Annons:
Etikettbibeln
Läst 749 ggr
katteninutihatten
2016-03-23 17:14

Uppståndelsen saknas i Markus?

Hur resonerar man kring att uppståndelsen saknas i Markusevangeliets orginaltext? Vad kan vara orsaken till detta….och att det äldsta evangeliet slutar med att graven är tom? Hur kan man förhålla sig till det som kristen?

Annons:
Woodland
2016-03-23 18:39
#1

Det är inget problem för oss. De äldsta Markushandskrifterna1 saknar några verser men vi kan inte vara säkra på att de inte dyker upp i framtiden tidiga manuskript där hela berättelsen finns med.  (Och de andra tre evangelierna har hela berättelsen.) Markus har noterat att ängeln sade i vers 6 "Ni sökte Jesus från Nasaret, den korsfäste. Han är uppstånden, han är inte här.  . . " Dessutom skrev Lukas om den uppstånden Jesus möte med sina lärjungar i Apostlagärningarna.

 1Läs gärna Svenska Folkbibelns fotnoterna a och b här. 

Har du läst artiklarna Vad Endast Jesus kunde åstadkomma om Uppståndelsen här på sajten? 

Där kan man läsa att evangelierna är skrivna som antika biografier.  Det är fyra olika ögonvittnesrapporteringar. Alla fyra evangelier är skrivna av ögonvittnen (Matteus och Johannes)  eller av  Markus, som enligt tradition skrev ner berättelserna som blev dikterade till honom av Aposteln Petrus. Lukas evangelium och Apg. räknas till både antikens biografier och historiska dokument. Just det att de inte är karbonkopior stärker deras position som äkta antikens vittnesbörd. 

När detektiver undersöker omständigheter runt ett brott är de måna om att sära på vittnen så att de inte påverkar varandra att ha precis samma berättelse. J Warner Wallace  undersökte evangelierna med samma metoder han använder som "cold case" detektiv och kom fram till att evangelierna var äkta vittnesbörd. Han lämnades sig till Gud efter det. 

 Jag hoppas att detta hjälper annars för du återkomma.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

katteninutihatten
2016-03-23 22:30
#2

Tack för svar. Ska kolla länkarna. Återkommer om jag får fler frågor :)

Upp till toppen
Annons: