Annons:
Etikettbibeln
Läst 2022 ggr
Dvärgis1234
11/19/15, 8:07 PM

Jordens undergång? :O

Hejsan, jätte kul att jag hittade hit till det här forumet visste inte att det fanns ett kristet forum på iFokus :)! Jag är ganska ny i min religion 2 år lite drygt med stopp där emellan! Men jag är aktiv fadder i kyrkan och går i ungdomsgruppen 1 gång i veckan! Så kan inte så jätte mycket är nu väldigt nyfiken på vad som händer? 

Jag har nu börjat fundera på vad som händer runt om i världen och Sverige. Jag undrade lite vad som kommer hända vid slutet, så jag läste Matt:24 i bibeln och det är skrämmande likt enligt mig vad som händer i världen just nu. Är väldigt rädd även fast jesus säger att jag inte skall vara rädd. Jag har den senaste veckan automatiskt fått mina tankar kring död, jesus, mitt liv, min familj, vad händer om de blir krig tanken av att dö är så skrämmande för mig ( har dödsångest utan anledning ) Vad tror ni om jordens undergång? Kommer gud verkligen att låta nästan hela jorden dö i krig, jordbävningar ect för att sedan få 1000 år utan ondska? :( Vill leva mitt liv med jesus, nu vet jag skall försöka att sluta tvivla. Tacksam för svar. Ge gärna lite vinklar ur Matt:24 om de finns?


Annons:
Woodland
11/20/15, 11:48 AM
#1

 Hej!

Det är bra att du iakttar och begrundar sakerna som sker. Samtidigt påverkas vi ofta av nyhetsrapporteringarna som hamras  i oss timme efter timme och som sällan är positiva.  

Du frågade - jag läste Matt: 24 i bibeln och det är skrämmande likt enligt mig vad som händer i världen just nu……Vad tror ni om jordens undergång? Kommer gud verkligen att låta nästan hela jorden dö i krig, jordbävningar ect för att sedan få 1000 år utan ondska?

Jesus sade i Matteus 24:44 Var därför också ni beredda! Ty i en stund när ni inte väntar det kommer Människosonen

De kristna har alltid levt med tanken att Jesus skulle återkomma i just deras generation. Det är denna plötsligt oväntade tillkommelse som han varnade för. Det står "snart" i flera översättningar men ordet kan också tydas som plötsligt. (Sanningen är att Jesus "återkommer" för varje människa som dör för att de möter sin evighet och det är väldigt viktigt att ha det klart för sig.) Gud använder ofta bibelns profetior för att väcka människor. De är skrivna för vår välfärd och det kan hjälpa oss att få ett rätt perspektiv på livet. 

Det finns många tolkningar av Matteus 24 och de hänger ihop med Daniels bok och Uppenbarelseboken. Uppenbarelseboken och tusenårsriket har flera olika tolkningar och det har jag rört vid här och vidare i mera detalj här. Det finns väldigt väldigt mycket skrivet om bibelns profetior och de olika tolkningssätten. 

Lärjungarna ställde två frågor till Jesus i vers 3: "Säg oss: 1När skall detta ske, och 2vad blir tecknet på din återkomst och den här tidsålderns slut? Herren svarade dem och det verkar som om vissa verser hände för länge sedan, somliga är återkommande  och andra har inte hänt ännu. Jesus varningar i Matteus, Lukas och Markisevangelium var först och främst till sina lärjungar som fick uppleva Roms belägring av Jerusalem och dess fall i 70AD/CE. De som komihåg Jesus ord flydde när de såg truppansamlingarna. Det kan man läsa i verserna 15-20. 

Sedan finns återkommande saker som Herren varnade för:  falska Messias figurer, krig och krigsrykten, nöd och förräderi.   Ja, det skall finnas folk på jorden när Herren återkommer. Faktum är att han kommer plötsligt och överraskar de som bor på jorden. (v. 37-39).  Han sade att evangelium om riket skulle predikas över hela världen och sedan skulle slutet komma. (v14). Vi vet från missionsorganisationer att nästan alla länder och folkslag har hört talas om Jesus och evangeliet idag. 

Huvudsaken är att vi sätter vår tro och tillit till Jesus för vår frälsning  och lever för honom.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Dvärgis1234
11/21/15, 11:19 AM
#2

#1 tack för svar! :) Okej jag förstår!!! Jag tror på jesus och tänker inte tveka mer! :)


Upp till toppen
Annons: