Annons:
Etikettövrigt
Läst 4803 ggr
Dajaru
5/3/16, 7:34 AM

Konvertera till kristendomen

Hej! Jag lever med min familj som har en annan religös tro än vad jag har. Jag tycker att kristendomen verkar vara en sån fridfull och fin tro och jag skulle gärna vara en del av den. Men min fråga är: hur konverterar man till kristendomen? Måste man bli döpt och gå till kyrkan eller kan man bli det hemma? Kanske låter som en konstig fråga men hoppas ni kan svara på den. Tack på förhand :)

Annons:
Woodland
5/3/16, 8:20 AM
#1

Det är bra  frågor du ställer. 

Men min fråga är: hur konverterar man till kristendomen? 

Vi är alla syndare och behöver vända oss till Jesus och be om syndernas förlåtelse. En kristen är en som följer honom. Jesus är Guds enfödde son och Gud själv. Han förlåter oss och vi 'föds' andligen in i hans rike. Vi blir ett barn till Gud. Allt detta är början. 

Måste man bli döpt och gå till kyrkan eller kan man bli det hemma?

En som bekänner Jesus som sin Frälsare och Gud döps därför att bibeln säger det och för att visa att man är en del av Guds familj. Som en medlem i en familj behöver man näring, gemenskap, stöd och skydd. Det är en orsak till att vi är med i olika kyrkor men själva omvändelsen kan ske var som helst. Omvändelsen är Guds gärning inom den person som Han kallar. Det står i bibeln att den som kallar på Herren skall bli frälst. Så det är många som har kommit till tro vid köksbordet, sängkanten,  på jobbet, på lekplatsen och så vidare. Ingen fysisk plats är ett hinder för Gud att nå en människa. 

Hoppas detta svar klargör för dig. Annars får du fråga vidare.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Dajaru
5/3/16, 4:21 PM
#2

#1 tack! Men hur går en så kallad omvändelse till?

Woodland
5/3/16, 5:59 PM
#3

Omvändelse är egentligen en övernaturlig händelse i en människas liv.

Man hör den goda nyheten (evangeliet) att Jesus Guds Son dog, begravdes och uppstod från de döda. 

Man förstår att man är i behov av att försonas med Gud. Detta kan upplevas lite olika: ibland kan det vara som en stark längtan, en stor bedrövelsekänsla att någonting är fel, eller en mera lugn men stark övertygelse. Ibland kan det vara alla de föregående lite huller om buller eller samtidigt.  Man bekänner sitt behov (man talar till Herren och ber om förlåtelse) och tror med sitt hjärta (sinne) på den levande Jesus som sin frälsare . 

"Man kommer till insikt" är ett annat sätt att uttrycka det på. Gud är i kontroll över hela processen och han är den som drar folk till sig. Så om man upplever en längtan kan man starkt räkna med att Gud är den som drar. Somliga upplever en radikal förvandling och för andra är det en process som tar lite tid. Gud fullföljer alltid det han har påbörjat i den troendes liv. 

Fastän den nyfrälste inte förstår så mycket (för det finns mycket att lära sig) är det ändå någonting nytt som har hänt med en. Man upplever en förvandling, ett förändrat sinnelag: man tänker annorlunda och värdesätter saker olika. Det finns ett "före" och ett "efter."

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

NiklasTyreso
5/8/16, 11:58 AM
#4

Du är kristen om du tror på Jesus undervisning och död, uppståndelse som försoning för mänsklighetens synder. Att tro på Jesus är minimum för att vara kristen. Sedan de första kristnas tid har nykonverterade visat sitt beslut att bli kristen genom att låta sig döpas. Efter dopet kan man även ta emot nattvardelsen som är ett sakrament som visar att man är en del i den kristna gemenskapen.

[loveisall]
5/9/16, 8:55 AM
#5

Jag tog emot Jesus i mitt liv som tonåring, ensam på mitt rum. Till min hjälp hade jag Gideoniternas lilla gröna nya testamentet, längst bak stod det hur man skulle säga för att ta emot Jesus och så kunde man skriva under med sin namnteckning också.  Så gjorde jag. 🙂

När jag bad, så knäppte jag händerna och sökte Guds ansikte "inom mig" och jag gav inte upp förrän  han svarade mig. Han svarade :)  Lycka till och är glad för din skull att du hittat Jesus. 

I bibeln står det att ingen kan komma till himmelen om man inte föds på nytt genom vatten och ande. Jag tror på det eftersom det står i bibeln, så jag döpte mig i både vatten och helige ande.

[Rulander]
8/31/16, 12:42 PM
#6

Underbart att du frågar. Jag vet att mitt svar kommer lite sent, men jan skriver ändå. Angående omvändelsen: be att jesus förvandlar dig inifrån genom den helige ande. När han gör det sker en förvandling mot honom och bort från oss själva.

Det märkliga är att man upplever en ström inifrån som verkligen är en källa från Gud. Det låter lite kryptiskt men är i verkligheten som att bli som ett barn som kommer hem. Håll fast vid din tro då den är det mest värdefulla som finns.

Annons:
Upp till toppen
Annons: