Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 1838 ggr
GemTwist
2015-11-06 22:10

Hur ser du Gud?

Jag har många gånger hört att Gud inte är en gubbe som sitter bland molnen. Men det är vad jag blivit lärd sedan jag var väldigt liten. Att Gud var som oss, en människa. Jag har nu varit troende kristen i ett år och har kommit underfund med hur jag ser Gud.  Även fast jag vet att det är svårt och faktiskt omöjligt för oss att inse helt vad han är så känner jag att jag kommit så nära det som jag faktiskt kan se som Gud och som får allt att stämma. Jag har även pratat med folk som ser honom på samma vis som mig. Om du skulle beskriva vem/vad Gud är, hur hade du gjort då?

Mitt svar är enkelt, Gud är det som fanns innan någonting alls fanns. Som Stephen Hawking  sa om universum. Det har varken en början eller ett slut.  Men jag ser det som han ser som "universum" som Gud. Han har varken en början eller slut.  Om ni förstå vad jag menar. De hör ihop liksom.

Vad tror du?

Annons:
Woodland
2015-11-06 23:47
#1

 # 14 Att förälska sig i Gud är den största romansen; att söka honom det största äventyret; att finna honom den största mänskliga bedriften.  Kyrkofadern Augustinus (354-430 AD)

Med tanke på detta med Gud tar jag lite från andra inlägg.-

Gud är ande. Gud som andligt väsen är utanför tid, är inte begränsad till tid eller rum men är ständigt närvarande. (Jesus begränsade sig till tid och rum för sin uppgift men är nu åter i sin härlighet). Gud som andligt väsen är överallt och ständigt närvarande i sin skapelse men skild från den -  Han är inte i sitt skapelseverk som i ett träd eller sten.

Universum hade en början. Det har inte Gud.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[loveisall]
2015-11-07 11:02
#2

Det var någon som sade att Gud går inte att rama in. Han är för stor och allsmäktig för det. Men Jesus går att rama in, så att vi kan få en helhetsbild av honom. Och Jesus sade ju:  Den som har sett mig, har sett Fadern, för vi är ett.

Gurky
2015-11-08 13:10
#3

Jag ser Gud som en produkt av människans arrogans och hybris, ett sätt att försöka förklara fenomen utan att försöka förstå sin omgivning, att allting måste ha en mening. Gud är högst subjektiv, en produkt av sin tid. Utöver ett förakt för sin omgivning och sin egen tillvaro (för det är vad det innebär som man tex ser till kristendomen), är det även ett maktmedel som används flitigt. 

För övrigt, vad vi vet nu hade det universum vi ser nu en början för ca 13.8 miljarder år sedan.

Woodland
2015-11-08 15:41
#4

Jag ser #3s ståndpunkt som en produkt av ateistisk arrogans och hybris, med ett sätt att bortförklara Guds existens genom att förneka att allting har en mening och ett försök att underminera de troende. Genom att påstå att "Gud är en produkt av sin tid" visar ståndpunkten en absolut oförmåga att ta in andras synpunkter och en förakt för de som inte håller med ståndpunkten.

För övrigt, vet vi väldig lite om universums början. Allt är teori och än så länge obevisat.  /s 😉

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Tabmaw
2015-11-09 10:28
#5

Teorier, om vi pratar i ett vetenskapligt sammanhang, är inte obevisade. Teorier är det slutgiltiga stadiet för vetenskapliga förklaringar; hypoteser uppbackade av solid bevisning. Big Bang var inte heller universums uppkomst, det var en drastisk förändring i universums tillstånd, en expansion av redan befintlig materia och uppkomsten av tid och rum som vi förstår dom. Universum kan mycket väl vara utan början, det vet vi än så länge väldigt lite om… För att ta mig tillbaka till ämnet; jag ser Gud som en projicering av mänskliga önskningar men också som en kulturbärare och som grunden för en (någorlunda) fungerande livsåskådning. Ska man läsa bara en bok i ämnet tycker jag man ska läsa En illusion och dess framtid, även om det är rena spekulationer…

Katniss
2016-02-23 13:57
#6

Nu må denna tråd vara aningen gammal, men jag skriver här ändå. Ja, jag tror på den vetenskapliga förklaringen med Big Bang. Nej, jag tror inte att Gud skapade jorden på sex dagar och vilade den sista. Men jag tror att Gud är något inom oss alla, son själen, det som gör oss mänskliga.

R.I.P. Anton 💔

Annons:
Upp till toppen
Annons: