Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2665 ggr
copse
2016-12-01 15:13

Luther och Calvins åsikter/retorik

Detta inlägg har saxats från denna tråd på grund av Off Topic.

-----

2016-12-01 14:25 

#32 av: OlgaMaria

Jag har tänkt på en sak denna vecka. Det kanske är old news för många av er men det är inte något jag direkt reflekterat över förut, men Luther och Calvin och väldigt många andra inflytelserika kristna genom historien har haft väldigt starkt antisemitiska åsikter och retorik. Och de har haft stort inflytande över vår uppfattning om vad som händer efter döden.

Citat Calvin:

Their [the Jews] rotten and unbending stiffneckedness deserves that they be oppressed unendingly and without measure or end and that they die in their misery without the pity of anyone.

Citat Luther:

Such a desperate, thoroughly evil, poisonous, and devilish lot are these Jews, who for these fourteen hundred years have been and still are our plague, our pestilence, and our misfortune.

Luther påordade också att man skulle bränna deras synagogor, förstöra deras hus, bränna deras böcker, förbjuda rabbinerna att predika och inte tillåta judar att äga pass. Här kan man läsa dessa och fler citat.

För det första var det inte så konstigt att de tänkte så här, för så tänkte också andra inom kyrkan och har tydligen gjort sen de första århundradena. Och man behöver ju inte diskvalificera dessa personer ifall man tycker dessa citat är vedervärdiga. Men det jag tänker på är att det måste ha varit omöjligt att se vissa delar av Guds ord med det här synsättet i bagaget. Det måste ha varit omöjligt att ta till sig vad Paulus skriver om i Romarbrevet 11, och mycket annat. Jag tror att Gud fortfarande älskar Israel och har en särskild plan med dem i den sista tiden.

// copse

Medarbetare på Jesus iFokus.

Annons:
Woodland
2016-12-02 11:12
#1

Luther och Calvin och väldigt många andra inflytelserika kristna genom historien har haft väldigt starkt antisemitiska åsikter och retorik.

Jag planerar att under 2017 (om Gud tillåter) sammanställa flera inlägg runt Reformationen och de ledande figurerna. Så ett detaljerat svar får vänta till dess. 

Du länkade till en judisk hemsida. Flertalet av citaten är inte värre än det profeten Hosea skrev eller ens Jesus ord om judarnas förnekande av honom som Messias och dess konsekvenser. 

Vissa av de som citeras i länken talar för det mesta utifrån en teologisk synvinkel. De som har webbsidan har en egen agenda och kanske en smärtsam  bitterhet på grund av historien. De kanske vill dra alla över en kam så att säga. Ta detta med Augustinus' citat om önskan eller bön att judarna skulle bli dödade av Guds svärd (ordet) och som vi säger på svenska "dö från sig själv" och leva till Gud  - Det är mycket bibliskt eller hur? Det är det vi alla bör göra.  Origens åsikter om mycket och hans tolkningsmetoder var mycket omstridd även under hans livstid. När det gäller Calvin väntar jag med en synpunkt tills jag har läst versens sammanhang.

Luther däremot är problematisk. Luther var en stark person med fel och brister. Ett barn av sin tid. I 1516 skrev han "… Många människor  stoltserar med fantastisk dumhet när de kallar judar hundar, ogärningsmän, eller vad de vill, medan de också, likväl, inser inte vem eller vad de är i Guds ögon."  1523, Luther förespråkade en vänlig attityd mot judar i sin bok "Jesus Kristus föddes som jude". Hans förhoppningar var att under de Tyska protestanternas statskick skulle det sanna evangeliumet om Messias nå också dem. Han trodde att han skulle kunna konvertera dem till kristendomen. Han blev bitter när han misslyckades. Luther var känd för sitt kompromisslösa sätt. (Mera om det i artikelserien)

De sista tre åren av sitt liv skrev han en mycket hätsk bok   "Om judarna och deras lögner."  Det finns en politiskt utveckling av dessa tankar i Tyskland. Senare återgick Hitler och hans gelikar till dessa under andra världskriget. Och detta är så besvärligt att när historiker kom tillsammans för att sammansätta alla Luthers verk debatterade de om de skulle publicera denna bok i samlingen.  Detta är någonting som de som älskar Luther måste handskas med.

Det finns inget bevis att protestanterna i allmänhet delade alla eller ens några av dess perspektiv. De Schweiziska reformerade (Calvin bland andra) hade en någorlunda hälsosam relation till judarna.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
2016-12-02 13:58
#2

Bra synpunkter! Valde länken mest för att både Calvin och Luther var citerade där.

Hittade ett annat Calvincitat också

"I have had much conversation with many Jews: I have never seen either a drop of piety or a grain of truth or ingenuousness – nay, I have never found common sense in any Jew." Källa

Calvin valde väl att närmast kategoriskt byta ut allt som handlar om Israel till att handla om de utvalda i det nya förbundet?

Med en sådan syn tänker jag att man blir något förblindad för budskapet i Rom 11.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2016-12-02 18:32
#3

Del 1

"I have had much conversation with many Jews: I have never seen either a drop of piety or a grain of truth or ingenuousness – nay, I have never found common sense in any Jew."

Jag har läst Wikipediakällan du länkade till. Det är ett citat från Kalvins Kompletta kommentar Volym 4 Hesekiel till Joel (hoppas att länken fungerar, annars kan du klistra hela citatet i sökfältet för att få fram boken). I sitt sammanhang tillbakavisar Kalvin en rabbis påstående att Jesus inte kan vara kungen som Daniel profeterade om.  Kan man anta att Kalvin tyckte ovanstående i ljuset av det som står i Nya Testamentet, bland annat: "Jo, vad Israel strävar efter har det inte uppnått. De utvalda har nått det, men de andra har blivit förstockade"? Romarbrevet 11:7  

Det kan mycket väl vara att Kalvin var frustrerad med förnekelsen av Jesus som Messias och försökte övertyga dem i och med att Jesus uppfyllde alla profetiorna. Det verkar så.  

För Judarna var Jesus en falsk messias, magiker, med mera. Detta är också en del utav sammanhanget. Idag är det mer öppet. Det kan man läsa här på Jews för Jesus.

Det finns hårda ord om judarna i Nya Testamentet, som när Paulus citerar Jesaja och Psaltaren i Romarbrevet 11:8-10 – 8 Det står skrivet: Gud har gett dem en likgiltighetens ande, ögon som inte ser och öron som inte hör, och detta ända till denna dag.[a]9 Och David säger: Må deras bord bli en snara och ett nät, en fälla och ett straff för dem.[b]  10 Må deras ögon bli förmörkade, så att de inte ser, och böj deras rygg för alltid.  ([a]Jesaja 29:10 [b]  Psalm 69:23). Paulus, David eller Jesaja kan knappast kallas antisemiter. 

Men har man aldrig läst både Gamla och Nya Testamentet kan man tycka att reformatorerna tog i. Och det gjorde  särskilt Luther. Men Luther var hårda mot kristna också!

Jean Kalvins karaktär var extraordinär. Inte felfri men långt utöver det vanliga. Luther var bästis med Filip Melancthon. Melancthon var mycket mjukare än Luther och gav ett tal på hans begravning där han sade att för de våldsamma tider de levde i reste Gud upp en våldsam general (Luther). Melancthon var bekymrad över Luthers temperament och sätt att behandla sina motståndare. Han kallade det för "rabid ilska." 

Kalvin var väldigt tillgiven Beza, Melancthon och Knox, med flera. Kalvin var inte som Luther, utan blev mjukare och mera ödmjuk för varje år som gick. Han slet ut sig i arbetet för Guds rike och hade alltid tid med de som behövde hjälp. Och fastän han blev sängliggande vägrade han att sluta arbeta eftersom tiden var så kort.  Alla dessa män som jag har nämnt är värda beundran. De offrade sig långt utöver det vanliga.  

Del 2  

När det gäller Romarbrevet 11 tror jag inte att Kalvin ansåg att han missade någonting eftersom han inte var någon dispensationalist.  Hans position är att det finns det gamla och det nya förbundet. De som håller en sådan position har inget problem med Romarbrevet 11. Detta kallas för Covenant Theology (Förbundsteologi) och är en tolkningsmetod som står i kontrast till dispensationalismens system som ser historien uppdelad i olika administrativa tider. Dispensationalism tolkar bibliska profetior bokstavligen och ser Israel som  separat och unik från kyrkan. Den är vanlig idag i många "frikyrkor".  Om du är intresserad av att diskutera dispensationalism och Förbundsteologi bör vi kanske starta en ny tråd. Det kan bli mycket det!   Skämtar

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: