Annons:
Etikettövrigt
Läst 1558 ggr
[Belliszz]
7/5/16, 6:26 PM

Tankar om olika bibliska troar ( Utan bråk)

Vet inte om jag ens är i rätt "grupp" men vill fråga ändå.

Jag är själv katolik och har aldrig ifråga satt min tro eller mitt hjärta.

Utan men en tanke som har kommit och är ren nyfikenhet.

Jag kan börja med att säga att jag har svårt att formollera mig och jag har dyslexi.

Så lyder min tanke.

Enligt alla bibliska troar så tillhör du en Gud. Om de är muslim,budist,kristendom eller katolik med flera är sak samma.

Men du ber till dig Gud och du tillhör en församling/kyrka. När du dör begraver vi den fysiska kroppen och den spirituella alltså själv hamnar i de himlariket din Gud har. Väldigt kort förklarat med logiskt.

Som Asatron/Asakoltism till ber olika Gudar för olika saker. Tor är för åskan, Frej är för regnet, Fjera är för kärleken. När du som människa dör hämtar Valyria dig för att du ska bli en "krigare" och skydda gudarna.
Maija folket ber dom 4 elementers Gudar. Alltså Vatten Guden för regn. Sol Guden för sol och så vidare.

Alla dom "rena" troarna leder till att man hamnar hos sin frälsare och skapare när man dör.

Men hur blir de med Satanisterna alltså Ateism? Satanister är INTE djävulsdyrkare. En Satanist tror inte på Gud eller Djävulen. Utan dom människan. Alltså sig själv.

En Djävulsdyrkare tillber djävulen (Den fallne ängeln enligt bibeln)

Hur blir de med dessa två då? Om människan dör. Är de finito med deras sjal då? Eller är de deras sjal som är de vi kallar Demonerna?

Jag har INGEN avsikt att skapa bråk eller smutts ner någons tro. Utan de är en fråga som jag har funderat på nu ett tag (några dagar)

Annons:
Ugglemor.
7/5/16, 6:32 PM
#1

Tog du bort den första?

[Belliszz]
7/5/16, 6:35 PM
#2

Jag har inte skrivit någon innan :/

Uppdatering:
Såg nu att inlägget jag hade gjort i en annan grupp hade blivit borttagen. 
Då jag inte vet var min fråga hör hemma så frågade jag även i "övernaturligt"

Zachis
7/5/16, 6:39 PM
#3

Först och främst är inte ateister satanister. Satanister är något helt annat. 

Men jag antar att din fråga är vad som händer med ateister när de dör?

Jag är ateist och tror att allt blir svart och tyst när vi dör. Vi bara stängs av som en dator, man slutar att tänka. 

De tror jag händer alla människor när de dör, oavsett religion.

[Belliszz]
7/5/16, 6:41 PM
#4

#3

Okej läste på internet att Satanism är inte djävulsdyrkare utan Ateism. Men är de inte samma så ber jag om ursäkt.

Zachis
7/5/16, 6:44 PM
#5

#4 ingen fara

så här säger wikipedia:

"Satanism är en heterogen samling av filosofiska och religiösa trosuppfattningar som grundar sig på ett aktivt ställningstagande för satansfiguren."

alltså är satanism i min mening en religion och de som "tillhör den" är troende

Zachis
7/5/16, 6:45 PM
#6

Om du vill ha fler svar från icke troende rekomenderar jag dig att ställa din fråga på http://ateism.ifokus.se/ :)

Annons:
Woodland
7/5/16, 9:04 PM
#7

#0 Du är välkommen att ställa dina frågor här. Svaren du får från mig kommer från ett bibliskt baserat perspektiv. Vi anser inte att de olika religionerna du nämnde tror på samma gud som vi kristna gör. Det är faktiskt en omöjlighet eftersom deras gudsbilder inte är våra. Dessutom baserar inte de sin tro på bibeln eller ser Jesus Kristus såsom vi gör. Enligt bibeln finns endast en väg till frälsning, himlen, räddning, och det är genom Jesus Kristus. Så att det spelar ingen någon roll om man är ateist, djävulsdyrkare eller buddist i den bemärkelsen för alla föds som syndare och behöver räddning genom Jesus. Ställ gärna fler frågor om något är oklart.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Belliszz]
7/6/16, 12:18 PM
#8

#7 därför skrev jag biblisk tro. Alltså där man tror på en Gud oavsett vilket relion man har eller vad man kallar sina gud.

Enligt mig så finns de en skapare. Men vad man kallar han är orelavant för mig. Vilket relion är samma sak. Om man är kristen eller katolika eller muslim. Du tillber en Gud och vi kallar han olika namn. Vi läser olika biblar med olika namn. Men huvudmålet är samma och för mig tillber vi alla samma skapare :D

[loveisall]
7/6/16, 12:52 PM
#9

Muslimer och kristna tillber inte samma gud.  Muslimernas gud har ingen son. Vår gud har en son, Jesus kristus. Det finns många skillnader.

Woodland
7/6/16, 2:19 PM
#10

#8 Du kanske har blandat ihop monoteism (tro på en gud) och Biblisk tro. Man kan till exempel säga att muslimer är monoteister, men eftersom de inte baserar sin tro på Bibeln utan Koranen så har de inte en Biblisk tro. Som jag och #9 har skrivit, så finns det för många olikheter mellan religionerna och de kan inte förlikas.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Belliszz]
7/7/16, 9:27 AM
#11

#10 
Biblisk tro för mig menar jag inte bibels i sig utan en tro som baseras på Guds ord. Så som bibelns Koranen. De finns säkert flera.

Som jag skriver redan från börjar jag har svårt att formelera mig. Då de som låter bra för mig för jag förstår mig själv haha. Vilket kan uppfattas konstigt för andra :(

Så biblisk tro menar jag inte The holy bible. Utan att du har en "bok" som du kan återvända till om du blir osäker. Alltså en tro som har en "bok" som underlag. Att säga "Bok tro" känns fel för mig.

#9 
Nej de vet jag om. Jesus är en " Vår" alltså den som skiljer Kristendomens träd från Muslimska trädet. Jag ser som olika troarna/religonerna som träd. Där stammen är grunden alltså man säger samma sak. Grenarna är de som skiljer dom olika sakerna.

Som Katolikerna har samma stam som Kristendomen. Men vissa grenar är olika. Tex vad vår bibel heter. Men väldigt mycket är samma. 

Religon är ett sånt stort ämne och därför har jag var att använda då som jag skrev Kristendomen Muslimerna och Budisterna. De är inte samma. Långt från samma. Men för mig blir de 3 nämnare som är lätta att se skillnaden på. 

Som man kan läsa här på dom tidigare kommentarerna så tolkar tex Satanism på olika sätt. Och för ofantligt många anser dom att satanism är den som dyrkar djävulen. Men när jag har fått möjligheten att snacka med olika Satanister så säga alla en och samma sak. För dom är Satanism Ateism. Alltså dom tror på människan och sig själv i den "högre graden". Kan inte förklara exakt. 

Sen har jag pratat med Djävuls Dyrkare och dom tillber djävulen och anser att Gud är den "dumma".

Alltså en histora har alltid 2 sidor. Och man får alltid se vad som är samma och vad som skiljer sig. Där de skiljer sig de är där religonen skiljer sig med.

Sen de här med livet efter döden som jag frågar om. Alltså vad händer när vi dör. Jag vet vad min tro säger. Men hur är de typ. De kan spela in stort att jag har som en del anser vara Guds gåva att se och hjälpa dom efter döden. En del ser de som en värk av Djävulen för att de inte är en gåva. 

För mig är de den bästa gåvan någon sin som jag har kunnat få förutom min barn och min man. Men de som är MIN gåva. Alltså något som jag har fått för att de är jag. Jag är oerhört glad att jag kan se dom avlidna. Jag kan hjälpa dom in i "Ljuset" alltså upp till sin Gud. Inte min (om de är en med en annan tro) utan att jag kan tjäna Gud och hjälpa han att åter få alla dom änglar som inte finns hos oss i fysisk form.

För att inte se mig blind på vad andra anser vara rätt i sin religon så anser jag att snälla goda människor är en ängel. Alltså när den dör så måste den ängeln tillbaka till Gud. Sen vem som är varjes individs skapar. De vill jag inte "förblinda mig på" Alltså min tro säger att för mig finns 1 skapare och de är Gud. För en muslim är de Allah.  Så länge jag värdesätter vem som är rätt för mig orkar jag inte lägga värdig om vilken Skapare som är rätt för en annan medmänniska. 

Tyvärr är de många människor som är Vilsna och måste hitta sina egna tro för sina skapare. 

Min fader är Gud och min moder är Morder Natur. Utan dom två hade vi inte fått vandra på jorden och leva våra liv. Så är de hos mig.

Woodland
7/7/16, 4:22 PM
#12

Det blir svårt att ge dig ett svar för du blandar ihop så många olika religioner, rörelser och livsåskådningar och vad de står för, och vill gör dem likställda. De flesta är oförenliga och har sina egna skrifter. Dessa är böcker och det finns inget fel med det uttrycket.

Den kristendom vi står för här på sajten är biblisk tro , det vill säga grundad på bibeln. Logiskt, eller hur?

Kristendomen (med Protestanter, Romerska katoliker, de olika Ortodoxa) har sin skrift. Om du vill använda bilden av ett träd så har den kristna tron EN rot: judendomen. Islam är inte av samma träd. Buddhism är inte heller en gren av ett gemensam träd. 

Naturligtvis finns det två sidor och det sticker vi inte under stolen med. Det finns den bibliska kristna tron och så finns allt annat. Bibeln säger inte att människan är god. Hon är ingen ängel. Alla är vi syndare som måste försonas med Gud genom och endast genom hans son Jesus Kristus. Det finns endast en Gud men frågan är var har han uppenbarat sin vilja? Vi säger i bibeln.

Gud är Allsmäktig. Han behöver inte någon hjälp med de avlidnas själar. Enligt Jesus vaknar dessa upp i sin eviga boning direkt efter döden (berättelsen om den rike mannen och Lasarus).

Man kan naturligtvis "hitta" sin egen tro men bibeln varnar också för detta klart och tydligt på två ställen (i Ordspråksboken 14:12 och 16:25) så här:

En väg kan synas rätt för en människa,  men till slut kan den leda till döden.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: