Annons:
Etikettövrigt
Läst 1672 ggr
blåbärspajen
2016-04-24 12:31

Dröm om öga

Inatt hade jag en mardröm och i slutet så såg jag ett öga, tyckte att jag vaknade upp ur drömmen och såg fortfarande ögat men efter jag blinkat flera gånger så försvann det till slut.. Vad kan det betyda? Googlade lite och öga kan ju ha med Gud att göra..

Annons:
Woodland
2016-04-24 16:16
#1

Det betyder att du drömde nära uppvaknandet och därför fastnade drömmen i ditt medvetande. Annars hade du inte kommit ihåg den. "Ögat" betyder ingenting - var inte orolig för det.   Försök släppa detta och tänk inte på mardrömman.

Googlade lite och öga kan ju ha med Gud att göra..

Inte i detta fallet. 🙂

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

NiklasTyreso
2016-05-08 12:14
#2

Ögat är inte en symbol som förekommer i Bibeln men väl i de kristna samhällenas kultur exempelvis på dollarsedlar. Ögat repressenterar den allseende guden, men eftersom hedniska himmelsgudar innan kristendomen ofta ansågs vara allseende och därför kopplade till rättsskipning (ex Ullr, tingets Gud) så kan symbolen ögat misstänkas vara en förkristen symbol, särskilt som ögat inte är viktigt i Bibeln. I folktron förekommer även begrepp som onda ögat etc. Bibelns Gud är dock också allseende och domare, men utan koppling till ögat som symbol. Ur ett kristet perspektiv är en dröm om ögat därför inte så meningsfull.

[loveisall]
2016-05-09 08:48
#3

Hittade denna bibliska drömtolkningssida.

http://christiandreamsymbols.com/alpha/d.html

Eye-symbolic of watching, seeing, or knowing, Prov. 15:3. Large eyes are symbolic of seeing everything

Woodland
2016-05-09 15:01
#4

Det finns onekligen en rik symbolik i bibeln och den har betydelse för tolkning av texten (drakarna och monstren som beskrivs i Daniels  bok eller Uppenbarelseboken är, till exempel, symboliska). Vissa nummer har också betydelse (7 är perfektionen och Guds nummer och 6 är människans, med mera). Färger har också en symbolik i skriften. 

Samtidigt som vi har denna rika språkdräkt måste vi vara uppmärksamma på att lägga för mycket i det och sysslar för mycket med det dunkla (som drömmar oftast är). Vi har en sådan klar och fast visdom i bibeln. Fastän Herren förmedlade sig i drömmar är det någonting vi bör vara försiktiga med. Det är en uppenbar fara att lägga för mycket vikt vid dessa saker, ifall det spårar ut i ockulta tankesätt så som vissa av  judarna gjorde i sina tolkningar. Det ledde till Kabbala och med det en träldom. Som Paulus skrev i Galaterbrevet 5:  Stå därför fasta och låt er inte på nytt tvingas in under slavoket. Slavoket kan variera och det bör vi  vara på vår vakt för.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: