Annons:
Etikettbibeln
Läst 1233 ggr
[Rulander]
9/26/16, 12:39 PM

Israel

Hur ser ni på Israel?

Hur ser ni på deras rätt till landet i förhållande till övriga folkslag?

Har Judarna och Israel en särställning som Guds utvalda?

Ska vi välsigna Judarna ?

Har Gud förkastat Judarna då de flesta inte tror att Jesus är messias?

Annons:
Woodland
9/26/16, 4:56 PM
#1

Hur ser ni på Israel? Hur ser ni på deras rätt till landet i förhållande till övriga folkslag?

Jag utgår ifrån att du menar staten Israel . . .

Jag står och väger när det gäller detta ämne. Det finns olika tolkningar om profetia i bibeln, vissa som motsätter sig etablerandet av en stat och andra som anser att det finns stöd. Det går inte att skriva om Israel utan profetiorna eller profetiorna utan Israel.  Vi har haft de olika synsätten på profetian uppe för diskussion på forumet kort förut, som här och här

Judarnas rätt till landet har ofta kopplats till Messias. Jesus har inte etablerat ett jordiskt rike. Han sade att hans rike är inte av denna värld. Sedan finns det mycket i historia om hur de olika falangerna bland judarna själva ser på allt detta och det är mycket intressant.

Jag tror att positionerna för de som är för staten Israel är välkända men jag vill inkludera lite andra synvinklar.

Dessa torahtroende ortodoxa judar är inte för staten Israel och är emot Zionism.  De anser att statsbygget är en styggelse och att zionism är judarnas största fiende, m.m. Historiskt sett var det zionisterna (ursprungligen ateister) som drev tanken om en judisk stat mot slutet av 1800-talet. När de kom till den judiska befolkningen i diasporan blev de i stort sett visade dörren. De anser också att landet har stulits från den arabiska befolkningen genom väpnad kamp och att detta är i strid med deras rabbis tolkningar av profeternas skrifter.  De ser att staten måste bevaras med vapen (de är pacifister). De anser också att judarna aldrig har varit i större fara än när de bor i Israel. Enligt dem har Nazism och Zionism historiska kopplingar. 

Bibelläraren Arnold G. Fruchtenbaum av Ariel Ministries är Jesustroende av judisk härkomst. I ett brev till mig förklarade han att de Ortodoxa och Ultra-ortodoxa judarna baserar sin syn på Israel mer på sina rabbiners traditioner än på bibeln. Han ser två världsvida uppsamlingar av judar: den första är den världsvida uppsamlingen i otro som är en förberedelse för domen i den stora vedermödan. Staten Israel är enligt honom en fullbordan av den första uppsamlingen. Judarna som överlever kommer att skingras igen.  Sedan blir det en andra uppsamling i tro i förberedelserna för välsignelser av frälsningen i ett Messianiskt rike. 

Har Judarna och Israel en särställning som Guds utvalda?

Som icke-judisk troende anser jag att jag står "i skuld" till vinrännens rot men att Guds utvalda är de som har kommit till tro på Jesus Kristus och blivit utvalda innan jordens grund var lagd. Enligt Romarbrevet är Guds barn inte de som är barn genom naturlig härkomst, utan löftets barn är de som räknas som Abrahams efterkommande. 

Ska vi välsigna Judarna ?

Absolut,  precis som vi skall välsigna svenskar, araber, kineser, med mera: med evangeliet, omsorg och förbön. 

Jag tycker en utav de starkaste uttrycken Paulus skrev i ett brev angående sina landsmän är detta i Romarbrevet 9: Jag talar sanning i Kristus, jag ljuger inte. Mitt samvete betygar det också i den helige Ande,  ty jag har stor sorg och ständig vånda i mitt hjärta.  Jag skulle önska att jag själv vore fördömd och skild från Kristus i mina bröders ställe - mina landsmän efter härstamning.

Paulus kallar Gud själv som vittne över den ångest och sorg han upplever och är själv villig att gå förlorad om det vore möjligt att på så vis frälsa hans landsmän. 

Har Gud förkastat Judarna då de flesta inte tror att Jesus är messias?

Han har skingrat dem och delvis förblindat dem enligt Paulus, men Gud förkastar alla som inte omvänder sig till hans Son.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
9/27/16, 11:59 AM
#2

_Rom11:1 Jag frågar nu: Har då Gud förkastat sitt folk? Verkligen inte! Jag är själv israelit, av Abrahams ätt och av Benjamins stam. 2 Gud har inte förkastat sitt folk som han en gång har erkänt som sitt.
 
_

_Rom 11:25 Bröder, jag vill att ni ska känna till denna hemlighet så att ni inte har för höga tankar om er själva: förhärdelse har drabbat en del av Israel , och så ska det förbli till dess att hedningarna i fullt antal har kommit in. 26 Och det är så hela Israel ska bli frälst, som det står skrivet: Från Sion ska Frälsaren komma och ta bort ogudaktighet från Jakob . 27 Och detta är mitt förbund med dem, när jag tar bort deras synder . 
 
28 När det gäller evangeliet är de fiender för er skull, men när det gäller utkorelsen är de älskade för fädernas skull, 29 för Gud ångrar inte sina gåvor och sin kallelse. 30 Förr var ni olydiga mot Gud, men nu har ni fått barmhärtighet genom deras olydnad. 31 Så har nu också de varit olydiga, för att sedan få barmhärtighet genom den barmhärtighet som ni har fått . 32 Gud har gjort alla till fångar under olydnaden för att sedan förbarma sig över alla.
_

Svaret på frågan tror jag är att Gud förkastar inte sitt eget ord och ångrar inte sina gåvor och sin kallelse. Israel måste bli frälst för så är det skrivet.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Rulander]
9/27/16, 12:53 PM
#3

Jag skriver frågan för att få lite debatt. Det är intressant att höra era åsikter.

Jag tror att berättelsen om Josef som såldes som slav till Egypten kan vara en bild på relationen mellan Jesus och Judarna. Josefs bröder kände inte igen honom när de kom för att köpa säd. Jag tror att Jesus kommer att visa vem han är för Judarna som ska erkänna honom som messias.

Min tro är att staten Israel har tillkommit genom Guds plan. Han har också beskyddat dem genom de krig och attacker som har förekommit.

Jag tror också att Judarna och Israel kommer att spela en viktig roll i den yttersta tiden.

OlgaMaria
9/27/16, 1:01 PM
#4

#3 Intressant koppling till Josef och hans bröder. Klingar väldigt väl ihop med Romarbrevet 11.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: