Annons:
Etikettbibeln
Läst 1091 ggr
Woodland
10/6/16, 5:20 PM

Hur blir det i himlen om inte....

En fråga som ofta kommer upp för en person som tror på Jesus och vet att endast Jesus frälser är: Hur blir det i himlen om inte -------- finns med? 

Teologen och professor emeritus R.C. Sproul ger ett svar: 

"Det finns tre orsaker till att vi i nuläget oroar oss över vår framtida lycka om vi, när vi kommer till himlen, skulle upptäcka att vänner och familjemedlemmar---även makar---inte finns att hitta där: 

1. Vi vet inte vem Gud är. Vi är verkligen okunniga om vad det betyder att Gud är helig. Detta är så främmande för vår existens att vi nästan inte har något begrepp om Guds karaktär och natur. Vi är så förstummade på grund av Guds helighet att vi oftast finner den motbjudande. 

2. Vi känner inte till oss själva. Vi greppar inte om oss själva hur avskyvärd synd är. Vi anser att Gud på något sätt är förpliktad till att förlåta oss.

3. Vi känner inte till vad detta förhärligande i himlen betyder. Vad betyder det att vara på en plats utan synd? Från ögonblicket vi föds på nytt bebor den helige Anden vår själ och arbetar med att forma oss, anpassa oss till Kristi likhet. Och detta tar inte slut förrän vi stiger in i evigheten.

Det finns en avgrund mellan den syndfrie Jesus och den helgade Aposteln Paulus. Tills dess att vi är förhärligade ligger våra betänkligheter mer hos onda människor än hos Guds härlighet. Tills vi är förhärligade kommer våra passioner mer att ligga i linje med det syndiga "köttet" och hos våra fränder än hos Guds rättfärdighet. 

Jag hatar helvetet. Jag står inte ut med tanken på att någon finns där, även Hitler. Därför att jag är så lik Hitler.  Monstruösa syndare kan jag relatera till. Israels Helige är den främmande. Det är därför vi kommer till korta när Gud översvämmar världen med en flod, sväljer upp Kora, med mera. Därför att om Guds helighet är skändad rör det inte oss i ryggen. Kom ihåg vad Gud sade till Moses och Aron: "På dem som står mig nära skall jag bevisa mig helig och inför allt folket bevisa mig härlig." (3 Moseboken 10:3) 

Och det innebär att, fastän jag nu mår illa med blotta tanken om detta, om mina vänner och min familj måste offras för Guds rättfärdighet och uppenbarelsen av hans helighet för förhärligandet av hans rättfärdighet, då berättar detta ord (bibeln) att dagen kommer komma då jag blir så bekymrad över Guds ära och Jesu ära att jag kommer kunna ge ära till Guds dom. Detta är vårt öde."

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[loveisall]
10/6/16, 10:56 PM
#1

Jag har lärt mig att släppa det, även med mina barn hur svårt det än är så har Gud kontrollen. Det är nog mest svårt för mig.

Men jag är väl medveten om att jag måste överlämna allt åt Gud även om hönsmamman i mig vill få sig ett ord.  Då får jag stoppa mig själv och tacka Gud istället för Hans nåd och för att Han faktiskt är Allsmäktig. Vissa bibelord säger att  både jag och min familj ska bli räddade, fastän kanske inte jag ser det än, me Gud har sitt sätt och jag måste lita på Honom ❤️

 Jag tror jag berättade en gång om att jag fick både missfall och fick skrapning, Allting var så tragiskt, något jag inte hade kontroll över, men jag förlorade barnet. Jag visste inom mig att det var en flicka.  En natt fick jag en dröm då jag fick träffa Jesus (utan att se hans ansikte)  men han sade att jag måste träffa någon och så pekade han åt ett håll.  Då kom det en person emot mig som jag inte kände igen till utseendet, men ju närmare hon kom, så förstod jag att hon var mitt ofödda barn.  Vi kastade oss i varandras famn och grät av både sorg och lycka.  Jag visste att hon var min dotter! Hon var lycklig där hon var :) Hon visste sin plats. Jag kommer aldrig glömma den kärlek vi kände för varandra. Den gick från hjärtat ända ner i tårna :)

[Rulander]
10/7/16, 10:14 AM
#2

Gud ska torka bort alla tårar när vi kommer till himlen. Vi kommer inte att känna sorg och saknad där. Hur det ska gå till förstår jag inte, jag vet bara att ångest inte ska förekomma där.

någon har sagt att helvetet är fullt av "goda människor" som vi tycker har levt ett vanligt liv. Det fick mig att förstå att det inte beror på oss själva. Vanliga hederliga människor som inte är frälsta kommer inte in i himlen, hur "goda" de än är.

Sedan har vi ett ansvar att be för våra barn och andra för frälsning. Jag har sett exempel på att det bönesvaret har inträffat efter att personen som har bett för sina bara har dött och inte fått se det gå i uppfyllelse.

#1 fantastisk dröm . Jag tror att Gud kan trösta oss när vi känner oss nere.

Upp till toppen
Annons: