Annons:
Etikettövrigt
Läst 1391 ggr
Woodland
2015-12-14 19:28

Skalar slavar våra räkor?

För några år sedan fick vi upp ögonen för hur tigerräkfarmerna i Fjärran östern förorenade miljön.

Associated Press AP har publicerat en ny beklämmande läsning. Män, kvinnor (däribland gravida) och små barn tvingas stå och arbeta långa dagar under vidriga förhållanden i skjul där räkorna skalas.  De hålls utan möjlighet att vistas ute och om de flyr arresteras de och tvingas tillbaka till skjulen de flydde från eller säljs till en ny förtryckare. Kostnaden för  stövlar, gummihandskar och förkläden som de måste ha dras från deras minimala lön.

Genom att följa räkornas produktionskedja frånThailändska leverantörer till slutdestination, mataffärerna i Nord Amerika och Europa, har det konstateras att konsumenter äter räkor skalade av slavar!

Som konsument bör man läsa etiketterna noga och göra affärerna uppmärksamma på detta. Royal Greenland har flyttat sin verksamhet till Syd Amerika och är inte inblandade i den Thailändska räkindustrin.

Länkarna på slutet av artikeln är ingen munter läsning.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Honestyisdead
2015-12-14 19:32
#1

Jag köper aldrig skalade.

OlgaMaria
2015-12-15 14:23
#2

På själva fiskebåtarna i Sydostasien är det väldigt vanligt med slavar också. Och det handlar då inte bara om räkor så klart.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Terra Australis
2015-12-16 15:19
#3

Jag köper bara räkor med skal.

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Terra Australis
2015-12-16 15:22
#4

På tal om fiske och slavar, har ni läst detta?

http://illvet.se/manniskan/kroppen/spokskepp-hemsoker-japan-med-huvudlosa-lik-i-lasten?utm_source=nb&utm_medium=email&utm_campaign=ill_se_2015_12_15_men_abo&utm_content=artikel&cxense_hash=5a392c6fc081e2e8457d2e6ff29ce15611d4beff

Det är minst sagt vidrigt. Troligen är det fiskare från Nordkorea som går detta gruvliga öde tillmötes.
😕

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Farwuq
2015-12-16 15:37
#5

Nä men fy!

😮

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[loveisall]
2015-12-17 09:42
#6

#4 Ja, läste om det. Hemskt.  Jag läste en teori om att människor tvingats långt ut till havs för att fiska, i brist på mat (Pga diktatorn som håller folket i ett järngrepp och låter dom svälta) och att dom inte kunnat ta sig tillbaka och svultit ihjäl.  Tanken slog mig ang. kranierna.. dom kanske var tvugna att äta sina kamrater.. hemska tanke, men inte omöjligt.

Annons:
Farwuq
2015-12-17 10:06
#7

😕

Även om bränslet kunnat räckt så hade de inte vågat fly till något av grannländerna, familjerna var kanske gisslan.
Felnavigation tror jag inte på, det hade nog erfarenhet nog att navigera efter sol och stjärnor.
Kannibalism? Nä det tror jag inte, de borde åtminstone ha fått lite fisk, att äta.

Sen tycker jag att bilden på en trasiga nordkoreanska flaggan var amatörmässigt photoshopad. 
🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

OlgaMaria
2015-12-17 13:21
#8

Nej jag tror inte heller att de behövde hänfalla åt kannibalism. Arbetarna levde antagligen under slavlika förhållanden på båtarna och halshuggning var nog ett sätt att sätta skräck i och kontrollera dem. Detta skulle ju också kunna vara något slags kollektivt självmord, ifall man inte vågade återvända hem utan tillräckligt med fisk, eller ifall man kommit för långt bort och tappat kontroll över båten så kan självmord vara ett alternativ. Tror inte att de skulle låta sig bli räddade av någon annan.. det skulle nog ha varit jämställt med landsförräderi.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Farwuq
2015-12-17 16:12
#9

Man kan också tänka sig att båtarna då och då bordades av "politruker", från kustbevakningen. Om de inte hade rätt mängd fångst så blev det "enkel biljett".  Båtarna som hade medioker kvalité offrades, och fick driva ända bort till Japan.
Besättningen var kanske också till största delen fångar, sådana som regimen ogillade vilket gjorde det enklare att offra dem. Riktiga fullt yrkeskunniga fiskare gör man nog inte av med på det sättet.

Man undrar om vi någonsin får veta sanningen.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Terra Australis
2015-12-30 15:55
#10

Jag mår fortfarande dåligt av att tänka på hur de levde.

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

Upp till toppen
Annons: