Annons:
Etikettbibeln
Läst 1237 ggr
triumpha
11/24/15, 1:11 PM

Viktoria i Bibeln?

Finns det någon biblisk person som heter Viktoria?

Annons:
Leramani
11/24/15, 1:12 PM
#1

Viktoria är ett latinskt namn,  det betyder den segrande.  Det är alltså påhittat av romarna, som talade latin och det är inte lika gammalt som de flesta bibeltexterna. Kanske någon fru till någon romersk soldat ändå  kan ha hamnat där??

De Lapsus Resurgam

[postmortum91]
11/24/15, 1:17 PM
#2

Alla namn är väl påhittade av någon?
De kan ju vara äldre än NT. Jag vet inte när GT skrevs men NT skrev väl ca hundra år efter jesus dog?

Leramani
11/24/15, 1:19 PM
#3

NT texterna skrevs väl samtidigt eller strax efter jesus död. Sedan sammanställdes de till en sk bok,  vid senare tillfälle.  Jag kan tänka mig att mycket sorterades bort men knappast att något lades till,  dvs fejkades. 
Bibeln är ju som en sammanställning av olika bloggar där man valt ut de man tycker passa bäst ihop.

De Lapsus Resurgam

Woodland
11/24/15, 1:20 PM
#4

#0 

Nej.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

triumpha
11/24/15, 1:27 PM
#5

Ok då vet jag. Nyfiken bara för en jag känner har 4 barn och 3 av dem har väldigt typiska bibelnamn sen så ploppade plötsligt en Viktoria ut så jag tänkte att det är säkert nån i bibeln det med🙂

Woodland
11/24/15, 2:10 PM
#6

# 2 & 3

Som kristna hör vi många gånger fraser och påståenden om bibeln.

När det gäller Nya Testamentet skrivs de fyra evangelium av apostlarna som ögonvittnen till vad de hade sett, hört och upplevt. Om de inte själva skrev var det en lärjunge som skrev efter deras diktion. Deras olika brev hade cirkulerat i den tidiga kyrkan och kopior spreds till de olika församlingarna i världen där tron bredde ut sig.

Mer om detta här under # 5.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Leramani
11/24/15, 2:27 PM
#7

Det finns fler "evangelier" som skrevs av andra samtida, bla kvinnliga apostlar, som sorterades bort av ett kyrkomöte på 300-talet.  Så boken är en sammanställning av utvalda texter.  Utvalda av människor som levde 300 år senare.

De Lapsus Resurgam

Woodland
11/24/15, 3:13 PM
#8

Kyrkomötet hette Nicaea. Läste du länken?   Bara därför att det finns många som påstår sig ha skrivit böcker som andra (mest i esoteriska kretsar) tycker borde ha stått med i bibeln betyder inte det att de platsar. Det finns mängder av människor även idag som kommer med "nya" uppenbarelser. 

Här finns en lista av antika böcker förutom de evangeliska men de flesta platsar inte på grund av innehållet.  Jag har skrivet om Tomasevangeliet och kommenterat texten. Man kan läsa till sig skillnaderna i innehållets kvalité med en gång.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: