Annons:
Etikettövrigt
Läst 3021 ggr
[loveisall]
2016-05-13 16:13

Vad är....

Vad en sjundedags adventist? ( Är det mormoner?) Och hur skiljer sig deras tro från min tro?  Höll på googla och kom på att jag inte vet vad en sjundedags adventist är 😎

Annons:
Woodland
2016-05-13 18:57
#1

Nej, de är inte mormoner. Mormoner är efterföljare av Josef Smith. Camihlle skrev lite om dem här. Det går bra att söka på JiF för att få mer information.

SDA är en kontroversiell del av Protestantism. Dess grundare hette Miller. Han profeterade att Jesus skulle komma en viss dag. Efterföljarna sålde allt de hade och samlade sig för att invänta Herren. När Herren (uppenbarligen) inte kom blev flertalet besvikna och lämnade Miller. Men Miller fick för sig att han hade tolkat tiderna fel och profeterade en ny tid. After den profetian inte heller gick i uppfyllelse lämnade fler Miller. Men en man hade en "syn" och fick för sig att Miller hade rätt tid men fel plats och att Jesus på tiden Miller angivit gick in i det himmelska templet och fullbordade försoningen. 

SDA:s läror skiljer sig från de flesta andra. De var/är influerade av sin "profetissa" Ellen White. De tror att Jesus är ärkeängeln Mikael i Gamla testamentet (enligt kristen tro är Mikael en skapad varelse). De påstår att Satan skall bära synderna. Helvetet finns inte, de otroendes andar kommer att förintas (annihilated),  de firar lördag istället för söndag som vilodag, de har olika dietlagar. De anses av många för att vara en kult. Men det kan hända att vissa kyrkor inom deras samfund har dragit sig mer åt en sann klassisk kristen tro.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[loveisall]
2016-05-13 19:49
#2

Aha, tack så mycket för informationen 🙂  Ibland när man läser vissa kyrkors  trosbekännelse så är den hur lång som helst, man försöker bara leta efter dom väsentligaste delarna i texten, tex att man tror att Jesus är Guds son, Gud och människa, uppstånden osv  osv. Men att dom inte skriver ned sådana saker som du just nu nämnde, så därför var det bättre med ett svar från dig som kan de mesta.

Så tack för att du gjorde mig lite klokare :)

[SonjaG]
2016-05-23 15:59
#3

En del av deras upfattningar delar dom med Jehovas Vittnen. Bla ängeln Mikael, att helvetet inte finns osv.

Har dom ngt samband?

Woodland
2016-05-23 17:33
#4

Ja, båda är baserade på Millers 1800 tals Adventist rörelse. De har gemensamma läror i flera frågor. Adventisterna håller sabbat på lördag och tror på Treenigheten. Det gör inte JW.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

NiklasTyreso
2016-05-24 21:18
#5

Sjundedagsadventisterna tror annorlunda än andra protestanter på ett antal punkter bl a att de har gudstjänst på sabbatsdagen=lördagen. Att tro annorlunda och vara en minoritet räcker för att vissa ska använda ord som sekt eller kult om rörelsen. Sjundedagsadventister är inte kända för att avskärma sig från oliktroende släktingar eller uteslutandes av medlemmar som ex förekommit i jehovas vittnen. Sjundedagsadventister tror annorlunda men de beter sig inte sekteristiskt. Sjundedagsadventister betonar vikten av en sund livsstil vilket lett till att de i USA har en genomsnittlig livslängd som är nästan 10 år längre än övriga amerikaners! Folk med konstiga trosuppfattningar kan ha bra sidor med, även om man inte tror lika.

Woodland
2016-05-24 22:26
#6

Du har rätt att dietföreskrifterna och livsstilen som SDA förespråkar har sina fördelar. Och du har rätt att de skiljer sig från JV. Grunden för kultbeteckningen har de troligen fått eftersom de på grund av lördagssabbatsregeln inte kan delta i andra kyrkors gudstjänster. De skiljer sig på den väsentliga punkten.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[Rulander]
2016-08-29 12:35
#7

Kan det vara så att det finns några saker som t.o.m. JV har rätt i?

Vi firar jul som de flesta svenskar, men det är ju trots allt en hednisk högtid. Även att ta in en gran har sina rötter i någon form av fruktbarhetsaspekt väl?

Midsommar likaså.

Min nästa fråga gäller huruvida söndagen verkligen är rätt sabbatsdag. Är inte det firandet av solen? Jag har hört någon säga att det var den katolska kyrkan som ändrade det från lördag till söndag.

Jag är bibeltroende och bekänner mig till Jesus kristus, men det är väl rätt att ifrågasätta sitt eget beteende ibland?

Woodland
2016-08-29 21:37
#8

I och med att JV-sekten har anmanat en hel del från andra kristna rörelser kan man inte påstå att de har fel i allt, men detta gäller inte deras gudabild. 

Puritanerna i England firade till exempel inte jul. De ansåg att den var en kvarleva från den romersk-katolska kyrkan. När det gäller julens datum med mera har det varit uppe för diskussion förut, som här.  

Midsommar har däremot klara hedniska rötter.  Bland många av de kristna ansågs den inte passande att firas. 

När det gäller söndag* finns det en frihet i Nya testamentet om detta eftersom sabbaten (lördag) inte längre är obligatorisk som den var under det gamla förbundet. Romarbrevet 14:5-6Kolosserbrevet 2:16-17 Vidare kan vi läsa redan i Apostlagärningar 20:7 att lärjungarna samlades på söndagen -- den första dagen och dagen Jesus uppstod från de döda. Paulus befallde  i 1Korinthierbrevet 16:1-3 församlingen i Korint att samlas på första dagen. I Uppenbarelseboken 1:10 är den ursprungliga adjektivskonstruktionen av "Herrens dag" på grekiska "ta kuriaka kamera" och verkar syfta på ett redan fastställt bruk. Vi vet att Ignatios (Aposteln Petrus och Johannes lärjunge) skrev om söndagen i sitt brev Magnesians 9:11 och detta brev är daterat till tidigt 100-tal. 

*(källa Carm.org)

Jag är bibeltroende och bekänner mig till Jesus kristus, men det är väl rätt att ifrågasätta sitt eget beteende ibland?

Vi är uppmanade att överväga saker och ting tills vi kommer till en intellektuell tillfredsställelse. Det finns en enorm kunskapsbank bland undervisande bibellärare och vi kan få ta del av den. Vi bör veta vad vi tror på; som Petrus skrev:  Var alltid beredda att svara var och en som begär att ni förklarar det hopp ni äger.

19:1 If then those who had walked in ancient

practices attained unto newness of hope, no longer

observing sabbaths but fashioning their lives after

the Lord's day, on which our life also arose through

Him and through His death which some men deny -- a

mystery whereby we attained unto belief, and for this

cause we endure patiently, that we may be found

disciples of Jesus Christ our only teacher -

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Den ene sätter en dag högre än en annan, den andre håller alla dagar för lika. Var och en bör vara fullt övertygad i sitt sinne. Den som lägger vikt
  • Redigerat 2023-01-11 11:41 av Woodland
[Rulander]
2016-08-30 08:05
#9

Mycket bra och  väl motiverat svar. Jag visste inte att det har diskuterats tidigare.

tack för hjälpen.

Upp till toppen
Annons: