Annons:
Etikettbibeln
Läst 3555 ggr
[loveisall]
7/21/16, 7:46 PM

Ändring av bibeltexter??

Jesaja 11:6 Då skola vargar bo tillsammans med lamm och pantrar ligga tillsammans med killingar; och kalvar och unga lejon och gödboskap skola sämjas tillhopa, och en liten gosse skall valla dem.

Vilka minns att det stod… "Då skola lejon bo/ligga tillsammans med lamm"?

Har sett på internet att det pratas om Mandela effekten; Quantum effekt som orsakas av experimenten på Cern. Man har då uppmärksammat att bibeltexter har ändrats, Texter i filmer och dylikt. 

Jag själv minns att Jesaja 11:6 säger att lejon ska bo med lamm, men i min 1912 år upplaga av bibeln står det som ovan skrivet.. att vargar ska bo tillsammans med lamm. 

…och pantrar ligga tillsammans med killingar. Men i andra översättningar står det leopard istället för panter.

Men just att så många minns att det ska stå "Lejon ska bo med lamm". Mycket underligt. Vad säger ni om det här fenomenet?

Hittade några videos om detta.

Först en predikan om detta av Charles Lawson.

https://www.youtube.com/watch?v=NEwp8CQgl1g

Sen en kvinna som hittat riktiga versen ute på internet

https://www.youtube.com/watch?v=PGDKz8e6fIs

Annons:
Woodland
7/22/16, 12:47 AM
#1

Mandelaeffekten. suck Är det den senaste i vågen av spekulationer och konspirationer? Det verkar såsom att någon hittar på något nytt så snart den senaste skrämselteorin har glömts bort eftersom det aldrig låg något i den heller. Cern har öppnat parallella universum, portaler med mera och nutiden har förändrats genom att manipulera det föregångna. Hjälp.

Ingen blir en expert på bibelöversättningar genom att söka på internet såsom  "GodsWarriorPrincess". gjort Hon menar säkert väl men hennes "upptäckter" är ingenting  jag skulle lägga någon vikt vid och de eventuella "upptäckter" hon finner gör inte Guds folk klokare. Vissa av dessa använder oftast KJV-översättningen och i sin iver att fastställa den som den enda korrekta översättningen glider de ofta in i konspirationsteorier.  Hela grunden för vissa inom  KJVO-rörelsen är konspiratorisk så det ena föder det andra.

Det påminner mig om 2 Petrusbrevet 3:14-16  Därför, mina älskade, eftersom ni väntar på detta, gör allt ni kan för att leva i frid, rena och oförvitliga inför honom  och räkna med att vår Herres tålamod tjänar till er frälsning. Så har också vår älskade broder Paulus skrivit till er enligt den vishet som han fått, och så gör han i alla sina brev, när han talar om detta. I dessa brev finns en del som är svårt att förstå och som okunniga och obefästa människor förvränger till sitt eget fördärv - något som också sker med de övriga Skrifterna.

Ibland är det de blinda som leder de blinda. De fäster sådan vikt vid att underminera Guds ord bland andra människor när de istället bör ha fokuserat på Jesu ord i bibeln. Det är väldigt ledsamt. 

I den ortodoxa judiska bibeln står det så här: The ze’ev (wolf) also shall dwell with the keves, and the namer (leopard) shall lie down with the gedi (young goat); and the egel and the lion whelp and the fatling together; and a na’ar shall lead them.

Så de har "täckt alla baser" när det gäller det som vissa anser har ändrats. Herren bevarar sitt ord.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[loveisall]
7/22/16, 8:41 AM
#2

Tack för svaret! :) 

Det kan ju vara så också att man minns bilden av lejonet och lammet tillsammans och kopplar ihop det med Jes 11:6  och sedan minns det som att det stod lejonet och inte vargen. 

Jag vet dock att Cern håller på med omdiskuterad och tvivelaktig forskning för att bland annat hitta paralella världar.

Håller med om att man inte blir klokare på att att söka bibelöversättningar på internet. Oavsett om det skulle vara möjligt att texter har ändrats på något sätt genom tiderna så bevarar Gud sitt ord. Hittade en bra länk med samling av bibelord om vad bibeln säger om sig själv.

http://www.folkbibeln.se/vad-saeger-bibeln/bibeln

Hebr 8:10 

Detta är det förbund jag skall sluta med Israels hus

i kommande dagar, säger Herren:

Jag skall lägga mina lagar i deras sinnen

och inrista dem i deras hjärtan.

[loveisall]
7/22/16, 8:42 AM
#3

Bibelns ord får inte ändras

inte lägga till, inte ta bort…………………. 5 Mos 4:2

lägg ingenting till hans ord……………….. Ords 30:6

vi förfalskar inte Guds ord………………… 2 Kor 4:2

förvränga Skriften till eget fördärv ……. 2 Petr 3:16

plågor på den som lägger till…………… Upp 22:18f

Woodland
7/22/16, 11:15 AM
#4

För egen del kan jag tveklöst påstå att den partikelforskning som pågår vid CERN laboratorium ligger långt över mitt förstånd. Därmed tar jag mycket av påståendena på internet med stor skepsis. En visuellt bra gjord video på You Tube med dramatisk musik är egentligen inget bevis för det som påstås. Många lever på människors rädsla. Däremot kan man kanske se det så här: i och med att jag tror på Gud och det som finns i hans Ord är jag redan en del av en "parallell" värld. Eller vad anser du?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
7/22/16, 2:59 PM
#5

Det är jättebra att du tar upp dessa nya trender såsom du gjorde i # 0 för det finns säkert fler som ser och läser om detta och kanske undrar. 

# 4 - Däremot kan man kanske se det så här: i och med att jag tror på Gud och det som finns i hans Ord är jag redan en del av en "parallell" värld. Eller vad anser du?

I min iver att anknyta till ordet parallell -  Det är mer bibliskt att uttrycka det så här: vi lever i Guds sfär som innehaver både den osynliga och den synliga världen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[loveisall]
7/22/16, 4:29 PM
#6

#5 Ja visst lever vi i en paralell värld redan tycker jag :)  Vi tror ju på något vi ännu inte kan se fysisk, Guds rike och Jesus. Man kan ju däremot se Guds skapelser som är ett mirakel i sig och att Gud hör bön.

Ja, det förvånar mig inte att sådan forskning existerar, för världen är full av maktgalna människor och ger sig in i områden man inte bör utforska.  Men Sverige bidrar med 22 miljoner per år till den forskningen och man kunde istället satsa dom pengarna på våra fattiga gamla och hemlösa och sjuka människor.

Annons:
Zepp
7/23/16, 6:44 PM
#7

Grejen är väl att vår Bibel är översättningar/tolkningar av originaltexterna.. varav vissa är borta för evigt?

För övrigt så bygger de flesta texter på gamla berättelser.. iallafall det gamla testamentet?

Vad jag hört sammanställdes bibelns böcker i Rom?

Det fanns altså aldeles för många böcker/testamenten.. varvid de lärde fick bestämma sig för vilka som skulle bli kanoniska?

Är man religiös så bör man altså oxå studera de övriga.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Woodland
7/23/16, 11:27 PM
#8

# 7

Grejen är väl att vår Bibel är översättningar/tolkningar av originaltexterna.. varav vissa är borta för evigt?

Vad har det för betydelse när vi har tillförlitliga kopior som överensstämmer med varandra på alla väsentliga punkter? 

För övrigt så bygger de flesta texter på gamla berättelser.. iallafall det gamla testamentet?

Nej. Det finns arkeologiska fynd som bekräftar bibelordet. Det finns profetior i Gamla testamentet som gick i fullbordan hundratals år efteråt. Jesus profeterades om i GT och fullbordade dessa profetior tusentals år senare. Har du hört talas om muntlig tradition? 

Vad jag hört sammanställdes bibelns böcker i Rom?

Nej. Det är fel. 

Det fanns altså aldeles för många böcker/testamenten.. varvid de lärde fick bestämma sig för vilka som skulle bli kanoniska?

Detta har tagits upp i detta inlägg i artikeln BIBELN/GNOSTICISM. I detta inlägg förklarade jag mer ingående om hur och varför vissa böcker sorterades bort. 

Är man religiös så bör man altså oxå studera de övriga.

Naturligtvis har dessa skrifter också studerats. Här finns en länk till en av många sajter där de godkända och de ratade skrifterna finns att läsa. 

Är något oklart är du välkommen att fråga på! 🙂

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[loveisall]
7/27/16, 2:29 PM
#9

Jag tror absolut säkert att Gud bevarar sitt ord, det tvivlar inte på, men att Gud ens egentligen tar upp en vers såsom  Upp 22:18.. betyder…

18Jag vittnar för var och en som hör profetians ord i denna bok: Om någon tillfogar något skall Gud tillfoga honom de lidanden som det står om i denna bok. 19Och om någon tar bort något av orden i boken med dessa profetior skall Gud ta ifrån honom hans del i livets träd och den heliga staden, som det står om i denna bok. 20Han som vittnar om detta säger: ”Ja, jag kommer snart.” Amen, kom, Herre Jesus.

…. att det finns fog för det, att det har /kommer att hända/har hänt. Annars skulle det inte stå i bibeln.

Men oavsett hur än Guds ord förvrängs av satan, så kommer det inte att lyckas.  Visst kommer människor att på grund av okunskap att gå under. Och man går under av sitt eget val också, att inte vilja ta emot det livgivande brödet; GUDS LEVANDE ORD.   På flera ställen i bibeln står det att Guds ord är vårt dagliga bröd. Det ber vi även i Fader Vår, en bön som Jesus själv lärde oss att be.

"Ge oss vårt dagliga bröd"… pratar vi om mat? Nej. Guds ORD är livgivande. Jesus själv gick i öknen utan både vatten och bröd i fyrtio dagar och livnärde sig enbart på Guds ORD.  Normalt klarar sig inte en människa sig utan max tre dagar utan VATTEN.

Det är GUDS ORD som ger oss liv även på det yttersta dagen. Jo visst kroppen dör, Men Guds ord ger vår ande liv och det är igenom anden vi ska leva i denna världen.  

Vad händer då om Guds ord har blivit allvarligt förvrängt/omskrivet?

Vi ska inte vara rädda för det heller, för din ärliga bön hör Gud.  Redan innan Jesus korsfästes, så sade Jesus att han skulle sända en "Hjälpare" att leda oss, lära oss att skilja gott från ont, rätt från fel.

Det är superviktigt att studera Guds ord… att ÄTA det varje dag.

M
4/27/22, 11:33 PM
#10

Efesierbrevet 6:12-13
12 Ty vi strider inte mot kött och blod utan mot furstar och väldigheter och världshärskare här i mörkret, mot ondskans andemakter i himlarna. 13 Tag därför på er hela Guds vapenrustning, så att ni kan stå emot på den onda dagen och behålla fältet, sedan ni fullgjort allt.

Frågan är INTE: HAR Bibeln ändrats?
Frågan ÄR: HUR har Bibeln ändrats?

"Until you have learned a lot about the supernatural changes the Antichrist has made in our bibles in the last few years, you will never be able to understand bible prophecy correctly.

God gave us warnings about what would happen in the last days, and here's a couple of them.

Amos 8:11 “Behold, the days come, saith the Lord GOD, that I will send a famine in the land, not a famine of bread, nor a thirst for water, but of hearing the words of the LORD:”

Amos 8:12 “And they shall wander from sea to sea, and from the north even to the east, (it was "south"), they shall run to and fro to seek the word of the LORD, and shall not find it.” (KJV)

The first verse was written about what has already happened, and the second verse was written about when the films which document the bible changes are no longer able to be seen.

I had studied and memorized scripture out of the same bible since 1961, and began seeing changes in it that I couldn't explain in 2014. Then in 2016 I got my first computer and finaly found out why and saw that there were other true followers of Christ that "prove all things" like we were commanded, who had found proof of what those verses originally said in the KJV just like I remembered….so I watched thousands of them over the last five years!

Many prophecies are being fulfilled right now that only a tiny few are aware of. We all had previously misinterpreted them because we didn't consider that they could happen supernaturally. For those of us who can see this, it's the most exciting and faith strengthening thing that's ever happened in our lives! "

Här är en spellista på youtube som jag vill dela med mig av:
https://www.youtube.com/playlist?list=PL6jqQQLDUKSzqfchW2-t42mEyjHWuzBnd

👉👉👉 FOR A LONG LIST OF THE CHANGES GO TO AMOS8.ORG 👈👈👈
  • Redigerat 4/27/22, 11:50 PM av mikael.e
M
4/28/22, 12:46 AM
#11

👉 I saved some of the best films about this for showing many of the most important changes, and for pointing out all of the scripture that was written about this in my playlist which you can find by typing in ( PROOF OF BIBLE CHANGE RESIDUE JUNKIE ). I don't make films or money with my channel btw. 👈
https://youtube.com/playlist?list=PL6jqQQLDUKSzqfchW2-t42mEyjHWuzBnd
I pray that many more will be blessed with eyes to see this incredible proof of the validity and accuracy of God's prophetic word, and how close we are to our Savior's return!!! ❤✝️💪

P.S. PLEASE share that playlist because it's bringing strayed believers running back to God and they are writing to tell me so! Halleluyah!!!

P.P.S. If you don't believe the 💉 is the mark, just watch these! After people have taken all the shots they will apply a quantum dot invisible tattoo on their hand or forehead, but the mark is already in them after the first shot and when they go to any airport, they already know if you have it. So many pre-trib believers who thought they would have to know they were receiving the mark, or that they would have been "raptured" before it could happen have already taken it…so terribly sad!

https://rumble.com/vn2l6c-conversation-on-covid-vaccines-from-health-and-freedom-conference.html
https://youtu.be/8xtO87sRDbE
https://www.bitchute.com/video/RCAChVsTNmsz/
https://www.brighteon.com/d7ac64b5-7948-4769-9c81-4e5c1601e401
https://www.brighteon.com/a02b1413-704d-4131-829f-1e8f2c1af2e2
https://www.bitchute.com/video/HNxrkT94rGaA/
https://www.brighteon.com/63fe9994-893a-42b8-8ab7-43eabd1b952c
https://www.brighteon.com/ddb9b6fd-0e56-4956-a54f-8c9a70eb72e9
https://brandnewtube.com/v/qOgMKn

Woodland - I shortened the post by removing the repeated text of #10.

👉👉👉 FOR A LONG LIST OF THE CHANGES GO TO AMOS8.ORG 👈👈👈
  • Redigerat 4/28/22, 8:20 AM av Woodland
Woodland
4/28/22, 3:47 PM
#12

# 10 - Frågan ÄR: HUR har Bibeln ändrats?

Hi!

Do you mean the original texts or translations of the text? It is from the old manuscripts that the translations are made.

My position is that God has always protected his word and will do so forever. The Apostle describes Antichrist in 1 Joh. 4: 2-3 as characterised by the denial of Jesus Christ come in the flesh; and there are many of those.

I don’t doubt your good intentions and motives for spreading what you believe with these links, etc. Intentions however are not fact nor is our motivation a justification for skipping the rules for bible interpretation.

As far as the biblical text goes it’s safe to conclude that we have been living in the last days since Jesus came. He was the fulfilment of what/who was to come in the Old Testament. (What here meaning the symbolism of the who)

Acts 2:16-17 -  But this is what was spoken by the prophet Joel:
 
‘And it shall come to pass in the last days, says God,
That I will pour out of My Spirit on all flesh; etc


Heb. 1: 1-2
God, who at various times and in various ways spoke in time past to the fathers by the prophets  has in these last days spoken to us by His Son, whom He has appointed heir of all things, through whom also He made the worlds;

Amos (8:12) was written to Israel when they were in the land and we see the that word was fulfilled. Context is extremely important when interpreting scripture. For me your interpretation of this verse demands it be wrenched out of its context. Furthermore this interpretation of the verse seems to be contradicted by Jesus for he said “And this gospel of the kingdom will be preached in all the world as a witness to all the nations, and then the end will come.” Matthew 23:14 There are just a few people groups languages left who haven't heard the gospel and/or gotten bibles translated into their languages.

It’s admirable that you read the bible and memorise verses. I looked at the first video ”Mandela effect- 100% proof it was the lion and the lamb.” There was no proof from the original Greek or Hebrew manuscripts or any historic evidence to back up the claims of this video. They just switched between the bible verse in print in different bibles, accompanied by pictures and monotonous music.

We have almost 2,270 years of historical data that supports the wording was originally the “wolf and the lamb.” This is found in the Greek Septuagint (270-150 BC). It is also found in the Isaiah Dead Sea scroll found at Qumran. They date as early as 164 BC. These scrolls as well as many more original manuscripts have come to light long after the bible was ever printed. The video doesn’t mention any of this.

To think that God would in humiliation, incarnate himself in and offer himself as a sacrifice for his people’s sins and then let his communication through his word go hither and dither doesn’t make sense. In fact it’s an insult to God.

I’ll deal with the claims of some of #11 videos in my next post.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
4/28/22, 4:22 PM
#13

Ämnet i #11 om den engelska bibelöversättningen KJV har förut varit uppe för diskussion i denna tråd. Men diskussionen är inte detaljerad.

# 11 - Proof of Bible change

I do appreciate you linked to the outside sources and not embedded the videos.

We have only touched on the controversy surrounding the KJV on this website in one thread here. It's not of that much interest to those who have their bible in other languages. Since the scriptures were originally written in koine Greek and Hebrew it fails on all fronts that God would only have one translation of his word in one language.

I watched a few of the videos in your list. There are those within the KJV only movement that hold that the KJV translation is directly inspired and any alterations renders it unfit. History proves that wrong.

After that the KJV was printed in 1611 it has undergone many revisions and corrections to it's text, like in the margin notes. By 1659 William Kilburn wrote in a tract that there were 20,000 errors that had crept into six different editions printed in the 1650s. Last count by the American Bible Society found that in six editions there were 24,000 variants in text and punctuation. It's still God's word but as a translation it hasn't proven itself infallible since there is proof of printing errors and mistakes from first printing. So applying this historic fact to the people on your playlist the bible must have been altered from the beginning??!?

The way that some of these video makers handle the bible is beyond words. Being able to read a concordance and inject a word is not correct handling of any language. Take the word “fire”. It can mean a lot of different things. It can be the chemical combustion process, passion, kicked off the job or discharge a weapon. The context determines which word to use.

Do the people in these videos use the original 1611 print of the King James for memorisation? It would be difficult reading.
The bible translators aim at making the bible understandable. Words change in their meaning and new words appear.Do you mean that the bible message has been altered because a few words have been modernised like this woman?

I won't go over all of the links you posted (especially in #10) since there are so many biblical scholars who have refuted the hypothesis in this position. I don't have to re-invent the wheel.

COVID vaccine
I find no support in scripture that the COVID shot is associated with the mark of the Beast. Biblically all who are God’s bear Christ mark already: they're sealed with the Holy Spirit. That's a universal truth for Gods people in all ages.

The Rapture was a teaching preached in the 1800's by Darby, founder of the Plymouth Brethren, and popularised in the 1900's by the Scofield Bible. This teaching or view is quite "new" in Christianity. Historically most Christians have held that they will always suffer tribulation or hardship as they have done and do today; especially among the brethren in countries in Africa and Asia.

Interpreting the visions of Revelation and how they relate to each other has been the subject of great study. And probably left for now.

We all need to review the opposite of our positions and not just read from one-sided sources. When we do that then we can make an intelligent assessment of what's proposed. From my experience it's hard work and can be very painful but the chastisement yields "the peaceable fruit of righteousness."

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Jesus Gud Den Helige Ande treenighet Bibel kristendom dop begravning bröllop tro kyrka samfund kristen liv död himmel helvete trosbekännelse Kyrkofäder. Augustinus Iraneus katolsk Nicene Omvändelse Hinn näradöden NDU tvivel Otro Äktenskap Äktenskapsbrott omgifte otukt Maria änglar helgon Logos Mose Moseboken Moseböckerna slaveri dödsynder 666 orättvis dikt abort lidande helande Människofruktan Bibelläsning Bibelord förbundet prövningar lovsång tungotal gudsfruktan yoga reformationen tecken Melito skolavslutning vittnesbörd evolution bibelcitat sjukdom reinkarnation förlåtelse uppenbarelse synd psalm skapelsen skapelseberättelsen
Annons:
Upp till toppen
Annons: