Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 2069 ggr
Woodland
7/26/15, 11:16 PM

Fem punkter för kristna föräldrar!

Den oefterhärmliga Todd Friel på  Wretched adapterade fem punkter från en artikel på Grace To You  om misstag som kristna föräldrar bör undvika i uppfostran av sina barn.  (OBS! Punkt 5 är utifrån en plattform som erkänner troende dop). Hoppas att läsaren finner råden nedan till tröst och vägledning.

Notera att de första fem punkterna är "gör inte", följt av två positiva punkter enligt GTY.org. (Todd Friel's kommentarer förtydligats med "TF".)

1. Grovt förenkla Jesus Kristi evangelium. Som vuxna måste barnen klart kunna förstå evangeliet innan de kan frälsas. Detta medför att kunna begripa koncept som godhet och ondska, synd och straff, omvändelse och tro, Guds helighet och vrede mot synd, Jesus Kristus gudomlighet, Hans försoning for synd, uppståndelsen och Kristi herraväldet.  

2. Betvinga en bekännelse av tro. Det finns inget behov av att utöva press eller söka att framtvinga en bekännelse från barnens mun. Äkta omvändelse i sig själv föder fram sin egen bekännelse eftersom Herren öppnar hjärtat i gensvaret till evangeliet.

3. Antaga omvändelsens verklighet. Frestelsen här är att betrakta omvändelse som ett avgjort ämne därför att det finns en yttre indikation på att barnet har kommit till tro. Man kan inte anta att varje trosbekännelse reflekterar en äkta Guds gärning i hjärtat (Matteusevangeliet 7:21-23) och detta är särskilt sant när det gäller barn. 

TF: Håll utkik efter frukt som är karakteristisk för omvändelse: fruktens typ är ny frukt som inte existerade förut - en förvandling. Föräldrar bör kunna urskilja skillnaden.

4. Försäkra barnet att omvändelsen har ägt rum. Det är den helige Andens roll - inte föräldrarnas - att ge frälsningens visshet. (Romarbrevet 8:15-16

TF: Detta är inte föräldrarnas uppgift. Guds Ande bevittnar med vår ande att vi är frälsta genom att bekräfta att vi är det eller att överbevisa oss att vi inte är frälsta. Kyrkan har också en roll med auktoriteten i nycklarna (Matteusevangeliet 18:15-181 Korinthierbrevet 5), igenom kyrklig disciplin. Den helige Anden och kyrkan - vi är inte på den listan, Mamma och Pappa!

5. Påskyndande av vattendopet. Även om ett barn i ett vittnesbörd kan berätta att det förstår och omfamnar evangeliet borde dopet uppskjutas tills självständigt bevis från föräldrarnas kontroll kännetecknar barnets omvändelse.

TF: Som föräldrar behöver vi använda det korrekta bibliska språket. Det måste särskilt finnas en förståelse av synd och omvändelse när det gäller barn. Föräldrarna kan stödja dopet när barnet visar ny frukt och börjar prata om dopet.  

TF: Det är vårt arbete att vara trofasta och Guds arbete att frälsa. Vi sår frö och Gud ger försäkran om frälsning.

Vad borde föräldrarna göra?

1.De borde uppmuntra varje tecken på tro i deras barn och använda tillfällen att undervisa dem mer om Kristus och evangeliet. När ett barn uttrycker en önskan att lära sig om Jesus borde föräldrarna föda den önskan och uppmuntra barnet när de ser möjliga tecken på omvändelse.

2. Även om föräldrarna drar slutsatsen att det är för tidigt att betrakta sina barns intresse i Kristus som mogen tro, bör de inte förlöjliga bekännelsen som falsk eftersom den kan vara ett frö från vilken mogen tro senare uppstår. Föräldrarna bör istället fortsätta att  peka på Kristus, och undervisa sanningen i Guds ord med tålamod och flit.

Frälst eller ej?

Grace To You - Beviset för att någon genuint har omvänt sig från sin synd och till tro i Kristus är detsamma i ett barn som i en vuxen: andlig transformation. Sanna troende följer, enligt skriften, Kristus (Johannesevangeliet 10:27), bekänner sina synder (Johannesevangeliet 1:9), älskar sina bröder ( 1 Johannesbrevet 3:14), gör Guds vilja (Matteusevangeliet 12:50), förblir i Guds ord (Johannesevangeliet 17:6), och gör goda gärningar (Efesierbrevet 2:10).

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
OlgaMaria
7/27/15, 1:07 PM
#1

Intressant lista!

Jag hörde en gång om någon liten studie man gjort bland personer som vuxit upp i kristna hem. Man kom fram till två faktorer som avgjorde om man upplevt sin kristna uppväxt som positiv istället för negativ, och det var

1. Att föräldrarnas tro upplevdes som äkta och personlig

2. Att föräldrarna inte tvingade sin tro på barnen

Bra och befriande tycker jag. Jag kommer långt som mamma bara genom att själv leva ut min kristna tro i vardagen. Och jag behöver inte känna mig stressad över att barnen ska anamma den kristna tron. Klarar jag av punkt 1 och 2 tror jag att resten löser sig. Så känner jag i alla fall nu medan mina barn är små. Jesus är en självklar del av deras liv, även om den hela förståelsen för evangeliet, omvändelse och frälsning inte har mognat för dem än.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
7/28/15, 4:00 PM
#2

Ja, det är bra biblisk och förnuftig undervisning. En annan sak är att det kan hjälpa föräldrar att förstå den andliga aspekten till att deras barn avvikit efter de avlade en bekännelse. Det som också berörs här ger en förklaring för de som tror att de var kristna än gång men vände Gud, församling med mera ryggen. Och den troende som har någon i sin familj eller bekantskapskrets som har gjort så ges något att fundera över och förhoppningsvis bli kvitt eventuella skuldkänslor.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Candela
9/18/15, 5:19 PM
#3

Punkter jag tycker fattas:

  • Att inte tvinga barnen delta i kristna/kyrkliga aktiviteter (detta blir viktigare ju äldre barnen blir)

  • Att låta tonåringen ta egna beslut i livet (du kan t.ex. inte tvinga fram ett avståndstagande från sex och alkohol/droger, det ger snarare omvänd effekt)

  • Att inte utgå ifrån att barnet/ungdomen har en kristen tro bara för att det är uppvuxet i en kristen familj.

  • Att inte hota med djävulen och helvetet, för att barnen ska välja (enligt dig) "rätt" väg i livet.

Woodland
9/18/15, 8:12 PM
#4

# 3

I detta inlägg förklarade jag hur jag ser på skrämsel och om man kan skrämma fram sann kristen tro.

Todd Friel (John MacArthur) har ingenting att göra med trosrörelsen. Tror du inte att din bakgrund inom trosrörelsen färgar av hur du tolkar honom? Jag föreslår att du läser det Todd Friel (John MacArthur) lägger fram igen.  Skriv gärna igen om någonting är oklart.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: