Annons:
Etikettinspiration
Läst 1505 ggr
Woodland
11/20/16, 10:07 AM

Fokuserad bön

Bön fokuserad på Guds rike

Det är inte lätt att veta hur man ber på ett effektivt sätt. Lärjungarna såg Jesu makt i livet och anade att bön spelade en stor roll i den.  De sade till honom, "Herre lär oss att be." Han gav dem bönen som allmänt kallas "Fader Vår". Ibland rabblar vi upp bönen utan att ge den mycket eftertanke. Samtidigt finns de mängder av avhandlingar och böcker skrivna om denna bön. I bönen har vi fått ett tillvägagångssätt för hur vi bör be. Man kan kalla det en vägkarta.

Vi behöver inte komma till Herren med en lista. Sök först Guds rike och allt detta skall tillfalla er.1  Prioriteten bör vara Guds rike precis som det var för Jesus. Vi börjar med att tilltala vår Fader som är i himlen. Sedan ber vi för en effektiv påverkan i och på världen. 

Martin Luther var en bedjande människa. Luther bad fyra timmar om dagen.   Luther's  barberare Mästare Peter hade observerat Luthers liv och ville ha råd om hur han kunde be mer fokuserat och effektivt.  Luther skrev en liten skrift om bön för Peter som han kallade ”Att be enkelt.” 

Martin Luther delade då med sig av sitt sätt att be till Gud. Han hade praktiska och enkla förslag:

  1. Avsätt tid varje dag för att be på en lugn plats, företrädesvis samma tid på dygnet.
  2. Be högt även om det bara är en viskning. Jesus bad högt. 
  3. Be genom tre saker: A - Fader Vår2, B - Tio budorden3 och C -  Den apostoliska trosbekännelsen4.   Vi talar ofta om att läsa de tio buden, men Martin Luther talar om att be buden. Alla buden, trosbekännelsen och Fader vår behandlas var för sig i fyra steg: 1. Vad lär jag om Gud och hans vilja? 2. Tacksägelse, 3. Bekännelse och 4. Bön om att följa Guds vilja.

fotnot

1 Matteusevangeliet 6:33, Lukas 12:31

2 Fader vår

 Fader vår, som är i himlen. Helgat blive ditt namn. Komme ditt rike.

Ske din vilja på jorden liksom den sker i himlen. Ge oss i dag vårt bröd för dagen.

Och förlåt oss våra skulder, såsom också vi förlåter dem som står i skuld till oss.

Och för oss inte in i frestelse utan fräls oss från den onde.

[Ty riket är ditt och makten och äran i evighet, amen.] Svenska Folkbibeln 1996

3 Tio Gudsbud

Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.

Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn.

Tänk på att hålla sabbatsdagen helig.

Visa aktning för din far och din mor, så att du får leva länge i det land som Herren, din Gud, ger dig.

Du skall inte dräpa.

Du skall inte begå äktenskapsbrott.

Du skall inte stjäla.

Du skall inte vittna falskt mot din nästa.

Du skall inte ha begär till din nästas hus.

Du skall inte ha begär till din nästas hustru, inte heller hans tjänare eller hans tjänarinna, inte heller hans oxe eller hans åsna, eller något annat som tillhör honom. 2 Moseboken 20:1-17

4 Den Apostaliska Bekännelsen

*Vi tror på Gud Fader allsmäktig,

himmelens och jordens skapare.

*Vi tror ock på Jesus Kristus,

hans enfödde Son, vår Herre,

vilken är avlad av den Helige Ande,

född av jungfrun Maria,

pinad under Pontius Pilatus,

korsfäst, död och begraven,

nederstigen till dödsriket,

på tredje dagen uppstånden igen ifrån de döda,

uppstigen till himmelen,

sittande på allsmäktig Gud Faders högra sida,

därifrån igenkommande till att döma

levande och döda.

*Vi tror ock på den helige Ande,

en helig, allmännelig kyrka,

de heligas samfund, syndernas förlåtelse,

de dödas uppståndelse och ett evigt liv.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[loveisall]
11/21/16, 3:09 PM
#1

Tack för tipsen med bönerna.  Jag kan ofta känna att jag blir störd.. faktiskt av min hund om jag går in på mitt rum, ner på knä och knäpper händerna, för då undrar hon vad jag håller på med och gnäller och puttar på mig 😂 Får passa på när hon sover.  Nej, men jag försöker att be i anden och samtala med Gud genom hela dagen, men om man är stressad är det inte lika lätt, så då får man ta sig tid och be och vara var stilla inför Honom.

Upp till toppen
Annons: