Annons:
Etikettjesus
Läst 1250 ggr
Malia
10/18/16, 12:17 PM

Jesus betydelse Islam/Judendom

Hej!

Jag jobbar med en skoluppgift och jag har fastnat lite… Vad har Jesus för betydelse inom Islam respektive Judendom? Vet att han var en profet inom Islam, men behöver mer information.

Tack på förhand! :)

Annons:
setfree
10/18/16, 12:46 PM
#1

Muslimerna tror på Jesus som en viktig profet men inte som Guds son. De tror på jungfrufödseln och att han gjorde under. De tror inte att han korsfästes utan att han blev upplyft till himlen av Gud.

Gamla testamentet talar om Messias som ska komma och judarna väntar på Messias. De tror inte att Jesus är den Messias som profeterna talar om. Kristna har förföljt judar i historien för att de förnekar Jesus som messias och det är en orsak till att Judarna är negativt inställda till kristna.

Det finns nu fler  och fler messianska judar som tror på Jesus som messias, men de är inte en majoritet.

Ja det var inte mycket jag kunde skriva, bara lite övergripande. Fler får hjälpa till.

Woodland
10/18/16, 9:45 PM
#2

Hej Malia!

Vi har fått förfrågningar förut från elever som vill att vi skall göra deras skoluppgifter. Skolans bibliotek har informationen du behöver och  internet är full av sajter som har det du behöver. Jag tror inte din lärare godtar Jesus iFokus som källa för ditt arbete.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Malia
10/19/16, 9:06 PM
#3

#1: Tack så otroligt mycket för svar! :D 

#2 Hej Woodland! :)

Jag har ej bett någon  att göra mina skoluppgifter, jag har endast bett trevliga medlemmar på iFokus om hjälp. Är det inte det forum är till för; att tillsammans med andra medlemmar dela med sig av sina kunskaper, tipsa varandra och berätta om egna erfarenheter? "Vet att han var en profet inom Islam, men behöver mer information". Kalla mig dålig googlare, men det - att han var en profet inom Islam - är det enda jag lyckats hitta.

Woodland
10/19/16, 11:14 PM
#4

Ok Malia, jag hjälper dig gärna i ditt sökande! 🙂

Här finns en islamsk [sida](Islams syn på Jesus) och en kristen sida om ämnet Jesus inom islam. Det finns en länk längst ner på Credoakademins sida till en längre artikel. Så nu har du två källor som din lärare kan godkänna. Hoppas det hjälper.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
10/20/16, 7:50 AM
#5

Här är en judisk sida om Jesus. Här är en icke-religiös sida.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Malia
10/20/16, 4:48 PM
#6

#5 Tack så jättemycket för länkarna Woodland! Den första funkade dock inte, men massvis med information på dem andra tre. Återigen - tack! :D

Annons:
Woodland
10/20/16, 5:25 PM
#7

Här är en islamsk länk www.**islam**guiden.com/isa.shtml

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: