Annons:
Etikettjesus
Läst 2291 ggr
blåbärspajen
10/25/15, 8:59 PM

Tecken?

Jag har aldrig varit särskilt kristen men den senaste tiden har jag fått vissa tecken.. Tex sitter jag i bilen och börjar sjunga på en kristen låt helt utan anledning.. När jag är på en loppis rotar jag runt i en låda och helt plötsligt hittar jag en bild på Jesus som på nåt konstigt sätt tilltalar mig.. Och massa andra saker.. Är detta tecken på nåt sätt? Vet inte riktigt hur jag ska tolka detta..

Annons:
Woodland
10/25/15, 10:35 PM
#1

Är detta tecken på nåt sätt? Vet inte riktigt hur jag ska tolka detta.

Dessa saker har fått dig att fundera mera på Jesus och andliga saker. Det i sig själv är en indikation att någon pockar på din uppmärksamhet. 🙂

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

blåbärspajen
10/25/15, 10:53 PM
#2

Jo men vem? :p Får ni andra som är mer troende tecken? Eller hur vet ni att han finns?

blåbärspajen
10/25/15, 11:05 PM
#3

För ca 6 månader sen så knackade det även på min dörr 3 gånger varje natt.. Sa åt "det" att lämna mig ifred och det lyckades.. Ångrar det lite i efterhand..

Woodland
10/25/15, 11:22 PM
#4

Det är inte så att vi bör hålla på att känna efter eller ta notis av knackningar, ryckningar med mera. 

Gud talar till sinnet. Du har blivit påmind om Jesus och även börjat sjunga sånger. Men innan jag kan svara mera kan du kanske berätta hur du har det. Till exempel -  Har du någon kontakt med kristna? Har du en kristen familj? Har du en bibel? Vad vet du om Gud, Jesus och kristendomen?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

blåbärspajen
10/25/15, 11:57 PM
#5

Ok varför inte? Nej har ingen kontakt med någon som är riktigt kristen.. Våran familj gick i kyrkan när jag var yngre men inte längre. Har aldrig riktigt trott på Gud.. Har en bibel nånstans men har knappt läst i den då jag känt att jag inte förstår den.. Hade bibelkunskap när jag gick i skolan och kommer ihåg lite. Mitt ex familj var väldigt kristen och han var ganska kristen, men har ingen kontakt med honom längre. Min pappa och min farmor var väldigt kristna men gick bort för några år sen.

Woodland
10/26/15, 12:09 AM
#6

Ok varför inte? 

För att Gud förmedlar sig inte genom knackningar, ryckningar med mera. Dessa saker har hänt på seanser till exempel. Seanser använder inte Gud för att förmedla någonting och inte heller sådana diffusa förnimmelser som dessa. 

Herren möter människan med respekt. Han har skapat oss med förstånd. Det är bra om du kan leta fram din bibel. Det finns artiklar här på sajten där du kan läsa om Gud och Jesus med mera. De är korta artiklar. Jag (vi) ställer upp om du har frågor. Du kan ta dem här eller i ett PM.

Välkommen åter!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
OlgaMaria
10/26/15, 9:25 AM
#7

Jo, visst kan man säga att Gud talar genom tecken ganska ofta. Som kristen blir man med tiden ganska van vid att Gud är där och leder och hjälper en på många olika sätt.

Jag är glad att du inte öppnade dörren då det knackade och att du sa åt det att lämna dig ifred. Det var helt rätt, för detta kom inte från Gud. Mitt i allt som du går igenom verkar det som att Gud vill ha kontakt med dig… du får syn på en bild på Jesus och något i dig känner att detta är speciellt - det är Gud som manar dig i ditt inre att söka dig till Jesus.

Det kanske finns någon kyrka du kan gå till som har ungdomssamlingar? Kanske finns det någon i din klass som är kristen som du kan prata med? Och våga be… prata med Gud. Du behöver bara vända dig till Gud och prata med honom, han lyssnar.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[loveisall]
10/26/15, 9:29 AM
#8

Gud kan tala till människor på det sätt man är mottaglig för. Det har hänt att Gud talar till mig via musik, vill uppmärksamma mig på något.  Men samtidigt viktigt att pröva det, så att det är bibelenligt, att det är gott. 

Jag tror att Gud försöker pocka på människors uppmärksamhet i den här sista tiden, att det är dags att börja söka Gud, medan tid ännu finns.

blåbärspajen
10/26/15, 10:56 AM
#9

Nu blir jag rädd, vem knackade på min dörr då.? Men varför vill Gud ha kontakt med mig? han borde inte vilja ha de.. Har kyrkan alltid öppet?

blåbärspajen
10/26/15, 10:59 AM
#10

#8 hur märker du att han pratar till dig via musik? Hur prövar du det då? Vem kan annars prata med dig?

[loveisall]
10/26/15, 11:15 AM
#11

#8 ja.. det är oftast upplyftande och GOTT (bra) och kommer med bra timing med något jag verkligen behövde höra i den stunden.  Jag läser ju bibeln för att lära känna hur Gud är som person, hur han talar… jag tror att man lär sig mer och mer hur Gud talar om man vet hur han talar i bibeln.  Ibland kan det jämföras med något bibelord osv.

blåbärspajen
10/26/15, 11:37 AM
#12

Jag kan även säga att jag alltid "sett" andar.. Men vet inte riktigt om det är från Gud? När min pappa gick bort så sa han mitt namn och var närvarande i mitt rum.. Exakt den tidpunkten han hade gått bort.. Jag har även märkt av "konstiga/dåliga" andar vilket gör mig rädd..

Woodland
10/26/15, 11:48 AM
#13

Men varför vill Gud ha kontakt med mig? han borde inte vilja ha de..  Har kyrkan alltid öppet?

Blåbärspajen, 

Gud älskar människor. Han vet det du tänker innan du ens format tanken.  Han väcker längtan i dig. 

Du behöver inte vara rädd om du gör som #11  säger och läser bibeln för att förstå. Bryr dig inte om det du tror dig se och höra.  Försök lämna det. Ställ dina frågor här. Jag uppmanar alla de troende som läser detta  att be för dig. Herren kommer leda dig rätt om du tar akt på det han har sagt i sitt ord.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
blåbärspajen
10/26/15, 12:07 PM
#14

#13 jag hoppas han älskar mig men det har aldrig känts som det.. Ska testa att läsa Bibeln igen men är tveksam att jag kommer förstå den.. Det är svårt att ignorera det jag känner av och ser.. Men vissa gånger har det räddat mitt liv så det kan ju inte vara helt fel..

akba2010
10/26/15, 12:33 PM
#15

Ber om ursäkt att jag bryter in i tråden så här, men detta är något jag tänkt mycket på. Jag har i ett särskilt ärende bett att få lämna mig själv i Guds händer och bett Honom att tydligt vägleda mig i den frågan det gäller. Hur vet jag när det händer? Om inte konkreta tecken och händelser skall tolkas? Om jag känner en känsla, hur vet jag jag om jag känner rätt om Han talar till mig och inte bara inbillning? Hoppas ni förstår min lite luddiga fråga. :) :)

[loveisall]
10/26/15, 1:12 PM
#16

#12 Jag har också sett andar i olika former, men det var när jag höll på med new age; tarot, spådom, mediumskap osv.  Man öppnar upp sig för att se sådant om man har en gång öppnat sig för det.  Gud har sagt att vi ska få återse våra nära o kära i himlen, dock inte återförenas med dom eftersom det är Gud vi återförenas med allihopa. 

Det jag gjorde var att jag avsade mig (muntligt) all new age och bad om förlåtelse för att jag både syndat och hädat på olika vis. Då avtog alla dessa konstiga upplevelser och händer det så tar jag avstånd från det så gott jag kan. 

Jag kan säga att det var svårt att höra Gud efter att jag höll på med new age, men det blev lättare och lättare ju mer jag tydde mig till Gud och läste bibeln, lyssnade på undervisning osv. 

Man får "pröva" allt man får till sig och man märker nog senare om det var från Gud eller inte.  Det Gud säger är alltid, sant, rent, klart och tydligt, dock kan Hans röst ibland höras som en inre viskning i hjärtat.  Ofta hörs orena andars röst tydligare.

blåbärspajen
10/26/15, 1:47 PM
#17

Idag hände det igen, jag började sjunga på Ave Maria helt utan anledning… Vad kan det betyda?

Woodland
10/26/15, 5:03 PM
#18

#15 Det som står i # 16 är mycket bra. I skriften har vi fått klara befallningar och bedömningskriterier som täcker det mesta i livet. Vi vet Guds vilja för oss överlag. Men jag uppfattar det som att du menar någonting som inte står uttryckligen i skriften, eller hur? Enligt bibelläraren R.C. Sproul kan man endast se Guds fullkomliga vilja i backspegeln. Det innebär att vi som tror på Jesus kan urskölja Guds fullkomliga vilja för oss som individer genom det som har hänt i det förgångna, typ igår. Men rent allmänt är din önskan att vara i Guds vilja född av den helige Ande som bor i oss. Och han som har börjat ett gott verk i dig skall förbåda det! Du kan vila i det löftet. Filippierbrevet 1:6

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
10/26/15, 5:20 PM
#19

#14 &  17

jag hoppas han älskar mig men det har aldrig känts som det.. Ska testa att läsa Bibeln igen men är tveksam att jag kommer förstå den..  

Vi är här för att hjälpa dig förstå. Du kan börja med Lukasevangeliet och läsa vad Jesus sade och gjorde. Har du frågor är det bara att ställa dem!

Det är svårt att ignorera det jag känner av och ser.. Men vissa gånger har det räddat mitt liv så det kan ju inte vara helt fel..

Jag menar inte att du inte skall känna överlag, som en robot. Det jag menar är att du bör inte grunda dina beslut i livet på känslor och olika förnimmelser. Sunt förnuft räcker länge för Gud har gett oss det. Ett sunt sinne är en Guds gåva. Vårt sinnestillstånd är av ytterst vikt i livet. Beslut och gärningar har sina grund i vårt mentala tillstånd.  

Det är bättre att ägna uppmärksamhet åt våra mentala krafter (tankar) när vi är vakna än att till exempel analysera drömmar. Vi tar in så många olika intryck på en dag och kan förstora upp dem långt utanför deras betydelse.

Idag hände det igen, jag började sjunga på Ave Maria helt utan anledning… Vad kan det betyda?

Ja, att du gillar en utav klassikerna skriven av Franz Schubert? Det är inte så konstigt.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

blåbärspajen
10/26/15, 8:36 PM
#20

#19 men tex en gång så skrek jag rakt ut att min mamma skulle stanna bilen, hon stannade och 1 sek senare springer det över en älg.. Men jag blev lika paff som hon för det kändes inte som att det var jag som skrek.. Så vad kan det ha varit? Va det Gud som hjälpte mig eller nåt annat? Ja haha det är inte riktigt min musik stil och har aldrig sjungit den innan, så lite förvånande..

Annons:
Woodland
10/26/15, 9:00 PM
#21

#20

Gud har allting i sin hand och jag tror att du kan lita på att han beskyddade er där. Det är detta som menas med att se i backspegeln. Du fick ingen vision av att älgen skulle komma, utan det var först då den hade passerat som du uppfattade vad som hade hänt. Jag menar inte att Gud inte ger visioner och varnar, för det gör han, men det är inget vi ska söka efter eller låta det sysselsätta oss. Låt mig veta  om du tycker min förklaring är för krånglig.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

blåbärspajen
10/26/15, 9:36 PM
#22

#20 ne jag fick ingen vision.. Men jag kände av att de var nåt som skulle hända precis innan sen skrek jag.. Varför ska vi inte söka efter det?

Woodland
10/26/15, 10:22 PM
#23

# 22

Vi skall söka efter Herren. 🙂

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

blåbärspajen
10/28/15, 9:32 PM
#24

Måste såga att det är lite läskigt att se alla dessa tecken för det känns som att hela min värld vänds upp och ner.. Har ju varit emot detta så länge och inte förstått hur folk kan tro på Gud. Men samtidigt känner jag mig tryggare och starkare. Har köpt ett kors och det känns bra, det känns naturligt att använda det. Det känns som att hela jag förändras..

Woodland
10/29/15, 11:25 AM
#25

#24

Gud Fader genom den helige Andes kraft drar oss till Jesus. Han kan använda olika sätt, ja, kanske lika många sätt som det finns kristna, för dragningen är högst personlig, men budskapet är alltid detsamma för oss alla. 

Och Gods godhet och nåd är detsamma för var och en som han kallar. (Läs gärna Jesus bön här.) Tro är en gåva av Gud och för att vi skall förstå det Gud vill med oss måste vi läsa hans tankar i hans ord (bibeln). Det är i bibelordet vi läser och förstår det han vill med oss.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

blåbärspajen
11/1/15, 2:03 PM
#26

Lite frågor.. Läste detta: Se, jag står vid dörren och bultar. Om någon hör min röst och öppnar dörren skall jag gå in till honom och äta med honom och han med mig. Vad betyder det? Ska man alltså öppna dörren om man hör någon knacka? Vad är en friförsamling?

Woodland
11/1/15, 3:50 PM
#27

# 26 Om du menar knackningen du skrev om i inlägg # 3 är svaret "nej"! Jesus sade dessa ord till en församling i Uppenbarelseboken. "Den som hör Jesus röst" är på sätt och vis ett talesätt. Gud talar till oss genom sitt ord och sedan påminner den helige Ande oss om det vi har läst. Så Jesus säger till oss att vi är syndare och måste komma till Gud genom honom. Det vill säga genom att bekänna oss som syndare och överlämna oss åt Herren. Vi blir förlåtna och ett nytt liv börjar därför att vi har blivit försonade med Gud. Människor som söker efter en röst i huvudet eller öronen kan råka illa ut. Jag säger inte att Gud inte kan tala så, men det är inte det vanliga tillvägagångssättet.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
blåbärspajen
12/12/15, 12:17 PM
#28

Har inte fått några tecken den senaste tiden men så helt plötsligt kom det fram en präst till mig igår och bjöd in mig till kyrkan. Väldigt konstig men kanske får gå dit och lyssna iaf..

Woodland
12/12/15, 8:37 PM
#29

Ja! Det låter bra.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

blåbärspajen
12/13/15, 8:36 PM
#30

Ja de va inte som jag tänkt mig.. Kände inget speciellt när jag var där.. Prästen va väldigt excentrisk och han frågade i slutet om någon ville följa honom och började då be för en kvinna som kom fram.. Sen började han prata olika språk och gjorde olika läten.. Väldigt skumt och tänker inte gå till kyrkan igen.

Woodland
12/14/15, 9:02 AM
#31

 # 30

Om vi vänder oss bort från varje tillfälle i livet motiverade av nyckfullhet utan att förstå,  utan att vara villiga att  undersöka det kommer vi att gå miste om mycket.  

Du har sett tecken i kråkor som sitter och tittar på dig men är inte tillräckligt motiverad att försöka förstå vad som hände på gudstjänsten? 

Du säger att prästen var excentrisk. Har du någon grund for din bedömning? I alla omständigheter i livet måste vi vara villiga att lära oss om det vi ämnar att känna till.  Annars är det kört för oss. 

Prästen har antagligen talat i tungomål vilket är vanlig i vissa kristna kretsar. Det finns olika meningar om det. Du behöver inte bry dig om det. Men när han frågar om folk vill ha förbön är det en tjänst  som alltid har funnits i den kristna kyrkan.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Farwuq
12/14/15, 6:18 PM
#32

Gud når dig på den väg han finner lämplig och passande.
Det tas alltid hänsyn till individen och dennes mottaglighet.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Joppo
12/15/15, 6:19 PM
#33

#30 "Sen började han prata olika språk och gjorde olika läten.. Väldigt skumt och tänker inte gå till kyrkan igen."

Roligt skrivet 😃 Det låter onekligen som en skum prälle.  Vad var det egentligen för kyrka du gick till?

[loveisall]
12/16/15, 12:53 PM
#34

Tungomål är ganska vanligt förekommande.  Jag pratar själv i tungor när Gud uppmanar mig till det. Det är ett andligt språk där enbart Gud förstår och det är uppbyggande i anden.   Jag ber i tungor framförallt när Gud uppmanar mig till det, eller när jag inte vet vad jag ska be, för Gud förstår och hör min själs suckan.

Annons:
Terra Australis
12/16/15, 3:18 PM
#35

Gud och Kristus söker oss hela tiden, vi behöver bara var lite lyhörda så uppfatta vi "anropet".

Terra Australis
Den okända sydkontinenten
Landet som man antog fanns långt där nere

blåbärspajen
12/22/15, 2:37 PM
#36

#33 jag gick till en frikyrka..

blåbärspajen
12/22/15, 2:44 PM
#37

#när en präst står och nästan skriker ut sitt budskap så slutar jag lyssna, en sån människa kommer aldrig nå fram till mig. Jag upplevde honom som hotfull vid vissa tillfällen och sen står han och säger att vi ska tala vänligt till varandra..

Woodland
12/22/15, 4:57 PM
#38

# 37

Jag förstår din reaktion mot detta med "skrikande". Det tilltalar inte mig heller. I vissa kretsar kan en högljudd ton nästan liknas en kulturell yttring. Vissa tror att det man ropar högt ger mer effekt. Samtidigt finns de som talar väldigt mjukt och inte säger någonting av värde. Det som egentligen är viktigt är vad det är som framförs. 

Jag tror jag kan påstå på mycket goda grunder att en högljudd predikan hör till ovanligheten. Ge inte upp utan ta och besök en annan kyrka. Är man inte van med gudstjänster och om man inte känner till kulturen kan somliga inslag verka främmande.  Men ge för all del  inte upp utan fortsätt att utforska församlingarna i din närhet. Har du frågor om det du upplever ställ dom gärna här i forumet. Vi kommer hjälpa dig så gott det går.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[loveisall]
12/22/15, 6:34 PM
#39

Man kan bli besviken på olika kristna  människor, för vi människor är inte perfekta även om man är kristen.  Jag brukar inte söka människors tillit eller uppmärksamhet när jag går till kyrkan.  Jag går dit för att möta Jesus i ett stilla möte inom mig själv.

blåbärspajen
12/22/15, 11:37 PM
#40

Ja det är sant.. Han pratade mycket om förlåtelse vilket jag tog till mig eftersom de är det jag bett om.. Men sen när han började "skrika" slutade jag lyssna. Jag ska gå till kyrkan på julafton och hoppas det känns bättre då.. Jag har bett om förlåtelse efter att jag kände att Jesus/Gud började ta kontakt. Idag när jag kom till jobbet så stod det en tavla med Jesus på, va det nu kan betyda.. Det stod nåt om Getsemane och kollade upp det och det var tydligen där Jesus och hans lärljungar bad innan hans korsfästelse. Även jungfru Maria var begraven där. Alltid när jag bett om förlåtelse har jag fått ave Maria på hjärnan.. Vet inte om jag börjar bli sjuk på nåt sätt eller om jag börjar bli kristen..

Dioramabyggare
2/8/16, 12:01 AM
#41

#9: nej, kyrkan är inte alltid öppen. Men Gud svarar alltid, vet jag av 30 års erfarenhet av Guds närvaro, ett par "fysiska" ingripanden av Gud/Jesus, när jag var nära att förlora livet inräknade.

Annons:
Upp till toppen
Annons: