Annons:
Etikettövrigt
Läst 1684 ggr
Woodland
9/18/16, 2:50 PM

"Hur många änglar ryms på ett knappnålshuvud?"

Denna fråga betraktas med hån i vissa kretsar och påstås vara ett exempel på meningslösa akademiska utövningar i medeltiden. 

En historiker sade att änglar var medeltidens labbråttor när andliga saker dryftades bland akademikerna i lärdomssäten. Det var flera frågor angående änglar som ställdes. Men det är svårt att hitta frågan i dåtidens dokument och den verkade inte vara ställd i denna form. 

I den form frågan har diskuterats kan man säga att det var en mental utövning; ett testfall för att förstå änglar. Änglar är viktiga att förstå för de hjälper oss i sin tur att förstå själen eftersom vi har en ren andlig själ i våra kroppar.  

Med det skrivet, i teologiska studier var/är det viktigt för oss att begrunda om änglar endast är andliga varelser eller om de äger fysiska egenskaper. Om de är rent andliga varelser kan ett oändligt antal rymmas på ett nålhuvud eftersom de inte tar upp fysiskt utrymme. Thomas Aquinas sade att vi inte bör betrakta änglar som om de är kroppsliga och att det för en ängel inte betyder någonting om dess aktivitets sfär infaller på en nålspets eller en kontinent eftersom de är andliga.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Rulander]
9/19/16, 7:56 AM
#1

Att änglar kan anta en fysik form finns det flera exempel på. Abraham fick besök av änglar som åt och drack. Änglar kan även gripa in och hjälpa människor vid en krisartad situation på ett fysiskt sätt. Detta sker alltid på order från Gud, då ängar är Guds tjänare. Att säga att änglar endast är andliga varelser är fel.

Heb 13:2 2Kom ihåg att visa gästfrihet, ty det har hänt att de som gjort det har haft änglar till gäster utan att veta om det. 

Hur kan detta ske om de inte har en fysisk form?

Om änglar kan anta en fysisk form kan även fallna änglar göra samma sak. (onda andemakter)

1 Kor 6:3 Vet ni inte att vi skall döma änglar? Då bör vi väl klara av vardagliga tvister.

Det betyder att änglar kan göra "fel". Frågan är om det gäller fallna änglar eller om det även gäller Guds änglar som vi ska döma.

Att tro att änglar och demoner bara verkar i den andliga verkligheten är enligt min mening helt fel.

Woodland
9/19/16, 7:54 PM
#2

Änglar betyder budbärare.  Änglar kan ta på sig mänsklig form och har gjort och gör det. (Mer om det i denna artikel.) Det är inte detsamma som att ha en kropp som en människa och begränsas till en fysisk värld. 

När det gäller änglarna (budbärare) som besökte Abraham var en av dessa den andra personen i treenigheten. I denna artikel står det: Innan inkarnationen visade Han sig vid några tillfällen för folk och gav dem en speciell uppgift som ingick i frälsningsplanen. Det innebär inte att Han redan hade iklätt sig den mänskliga naturen utan att Han uppfattades av de Han besökte som en människa.

Vi har en förening med Kristus och i den föreningen:  har vi dött med honom och uppstått med honom. I ljuset av den förening kan man tolka detta att vi skall döma änglar. Det står i Kolosserbrevet 3:1-3 Då ni alltså har uppstått med Kristus, sök då det som är där ovan, där Kristus sitter på Guds högra sida.  Tänk på det som är där ovan, inte på det som är på jorden.  Ty ni har dött och ert liv är dolt med Kristus i Gud.

Som kristna ställs vi inför Kristi domstol och rannsakas men senare tar vi del i domen och ger vårt bifall när änglar och människors själar döms.

 I Matteus 19:28  Jesus sade till dem: "Amen säger jag er: Vid pånyttfödelsen, när Människosonen sätter sig på sin härlighets tron, då skall också ni som har följt mig sitta på tolv troner och döma Israels tolv stammar.

Vidare står det i Judasbrevet v 14,15 "Se, Herren kommer med sina mångtusen heliga  för att hålla dom över alla och straffa alla för de gudlösa gärningar som de har begått och för alla de hårda ord som dessa gudlösa syndare har talat mot honom." Och i 1 Tessalonikerbrevet 3:13 är bilden att de som har dött i Kristus återkommer med honom i domen "när vår Herre Jesus kommer med alla sina heliga."

Änglar föll men det var för länge sedan enligt Jesus. Gud känner deras antal. De andliga varelserna i mån av Guds tillåtelse agerar i den andliga världen och deras framfart och gärningar har ibland setts av människor. Men de tillhör inte den fysiska (materiella) världen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Rulander]
9/20/16, 7:46 AM
#3

Jag håller med om allt du skriver. Vi ska inte söka kontakt med änglar och vara försiktiga med "änglabudskap" som inte är förankrat i gud ord.

Det är inte meningen att vi ska söka kontakt med den andliga världen utan hålla oss till Jesus kristus. Gud får håll i taktpinnen och leda oss rätt.

Huruvida vi kommer att "ge vårt bifall" eller ha en mer aktiv roll vid dommen av änglar får vi väl se som lite av överkurs. Det är inte avgörande för vår frälsning.

Woodland
9/20/16, 10:03 AM
#4

Jag håller med om att dömande av änglar är överkurs men det är ändå en underbar poäng i behovet av att hålla Jesus i fokus 🙂 när vi läser skriften, för skriften är berättelsen om honom.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: