Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1227 ggr
Woodland
2015-12-04 13:55

Kartan

Kartan över evangelisk tillväxt i jämförelse med befolkningen visar Sverige och Finland på minussidan.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
[loveisall]
2015-12-08 14:24
#1

Positivt med allt det blå, men synd att Sverige och Finland ligger på minussidan. Men man märker ju av en hög ateist-stämning tycker jag själv. Många är väldigt långt borta från Gud i dagens samhälle.

VildaVittra
2015-12-10 16:46
#2

Den där tror jag inte ett jota på. Vi tar exempelvis Gambia som är ett land med 90 % djupt troende muslimer, de kristna utgör 9 % och 1% tillhör en naturreligion. Befolkningstillväxten ligger på en 3 % i det landet. Då skulle de kristna poppat upp för bara några få år sedan, men konstigt nog såg andelen kristna ungefär likadan ut för 15 år sedan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Woodland
2015-12-10 17:58
#3

#2 Du behöver inte tro på informationen kartan förmedlar. Dessa beräkningar bygger på forskning. Vad har du för källor?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

VildaVittra
2015-12-10 18:25
#4

#3 Statistik och sedan så har jag bott där. http://www.globalis.se/Laender/Gambia

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Woodland
2015-12-10 19:43
#5

# 5

OK. Jag förstår hur du drar dina slutsatser när det gäller Gambia.

Kartans procenttal  baseras på Gambias  information här och noterar evangelisk tillväxt i jämförelse med befolkningens tillväxt

Landets totala befolkningsökning ligger på 2,78%

Kristna =     78.4334   detta är 4,48% av befolkningen  med en årlig tillväxt av 3,6%

Evangeliska = 13,351    detta är 0,8% av befolkningen med en årlig tillväxt av 8,9%     

Muslimer 1,566,730 detta är 89,49% av befolkningen, ingen angiven tillväxt. 

Kartan noterar att den evangeliska befolkningen, fastän mycket liten, har växt fortare än landets befolkning; det vill säga 8,9%  mot 2,78% totalt.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

VildaVittra
2015-12-10 19:56
#6

#5 Det har inte varit en så låg befolkningstillväxt sedan mitten av 90-talet. Plockar de ut siffror efter det som passar dom för att försöka få det som att se ut som något annat än vad det är? 

Eftersom dom inte ens får den saken rätt, så tror jag ju knappast att någon an de andra siffrorna de skriver stämmer.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Woodland
2015-12-10 20:46
#7

# 6

OK. Det är fritt fram för dig att tro på dem eller ej. Men jag noterar att Kartans källa sätter befolkningen till 1,750,732 och din källa till 1,970 081. Det kan naturligtvis vara si och så med statistik. United Nations Development Program (FNs Utveckling)  sätter befolkningsantalet till  1,7 miljoner längst ner på sidan i detta dokument. Så jag ser ingen anledning till att tveka på kartans källa.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

VildaVittra
2015-12-10 20:57
#8

Länken funkar inte.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Woodland
2015-12-10 21:03
#9

Oj, sorry. 

Här är den.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

VildaVittra
2015-12-10 21:19
#10

#9 Det var en siffra från 2011 där de hade den populationen. Då stämmer dagens 1,9 miljoner med 3,5 % i befolkningsökning per år sedan dess. 

som sagt, man har plockat siffror lite varstans ifrån på den där kartan.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Woodland
2015-12-10 21:32
#11

2013s  siffror hittar jag här

www.gm.undp.org/content/gambia/en/home/countryinfo/

 källan - The Least Developed Countries report 2013

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

VildaVittra
2015-12-10 21:43
#12

#11 Samma källa, dvs denna rapport med siffror från 2011. http://unctad.org/en/PublicationsLibrary/ldc2013_en.pdf

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Woodland
2015-12-10 23:26
#13

På kartsidan står Annual Growth Rate of Evangelicals (2005-2010) så jag ser att siffrorna är "gamla" och har baserats på denna bok.  Samtidigt betyder inte det att detta sammanställdes med någon sorts vilja att luras. Det finns ingen logik i det. De hade ingenting att vinna på att göra så.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
VildaVittra
2015-12-10 23:38
#14

Så klart dom har något att vinna på det, hela världen såg ju mer eller mindre ut som alla skulle bli evangelister.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Woodland
2015-12-10 23:58
#15

Vad skulle de vinna på det? Det är endast tillväxt de noterar och i flera fall mycket blygsamma siffror.  Om man är konspiratoriskt lagd kunde man kanske säga att de hade mer att vinna på en negativ bild än en positive.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

VildaVittra
2015-12-11 00:09
#16

#15 Det är enkel mänsklig psykologi, merparten "satsar på den vinnande hästen". Genom att få det att se ut som det gör på kartan, kommer många människor välja deras samfund framför andras.

Och om dom snurrade till så många siffror i Gambia, hur kommer dom inte ha snurrat till det i alla andra länder, det finns en god chans att det inte bara är tre länder där de är på tillbakagång. 

För när man läser statistik, så ska man ha i åminne att inte alla länder och samfund registrerar spädbarn som att de tillhör religionen ifråga, utan först efter att de blivit döpta/myndiga/gifta osv. Alla födda registreras inte heller. 

Ett typexempel på tillsnurrad statistik är att enligt USA så sker det fler grova brott i Storbritannien än i USA per invånare. Men grejen är att Storbritannien har mycket hårdare lagar än USA, i vissa delstater i USA får du köra full mer eller mindre, du får bära vapen osv, medan det i Storbritannien innebär böter/fängelsestraff. Så det sker mer våldsdåd per person i USA om man tar sig tiden och titta detaljerat på de statistiska siffrorna. 

Så var källkritisk, speciellt när det gäller  helt överväldigande positiva/negativa resultat.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Woodland
2015-12-11 09:23
#17

Detta med statistik kan läsas lite hur som helst. När Steven Pinker kom med sina föreläsningar om hur allting hade blivit bättre var det flera som påpekade att han hade samlat sin information fel: däribland Nassim Nicholas Taleb (The Black Swan Theory). Men detta är inget nytt. Mark Twain (med flera citat, "There are lies, damned lies and statistics." Nästan samma sagt av Sir Charles Dilke (1843-1911) Fibs, lies and statistics.

Jag tror jag är rätt källkritisk. Negativa nyheter motiverar folk till gärningar mer än positiva. Det kan vi se i alla olika välgörenhetsgalar som äger rum nu för tiden.

Om dessa kristnas motiv hade varit att få fler anhängare  hade det varit mera fruktsamt att skriva något negativt. Det kan naturligtvis hända att människor "omvänder sig" för att vara med den vinnande sidan. Jag har också påpekat att människor har fel motiv för att ansluta sig till församlingar/ kyrkor precis som andra organisationer.  

 Men det är svårt att hålla det för allmän sanning när dessa förföljs efter sin omvändelse. Det kan man läsa i det inlägg som gäller de kristna fångar som Yklas Kabduakasov Alireza SeyyedianFarshid Fathi med flera.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: