Annons:
Etikettinspiration
Läst 1370 ggr
[loveisall]
11/16/16, 8:46 PM

Dröm

Jag har hittat några drömmar som jag har sparat i datorn och läste nu igen dom alla igen.  Tyckte denna dröm var berörande.  Tala gärna om för mig vad ni tänker om drömmen och vad den vill säga 🙂

Inatt drömde jag om en man (Hjalmar)  som på något sätt hade problem med hälsan och ena benet. Denna dag hade han väldigt ont och fick för sig att han skulle ta en öl för att lindra smärtan. Han gick till en pub och köpte en öl. När han köpte en öl, insåg han att han hade sin väns (Emmanuels) kontokort och Emmanuel hade hans kontokort.

Dom hade av någon anledning bytt för en stund.  Mannen hade inte särskilt mycket pengar på sitt konto, men Emmanuel hade väldigt mycket pengar på kontot.  Han tänkte att han lånar pengar av honom och sen för över den lånade summan till sin väns konto nästa dag.

Emmanuel blev orolig över mannen och undrade vart han tagit vägen, men sen fick han reda på av några människor att han satt på krogen och drack öl.  Han visste att han hade hans kontokort, men tänkte att han säkerligen är ansvarsfull med det.

Hjalmar tog några öl till och mådde mycket bättre. Han träffade människor och blev glad och pratade och glömde bort tiden. Han bjöd sina vänner på drinkar och han själv hade druckit alldeles för mycket.

Emmanuel  höll lite koll på honom och blev lite ledsen och orolig över att se hur han spenderade så mycket pengar från hans konto och gick över sina egna gränser vad gäller alkohol och berusning.
Han funderade på att vänta lite till och sedan betala hela räkningen på krogen och bära med honom hem till sig själv så att han fick sova ruset av sig, för att rädda hans anseende.

Nästa dag skulle Hjalmar lämna tillbaka sin väns kontokort och han hade väldigt dåligt samvete för att han inte ens hade koll på hur mycket han hade spenderat, men han visste att det måste vara väldigt mycket pengar eftersom han även bjöd sina nyfunna vänner på drinkar.
Dessutom mådde han mycket sämre fysiskt dagen efter. Smärtan och värken var tillbaka, med huvudvärk och illamående till råga på allt.

När han skuldmedveten och ångerfull skulle ge tillbaka kontokortet såg Hjalmar att han ju bara hade sitt eget kontokort i plånboken!  Han kollade saldot på sitt konto och upptäckte att han hade lika mycket pengar som tidigare innan han gick på krogen.

Han undrade vad som hade hänt.. och var till slut tvungen att fråga sin vän Emmanuel.

Emmanuel svarade:
Jag blev orolig för dig och bar dig hem, för jag visste att du hade en dålig dag med mycket värk och smärta.  Du hade kunnat vända dig till mig och be mig om hjälp, men istället  handlade du fel både mot dig själv och mig.
Men eftersom vi är så goda vänner så ville jag hjälpa dig ur knipan och betala din skuld. Lova mig bara att du nästa gång så kommer du till mig först och ber om hjälp när du har en dålig dag.

Hjalmar blev rörd till tårar och förstummad över vännens enorma godhet och förbarmande. Han lovade att alltid i fortsättningen komma till sin vän och be om hjälp först. Hjalmar kände att han stod i stor tacksamhetsskuld till sin vän att i fortsättningen vara ansvarsfull, ärlig och tacksam.

Annons:
[loveisall]
11/16/16, 8:52 PM
#1

Här är en till dröm jag fick för nåt år sedan.  Har märkt att Gud ibland talar med mig i drömmar på det här sättet och jag har börjat skriva ner alla "speciella" drömmar.

Det var en  hund som gick på agility och lärde sig springa genom långa tunnlar, upp på höga broar och hinder , hoppa över hinder och att springa mellan olika hinder.
 Men hunden kunde aldrig springa en hel bana själv, utan klarade bara varje gren var för sig och den var jättestolt över sig själv för att den hade lärt sig varje gren.

 Då hörde jag någon säga till mig:

Jag kan inte springa en hel bana med dig förrän du lär dig alla grenar grundligt först och sedan klarar av att avsluta hela banan själv. Tänk på att hunden alltid har sin ägare springandes bredvid sig och uppmuntrar, ger direktiv  och visar vägen.

Då tänkte jag för mig själv i drömmen att det är ju sant. Jag har inte lyssnat så mycket på min ägare för att klara hela banan i ett sträck. Jag trodde att jag var färdig för tävling redan efter första hindret!

Jag har bara haft kraft nog att i ren glädje hoppat ett par  hinder för att sedan springa till husse och få en godis.
För att klara hela banan behöver man disciplin, träning, styrka, uthållighet, uppmuntran, direktiv, självbehärskning och repetition.

Man behöver kartlägga hela banan och kunna den utantill, provspringa den och se hur konditionen är, lyssna på Husses direktiv och uppmuntran. Det är bättre att lyssna på Husses direktiv och få beröm än att springa och jaga godis efter varje hinder. Där behövs motivation och självbehärskning.

Och för att kunna höra husse så måste man ha uppmärksamheten riktad mot husse och ha fokus på hans röst och direktiv.  I början tar man hinder för hinder, ett i taget. Sedan när man lärt in hela banan utantill så går det lättare och snabbare för varje gång.   Man kan inte avbryta mitt i för att få en godis, för då tappar man fokus på målet.  Det är gott nog att höra husses uppmuntran medan jag springer.

En ägare låter inte sin hund tävla om han inte är säker på att han åtminstone klarar av att springa hela banan med direktiv. Det finns hundar som inte ens behöver ha sin husse springandes bredvid sig utan han säger bara GÅ och hunden springer hela banan själv och kommer slutligen lugnt och behärskat och sitter fot bredvid sin husse.  Vid det laget vet husse att  sådant hårt arbete i sig är så glädjande för hunden att den inte ens kräver beröm mer. För redan från första träningsdagen har den hunden fått gedigen undervisning och beröm inplanterat i sig, så att den med sig själv känner av glädjen och styrkan  i sig själv.

Woodland
11/16/16, 10:37 PM
#2

Inlägget flyttades hit från Alla frälsta? på grund av Off Topic regeln.

 #13 av: loveisall

Jag tror Gud redan vet vilka som är bestämda att bli räddade och vilka som går förlorade.  Men jag hade en stark dröm förra året tror jag det var som jag skrev ner i datorn. Hittade den nu. Har funderat mycket på om det var en dröm från Gud eller inte.  Jag klistrar in såsom jag har skrivit ner den.  Påpeka gärna om något i drömmen inte stämmer med bibeln.  Själv tycker jag att det viktigaste är nog att man arbetar på sin frälsning; utvecklas, bär mer och mer frukt.

Elden är redan här.  (Men den tid kom­mer, ja, den är re­dan här, då al­la san­na gudstill­bed­ja­re skall till­be Fa­dern i an­de och san­ning. Ty så vill Fa­dern att man skall till­be ho­nom. Gud är an­de, och de som till­ber ho­nom måste till­be i an­de och san­ning. Joh 4)

Hela livet är en prövning genom elden.  (Han skall döpa er med helig ande och eld. 12Han har kastskoveln i handen och skall rensa den tröskade säden och samla vetet i sin lada, men agnarna skall han bränna i en eld som aldrig slocknar.” Matt 3:11)

 Dina gärningar (frukten) ska visa om du består elden. Ni är kallade UT UR världen för att följa mitt (Jesus)  exempel, så var inte en del av denna världens anda. Agera därefter i ande och sanning, bär riklig frukt. (Läs om andens frukter)

Gud ska skilja agnarna från vetet. Agnarna ska först brinna upp för de består inte i elden. Deras onda gärningar avslöjar dem. Goda gärningar är  andens frukter.

Lev alltigenom i sanning och ande så ska ni få ta del av det eviga livet och bestå elden som är över er. Lägg bort bitterhet och dåligt humör. Förlåt din broder medan du ännu kan, så att elden inte får något att fästa på. Lev alltigenom rent och heligt. Min ande ska leda och upplysa er så att ni kan helga er. Be så att ni inte överlistas och frestas av den onde. Tacka Herren och ta på er Guds rustning och använd de andliga vapen ni har fått till förfogande. Lägg ner alla världsliga vapen och ha fokus på mig (jesus).

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

setfree
11/17/16, 10:08 AM
#3

#0 Kan vi tolka det som att vi kan missbruka vårt förtroende och de tillgångar som vi har fått av Gud?

Guds "kontokort" som vi har tillgång till kan det vara vår tid, förmåga och pengar? Detta kan vi använda till att lyxa till det lite för oss själva eller att hjälpa andra.

Min konkreta fråga är vad som är rimligt angående missbruk. Om jag köper en ny bil med mina pengar är det ett missbruk med det som jag har fått av Gud?

Jag hoppas ni förstår min fråga. Jag funderar mycket på vad som är rimligt.

Att jag ska dela med mig är självklart för mig men jag "lyxar till det" ibland också.

Woodland
11/17/16, 10:18 AM
#4

#0 och 1

Jag är förvånad över att du kommer ihåg dina drömmar! Jag för det mesta kan inte ens minnas att jag har drömt. 🙂

Har du tänkt på det att du kanske har ådran att skriva berättelser? Har du tänkt på att du kan strukturera någonting och skicka till en kristen tidning eller så? Det finns de som tar emot sådana om de är uppbyggliga. Det finns forum på internet som ge råd till de som vill skriva för att komma igång.   

#3

Jag tror att  medan du sover sorterar din hjärna det du hört under dagen. En ny tanke knyter an till det du har hört förut. Men som vi har kommit överens om i våra diskussioner är det alltid bäst att hålla sig till bibelordet. Be om Herrens beskydd innan du somnar.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

setfree
11/17/16, 10:27 AM
#5

#1 Min tolkning av hinder:

Att förlåta

Att be för någon som man inte tycker om och att välsigna den personen

Att tacka Gud även när man är besviken, ledsen, trött och nedstämd

Att underordna sig andra och stå tillbaka och ha en tjänarattityd

Att avstå något själv för någon annans bästa

Att lyda Gud även när man inte själv vill

Att tala sanning även om man kan tjäna på att ljuga lite

Att bekänna sin tro även om man riskerar att bli betraktad som avvikande

Etc. Jag det finns mycket mycket mer.

Vad tror ni?

Woodland
11/17/16, 11:36 AM
#6

# 5

Vad menar du med hinder? Hinder till vad, vem och så vidare.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
setfree
11/17/16, 12:28 PM
#7

#5 Hinder är helt enkel något som kräver ansträngning för att komma över.

När jag kan komma över ett hinder skuttar jag vidare till nästa. Jag har lärt mig något om att våga ta steget i tro. Men mycket handlar om att omsätta uppmaningarna i bibeln i praktisk handling. (inte helt enkelt)

Ibland ramlar man och slår sig lite, och försöker igen.

Men det är bara min syn på hennes dröm. Hur ser ni på den?

Jag tror att vi har helt olika tolkning av den.

[loveisall]
11/17/16, 12:34 PM
#8

#3  Kan vi tolka det som att vi kan missbruka vårt förtroende och de tillgångar som vi har fått av Gud?

Tack för ditt inlägg.  Ja, jag tror man kan missbruka förtroendet och nåden vi fått av Gud. Alla gör vi fel här i livet. Men det kan finnas olika orsaker till att vi handlar fel.

Guds "kontokort" som vi har tillgång till kan det vara vår tid, förmåga och pengar? Detta kan vi använda till att lyxa till det lite för oss själva eller att hjälpa andra.

Jag tänkte på i drömmen att man som människa ofta/ibland gärna tar tag i saker själv, när man borde söka efter en lösning hos Gud.  Jag själv tycker att jag ofta gör fel, och att jag tar kontrollen själv istället för att vända mig till Gud.

Min konkreta fråga är vad som är rimligt angående missbruk. Om jag köper en ny bil med mina pengar är det ett missbruk med det som jag har fått av Gud?

Ja, Jesus drack ju vin på högtider, men han blev nog inte berusad. Det står ju att man inte ska dricka för att bli berusad så att man mister omdöme och faller för frestelser.  Ja man kan ju missbruka Herrens gåvor också, det är ju så klart inte bra.  Att köpa bil med dina pengar har jag svårare att svara på , men det är klart, Gud kanske tycker att du borde spenderat dom på annat :)

Jag hoppas ni förstår min fråga. Jag funderar mycket på vad som är rimligt.

Att jag ska dela med mig är självklart för mig men jag "lyxar till det" ibland också.

[loveisall]
11/17/16, 12:37 PM
#9

#4  Jag är förvånad över att du kommer ihåg dina drömmar! Jag för det mesta kan inte ens minnas att jag har drömt. Glad

Jag lärde mig att direkt skriva ner mina drömmar om jag t ex vaknar mitt i natten, men skriver bara ner dom som jag tror kommer från Gud, saker som han vill lära mig.

Har du tänkt på det att du kanske har ådran att skriva berättelser? Har du tänkt på att du kan strukturera någonting och skicka till en kristen tidning eller så? Det finns de som tar emot sådana om de är uppbyggliga. Det finns forum på internet som ge råd till de som vill skriva för att komma igång.   

Tack, jag skrev rätt mycket förut, men mer sällan idag.   Man kanske skulle börja skriva lite mer igen. Det är kul när man väl kommer igång.

setfree
11/21/16, 10:08 AM
#10

#0 och #1 Jag är nyfiken på din egen tolkning av drömmarna. Får du någon mer uttydning från Gud angående den praktiska tillämpningen?

Om drömmen är från Gud är det väl viktigt att förstå vad det betyder tänker jag.

[loveisall]
11/21/16, 3:05 PM
#11

#10 Ja när jag vaknar av drömmarna, så förstår jag precis vad Gud vill visa mig /uppmärksamma mig på och lära mig. Har märkt att Gud ofta i drömmar vill göra mig uppmärksam på t ex fel jag gör i livet och hur jag kan komma över hindrena.

Kan skriva ner min tolkning lite senare.

setfree
11/22/16, 7:38 AM
#12

Mycket nyfiken på att få höra dina tolkningar. 🙂

Upp till toppen
Annons: