Annons:
Etikettbibeln
Läst 1020 ggr
_lars_
10/24/15, 1:28 PM

uppenbarelseboken

det här är en fråga riktad till er kristna på JiF.

Hur uppfattar ni den tid vi lever i just nu, jämfört med det som beskrivs i framförallt uppenbarelseboken? Var nånstans befinner vi oss just nu?

Det är ju mycket liknelser och bildspråk i just uppenbarelseboken, och personligen tycker jag den är lite svårläst. Kanske nån kan bistå med en sammanfattning och en tidslinje.

Jag tycker f.ö. att den sista tiden är nära, men vad anser ni andra?

Annons:
OlgaMaria
10/24/15, 2:29 PM
#1

Personligen tror jag inte att den sista tiden är särskilt nära. Jag har en förvissning om många saker som ska ske innan dess, som inte alls är påtagliga nu i vår tid. Men man vet aldrig hur snabbt den sista tiden kommer så att säga. Många saker kan förändras fort, om Gud vill. Många människor säger att den sista tiden är här nu utifrån kriser och katastrofer som vi ser nu, men jag delar inte den synen. Människor har känt och resonerat så i 2000 år mer eller mindre. 

Uppenbarelseboken tolkar jag framför allt som skildringar av skeenden under de första århundradena, och de sista kapitlen som en snabbsyn in i "målet" - hur det blir till sist.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
10/24/15, 6:45 PM
#2

Här är en snabbgenomgång eller summering av de fyra huvudtolkningarna såsom de står i Steve Greggs. "Fyra Tolkningar Till Uppenbarelseboken." Det finns också separata tolkningar av tusenårsriket. 

Vi har diskuterat detta till och från som här där jag skrev - Det finns en sak som har varit vanligt med alla kristna genom tiderna och det är att de har alltid ansett sig leva i de sista tiderna. De har kunnat se Antikrist i Nero, Påven och så vidare. Vi kan lätt konstatera att det var inte "slutet" men detta synsätt kan bidra till att hålla de troende vakna. 

Det blir lätt obalans i de som ägnar sig för mycket åt eskatologi. 

Enligt bibeln är det "yttersta tiderna" allt sedan Jesus kom. Kolla Heb. 1:1-2 i de olika översättningarna.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
10/26/15, 10:29 AM
#3

_lars_

Ja, Uppenbarelseboken är svår. Har du kommit fram till någonting sen sist du skrev? 

Ja, vi vet att vi är i de yttersta tiderna enligt Hebréerbrevet 1:1-2. Om vi vill leva i förhoppningen att Jesus kommer snart* påverkar det hela vår varelse och varande. 

*Det ordet "snart" har med sig betydelsen "plötsligt".

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[loveisall]
10/26/15, 11:16 AM
#4

Följer.

Det är svårt att förstå uppenbarelseboken till fullo.

Upp till toppen
Annons: