Annons:
Etikettjesus
Läst 1625 ggr
GiraffTunga
2015-09-30 21:40

Koppling

  • Islam
  • Judendomen
  • Kristendomen

Dessa 3 religioner har en koppling tillsammans, dom har personer och historia tillsammans, dem mest logiska religionerna. Men vad händer egentligen

när muslimer , kristna och judar dör? Hamnar vi i himlen men judar och muslimer i helvetet? Eller vi alla i en eget paradis?

You can not judge me unless you know me.

Annons:
[loveisall]
2015-10-01 09:50
#1

https://sv.wikipedia.org/wiki/Abrahamitiska_religioner

http://religionskunskap.weebly.com/uploads/5/9/1/1/5911428/introduktion.pdf

Inom kristendomen anser man att gud har förkroppsligats i Jesus genom att han sägs vara guds son. Detta är en omöjlig tanke för det judiska folket och muslimer. Inom judendomen var Jesus en intressant lärd man som själv ansåg sig vara Messias men detta accepterades inte av judarna. Inom Islam ser man Jesus (Isa) som en av de viktigaste profeterna. Men Jesus dog inte på korset utan det var en annan man. Den kristna gudabilden är tredelad: Fadern (Skaparen av allting) Sonen ( Jesus Kristus som frälsaren) Den helige anden (Guds osynliga kraft) Denna treenighetslära anses av judar och muslimer som den starkaste bidragande orsaken till den oenighet som råder mellan religionerna. Bibeln Bibeln kallas för böckernas bok. Gamla

OlgaMaria
2015-10-01 09:54
#2

Vi tror ju att ingen kan komma till himlen utom genom Jesus. Men för den sakens skull kan inte jag säga med säkerhet var alla hamnar efter döden. Jag tror på en Gud som vill att alla ska bli räddade (1 Tim 2:4) och det står i Bibeln att Jesus gick ner i dödsriket och predikade för de döda för att de skulle få leva (1 Pet 3:19, 4:6). Jag tror Gud kämpar för att vi ska komma till insikt och bli räddade, även om vi skulle dö i okunskap.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2015-10-01 11:19
#3

#0

Alla tre anser sig ha koppling till Abraham. För judar och muslimer är de kristna avgudadyrkare för de tillber Jesus Kristus som Guds enfödde son som #1 påpekar. Jesus är enda vägen till frälsning och endast de som dör "i Kristus" är hos Gud i himlen. Det kan inte ändras efter döden

#2

det står i Bibeln att Jesus gick ner i dödsriket och predikade för de döda för att de skulle få leva (1 Pet 3:19, 4:6).

Jesus predikade inte omvändelse för själarna i dödsriket. Denna länk  "Var Jesus i dödsriket? Predikade han till andarna i fängelset?" förklarar mycket bra. Jag blev också rättad när det gällde Jesus eventuella närvaro! (Man lär så länge man lever! 😉)  Nu vet jag att den helige Ande var ställföreträdare i uppgiften.  3:19 I Anden gick han bort och utropade ett budskap för andarna i fängelset.  1 Petrusbrevet 3:19 utropade ett budskap Grundtextens ord syns här till skillnad från 4:6 ("att evangeliet predikades"), valt med hänsyn till att det är riktat mot de som inte trodde under Noas tid.) ©SFB  Artikeln förklarar 3:19 och 4:6 i detalj .

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
2015-10-01 14:46
#4

#3 I länken lanseras en teori om den här versen som känns som mest hittepå, finns ingen grund för den teorin..

Det var därför evangeliet förkunnades också för dem som nu är döda, för att de skulle dömas till kroppen så som människor döms men leva i anden så som Gud lever.
 

Man hävdar att de som avses här är sådana som hört evangeliet som levande, att de dömdes till martyrskap och sedan lever andligen.

Men bara några verser innan, i samma resonemang, så står det:

I Anden gick han sedan och förkunnade sin seger för andarna i fängelset, 20 för dem som förr hade vägrat lyssna när Gud väntade tåligt under Noas dagar medan arken byggdes.

Så Jesus predikade uppenbarligen för dem som varit döda sen länge, och för dem som vägrat lyssna i sina liv.

I länken påstår de också att Jesus inte hade kunnat predika hela evangeliet för de döda eftersom han ännu inte uppstått, men det står att Jesus förkunnade sin seger, så vi måste ju ändå utgå från att Jesus hade segrat och kunde förkunna sin seger även om han ännu inte uppstått fysiskt. Det står i versen innan att -  Han blev dödad till kroppen men levandegjord genom Anden. I Anden gick han sedan… så han hade blivit korsfäst och dödad, men han hade blivit levandegjord, först i Anden, sedan i kroppen. Jesus segrar över döden och han lever både i Döden och på Jorden.

Jag tror detta hänger ihop med vad som står i 4:5 Men de ska stå till svars inför honom som är redo att döma levande och döda. 6 Det var därför evangeliet förkunnades också för dem som nu är döda…

Här återkommer vi till att Jesus förkunnar evangeliet på Jorden och i Döden, DÄRFÖR ATT ALLA ska stå till svars inför honom, alla som lever och alla som är döda.

Sen ifrågasätter man i texten varför Jesus skulle gått och predikat bara för dem som dog i floden på Noas tid. Varför skulle han ha uteslutit dem som dog före och de som dog efter? Men det kommer heller ingen kommentar om vad denna bibelvers innebär. Vi kan inte utesluta denna bibelvers. 

Jag anser att förklaringen kommer i 4:5 - evangeliet förkunnades också för dem som nu är döda - dvs alla som var döda, från skapelsens början fram till att Jesus i Anden gick och predikade för dem, till och med för dem som ivrigt vägrade att lyssna på Noas tid. Alla ska dömas och alla ska höra om Jesu seger.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

GiraffTunga
2015-10-01 16:21
#5

Okej för tänkte alla dessa 3 har koppling tillsammans men 1 av dem ska till himlen, Såklart det är vägen genom Jesus.

You can not judge me unless you know me.

[Kritan]
2015-10-01 17:24
#6

Muslimer tror på Jesus (som de kallar för Isa) och på alla Guds profeter. Men de anser inte att Jesus skulle dött på korset. Kristendomen uppstod i början av första århundradet, i judisk miljö i det dåvarande Romarriket. Därför väntade en del av judarna på en kung (Messias, Kristus = den som är smord med helig olja som ett tecken på att han är utvald) som skulle befria dem ur Romerska kejsardömet.  Kristendomens troende anhängare anser att Jesus är den utlovade kungen över judarna, och den kristna majoriteten menar att Jesus även är "Guds son". Bibeln säger att Jesus (Guds lamm) ska återvända och råda över alla som tror på honom. Uppenbarelseboken 7:9 "Sedan fick jag se en stor skara, som ingen kunde räkna, en skara ur alla folkslag och stammar och folk och tungomål stå inför tronen och inför Lammet; och de vore klädda i vita, fotsida kläder och hade palmer i sina händer."

Annons:
Upp till toppen
Annons: