Annons:
Etikettbibeln
Läst 2247 ggr
[Sandi92]
2016-03-31 01:23

Jul och påsk är inte kristna högtider

Det är hedniska högtider som togs över av kristendomen när Europa blev kristet för att det skulle vara lättare att få med sig hedningarna om de fick fortsätta fira sina högtider. Ändå står det överallt att det är kristna högtider och det får man lära sig i skolan. Väldigt många, även kristna, människor vet inte om detta. Är det egentligen inte en synd att som kristen fira högtider med hedniskt ursprung? Det står ingenstans i bibeln när Jesus föddes eller att man ska fira detta. Inte heller när han dog och återuppstod.

En annan sak som också är tagen ur hednisk religion är bilden av Jesus som en vit man med långt hår och skägg. Han såg med stor sannolikhet inte alls ut så. En som däremot ofta avbildades så är den hedniska guden Saturnus/Saturn. Som dessutom förknippas med högtiden Saturnalia (föregångaren till julen).

Vad har ni för synpunkter/åsikter om detta? Firar ni jul och påsk?

Annons:
Woodland
2016-03-31 09:06
#1

Det är sant att det står inget datum  i bibeln för Jesus födelse men det antas att han föddes på våren. Hans död var under den judiska Påsken. Påsken har av judarna firats sedan de lämnade Egyptien cirka 1446 före Kristus. Då och sedan dess offras ett lamm och lammet är en symbol för Jesus som var Guds lamm som dog för att människor kunde bli sams med Gud igen. Med bibelns berättelse och genom antika dokument kan vi räkna ut när Jesus dog för judarna firar ännu samma tidsmönster. Det finns två olika läger när det gäller det exakta datumet:  7 April år 30 är det mest sannolika datumet men somliga håller den 3 April år 33 som mest troligt.  

De första icke-judiska kristna frågade sina judiska grannar när de firade påsk.  Med tiden ansågs det judiska datumet otillfredsställande.  Det finns olika kalendrar och tideräkningar vilka har använts av folk (och kyrkan) genom historien.  I år 2016 firade de västerländska kristna Påsk 27 mars. De följer den gregorianska kalendern. Kyrkan i öst firar Påsk den 1 maj efter den julianska kalendern! (Jag tror att i väst används en formel av astronomen Johannes Kepler för att räkna ut Påskdagen.)

I denna diskussion gavs en förklaring till att de kristna först använde datumet December 25  för att fira Jesus födelse. Det var hedningarna som  kapade datumet i politiska syften. 

Hur kan det vara en synd för en kristen att komma ihåg och ha en särskild högtid för Jesus födelse och död? Du kanske däremot tänker på de många seder och bruk utan biblisk anknytning som hänger med och tillhör kulturen där man bor. Varje land har sina. Men dessa är upp till var och en att fira under dessa högtider. Alla kristna firar inte jul. De finns kristna som vägrar att fira jul (och jag menar inte Jehovahs Vittnen).  Jesus människotillblivande och födsel bör vi fira varje dag i våra sinnen.   Jesus död firas i varje nattvardstund och vi behöver inte en särskild dag.  De olika kyrkorna brukar har en lång tid för att begrunda och fokusera på Jesus födelse, död och Uppståndelse. 

Jag håller med dig om att de gängse bilderna som finns med en man som skall likna Jesus stämmer inte.  Denna "bild" av Jesus  i de flesta konstverk är uppkommen i konstnärssinnet precis såsom änglarnas vingar som vi ser i bilderna.  De gamla konstnärerna ansåg att Jesus måste ha varit den vackraste människan på jorden och målade honom som sådan enligt deras kriterier. Detta har ingenting med hedendom att göra.  Tidigare bilder var primitiva men med konstens utveckling blev "Jesus" vackrare och vackrare. Under Reformationen rensades många kyrkor på de bilder och statyer som fanns i dem.  Jag själv har inga bilder i mitt hem men jag dömer inte de som har. Vissa gillar söndagsskoleplanscher,  ikoner med mera.  Jesus var född av sin judiska mor och såg ut some en jude. Enligt Jesaja 53 vers 2 var han inte särskilt vacker -Han hade varken skönhet eller majestät. När vi såg honom var hans utseende inte tilldragande. Men för varje människa som har mött honom till frälsning finns det ingen vackrare. 

Man kan skriva mycket om detta och om du har flera frågor efter du har läst är det bara att ställa dem. 🙂

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[Sandi92]
2016-04-02 15:10
#2

#1 Att fira födelsen är väl inte fel i sig, men att blanda ihop det med en hednisk högtid är, tycker jag. Och att säga att Jesus födelsedag är 25:e december som fakta är också fel. Enligt de som forskat i ämnet så föddes han troligtvis på hösten och något specifikt datum går ju definitivt inte att få fram.

Sen har ju julen hos de flesta aldrig  handlat så mycket om Jesus födelse, utan det är en massa annat som står i centrum. T.ex. det här med tomten, julklappar, julgran, mat mm. Anledningen till det är kanske att det från första början inte har varit någon kristen högtid och att det därför är andra saker som står i centrum. Samma gäller påsken. Att knyta dessa högtiderna till kristendomen känns fel, i min mening. Särskilt nu när det börjat handla mer och mer om att köpa och få så många dyra saker som möjligt.

Woodland
2016-04-02 20:06
#3

Jag har aldrig påstått att Jesus föddes 25:e december. Det var datumets 'kristet kontra hedniska' anknytningar jag skrev om. 

Vi kan inte diskutera datumet med hänvisning till ett ursprung i de nordiska högtider utan i det mycket tidigare romarrikets seder och bruk. 

Enligt Professor William Tighe, som drar från Thomas J. Talley's" The Origins of the Liturgical Year":

 Idén att 25:e december ursprungligen var en hednisk högtid som "kristianiserades"  härstammar från två akademiker på sena 1600-talet och tidiga 1700-talet.  Paul Ernst Jablonski, en tysk protestant, ville visa att Kristi födelsedag var en utav högtiderna som hade kapats av de kristna. Den andre, Dom Jean Hardouin,  en Benediktin munk, försökte visa att kyrkan hade anammat de hedniska festivalerna för kristna syften utan att förorena evangeliet med de hedniska idéerna. Deras idéer har florerat och upprepats så att de tas för givet att vara sanna. Detta är myt, precis som sägnerna att de kristna ansåg att jorden var platt eller att kyrkan anordnade ett stort kyrkoråd som diskuterade hur många änglar kunde dansa på ett knappnålshuvud. 

I den julianska almanackan, skapad 45 f. Kristus under Julius Caesar, ägde vintersolståndet rum den 25:e december. Jablonski och Hardouin  ansåg att datumet verkade vara självklart, för denna dag måste ha haft en hednisk innebörd för julen. Men faktum är att datumet had ingen betydelse innan det fick en kristen innebörd. Datumet hade inga religiösa innebörder i den romerska hedniska festivalalmanackan före Aurelius* tid. De antika romerska religioner hade inget firande av vintersolståndet. Romarna firade Saturnus den 17:e december. Firandet av solguden var ingen markant högtid  innan M. Aurelius instiftade den för sina egna politiska/religiösa syften. Det var de germanska och keltiska stammarna som omvändes mycket senare som firade vintersolståndet och därmed "knöt" 25:e december till Jesus. Endast under en mycket kort tid anknöts datumet till hedendomen.

Jesu födelse hade firats av de kristna på lite olika datum innan de "räknade ut" att Jesus föddes 9 månader efter att Gabriel kom till Maria. De hade satt 25:e mars som datumet för Marias bebådelse och 25:e december blev därför Jesu födelse.  Dessa datum är inget faktum utan beräknades av de kristna.

 *Kejsar under Markus Aurelius som jag skrev om här. (Vissa av länkarna i denna tråd hade utgått men jag har fixat de flesta.)

------------

När det gäller kommersialismen som är runt julen är det helt och hållet en modern företeelse och har ingenting att göra varken med Jesu födelse eller den kristna kyrkan! Men detta skrev jag om i mitt förra inlägg.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

NiklasTyreso
2016-04-10 10:55
#4

Det är en ganska extrem ståndpunkt att, som TS, påstå jul och påsk inte är kristna högtider. För kristna som innerligt firar Jesus födelse och död vid Jul och Påsk med så är det självklart kristna högtider.

Påsk och Jul har även sina motsvarigheter i Judendom och i den europeiska hedendomen, så de är inte högtider som ägs av endast en enda religion.

I inlägg 1 hävdas att ingen religion firade någon högtid i december innan kristendomen, vilket de också är ett extremt påstående.
Judarna firar ljushögtiden Chanucka i december för att åminnas templets återinvigning efter att grekerna orenat templet under Mackabeertiden. Chanucka firades alltså innan den kristna Julen.

I den romerska hedendomen firades Satornalierna vid tiden för vintersolståndet i december.
https://en.wikipedia.org/wiki/Saturnalia
Innan de skriftliga källorna finns även monument resta på olika platser i europa där stenarna etc markerar sommar- och vintersolståndet, så de tidpunkterana var viktiga långt innan kristendomen. 
I nordisk hedendom firades Jul för att att guden Julnir (ett annat namn på Oden) avslutade sin vilda jakt, avslutade den dödsbringande höstkraften, vid vintersolståndet. Julöl och julskinka är hedniska sedvänjor.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Odens_jakt

Det finns många hedniska sedvänjor kopplade till vår-firande, som majande med lövruskor(/påskris), äta ägg, bränna brasor etc. 
Påsken med påskalamm har firats i Judendomen i åminnelse av uttåget i Egypten minst 1000 år innan vår tidräkning.

Att kristendomen var sist med att förlägga firande i december och på våren, det tar inte ifrån kristna rätten att kalla högtiderna kristna, för det är kristna saker som kristna firar vid de tidpunkterna.

Woodland
2016-04-10 16:09
#5

Skrev jag att "ingen religion firade någon högtid i december innan kristendomen"? 

Jag skrev i # 3 - Datumet hade inga religiösa innebörder i den romerska hedniska festivalalmanackan före Aurelius* tid. De antika romerska religioner hade inget firande av vintersolståndet. osv. . . .

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: