Annons:
Läst 1745 ggr
Woodland
10/17/16, 11:34 PM

Didache

Varning: många länkar i detta inlägg! Skämtar

Det finns en liten och mycket gammal skrift som anses varit skriven som en praktiskt introduktion och  instruktion för de hedningar som ville ansluta sig till de tidiga kristna och följa Jesus. Den kallas Didache eller "De tolv Apostlarnas lära". Vi har diskuterat den här förut. I detta inlägg har Highness lagt upp en video med en kyrkohistoriker som ger lite information om skriften.   Lite om bakgrunden kan man läsa här.

Skriften upptäcktes runt 1870-talet och har nyligen översatts till svenska som "De tolv Apostlarnas träning". Den har översatts till engelska i flera omgångar (Lightfoot är alltid bra).  Eftersom den är en del av public domain går den att kopiera om man så vill.

OBS! Den är inte en del av bibeln men ändå intressant att läsa och diskutera precis såsom andra böcker man läser. 

Enligt vissa experter är Didache den äldsta skrift vi har och ger oss insikt i det tidiga judisk/kristna församlingslivet.  Den är en lista över regler för hedningar som är okunniga om det judiska förbundet men som vill följa Jesus.

Det finns många intressanta punkter: 

Vi kan läsa att barndop inte fanns med eftersom den som skulle döpas skulle fasta först (Kapitel 7). Likväl finns det ett pragmatiskt synsätt på ifall vattnet man döptes i skulle vara så pass djupt att det gick att sänkas i eller om det räckte med vatten grunt nog att endast hällas.

Det finns också vissa meningar som är desamma som i Barnabasbrevet och verkar ha starka influenser av det vi läser i Matteusevangeliet.  

Skriften talar om Eucharist (detta kommer inte fram i länken med den svenska översättningen) och det är i samband med en vanlig måltid i en liten grupp, troligen i ett hem (Kapitel 9).

Det finns varningar och vägledning på hur man skall skilja på falska lärare och profeter (Kapitel 1-13). Den eller de som skrev detta ville inte att den lilla gruppen skulle luras på pengar och mat. 

Vad har ni för synpunkter på Didache?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
setfree
10/18/16, 8:20 AM
#1

Sammantaget bra. Kortfattat och begripligt.

Vi kan konstatera att det finns både sanna och falska profeter. Båda behövs mem vi ska vara vaksamma och pröva innehållet mot Guds ord.

Lite hårt angående betalning för kringresande.

Woodland
10/18/16, 7:01 PM
#2

#1

Båda behövs mem vi ska vara vaksamma och pröva innehållet mot Guds ord.

Vill du förklara vad du menar med "båda behövs"?

Lite hårt angående betalning för kringresande.

På vilket sätt?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

setfree
10/19/16, 8:15 AM
#3

Jag ber om ursäkt för mitt misstag Det är klart vi inte behöver falska profeter. Jag vet inte hur jag tänkte.  (det finns inget gott med falska profeter)

1Varje sann profet som önskar stanna hos er är värd sin mat. 2På samma sätt är en sann lärare, liksom arbetaren, värd sin mat.

Det är klart att profetiska budskap ska prövas mot skriften. Det finns alltid risk för att falska profeter ger felaktiga budskap. Att profetiska budskap fyller en funktion är klart annars hade de ju formulerat detta på ett annat sätt.

En profet är inte en lärare enligt skriften.

Angående betalning: 3Apostlar och profeter ska ni bemöta så som evangeliet lär. 4Ta emot varje apostel som kommer till er som om det var Herren själv. 5Men aposteln ska inte stanna mer än en, högst två dagar om det är nödvändigt. Om aposteln stannar tre dagar är det en falsk profet. 6Och när en apostel reser vidare, låt inte aposteln ta emot bröd, eller något annat, som räcker mer än ett dygn. Ber aposteln om pengar är aposteln en falsk profet.

Vi betalar väl predikanter idag med pengar som alla andra av oss får betalt för utfört arbete?

Det var det jag menade med att det var lite hårt.

Woodland
10/19/16, 10:29 AM
#4

Tack för förtydligandet. (Detta med profeter idag är stoff för en annan tråd. Jag vill gärna att man håller denna till själva Didachen.) 

Vi betalar väl predikanter idag med pengar som alla andra av oss får betalt för utfört arbete?

Absolut. Vi bör stödja de som tjänar bland oss och till och med utländska predikanter i fattiga länder om Gud leder oss till det. 

Om man tänker sig att denna skrift var skriven i de tidigaste skeendena av den nytestamentliga kyrkan är det lätt att förstå varningarna. Det var och är inte ovanligt att församlingar utnyttjas på platser där det inte finns en övergripande struktur av ett samfund eller kyrka.  Man ser idag detta i flera u-länder. Det händer att "resande" kommer och 'predikar',  rör upp folks känslor hit och dit, tar pengarna och försvinna. En pastor i en liten församling i USA berättade för mig att de fick besök av en "predikant" från Nigeria som rekommenderades av någon de kände. De tog emot honom men förstod senare att de hade blivit lurade på kollekten. 

Det är annorlunda om en församling tillhör ett samfund eller rörelse som har koll på de som åker runt och predikar. De som mottog denna skrift hade inte det skyddet.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

setfree
10/19/16, 10:44 AM
#5

Den är kortfattad och tydlig och fungerar även idag.

 "välsigna dem som förbannar dig, be för dina fiender och fasta för dem som förföljer dig. Om någon tvingar dig att gå en mil, gå då med två mil. Om någon tar din skjorta, ge också din mantel……".(mycket bra)

Angående fasta: Hur många av oss fastar idag?

Jo jag förstår att den är skriven i ett annat sammanhang och att det finns ett behov av skydd mot de som utnyttjar församlingar.

Upp till toppen
Annons: