människa hade inget lagts till och inget dragits ifrån – han blev helt och fullt människa, samtidigt som han förblev Gud i allt.

Jag kan inte ändra någons syn på detta med Jesu uppenbarelser men är mån om att försvara denna position så att de som läser själv kan överväga vilken position och inställning man bör ha om ämnet. Det är också ett skydd mot falska uppenbarelser om Jesus. En som har florerat länge är kulten om det heliga hjärtat. Där ser man att en kroppsdel ges en egenskap och skall vördas. Så listig är fienden att även ett fokus på Jesu kropp kan förvanska sanningen om hans försoningsverk.

Det är bra när man kan diskutera och reda ut begrepp . Ibland tar vi för givet saker som inte alltid är i överensstämmande med det som är godkänt i de kristna trosfundamenten . Jag har själv blivit korrigerad när jag har lärt mig mer om dessa. Det är ett pågående arbete men jag försöker dela med mig eftersom alla  inte har tid att läsa på.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2016-12-17 06:57
#17

Ett förtydligande bara, när jag skrev - Kan du visa mig var i skriften det står att Paulus såg Jesu kropp? menar jag på det sättet kvinnan i videon påstått ha sett honom.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Internettan
2016-12-18 00:13
#18

Intressant diskussion. Jättesvårt tycker jag att avgöra vem denna Jesus är. Jag blir också berörd och tycker att mycket han säger stämmer med Bibeln. Samtidigt har Woodland viktiga poäng som talar emot. OlgaMaria har synpunkter som känns väldigt sanna.

I vilket fall som helst borde ändå vår vilja vara att följa "det vi har ljus över" till 100 %, som kvinnan säger. Och det borde kanske Jesus kunna kräva? Inte att vi ska klara av det utan att vi ska vilja och försöka? För jag tror det ligger mycket i det där att vi hoppar över det i Bibeln som är lite jobbigt att följa. Vi tar inte riktigt vår synd på allvar, utan "Gud förstår" tänker vi kanske, om vi tänker alls. Eller så kan vi inte urskilja vad som är synd utan agerar rätt världsligt utan att reflektera över det. 

Att verkligen omvända sig och verkligen följa Jesus - det tror jag inte många kristna gör. (Fast nu ska jag inte döma andra utifrån mig själv.. :) En annan sak jag tycker mig se i min egen kyrka är att vi har en tendens att inte förvänta oss att Gud ska svara oss när vi ber om vägledning. Vi frågar inte och väntar på svar utan vi ber om vägledning - och sen tutar och kör vi. När jag frågar församlingsmedlemmarna om det säger nog alla de andra att de tror att Gud är med och ger tankar när vi samtalar/planerar.  De liksom tar för givet att när vi bett om vägledning så får vi det, vare sig vi märker det eller inte. Men för mig känns det inte så. (Hur vet man det?) Någonstans borde man ju vänta tills det kommer ett svar som är så tydligt att vi förstår att det kommer från Gud. Och om inte så måste vi be igen. Varför skulle Gud svara om vi ändå inte bryr oss om svaret? Om vi ändå gör som vi själva vill? (Och jag tror kanske att Gud faktiskt tänker så.)

Men det var ett sidospår så det behöver vi  inte fördjupa oss i. Jag känner i alla fall att jag inte kan annat än ta det till mig, det som den här Jesus sa enligt kvinnan i klippet. Även om han skulle vara falsk så är ju budskapet i alla fall delvis överensstämmande med Bibeln. Och då kan jag i alla fall fokusera på det som står i Bibeln om just detta och ta nya steg i tro.

"Every point of view is a view from a point."

Internettan
2016-12-18 08:16
#19

Funderar lite till…

Nu vet jag inte riktigt omständigheterna kring den här kvinnans skilsmässa från sin man. Det lät som att hon gifte sig ung och att äktenskapet inte höll helt enkelt. Och hon berättar sen att Jesus sa att hon inte fick gifta om sig om inte Jesus visade henne med vem.

Men enligt Bibeln ska vi väl inte gifta om oss om inte exmakan dör? Skulle Jesus verkligen säga så? Det låter i mina öron inte som han.

Sedan tänker jag att genom nåd får vi hjälp att omvända oss och genom den helige Andes kraft klarar vi (förhoppningsvis) mer och mer att hålla oss borta från det som är synd. Men i det här klippet får man intrycket att vi ska klara av det själva. Att vi hamnar i helvetet om vi inte på en enda gång klarar av att leva lika rent som Jesus. Idag när jag funderar vidare får jag en känsla av rädsla och oro när jag tänker på videon. Jag får ingen glädje och kraft eller känner lust till att ta nya steg i tro. Utan bara rädsla att inte räcka till. 

Men vi vet ju alla att vi behöver hans hjälp. I honom är vi starka även om vi är svaga. 

Men jag vet inte…

"Every point of view is a view from a point."

Woodland
2016-12-18 10:28
#20

# 18 & 19

Det är så härligt att läsa dina inlägg för jag ser hur Herren leder dig i ditt resonemang. Jag vill återgå till denna jesus-figur som jag kallar den. Vi har bibelordet för ledning och det är där vi alltid måste gå när det gäller en bedömning av saker och ting.

Du skrev: Även om han skulle vara falsk så är ju budskapet i alla fall delvis överensstämmande med Bibeln.

Satan citerar Guds ord. Vi har ett exempel i 1 Moseboken när han samtalar med Eva. Han citerar och ifrågesätter: Men ormen var listigare än alla markens djur som Herren Gud hade gjort. Han sade till kvinnan: "Har Gud verkligen sagt: Ni får inte äta av alla  träd i lustgården?  Den andra gången var när han frestade Jesus i öknen. Han citerade flera bibelord men endast delvis och förvrängde deras betydelse. Han kan bibelordet bättre än vi!

Du tog upp detta med Guds ledning och det är stort och bra att diskutera i en annan tråd. Vi har haft ämnet skillsmässa uppe här på JiF förut för den som läser och vill diskutera vidare.

Din slutsats säger mycket när du skrev: Jag får ingen glädje och kraft eller känner lust till att ta nya steg i tro. Utan bara rädsla att inte räcka till.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Internettan
2016-12-18 21:47
#21

#20:

Ja, jag håller med om att just blandningen av sanning och lögn är det som får oss att bli så "mottagliga". Vi känner igen sanningen och reagerar på den. Precis som Satan räknat ut. Det är ofta svårt att avgöra vad som är vad, men det är skönt att kunna diskutera med andra kristna.

"Every point of view is a view from a point."

setfree
2016-12-19 08:09
#22

Jag tar verligen till mig era åsikter. Det är verkligen inte helt lätt att avgöra gränsdragningar mellan det som är ett kraftfullt budskap om omvändelse relativt prestation.

Bibelns budskap om omvändelse är tydlig som exempelvis när Jesus träffar kvinnan som skulle stenas. (Joh 8:10) Inte heller jag dömer dig. Gå nu och synda inte mer. Det är klart att hon inte klarar att leva utan synd men Jesus säger det ändå.

Jag startade denna tråd på grund av att jag ifrågasätter mitt eget kristna liv vilket ändå är sunt tänker jag. Man ska ju sopa främför sin egen dörr innan man kräver något av andra.

Bra att fler deltar i diskussionen.

OlgaMaria
2016-12-19 12:38
#23

Jag såg en kommentar till denna video på youtube som var ungefär "Varför kunde inte Jesus berättad något relevant för mänskligheten t ex hur man botar cancer? Detta handlar ju bara om henne."

Och jag tror verkligen att det är just så det är. Jesus möter oss personligt. Många gånger är det som är ett mirakel för oss inte direkt något värt för någon annan. Det är svårt för andra att förstå vidden när de inte vet vad som fanns innan och vad som förändrades. 

Min mans morfar fick ett besök av Jesus när han låg i ett arbetsläger under andra världskriget. Han var nära döden - frusen, hungrig och en blodförgiftning som arbetade sig uppåt i hans arm. Där och då sa han till Gud - "nu måste du hjälpa mig, annars säger jag upp min tro och går ut med vapen till fronten imorgon." Han hade nämligen dömts till arbetsläger pga vapenvägran. Den kvällen kom Jesus till honom och efter det mötet var han varm, mätt och blodförgiftningen gick tillbaka så att han blev frisk. Men vad sa Jesus? Jo, han tillrättavisade honom för hans brist på tro och påminde honom om de mirakler han tidigare gjort i hans liv. 

I inspelningen visas också på hur personlig Jesus är. Budskapet om omvändelse är väldigt konkret, och så känner jag igen min Gud. Han pekar på konkreta saker och kommer aldrig med fördömelse över att jag inte skulle räcka till. Han visar på konkreta saker och på vad han vill att jag ska omvända mig ifrån. Så uppfattar jag det också i videon. Det är inget flummigt som är svårt att tolka, utan oerhört konkret och jag tolkar det som att hon förstod precis vad Jesus ville och att hon också, genom att förstå Guds vilja, fick kraft att ändra på sitt liv och sina tankar. Som sagt, det var inte ett allmänt ouppnåeligt budskap om att leva syndfritt som han talade om, utan konkreta saker. Och så är det också för oss - Gud pekar på konkreta saker i våra liv och vill ge oss kraft till omvändelse. Djävulen fördömer och kommer med idéer som vi inte kan leva upp till, bara för att få oss att känna oss misslyckade och som hopplösa fall.

Det kan absolut bli så att detta känns jobbigt för någon annan, för Gud ÄR personlig och detta är inte ett meddelande till mänskligheten, utan till henne. Och det kan träffa fel för en person med helt andra utgångspunkter osv. 

Jag tror, till skillnad från det som uttrycks i #19 och #20 att det oftast är vår första reaktion som är den sanna, om vi går med Gud och anden är i oss. Om vi fått ta del av något rent och sant så vill djävulen alltid rycka det ifrån oss och så in tvivel och ifrågasättanden. Fåren känner igen hans röst, men djävulen vill så klart alltid rycka oss bort ifrån allt som kommer ifrån Herden. Sen måste det så klart inte alltid vara på det sättet.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2016-12-19 12:41
#24

#16 #17 Det bibelordet i Matt 24 kan ju inte motsäga besök och uppenbarelser av Jesus eftersom vi har flera exempel i Bibeln (Paulus, Ananias, Johannes med flera)

Att se Jesus som en "vanlig människa" är nog dock mest likt olika berättelser från tidiga GT. Paulus skrev endast att Jesus visade sig för honom, vilket innebär någon inblandning av Jesu kropp, på vilket sätt det än var. 

Detta med kyrkomötet 451 förstår jag inte vad det skulle ha för påverkan. Jesus är sann Gud och sann människa. Skulle det hindra honom på något sätt att visa sig för oss? 

Att han sitter på Guds högra sida tror jag inte innebär någon som helst begränsning för Jesus. Det enda vi kan veta är att när han kommer tillbaka så kommer alla se honom. Ett besök av Jesus är en annan sak, inte samma som när Jesus gick på jorden, eller när han kommer tillbaka. 

Läste lite om judarnas uppfattning kring de olika himlarna (Paulus talar ju om tredje himlen t ex) och det är intressant. Det finns t ex ett begrepp som översätts som himlarnas himmel i Folkbibeln.

"A third concept of Heaven, also called shamayi h'shamayim (שׁמי השׁמים or "Heaven of Heavens"), is mentioned in such passages as Genesis 28:12, Deuteronomy 10:14 and 1 Kings 8:27 as a distinctly spiritual realm containing (or being traveled by) angels and God"

https://en.wikipedia.org/wiki/Third_Heaven

Kanske blir det väldigt begripligt hur Jesus kan besöka oss men ändå inte komma till vår jord om vi var införstådda med ett bibliskt sätt att se på universum och den andliga och fysiska verkligheten. Jag tror vi ändå förstår att Jesus inte kommer till oss på samma sätt som när han gick på jorden, i den här typen av besök. Jesus var tvungen att födas av en kvinna för att verkligen komma till jorden på våra (fysiska) villkor. Men före detta besökte han människor, men det var annorlunda när han kom som ett barn. Också nu kan han säkerligen besöka människor utan att gå in i vår verklighet på våra villkor.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

setfree
2016-12-19 13:29
#25

Joh 21 esus sade till lärjungarna: ”Kom och ät.” Ingen av dem vågade fråga honom vem han var; de förstod att det var Herren.  Jesus gick fram och tog brödet och gav dem, och likaså fisken.  Detta var tredje gången som Jesus visade sig för sina lärjungar sedan han uppstått från de döda.

Luk 24 När han sedan låg till bords med dem tog han brödet, läste tackbönen, bröt det och gav åt dem.  Då öppnades deras ögon och de kände igen honom, men han försvann ur deras åsyn.  Och de sade till varandra: ”Brann inte våra hjärtan när han talade till oss på vägen och utlade skrifterna för oss?”

Det är klart att Jesus kan besöka oss i sin fysiska form. Där råder ingen tvekan.

Bra synpunkt angående att Jesus är personlig. Detta var ju ett budskap till henne. Jag kan ju inte applicera det in i mitt liv. Det allmänna budskapet kan vi läsa i bibeln men Jesus kan naturligtvis ha ett budskap till var och en av oss som ser olika ut. Buskapen till de olika församlingarna i Johannes uppenbarelse är ju olika för att ta ett exempel.

Woodland
2016-12-19 17:40
#26

# 23-4

Som jag skrev tidigare # 14 finns det en skillnad mellan en dröm och vision och ett kroppsligt möte med Jesus. 

När det gäller de olika teofanis i Gamla testamentet skrev jag i artikeln Sonen i GT-  Det innebär inte att Han redan hade iklätt sig den mänskliga naturen utan att Han uppfattades av de Han besökte som en människa.

 Det står i skriften om Paulus -    Men när han på sin resa närmade sig Damaskus, strålade plötsligt ett ljussken från himlen omkring honom.  Och han föll till marken och hörde en röst som sade till honom: "Saul,  Saul, varför förföljer du mig?".  När Paulus såg Jesus, var det den upphöjda Frälsaren i sin härlighet? Ja.  Han blev förblindad. Varken i verserna ovanför eller i Paulus  berättelse inför Agrippa finns någon som helst beskrivning av Jesus. Annanias däremot fick en syn. Apostlen Johannes såg Jesus i Uppenbarelseboken men Johannes var "i anden."

I videon påstod kvinnan att hon inte hade en vision utan mötte Jesus i kroppen " . . helt plötsligt, där var han, Jesus Kristus. Verklig som bara den, jag kunde klart se honom. Han stod mitt framför mig i sin uppståndna kropp, totalt en mänsklig man" (ungefär 8:15) Hon poängterade att detta var ingen dröm eller syn. 

Du frågade - Detta med kyrkomötet 451 förstår jag inte vad det skulle ha för påverkan. Jesus är sann Gud och sann människa. Skulle det hindra honom på något sätt att visa sig för oss?

Absolut. Inte därför att han inte har makten utan därför att när han kommer igen kommer varje ögon att se honom. Han kommer i skyarna, i makt och härlighet. (Matteus 24)  Inkarnationen innebar att det gudomliga och mänskliga hade förenats i Jesus. Han är odelad. Detta har kyrkan trott men det blev befäst i

451 AD  för att bemöta olika irrläror.  Han är Gud så han är allsmäktig men vi har Guds ord på att ett besök av Jesus som påstås i videon är i strid med Guds ord. Inte bara det, vi har den helige Ande ibland oss och han skall uppenbara Jesus för oss genom sitt ord. 

Våra upplevelser  att någonting är sant är rätt vanskligt. Bara därför att man "upplever" att denna jesus sade konkreta saker är inget bevis för  sanningshalten i det som sades. Det finns många jesus-figurer i occulta rörelser som är väldigt specifika och konkreta. Om vi bedömer sanningshalten eller äktheten efter våra  känslor, intuition eller infall är vi på tunn is. Den enda kriterian vi har för att bedöma äktheten är bibelordet: skrift mot skrift. Det är detta jag har försökt göra i mina kommentarer. Allt måste prövas efter Ordet -  "var står det skrivet?"

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2016-12-19 17:44
#27

Det är klart att Jesus kan besöka oss i sin fysiska form. Där råder ingen tvekan.  

Men när vandrade och åt Jesus med dessa lärjungar  i Lukasevangeliet 24, före eller efter Apostlagärningarna 1?  Faktum är att Jesus har en enda kropp (nu förhärligad).  

Detta var ju ett budskap till henne. Jag kan ju inte applicera det in i mitt liv. _Det allmänna budskapet kan vi läsa i bibeln men Jesus kan naturligtvis ha ett budskap till var och en av oss som ser olika ut.
_

Tror du inte att skriften är tillräckligt ?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Camillhe
2016-12-19 19:01
#28

Om kvinnan menar  att han fysiskt var i rummet med henne så tycker jag det går ganska starkt emot kristen tro. 

I Johannes 16 säger Jesus att han nu går bort och vi ser honom inte längre, samt att han går bort för att Hjälparen ska kunna komma till oss. Och om han INTE går bort kan inte Hjälparen komma.

Joh 16:7: "Men jag säger er sanningen: Det är bäst för er att jag går bort. Ty om jag inte går bort, kommer inte Hjälparen till er. Men när jag går bort, skall jag sända honom till er."

Här varnar Jesus oss för att vi inte ska tro på de som säger att han dyker upp lite här och var

Matt 24:26: "Om de alltså säger till er: Han är i öknen, så gå inte dit, eller: Han är i de inre rummen, så tro det inte."

Jesus ska komma tillbaka i fysisk form EN gång men om han nu redan gjort det till kvinnan i exemplet ovan och många andra så blir hela det budskapet med Jesus återkomst lite märkligt.

Och sist men inte minst, en falsk Jesus syns ju till lite här och var enligt många människor inom olika sammanhang, och han varnar oss för just det i 2 Kor 11:14: "Och det är inget att förvåna sig över. Satan själv gör sig lik en ljusets ängel."

[ifokuskvinnan]
2016-12-19 20:45
#29

Det är inte ofta man får en ansikte-mot-ansikte-möte med Jesus faktiskt. Man kan få en "aning" om hur han ser ut. Nu har jag inte tittat på videon men Jesus visar sig nog för den han vill.  Men man måste nog ändå gå efter bibelns ramar, så man inte får någon upplevelse som inte överrensstämmer med Guds ord.  För det finns ju en  som kan klä sig i både ljus och förvränga sanningen här på jorden.

Upp till toppen
Annons: